Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
29.09.2020

Omezení cestování v souvislosti s covid-19

Aktualizováno každý týden.
25.09.2020

Ji.hlava bezpečně, ale bez paniky

17.09.2020

Inspirační fórum 2020

15.09.2020

Znělka 24. MFDF Ji.hlava

15.09.2020

První filmy 24. Ji.hlavy

Čtyřiadvacátá Ji.hlava nabídne klasický i experimentální autorský dokument, tematické retrospektivy i řadu nesoutěžních programových sekcí.   ● Tilda Swinton a rychlý zánik lidstva ● Zvláštní uvedení ● Souhvězdí ● Svědectví ● Polské proudy ● Konference Fascinace: Polsko ● Fascinace: Zahrada ● Odkrývání ženské kreativity ● Zkouška sirén ● Offscreen program Tilda Swinton a rychlý zánik lidstva V sekci Zvláštní uvedení, která cílí na výjimečné kinematografické události, bude letos k vidění první a zároveň i poslední film Islanďana Jóhannssona s názvem Last and First Man. Protože režisér před dvěma lety předčasně zemřel, snímek byl dokončen až po jeho smrti. Jde o filmovou „sci-fi báseň“, jejíž téma opisuje věta: „Naši astronomové učinili znepokojivý objev, který zvěstuje rychlý zánik lidstva.“ Východiskem jsou brutalistní památníky socialismu v ex-Jugoslávii, text britského filozofa a autora sci-fi Olafa Stapledona a Jóhannssonova hudba; filmem pak provází hlas skotské herečky Tildy Swinton, která před několika dny získala na festivalu v Benátkách cenu za přínos kinematografii. Zvláštní uvedení Last and First Men (Jóhann Jóhannsson, Island, 2019, česká premiéra) Pětset plošin (Andrea Slováková, Česká republika, 2020, světová premiéra) Souhvězdí V sekci Souhvězdí, která vybírá to nejlepší ze světových festivalů za poslední rok, se mohou diváci těšit například na snímek Epicentro Rakušana Huberta Saupera. Ten vyhrál letos na festivalu Sundance Velkou cenu poroty za nejlepší světový dokumentární film. Dokument sleduje současný stav „ostrova svobody“, tedy komunistické Kuby. Sauper ve filmu navazuje na téma kolonialismu, kterému se věnuje dlouhodobě: Kubu kolonizovali Španělé, Američané a nakonec bohatí turisté ze Západu. „Jednou z věcí, které mě na Kubě obzvláště fascinuje, je fakt, že i když je tamější společnost izolovaná od okolního světa, je zároveň velmi vzdělaná. Kubánská reflexe současného světa je mimořádně zajímavá,“ říká Sauper. Podobné téma, jen v jiných kulisách, nabídnou Veselé Vánoce, I-wu, film srbského režiséra Mladena Kovaceviće. Snímek se soustředí na čínské město I-wu, kde funguje neskutečných šest set továren na vánoční ozdoby a lidé lavírují mezi vírou v komunismus a touhou po „čínském snu“: troše svobody, bohatství a lásky. Mezi americké studenty pak vezme diváky snímek Nedobytní režiséra Todda Chandlera. Na pozadí tradičních školních rituálů, jako jsou basketbalové zápasy nebo studentské průvody, zkoumá americký fenomén „školních střelců“ a to, jak proměnili americkou společnost. Chodím (Jørgen Leth, originální název: I walk, Dánsko, 2019, Česká premiéra) Epicentro (Hubert Sauper, Rakousko, Francie, USA, 2019, česká premiéra) Veselé Vánoce, I-wu (Mladen Kovačević, originální název: Merry Christmas, Yiwu, Švédsko, Srbsko, Francie, Německo, Belgie, Katar, 2020, východoevropská premiéra) Hledači lanýžů (Michael Dweck, originální název: The Truffle Hunters, Itálie, USA, Řecko, 2020, česká premiéra) Stavební jáma (Andrey Gryazev, originální název: Kotlovan, Rusko, 2020, česká premiéra) Nedobytní (Todd Chandler, originální název: Bulletproof, USA, 2020, česká premiéra) Metamorfóza ptáků (Catarina Vasconcelos, originální název: The Metamorphosis of Birds, Portugalsko, 2020, česká premiéra) Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl (Igor Bezinović, Ivana Pipal, originální název: Mikrokazeta – najmanja kazeta koju sam ikad vidio, Chorvatsko, Srbsko, 2020, česká premiéra) První most (Laila Pakalnina, originální název: Pirmais tilts, Litva, 2020, česká premiéra) Já a vůdce sekty – současná zpráva o banalitě zla (Atsushi Sakahara, originální název: Me and the Cult Leader – A Modern Report on the Banality of Evil, Japonsko, 2020, mezinárodní premiéra) Stěna stínů (Eliza Kubarská, originální název: The Wall of Shadows, Německo, Polsko, 2020, evropská premiéra) Svědectví Neuvěřitelný příběh litevského námořníka Simase Kudirky pak nabídne soutěžní sekce Svědectví. Kudirkova loď se v čase studené války náhodně setkala na moři s americkou lodí. Námořník se vrhnul z paluby, aby se dostal na svobodu. Jenže americká strana Kudirku Rusům vrátila. Vzácné archivní záběry ve filmu Skok nasvětlují globální „napnelismy“ v sedmdesátých letech minulého století. Svědectví nabídne také intimní filmový portrét Mariny Abramović, srbské performerky a body-artistky, která sama sebe označuje za „babičku performativního umění“ a už čtyřicet let posouvá hranice uměleckého projevu. Snímek Návrat domů: Marina Abramović a její děti natočil její krajan Boris Miljković. Skok (Giedre Zickyte, originální název: The Jump, Lotyšsko, Litva, Francie, 2020, česká premiéra) Návrat domů: Marina Abramović a její děti (Boris Miljković, originální název: Povratak kući – Marina Abramović i njena deca, Srbsko, 2020, česká premiéra) Polské proudy Rovněž retrospektivní přehlídky jsou nabité. Po loňské erotice se letošní experimentální retrospektiva zaměří na zahrady. „Zahrada je totiž jedním z oblíbených motivů, metafor i vizuálních inspirací ve filmové avantgardě,“ říká k tématu dramaturgyně sekce Andrea Slováková. „I výběr si pohrává s rozličnými přístupy a způsoby zpřítomnění: od stop motion-animace Normana McLarena, přes nádherné struktury Kurta Krena, Takahiko Iimuru či Steiny Vasulka, po díla, kde se artefakty zahrady lepily přímo na filmový pás, jako třeba Biostruktura Alice Růžičkové.“ Letošní Fascinace nabídnou filmy z posledních sto dvaceti let a nebudou chybět ani pionýr filmové abstrakce Oskar Fischinger nebo americký avantgardista Stan Brakhage. Diváci uvidí tradičně také jedinečnou přehlídku experimentální a undergroundové kinematografe z východní Evropy. Loni byla tématem Ukrajina, letos je pozornost zaměřena na Polsko. „Ji.hlava už šest let mapuje experimentální a undergroundovou tvorbu ze zemí takzvaného východního bloku. V Polsku byl silný proud filmového experimentování zejména od sedmdesátých let minulého století a významný vliv na tuto část filmové tvorby a přemýšlení měla filmová škola v Lodži,“ říká Slováková. Poláci si této fasety své kinematografie váží a důkladně ji zpracovali. „Ze zemí a regionů, které jsme takto zkoumali, je Polsko nejdál v mapování i péči o tento typ filmů,“ dodává dramaturgyně. Sekce představí známá režisérská jména, jako je například představitel polské nové vlny Jerzy Skolimowski, ale i dosud mezinárodně neobjevená díla. Konference Fascinace: Polsko My city (Moje Miasto), režie: Wojciech Has, 1950 There and Here (Tam i tu), režie: Andrzej Pawłowski, 1957 Article Zero (Paragraf Zero), režie: Wlodzimierz Borowik, 1957 The Musicians (Muzykanci), režie: Kazimierz Karabasz, 1960 My Street (Moja ulica), režie: Danuta Halladin, 1965 Pavement (Chodnik), režie: Ryszard Waśko, 1972 A Square (Kwadrat), režie: Zbigniew Rybczyński, 1972 ABC (Alfabet), režie: Janusz Polom, 1974 Video C (Video C), režie: Pawel Kwiek, 1975 A Cube of Sugar (Kostka cukru), režie: Jacek Blawut, 1986 Kineforms (Kineformy), režie: Andrzej Pawlowski, 1957 Somnambulists (Somnambulicy), režie: Mieczyslaw Waśkowski, 1957 Erotique (Erotique), režie: Jerzy Skolimovski, 1960 Sweet Rhythms (Slodkie rytmy), režie: Kazimierz Urbański, 1965 Systém I-VI (Uklad I-VI), režie: Ryszard Waśko, 1973 My Film (Mój Film), režie: Józef Robakowski, 1974 Text Door (Text Door), režie: Wojciech Bruszewski, 1974 Input output (Input output), režie: Wojciech Bruszewski, 1977 A New Book (Nowa ksiazka), režie: Zbigniew Rybczyński, 1975 Video A (Video A), režie: Pawel Kwiek, 1974 Exercises for Two Hands (Ćwiczenia na dwie rece), režie: Józef Robakowski, 1976 Working Women (Kobiety pracujace), režie: Piotr Szulkin, 1978 Fascinace: Zahrada Kinematographische Studien an Impatiens, Vicia, Tulipa, Mimosa und Desmodium (Kinematographische Studien an Impatiens, Vicia, Tulipa, Mimosa und Desmodium), režie: Wilhelm Pfeffer, Německo, 1900 Poem 8 (Poem 8), režie: Emlen Etting, USA, 1932 Neighbours (Neighbours), režie: Norman MacLaren, Kanada, 1952 Mothlight (Mothlight), režie: Stan Brakhage, USA, 1963 Easyout (Easyout), režie: Pat O’Neill, USA, 1971 There is a garden in my head (There is a garden in my head), režie: Jacques Verbeek, Karin Wiertz, Nizozemsko, 1987 Our Garden (Naše zahrádka), režie: Martin Čihák, Jan Daňhel, Česká republika, 1993 Lilium (Lilium), režie: Karø Goldt, Rakousko, 2002 Wax Experiments (Wax Experiments), režie: Oscar Fischinger, Německo, 1921-26 Bloeiende bloemen en plantenbewegingen (Bloeiende bloemen en plantenbewegingen), režie: J.C. Mol, Nizozemsko, 1932 3/60 Trees in autumn (3/60: Bäume im Herbst), režie: Kurt Kren, Rakousko, 1960 Carol (Carol), režie: Ed Emshwiller, USA, 1970 Selected Treecuts (Selected Treecuts), režie: Steina Vasulka, USA, 1980 Ma: Space/Time in the Garden of Ryoan-Ji (Ma: Space/Time in the Garden of Ryoan-Ji), režie: Takahiko Iimura, Japonsko, 1989 Biostructures (Biostruktury), režie: Alice Růžičková, Česká republika, 1998 Dendromité (Dendromité), režie: Karine Bonneval, Francie, 2017 Odkrývání ženské kreativity Tradičně nebude chybět ani sekce hudebních filmů. A letos má jasný leitmotiv: jsou to snímky o ženských hrdinkách natočené ženskými filmařkami. „Prostě to tak vyšlo,“ říká kurátor sekce Zkouška sirén Pavel Klusák. „Evidentně žijeme v éře silného odkrývání ženské kreativity. Té dnešní i přehlížené z minula.“ Sisters with Transistors jsou skvělou lekcí o zásadních ženách ve vývoji elektronické hudby. Strhující portrét Lydia Lunch: The War Is Never Over ukazuje úzkou vazbu radikální tvorby na utopické společenské změny. Kurátor hudebních filmů a událostí Pavel Klusák připravil pro Ji.hlavu také seminář Gotťák s raritními audiovizuálními svědectvími z kariéry největší hvězdy někdejšího Československa. Zkouška sirén Lydia Lunch – Válka nikdy neskončila (Beth B., originální název: Lydia Lunch – The War Is Never Over, USA, 2019, východoevropská premiéra) Sestry s tranzistory (Lisa Rovner, Sisters With Transistors, Velká Británie, 2020, česká premiéra) Offscreen program Také doprovodný hudební program představuje letos několik komunit, které potvrzují, že kreativita má mnohdy kolektivní povahu. PIO čili Pražský improvizační orchestr vystoupí s hostující rakouskou elektroničkou Veronikou Mayer. V původním programu SoniXpace, kurátorovaném Michalem Ratajem, se představí trio Hornscape, Ivan Boreš, Michal Nejtek, Jan Trojan a Michal Wróblewski. Novou vlnu autorské hudby a sound-artu reprezentují Veronika Svobodová a Julie Lupačová. Dále uvádíme poslechovou diskotéku filmaře a myslitele Karla Vachka, jehož komentované pouštění představuje jedinečnou konfrontaci s Vachkovými hodnotami, vkusem a „teorií hmoty“. Specifika covidové sezóny vedou festival k řadě outdoorových koncertů při západu slunce. „Představí se ‚kapely vypravěčů‘‎, jejichž nová silná alba si jednoznačně zaslouží pozornost,“ říká kurátor hudebního programu Pavel Klusák. Vystoupí ekologický elektro-pop Koňe a Prase, melancholici a extatikové židovského klezmeru Klec a duo DebbiLove, groteskní i kritický DIY-pop se slamerkou Bio Mashou.
01.09.2020

Ji.hlava hledá dobrovolníky

25.08.2020

Živé kino Praha 2020

Nové dokumentární filmy v předpremiéře a setkání s jejich tvůrci
19.08.2020

Živé kino Jihlava 2020

Pět projekcí výrazných dokumentů na pěti neobvyklých místech po celé Jihlavě
17.08.2020

Emerging Producers 2021

Představujeme 17+1 Emerging Producers 2021
07.08.2020

Docu Talents from the East

Zveřejnili jsme výběr projektů na Docu Talents from the East @Sarajevo FF 2020
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt