Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo
play
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo
Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo

Vše co státi se mohlo, jak ten list pěticípý – přímo do dlaně mi spadlo, jenže to je tak málo

režie: Sergei Sviatchenko, Noriko Okaku
originální název: It all came to pass, All fell into my hands like a five-petalled leaf, But there has to be more
země: Velká Británie, Dánsko
rok: 2018
délka filmu: 12 min.

synopse

V moskevském bytě sestra a švagr Andreje Tarkovského vzpomínají na slavného filmaře. Film-koláž sestávající z rodinných fotografií, vizuálních impresí, útržků vyprávění a neurčitých, až zmatečných vzpomínek odhaluje na pozadí ambientních hudebních ploch opomíjené fragmenty ze života ruského umělce.

biografie

Dánský umělec ukrajinského původu Sergej Svatčenko (1952) a britská filmařka Noriko Okaku (1976) tvoří multimediální umělecké duo NOW AND TOMORROW založené v roce 2014. Věnují se koláži a experimentálnímu filmu.

více o filmu

režie: Sergei Sviatchenko, Noriko Okaku
producent: Noriko Okaku
scénář: Kamini Vellodi
hudba: Akihide Monna
zvuk: Akihide Monna

další filmy v sekci

Praska 24
Lucyna a Krzysztof jsou dlouholetí manželé, kteří provozují sběrnu surovin v sociálně vyloučené lokalitě v polské Lodži. Observační dokument Patrycje Polkowské zachycuje, jak manželský pár sběrnu každým dnem proměňuje v osobitý mikrosvět, v němž mohou nalézt pomoc všichni uražení a ponížení.

Praska 24

Patrycja Polkowska
Polsko / 2016 / 16 min.
sekce: Krátká radost
Mezinárodní premiéra
Absence reciprocity zranitelnosti, ztrát i rizik
Dokumentární studie se zabývá zrakovým orgánem a jeho funkcí. Kompilací záběrů z různých prostředí nabývá funkce oka nových významů. Oko je nástrojem k zastrašení, okem sleduje voják svůj cíl, pohled do očí oběti může znejistit jejího kata. Co se stane, když se oko přestane dívat?

Absence reciprocity zranitelnosti, ztrát i rizik

Adéla Komrzý
Česká republika / 2017 / 9 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Interiéry a exteriéry
V rozmanité muslimské komunitě sleduje autor jeden z jejích aspektů: modlitbu. Pravidelný akt dne se může odehrát i na ruchem bouřící ulici. Na jeden záběr natočený krátkometrážní dokument zaměřuje pozornost na obyvatele procházející filmovým rámem a detaily řadící je do rozdílných kast.

Interiéry a exteriéry

Ashique Mostafa
Bangladéš / 2017 / 8 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Maminko, odpusť mi
Jediné, co po nich zůstalo, jsou jejich osobní věci. Vypovídají o tom, jací to byli lidé. Co měli rádi. Kdo jim byl blízký. Jaké měli koníčky. Film beze slov. Záběry věcí patřících lidem, již se utopili ve Středozemním moři na pobřeží ostrova Lampedusa v roce 2013 a 2015 a jejichž životy tak nadobro pohasly.

Maminko, odpusť mi

Martina Melilli
Itálie / 2017 / 17 min.
sekce: Krátká radost
Mezinárodní premiéra
Vypařit se
Co se stane se ženami, které záhadně zmizí? Uvidí je ještě někdy někdo? Postupují státní úřady při vyšetřování vždy tak, jak mají, nebo jsou jedinými skutečně pátrajícími pouze pozůstalí? Kompilační snímek odhaluje několik dějinných období, ve kterých se řada žen za různých okolností ztratila beze stopy. 

Vypařit se

Cristina Motta
Argentina / 2018 / 15 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Město zboží
Velkoobchodní tržnice Yiwu v Číně je dlouhá přes osm kilometrů. Krátké epizody sledují zákazníky i nekompromisní jednání mezi obchodníky. Observační dokument zaznamenává stánky bohatě pokryté zbožím skrývajícím dokonale prodavače, a s nimi i jiný svět tržnice, kde jejich potomci prožívají dětství.

Město zboží

Jessica Kingdon
Spojené státy, Čína / 2016 / 10 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Zrození
Minimalisticky koncipovaný šestiminutový snímek tematizující zázračný vznik života zvířat časosběrnou metodou zachycuje vývoj embrya – univerzální proces u všech živočichů i lidí. V mikroskopickém detailu sleduje film zrod čolka horského v průhledném vajíčku – od prvního buněčného dělení až k líhnutí.

Zrození

Jan van IJken
Nizozemsko / 2018 / 6 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Motýlí katastrofa
Vymírání motýlů druhu monarcha stěhovavý v USA se stalo námětem snímku založeného na manipulaci s found footage materiálem. Staré filmové záznamy motýlů či práškovacích letadel režisérka upravuje pomocí dvojexpozice, škrábání nebo dobarvování. Vytváří tak čistě vizuální mikroúvahu na téma, kdo je v tomto ekosystému ve skutečnosti škůdce a kdo poškozený.
osobní program

Motýlí katastrofa

Caryn Cline
Spojené státy / 2019 / 6 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Ach, bratře chobotnice
Nomádi v mořích Indonésie říkají, že když matka porodí dítě, porodí zároveň jeho dvojče v podobě chobotnice. Dokument ukazuje prostředí utvářené tradiční lidovou vírou. Kamera sleduje muže plavícího se s tváří ponořenou v moři, demonstrujícího jeden z rituálů k uctění chobotnice. Zneuctění bratra z vody vede k neštěstí.

Ach, bratře chobotnice

Florian Kunert
Německo / 2017 / 27 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Švitoření × 10
Kompilaci archivních záběrů observace ptáků a stopování jejich migračních tras doplňuje kromě ptačího švitoření současný komentář, který reviduje myšlenku svobody pohybu. Film přirovnává kroužkování ptáků k pasové kontrole, identifikace svobodu pohybu problematizuje.

Švitoření × 10

Sarah Wood
Velká Británie / 2015 / 22 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Polštář a deka
Konceptuální dílko rekonstruuje paměť jednoho hotelového pokoje nacházejícího se v tzv. „čtvrti červených luceren“ filipínského města Makati. Dominujícími objekty, které zajímají autorův pohled, jsou titulní polštáře a přikrývky, v extrémních detailech ale nahlédne i na (a za) zbylé vybavení pokoje.
osobní program

Polštář a deka

Jan Philippe Carpio
Filipíny / 2019 / 11 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Tranzit
Němý portrét multifunkčního komplexu, sloužícího jako skladiště, prostor s maximální ostrahou i luxusní showroom, postupně přechází v bizarní černobílou sci-fi s budovou v hlavní roli. Precizní rytmická kombinace strohých, z kontextu vytržených a přísně rámovaných obrazů funguje přes svou abstraktnost jako trefný architektonický komentář ducha doby.

Tranzit

Mandy Krebs
Německo, Lucembursko / 2016 / 11 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt