Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo
play
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo

Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo

režie: Sergei Sviatchenko, Noriko Okaku
originální název: It all came to pass, All fell into my hands like a five-petalled leaf, But there has to be more
země: Velká Británie, Dánsko
rok: 2018
délka filmu: 12 min.

synopse

V moskevském bytě sestra a švagr Andreje Tarkovského vzpomínají na slavného filmaře. Film-koláž sestávající z rodinných fotografií, vizuálních impresí, útržků vyprávění a neurčitých, až zmatečných vzpomínek odhaluje na pozadí ambientních hudebních ploch opomíjené fragmenty ze života ruského umělce.

biografie

Dánský umělec ukrajinského původu Sergej Svatčenko (1952) a britská filmařka Noriko Okaku (1976) tvoří multimediální umělecké duo NOW AND TOMORROW založené v roce 2014. Věnují se koláži a experimentálnímu filmu.

více o filmu

režie: Sergei Sviatchenko, Noriko Okaku
producent: Noriko Okaku
scénář: Kamini Vellodi
hudba: Akihide Monna
zvuk: Akihide Monna

další filmy v sekci

Kancelář v pohotovosti
Kamera vstupuje do kancelářských prostor. Recepční přijímá telefonát, kolegové v průběhu pauzy popíjejí kávu, přemýšlejí nad plány, později probíhá porada. Strnulost situace prozrazuje skrytý příběh v obraze. Co se přesně odehrávalo od června 2015 do září 2016 ve vládní budově v Amsterodamu?

Kancelář v pohotovosti

Randa Maroufi
Libanon, Francie, Nizozemsko, Rumunsko / 2017 / 13 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Báseň a kámen
Snímek pohybující se na hraně performance, dokumentu a poezie a kombinující škálu abstraktních a symbolických motivů zkoumá otázku lidské paměti. Odvolává se přitom k Hledání ztraceného času Marcela Prousta a principům „nedobrovolné paměti“ založené na nevědomém ukládání vzpomínek spojených s konkrétními emocemi.DETAIL:„Sedím tu, mé prsty potřísněné nepřítomným, toužím po vůni vlhké prsti a benzínu. Oprošťuji se zde od sebe sama. Vzdálenost a blízkost jsou atributy tělesného. Cesta duše se odehrává v neurčitu a bezčasí.”

Báseň a kámen

Maryam Tafakory
Írán, Velká Británie / 2015 / 10 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Umění letu
Černobílý snímek, zaznamenávající pohyb hejna ptáků, je sekvencí záběrů pořízených během mírné zimy, kdy stěhovaví ptáci zůstali v Nizozemí. Každý večer se nad pláněmi odehrávalo hemžení vytvářející na obloze pohyblivé ornamenty.DETAIL:K obrovskému hejnu, které se nebem přelévá jako voda ve vakuu, se připojují další a další hejna ptáků, aby předvedla spektakulární podívanou, o níž jednotliví aktéři nemají ani ponětí.

Umění letu

Jan van IJken
Nizozemsko / 2015 / 6 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Ach, bratře chobotnice
Nomádi v mořích Indonésie říkají, že když matka porodí dítě, porodí zároveň jeho dvojče v podobě chobotnice. Dokument ukazuje prostředí utvářené tradiční lidovou vírou. Kamera sleduje muže plavícího se s tváří ponořenou v moři, demonstrujícího jeden z rituálů k uctění chobotnice. Zneuctění bratra z vody vede k neštěstí.

Ach, bratře chobotnice

Florian Kunert
Německo / 2017 / 27 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Tygřice
„Jako tygřice bránila svého syna,“ líčí svůj traumatizující zážitek setkání se smrtí protagonista experimentálního filmu. Okolnosti incidentu nejsou zcela zřejmé, klíčový je způsob, jak se zachovali jeho svědci, a pocity, které ve vypravěči vyvolal a které film přibližuje sugestivní montáží černobílých záběrů.
osobní program

Tygřice

Fabrizio Paterniti Martello
Itálie / 2019 / 14 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Lampa u stropu
Navzdory zažitým představám dochází k znásilnění především mezi známými a blízkými ve zdánlivě bezpečném prostředí domova. Dokument na tento problém upozorňuje a rekonstruuje vzpomínky obětí sexuálního násilí, jejichž výpověď dokáže standardně zařízený byt zbavit aury nevinnosti.
osobní program

Lampa u stropu

Anette Svane
Norsko / 2019 / 7 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Nepřítel ve mně
Příběh mladé dívky nahlíží do problematiky fenoménu sebepoškozování. Zdá se, že fyzická bolest zmírňuje vnitřní úzkost a osamělost. Teenageři vnímají vlastní tělo jako jediné, co mohou ovlivnit a ovládat; bolest a krev mohou navodit pocit nezávislosti a opravdové existence. Navzdory jizvám po celém těle se však hrdince nakonec daří najít způsob, jak se se sebou a svým životem vyrovnat.
osobní program

Nepřítel ve mně

Milja Viita
Finsko / 2019 / 6 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Byla jsem tady
Režisérka Zaina Erhaimová se rozhodla proniknout do svého rodiště, syrského města Idlib ovládaného protirežimními silami. Autentické záběry ukazují známá sousedství v úpadku. Erhaimová v nich zanechává možná poslední stopu. Ve skrytu natočený snímek je obrazovým prožitkem ztráty domova a setkání s blízkými v nové realitě.

Byla jsem tady

Zaina Erhaim
Sýrie / 2017 / 11 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Vzpomínkový film
Skutečnost nám mizí před očima, ale zůstává konzervována v našich vzpomínkách, jejichž převyprávěním ji můžeme přivést zpět k životu. S kamerou v ruce zkoumá experimentující filmařka průběh tohoto abstraktního procesu ve stylizovaném dokumentu s mladými chlapci v bojových uniformách a s příběhy z válek.

Vzpomínkový film

Isabelle Tollenaere
Belgie / 2018 / 18 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Spotřeba
Krátkometrážní doplněk intermediálního projektu Serial Narratives rozkrývá, jaká cena se skutečně platí za levné zboží z Číny. Výpověď anonymního dělníka souznící s hypnotickými obrazy zviditelňuje děsivě propracovanou choreografii, jež všechny fáze výrobního procesu podrobuje přísné mechanizaci.

Spotřeba

Richard Seymour
Velká Británie, Čína / 2016 / 19 min.
sekce: Krátká radost
Mezinárodní premiéra
První film
Ještě donedávna byla kinematografie v Saúdské Arábii dlouhých pětatřicet let záležitostí undergroundové kultury. Před její legalizací zachytil Bentley Brown na svoji domácí kameru z dob dětství práci filmařů ve městě Džidda. Melancholickou náladu podtrhují voiceovery žen tvořících většinu štábu.

První film

Bentley Brown
Saúdská Arábie / 2018 / 14 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Neúplná historie světa přírody, 1965
Filmové zamyšlení nad událostmi krvavých bojů za nezávislost v jihovýchodní Asii doplňují úryvky z básně Sylvie Plathové. Ústřední motiv na sebe v dvojexpozici navazuje pohled na metamorfózu motýla. Celou meditaci nad rokem 1965 auditivně podkresluje Bartókovo sólo pro housle.DETAIL:Na tyto bílé zdi, na postel, na tyto ruce dopadá světlo. A já jsem nikdo. Ty exploze se mě netýkají. Tulipány, Sylvia Plath

Neúplná historie světa přírody, 1965

Sasha Waters Freyer
Spojené státy, Vietnam / 2014 / 7 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt