Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Vzhůru ke světovému řádu
play
Vzhůru ke světovému řádu
Vzhůru ke světovému řádu
Vzhůru ke světovému řádu
Vzhůru ke světovému řádu
Vzhůru ke světovému řádu

Vzhůru ke světovému řádu

režie: Kyung-man Kim
originální název: An Escalator in World Order
země: Jižní Korea
rok: 2012
délka filmu: 115 min.

synopse

Střihová esej, sestavená z propagandistických filmů a zpráv, se kriticky vyjadřuje k vývoji americko-korejských vztahů po druhé světové válce. Kyungman Kim podvratně vyzdvihuje rétoriku oslavných dokumentů a převrací ji naruby. Plejáda korejských i amerických státníků vytváří mediální obraz Jižní Koreje jako válkou zničené země, která jako bájný pták Fénix vstává z popela a za pomoci svého zachránce USA se proměňuje v ekonomickou velmoc. Oslavné ceremoniály, vojenské přehlídky nebo řečnické výstupy Reagana, Clintona a Bushe jsou však jen loutkovým divadlem pro poslušné občany země zatížené diktátorskými a autokratickými režimy.

 

„Ironické střetávání mezi vírou a světem, které dělí nepřekonatelná propast.“ 


Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 


biografie

Kyungman Kim (1972), korejský režisér a multimediální umělec, zpracovává archivní materiály do střihových esejí. Mezi jeho snímky patří Long Live His Majesty (2002), The Structure of Goliath (2006) nebo Pípnutí (2014), který uvedl MFDF Ji.hlava. Vzhůru ke světovému řádu je jeho celovečerní debut.

více o filmu

režie: Kyung-man Kim

další filmy v sekci

Mimo mě
Romance ženy a mrtvého muže z jejího snu promlouvá v náznacích a poetické vizuální zkratce. Okna, zdi, dveře nebo koleje značí nemožnost prolnutí reality a podvědomí. Jedině filmové médium dokáže postavit most mezi říší živých a mrtvých a umožňuje setkání milenců v lyrickém prolnutí jejich obrazů.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Mimo mě

Chang-jae Lim
Jižní Korea / 1996 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Global Groove
Klíčové dílo videoartu z předinternetové éry vizionářsky přejímá smyslovými podněty přehlcenou současnost i její globální rozměr. Strhující psychedelický proud protéká mezi avantgardou a masmédii, i mezi kulturami. Na stejné vlně pluje Allen Ginsberg, John Cage nebo navažští, korejští či nigerijští umělci.   „Kdyby televize po celém světě zdarma vysílaly přenosy hudby a tance všech zemí, mělo by to fenomenální dopad na vzdělávání a zábavu.“ Nam June Paik Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Global Groove

Nam June Paik
Jižní Korea / 1973 / 29 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Stín květu
Tento film má limit zhlédnutí 500. Ryun-hee se touží vrátit do rodné Severní Koreje, odkud v roce 2011 vycestovala kvůli léčbě. Netušila, že překročením hranic s Jižní Koreou se z ní stane nepřítel státu a ona se na mnoho let ocitne ve vynuceném exilu. Pouští se do nekonečného boje s úřady, které jí brání v návratu domů k manželovi, dceři a stárnoucím rodičům. Podobným problémům jsou vystaveny další rodiny, které roztrhla hranice protínající korejský poloostrov. Seungjun Lee vypráví příběh kafkovského světa úředníků i vysoké politiky, která po desítky let rozbíjí rodinné vazby a zanechává v lidských srdcích prázdnotu a stíny vzpomínek na jejich blízké.   „Chtěl bych, aby diváci zapomněli na stereotypy o uprchlících nebo Severní Koreji. Tento příběh není o tom, který systém je lepší, nebo horší, ale o člověku.“ Seung-jun Lee   Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Stín květu

Seung-Jun Yi
Jižní Korea / 2019 / 109 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Východoevropská premiéra
2minuty40sekund
Energická mozaika s monumentálním orchestrálním doprovodem zobrazuje Jižní Koreu sedmdesátých let jako jednu z nejsilnějších ekonomik regionu. Obrazy civilizačního pokroku a moderního životního stylu, prokládané odkazy na silnou kulturní a náboženskou tradici, zároveň apelují na sjednocení rozděleného národa.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

2minuty40sekund

Ok-hee Han
Jižní Korea / 1975 / 10 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Swing Diary
Nan Lee chtěl původně natočit dokumentární film o korejském jazzu, když ho uchvátily možnosti improvizace a rozhodl se místo toho vytvořit snímek o životě. Příběh o penězích, pornu a animované agónii propojuje dokument a fikci a s nadsázkou a podvratnou energií nahlíží do všednodennosti znuděného mladíka. „Film ukazuje, jak podvědomě improvizujeme při naší cestě životem a pohybujeme se v rytmu těch kolem nás.“ Nan LeeCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Swing Diary

Nan Lee
Jižní Korea / 1996 / 13 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
noimage
Japonsko se, v návaznosti na modernizaci a industrializaci země a přejímání západního vzoru, obracelo na anektované území, aby vykrylo nedostatek zdrojů na vlastní půdě. Korea se tak pod nadvládou japonského císařství stala zásobárnou lidské pracovní síly i hospodářských zvířat.Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Živočišná výroba v Koreji

Jižní Korea / 1924 / 7 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
PRIZMA
Cyklicky se probouzející postava či přehlídka obrazových a zvukových chyb představují způsob, jakým Im ve svém experimentálním snímku dekonstruuje předkamerovou realitu. Objektem jeho zájmu není hmotný svět, ale síla samotného média. Film vystupuje jako živá bytost, která svými mechanickými končetinami kráčí mezi tvůrcem a divákem. Médium coby božský algoritmus rozkládá realitu a znovu ji skládá. Rozpouští původní významy a zaplavuje věci, místa a lidi novým, kolektivním bytím.   „Stopy skrytých časů a snů se donekonečna přehrávají.“ PRIZMA Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

PRIZMA

Cheol-min Im
Jižní Korea / 2013 / 61 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Olympiáda v Sanggyedong
Během příprav na letní olympijské hry roku 1988 korejská vláda vystěhovala sto šedesát rodin na ulici. Zbourala jejich domy v chudinské čtvrti Sanggyedong v Soulu a nechala místo nich postavit luxusní byty. Dongwon Kim žil s vystěhovanými tři roky a natáčel jejich boj proti státním autoritám. Alarmující snímek odhaluje odvrácenou tvář sportovní události, zneužívané k ideologickým účelům. Odstartoval novou éru korejského sociálního dokumentu, jenž odkrývá odvrácenou tvář Jižní Koreje, vnímané jako země pohádkového bohatství, štěstí a ekonomického růstu   „Situace vyžaduje, abychom natáčeli filmy o sociálních tématech.“ Dongwon Kim Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Olympiáda v Sanggyedong

Dong-won Kim
Jižní Korea / 1988 / 27 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
O mizení
Slova přicházejí a odcházejí stejně jako voda. Tok mluvené francouzštiny a angličtiny na hranici srozumitelnosti rezonuje ve statických záběrech, naplněných jednoduchými obrazovými symboly. Řeč zde není nositelem významu, ale poetickým prvkem, symbolem cykličnosti, nositelem vykořeněnosti a exilu   „Mají-li být slova vyřčena, měla by být za dělící stěnou. Nevysvětlitelná je vzdálenost, čas, který uplyne od této minuty.“ Theresa Hak Kyung Cha Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

O mizení

Theresa Hak Kyung Cha
Jižní Korea / 1977 / 3 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Dělnické zprávy č. 1
Dělnická třída se stala obětí studené války na obou stranách korejského poloostrova. Zatímco na severu posloužila k nastolení totalitního režimu, na jihu se zaměstnanci továren stali terčem antikomunistické propagandy a novodobými otroky vládou podporovaných obřích korporací. Záznamy z protestů, televizní talk show a písně o boji proti bezpráví ukazují vlnu kolektivního vzdoru, která se roku 1989 přehnala přes celou zem. Jihokorejské odbory zorganizovaly masové demonstrace, ve kterých se nebojovalo za levici či pravici, ale za demokracii a právo na důstojný život.   „Problém nespočívá jen v tom, o kolik nám zvýší plat, ale i v tom, zdali budeme moci žít jako lidské bytosti, nebo jen jako otroci.“ Z filmu Dělnické zprávy č. 1   Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Dělnické zprávy č. 1

Labor News Production
Jižní Korea / 1989 / 74 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Jsem náklaďák
Jedna z dvaceti filmových aktualit, které Kim Ki-young natočil pro Americkou informační službu krátce po skončení války v Koreji, vypráví příběh auta. Vozidlo promlouvá v nepřetržitém monologu k publiku, jež sleduje proces jeho zániku a znovuzrození. Součástky se z vrakoviště dostávají do automobilky, kde se proměňují v kovové vnitřnosti nového dopravního prostředku. Nesledujeme jen příběh auta, ale celé země, která se vzpamatovává z války a buduje novou ekonomiku, v jejímž čele stanou podniky jako Hyundai, symbol prosperity a národní hrdosti.„Jak se lidstvo z poválečné chudoby dopracuje ke třem jídlům denně?“ Kim Ki-youngCelý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Jsem náklaďák

Kim Ki-young
Jižní Korea / 1953 / 18 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
noimage
Archivní procházka Busanem a Soulem z roku 1923 hrdě poukazuje na pozemní a lodní dopravu, bankovní domy a paláce, na všednodenní život v ulicích i sváteční okamžiky. Pouze zmínky o národní bance řízené Japonci nebo o bývalém korejském panovníkovi prozrazují, že za obrazy prosperity, ekonomické síly a technologického pokroku se odehrává drama anektované země.
osobní program

Důležitá města v Koreji

Jižní Korea / 1923 / 2 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt