Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Zkušebna v Argentinské

Zkušebna v Argentinské

režie: Jan Ságl
originální název: Zkušebna v Argentinské
země: Československo
rok: 1973
délka filmu: 13 min.

synopse

Privátní koncert Plastic People ve zkušebně v dnes již neexistujícím domě č. 1 na rohu Dělnické a Argentinské ulice v Praze. Ságl zde i díky stísněnému prostoru zaznamenává události z extrémní blízkosti s použitím pro něj typického přímého ručního světla. Točí v detailních záběrech, často na hraně ostrosti se stále přítomným světelným kuželem a snad i díky tomu se jedná o jeden z nejautentičtějších dokumentů této doby.

biografie

Jan Ságl (1942) je považován za dvorního fotografa undergroundu 60. a 70. let. Jeho práce s filmovou kamerou je ohraničena lety 1971–74, během nichž natočil celkem 12 krátkých filmů. Na počátku byla Super-8 kamera pořízená s přispěním Jiřího Koláře. Tu chápal jako extenzi své tehdejší fotografické praxe. Jistou dobu pak fotografoval a točil zároveň výjevy ze života undergroundu, koncerty, happeningy. Jeho dokumentaristický přístup nese silné stopy fotografické praxe, natáčí a komponuje s jistotou, téměř bez výjimky střihá přímo v kameře. Díky pohybu v uzavřené komunitě je jeho přístup důvěrný, často proniká objektivem a ručním reflektorem do bezprostřední blízkosti aktérů událostí a strhujícím způsobem tak zachycuje atmosféru podzemní kultury. Druhou polohou jsou jeho filmy autorské, v nichž volně navazuje na formy land artu a strukturální tendence amerického filmu.

více o filmu

režie: Jan Ságl

další filmy v sekci

Skála u Humpolce
V záznamu z červencového koncertu Plastic People ve Skále u Humpolce Ságl zachycuje téměř apokalyptický rozměr vystoupení Plastiků. Snímá tanečníky ve velkých expresivních detailech s přímým ručním osvětlením a doplňuje klidnějšími záběry soustředění hrajících hudebníků. Stejně jako v jeho ostatních filmech se jedná o čistý kamerový střih. Film obsahuje veškerý, chronologicky natočený materiál, což vypovídá o Ságlově nebývale intuitivní a soustředěné práci s kamerou. Koncert se odehrál nedaleko Humpolce, kde na začátku 70. let Plastic People pracovali jako dřevorubci.

Skála u Humpolce

Jan Ságl
Československo / 1971 / 7 min.
sekce: Dílny
DÍLNA Václav Havel

DÍLNA Václav Havel

Česká republika / 120 min.
sekce: Dílny
noimage
Absolventský film indického studenta katedry dokumentární tvorby se zaměřuje na problém rasismu v Československu. Konkrétní příběh lásky i nenávisti, předsudků i dobré vůle je ve filmu rozšířen o další zážitky cizinců v Česku. Vedle výpovědí protagonistů je film provázen komentářem Antonína Navrátila.

Black and White

Krishna Wiswanath
Československo / 1968 / 20 min.
sekce: Dílny
Hanibalova svatba
U příležitosti svatby manželů Hanibalových v září 1974 uspořádal Jirous v Postupicích za pasivní přítomnosti policie 1. festival druhé kultury. Vystoupili Old Teenagers, Sen noci svatojánské band, Goldberg Grass Band, Dg 307, Svatopluk Karásek, Charlie Soukup a Plastic People, během večera se promítaly i Ságlovy starší filmy. Dokument začíná shromážděním v Praze u Rudolfina a dále zachycuje části jednotlivých vystoupení. Za zmínku stojí v záběrech patrná přítomnost několika dalších kameramanů s 16mm formátem, což z této akce činí jednu z nejlépe zdokumentovaných událostí undergroundu.

Hanibalova svatba

Jan Ságl
Československo / 1974 / 15 min.
sekce: Dílny
Samizdat
V průběhu zapomenuté cesty kamsi s Ivanem M. Jirousem narazil Jan Ságl na krajinu s desítkami volně visících reprodukčních kovolistů. V okruhu samizdatu zásadně nedostatkové zboží plnilo funkci plašičky ptáků. Film zaznamenává prosluněnou krajinu posetou stříbřitými body v různých prostorových konstelacích jako formu nalezeného land-artu. Práce volně navazuje na sérii krajinných intervencí Zorky Ságlové, které Ságl pravidelně spoluvytvářel a dokumentoval a v nichž hraje klíčovou roli právě konfrontace krajinných prvků s objekty geometrické povahy.

Samizdat

Jan Ságl
Československo / 1972 / 11 min.
sekce: Dílny
Příběhy 20. století: Legenda o svatém Juliovi
Julius Varga byl ateista náhle stižený strašnou, absurdní chorobou. Po dvě desetiletí se pak, upoután na lůžko a uvězněný v nepohyblivém, znetvořeném těle, vydával na vnitřní duchovní cestu za poznáním a přijetím Krista. V normalizačním Československu, pod neustálým dohledem StB, kolem sebe vytvořil společenství mladých lidí, kterým se stal průvodcem a učitelem ve věcech života a smrti.

Příběhy 20. století: Legenda o svatém Juliovi

Petr Hátle
Česká republika / 2016 / 26 min.
sekce: Dílny
Tomáš Etzler: Nebe
Nebe je vznikající celovečerní dokument Tomáše Etzlera, který vypráví příběh Číny 21. století prostřednictvím sirotčince v malé severočínské vesnici. Sirotčinec, který byl založen a provozován katolickými jeptiškami, formálně v Číně nelegálními, pojme přes 100 dětí. Všichni trpí mentálním nebo fyzickým postižením. Film přímo a nepřímo řeší některá z největších témat moderní Číny: politika jednoho dítěte, lidská práva, nedostatek svobody náboženského vyznání, korupce nebo zhoršení lidských hodnot v komunistickém režimu, je ale také příběhem o lásce. 

Tomáš Etzler: Nebe

Tomáš Etzler
Česká republika, Čína / 80 min.
sekce: Dílny
Work in Progress
noimage
Období československé normalizace vnímáme nejvíce skrze dokumenty o disidentech nebo televizní retro seriály. Dilemata nastolená totalitním režimem se přitom nevyhnula nikomu. Šestnáctidílný cyklus Příběhy 20. století mapuje, jak a proč jednali různí lidé (studenti, novináři, havíři, spolupracovníci StB, vojáci, řadoví členové KSČ, homosexuálové a mnozí další) nejen pod tlakem normalizačního aparátu, ale i svého okolí. ---The project was made by Czech Television in collaboration with the Post Bellum non-profit organization. Projekt vzniká ve spolupráci České televize a Post Bellum, o. p. s.

Příběhy 20. století

sekce: Dílny
noimage
Film zaměřuje pozornost na deziluzi při přechodu z chlapectví do dospělosti. Protagonista, slabozraký chlapec, drží v rukou raději letadýlko než klarinet. Internát a intenzivní výuka v něm vzbuzují otázky po vlastním sebeurčení. Nesynchronní zvuk a mimoobrazový komentář dodávají filmu sílu snu.

Atomový Bach

Eva Horská
Česká republika / 1965 / 16 min.
sekce: Dílny
Český žurnál. Svobodu pro Smetanu!
Politikům přikresloval tykadla a pod to psal, že jsou to lháři, zloději, korupčníci a prostitutky. Nakonec ho udal jeden z kolegů, taky řidič autobusu. Byl souzen manželkou počmáraného politika. Poškodil soukromý majetek! Zaplatil škodu 15 tisíc korun. Další trest odmítl. „Moje náprava je naprosto vyloučena!“ zvolal Roman Smetana u soudu. Vyfasoval 100 natvrdo. Autoři filmu už nedokázali jeho příběh jen dokumentárně zaznamenávat – nakoupili spreje a vyrazili do ulic... (Directors Cut jednoho z dílů Českého žurnálu, nového dokumentárního cyklu České televize, který originálním, autorským pohledem ukáže život české společnosti v roce 2012. ČT jej uvede v lednu 2013.)  

Český žurnál. Svobodu pro Smetanu!

Filip Remunda, Vít Klusák
Česká republika / 2012 / 30 min.
sekce: Dílny
Světová premiéra
Univerzity a svoboda
Dokument poukazuje na nové výzvy, s nimiž se současné vysoké školství, vlivem masifikace a komercializace, potýká a které zasahují jak praktickou, tak také symbolickou rovinu výuky i celého školského systému. O těchto problémech hovoří řada významných osobností jako sociolog Frank Furedi či lingvista Noam Chomsky. Film bude promítán společně s filmem Otevřená pevnost. Po projekci proběhne debata s hosty.
osobní program

Univerzity a svoboda

Zuzana Piussi, Vít Janeček
70 min.
sekce: Dílny
DÍLNA Americká kultura v současné dokumentární kinematografii
Dílna bude věnována zachycení lidského pohybu jako výrazu, jenž je rovnocenný vyjádření mluvenému či psanému. Zvláště nás bude zajímat spontánní i řízený vstup rukou do jazyka a také zvláštnosti, spojené s filmovým záznamem jejich rytmu a pohybu. Dvěma uváděnými dokumenty budou Země hluchých (režie Nicolas Philibert, 1993) a Tančící sny. Po stopách Piny Bausch (režie Anne Linsel a Rainer Hoffmann, 2010). První z nich (od autora filmu Být a mít) vstupuje do světa hluchoněmých, druhý předvádí nácvik choreografie Piny Bausch Kontakthof skupinou mladých, neprofesionálních tanečníků.  

DÍLNA Americká kultura v současné dokumentární kinematografii

90 min.
sekce: Dílny
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt