Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
ztopoření 1–3 / 7

ztopoření 1–3 / 7

režie: Albert Sackl
originální název: steifheit 1–3 / 7
země: Rakousko
rok: 2018
délka filmu: 9 min.

synopse

Časosběrná masturbace. Autor, který hraničními postupy zkoumá způsoby zobrazení tělesnosti, sbíral po deseti letech frontální statické záběry na své nahé tělo při masturbaci, aby je poté poskládal do radikálního asketického filmu ukazujícího stárnutí a tělesné proměny.

biografie

Jeden z nejkontroverznějších filmařů současného rakouského umění Albert Sackl (1977) studoval filozofii a dějiny umění na Vídeňské univerzitě. Vizuální umění studoval ve Frankfurtu pod vedením Petera Kubelky. Opakujícím se motivem jeho tvorby je zobrazování vlastního nahého těla. V roce 2008 byl na jihlavském festivalu uveden jeho film Ztopoření I+II.

více o filmu

režie: Albert Sackl
střih: Albert Sackl

další filmy v sekci

Sexuální meditace: #1 Motel
Materiální experiment, klasika filmové avantgardy využívá postupy fyzických a chemických zásahů do filmového pásu a v situaci osamělého obývání hotelového pokoje vytváří paralelu mezi zobrazovaným tělem (člověka) a (celuloidovým) tělem osmimilimetrového filmu.
osobní program

Sexuální meditace: #1 Motel

Stan Brakhage
Spojené státy / 1970 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Zeměpis těla
Vrásnění a zákruty nahého ženského i mužského těla, natáčené z nečekaných úhlů přes zvětšovací sklo lupy, provokují asociativní proud komentáře britského básníka George Barkera, jehož ornamentálním jazykem obtáčené syrové pohledy na kůži zakončuje zvolání Aristofanovo: „Touha a usilování o celistvost se nazývá láska.“
osobní program

Zeměpis těla

Willard Maas
Spojené státy / 1943 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Východoevropská premiéra
Obejmi mě, když jsem nahá
Ostře ironická aluze na postupy hollywoodského i avantgardního filmu tematizuje sexuální frustraci zpodobněnou ve fiktivní situaci depresivního nezávislého režiséra vyžadujícího po herečce nahotu ve sprše. Undergroundový krátký film se i díky spojení humoru a pokleslé estetiky stal Kucharovým nejznámějším.
osobní program

Obejmi mě, když jsem nahá

George Kuchar
Spojené státy / 1966 / 15 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Juliino ostří
Intenzity tělesného prožitku a mentálního zaujetí se promítají do fyzických i metaforických řezů kulturními, politickými a osobními mytologiemi. V komorních výjevech proměny fotografií v pokrm či masturbace žiletkou se obraz i tělo stávají předmětem hraniční touhy, zranění, narušení a poškození.
osobní program

Juliino ostří

Sirio Luginbülh
Francie / 1978 / 15 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Panenka
Newyorské go-go tanečnice Ferne a Irene se připravují na vystoupení a hovoří o své práci. V rozverné a empatické observaci přemítají nad svojí zkušeností, vlastní důstojností a proměně vnímání veřejného vystupování, které bylo dříve víc uměním než utilitární službou.
osobní program

Panenka

Tessa Hughes-Freeland
Velká Británie / 1982 / 5 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Vášnivé bytosti
Legendární film svobodné poetiky těla pracuje s DIY estetikou, rozverným inscenováním, performancí i humorem. Transgresivně odkazuje k postupům melodramatu i burlesky, které využívá k vytvoření nekonvenčního a dobově radikálního zobrazení sexu. Kvůli zpodobnění erotických výjevů byl v řadě zemí zakázaný a ve Spojených státech se stal rozbuškou debaty o cenzuře.
osobní program

Vášnivé bytosti

Jack Smith
Spojené státy / 1963 / 45 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Mechanika lásky
Ve své době kontroverzní film převádí sexuální akt do křehké skladby záběrů předmětů z pokoje milenců a artefaktů všednodennosti, které jej tvarovým či pohybovým vzezřením připomínají. Hravě symbolická, rytmická koláž je doplněna poetickým komentářem, jehož autorem je fotograf, skladatel a kritik umění John Gruen.
osobní program

Mechanika lásky

Willard Maas, Ben Moore
Spojené státy / 1955 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Východoevropská premiéra
Čistá krása
Lyrická skladba sošných fragmentů těla oslavuje precizním rámováním, animačními postupy a střihem, sledujícím abstraktní souvislosti tvarů, tělesnost a erotickou přitažlivost. Film byl natočen způsobem tzv. totalizace, kdy dlouhou expozicí snímaný pohyb navozuje výsledný dojem statického objektu.
osobní program

Čistá krása

Alexandre Alexeïeff
Francie / 1954 / 1 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Láska
Tělo a smyslnost oslavuje proslulý japonský avantgardista poetickou montáží detailů pohybů svalů a tkání, dráždivých pohledů na štěrbiny a proluky. V duchu abstraktního dokumentarismu a za doprovodu konkrétní hudby Yoko Ono se plochy kůže dotýkají v rytmicky komponovaných přiblíženích záhybům a svraštěním.
osobní program

Láska

Takahiko Iimura
Japonsko / 1962 / 10 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Amalgám – Textura
Ženský akt sestupující ze schodů, zmnožený při optickém kopírování víceexpozicí svých tří opakování. Textura je třetí částí čtyřdílného filmu Amalgám, experimentu s dobou expozice a vrstvením obrazů, který zkoumá filmový čas a pohyb v napětí mezi konkrétním obrazem a abstraktními stopami pohyblivých objektů na filmovém materiálu.
osobní program

Amalgám – Textura

Werner Nekes
Německo / 1974 / 11 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Fuses
Klasika avantgardní kinematografie, v níž se intimita tělesného prožitku setkává s materialitou média ve spontánně poetické oslavě fyzické existence. Postupy vypalování, malování a kreslení na filmový pás, upravování rychlosti záběrů a víceexpozice vrství v nenarativní skladbě výjevy z přírody a sexuální scény, v nichž vystupuje autorka se svým partnerem.
osobní program

Fuses

Carolee Schneemann
Spojené státy / 1967 / 30 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Odstraněná
Koláž z pornografických filmů 70. let, v nichž autorka bělidlem a odlakovačem na nehty vymazala jejich aktérky. Blednoucí místa ve tvaru ženského těla kriticky zdůrazňují jeho pozici v situaci natáčeného svádění a sexuálního aktu, zatímco muži jsou zobecněni, až ironizováni redukcí na lačné pohledy a majetnické doteky.
osobní program

Odstraněná

Naomi Uman
Mexiko, Spojené státy / 1999 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt