Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Zápas
Zápas

Zápas

režie: Marcel Carrière, Claude Fournier, Claude Jutra, Michel Brault
originální název: La Lutte
země: Kanada
rok: 1961
délka filmu: 28 min.

synopse

Tvůrci snímku o wrestlingu svým autorským pojetím zcela překonali rozměr pouhé reportáže o zápase. Jednak mají diváci více informací než fanoušci v sále a mohou posuzovat nejen zápas, ale i reakce sportovního publika. Výběr hudby (Bach, Vivaldi) pak upozorňuje na fakt, že jde spíše o divadelní představení.

biografie

Čtveřice quebeckých tvůrců, Claude Jutra (1930–1986), Claude Fournier (1931), Marcel Carrière (1935) a Michel Brault (1928–2013), pracovala v 50. letech pro ONF a v roce 1961 se sešla u tvorby dokumentu o wrestlingu. 

více o filmu

režie: Marcel Carrière, Claude Fournier, Claude Jutra, Michel Brault
producent: Jacques Bobet
kamera: Claude Fournier, Claude Jutra, Michel Brault
střih: Claude Jutra, Claude Fournier, Michel Brault
zvuk: Marcel Carrière, Marcel Carrière

další filmy v sekci

Dřevaři v Manouane
Snímek jednoho z nejdůležitějších a nejproduktivnějších kanadských dokumentaristů sleduje sezonní práci rozmanité skupiny dřevařů, mezi nimiž najdeme i zástupce kanadských indiánů. Styl kombinuje přístup direct cinema s lyrickým přístupem ke krajině, která si všechny podmaňuje.  

Dřevaři v Manouane

Arthur Lamothe
Kanada / 1962 / 28 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Hitler? Toho neznám.
Debut B. Bliera je originální antiměšťácký pamflet založený na rozhovorech s několika Francouzi ve věku 15 až 22 let, kteří nepoznali Hitlera. Je unikátní svou formou postavenou na kameře a střihu. Ve své době šlo o natolik provokativní dílo, že bylo zakázáno do 18 let a staženo ze soutěže v Cannes.  

Hitler? Toho neznám.

Bertrand Blier
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Neohlížej se
Pennebakerova tvorba je naprosto zásadní pro pochopení vývoje cinéma vérité mimo Francii. Dokument o Bobu Dylanovi je esencí tohoto stylu. Uveden byl až v roce 1967 a zaznamenal nečekaný divácký úspěch. Následně se stal vzorem pro další hudební dokumenty. Přitom jde pouze o záznam anglického turné v roce 1965. 

Neohlížej se

Donn Alan Pennebaker
Spojené státy / 1967 / 95 min.
sekce: Direct Vérité
Tak jednoduchá hra
Režisér sice stvořil ódu na kanadský národní symbol – hokej – a zachytil fascinující baletní kreace, ale vyjádřil také jeho krutost a podřízení se mediální manipulaci. Virtuózní střih a významotvorné střídání barvy a černobílé přispěly k ocenění v Locarnu, avšak obsah přiměl ONF, aby se od snímku distancovalo.

Tak jednoduchá hra

Gilles Groulx
Kanada / 1964 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Evropská premiéra
Sladký venkov
Aneb jak se stát Francouzem v několika lekcích. Jde především o esenci cinéma vérité, mísí se zde esejistický přístup se snahou zachytit syrovou realitu v její pravdivosti, ale zároveň sledujeme jakousi dokumentární verzi Hoří, má panenko na francouzském venkově. 

Sladký venkov

François Reichenbach
Francie / 1963 / 47 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Obchodní cestující
Američtí tvůrci jsou nejvzdálenější vertovskému pojmu film-pravda. Režisérské duo Mayslových je známé omezováním vlivu montáže. Zde se opírají o koncept living camera – být co nejblíže podstatě událostí a nezbavovat je mnohoznačnosti. Tématem filmu jsou životní peripetie několika podomních prodejců biblí. 

Obchodní cestující

Charlotte Zwerin, David Maysles, Albert Maysles
Spojené státy / 1968 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Všechno nejlepší ke Dni matek
Tento kontroverzní film vyvolal diskuzi ohledně míry manipulace s diváckým názorem. Zdánlivě vypráví objektivní události kolem narození paterčat, ale ve skutečnosti je záznam velmi promyšleně upraven, aby si divák uvědomil absurditu celé kampaně. Nejde tu o ucelenost, ale o angažovanou objektivitu.

Všechno nejlepší ke Dni matek

Joyce Chopra, Richard Leacock
Spojené státy / 1963 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Na okruhu
Další z pilířů direct cinema zachycuje slávu a smrt automobilového jezdce Eddieho Sachse. Kombinuje autentické i archivní záběry, černobílý i barevný film a využívá například zrychlených záběrů, aby dosáhl stejného účinku jako v případě Primárek. Opět jde o hledání logiky událostí a jejich objektivního obrazu.

Na okruhu

Richard Leacock, Robert Drew
Spojené státy / 1960 / 58 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Pro příští pokolení
Obyvatelé ostrova Île-aux-Coudres se do roku 1924 živili mimo jiné lovem sviňuch. Filmaři se rozhodli v roce 1962 obnovit tuto tradiční činnost, která dodávala smysl a řád tamějšímu životu. Zpočátku bláznivý nápad se stává zásadním projektem direct cinema a dokonale vystihuje podstatu této metody natáčení.

Pro příští pokolení

Pierre Perrault, Michel Brault
Kanada / 1962 / 105 min.
sekce: Direct Vérité
Úskoky
Skupina francouzských školáků se ptá svých amerických vrstevníků – co to je Far West? Malí Američané odpovídají za pomoci své učitelky. Režisér převádí do obrazu dětské výroky a ukazuje, jak stát vštěpuje oficiální názor na Far West. Sledujeme obrazové básnění, nebo jde o politicky angažovaný dokument direct cinema? 

Úskoky

François Reichenbach
Francie / 1963 / 10 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kavárnička
Reichenbach byl inovativní tvůrce, který točil všechno kolem sebe a nechal pracovat především vlastní intuici. Namísto portrétu lidí nabízí snímek portrét kavárničky, kde lidé jsou spíše rekvizity a zápletkou se stává až spontánně zaznamenaný telefonický rozhovor majitele kavárny a zákaznice.  

Kavárnička

François Reichenbach
Francie / 1963 / 12 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Severní nádraží
Kolektivní povídkový film Paříž očima… byl zamýšlen jako manifest nové vlny s cílem o ni oživit zájem. Nestalo se tak, ale vzniklo zajímavé dílo, jehož součástí je příběh Odile, která se pohádá se svým manželem a potkává záhadného muže. Snímek je natočený ve dvou záběrech na 16mm film, následně převedený na 35mm.  

Severní nádraží

Jean Rouch
Francie / 1965 / 16 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt