Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Fascinace: Lumír Hladík

Osmimilimetrové filmy českého umělce Lumíra Hladíka zachycují autorovy body-artové a krajinné akce z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Jde o privátní akce s přítomností kamery, na které lze nahlížet jako na autentické dokumenty nebo jako na drobné experimentální filmové miniatury. Současně se jedná o jeden z mála dobových filmových záznamů v kontextu české performance, která je historicky známá především z fotografií. Projekci na základě nově digitalizovaných Hladíkových filmů připravil Národní filmový archiv.

výpis filmů

Hranice; otázka bez odpovědi
Hladíkovy na pohled jednoduché akce staví na hlubších úvahách, které mnohdy vycházely z rozhovorů s přáteli a umělci, kteří takto hledali únik z omezeného tematického repertoáru totalitní společnosti. Realizování uměleckých akcí bylo do jisté míry empirickým ověřováním těchto rozhovorů. Jako vhodný terén k těmto uměleckým experimentům sloužila Hladíkovi především krajina a nenápadné osobní intervence do ní.  
osobní program

Hranice; otázka bez odpovědi

Lumír Hladík
Československo / 1977 / 2 min.
sekce: Fascinace: Lumír Hladík
Moře v zrcadle
„Jednoho dne jsem si uvědomil, že to jsou dva roky, co jsem naposledy viděl moře. Moře bylo vždy symbolem svobody. Rozhodl jsem se, že dva roky byla dostatečně dlouhá doba (z emocionálního hlediska), abych se vypravil znovu k moři, za účelem ho 'nevidět'. Požádal jsem přátele, aby mě dovezli se zavázanýma očima a s velkým zrcadlem na pobřeží Baltského moře ve východním Německu.“ Právě díky této akci se podařilo dohledat československou tvorbu Lumíra Hladíka a doplnit tak představu o tehdejším akčním umění a ojedinělé vazbě na film.  
osobní program

Moře v zrcadle

Lumír Hladík
Československo / 1980 / 10 min.
sekce: Fascinace: Lumír Hladík
Můj osobní „nekonečný“ vektor
„Rozhodl jsem se, že se stanu vlastníkem kosmického vektoru.“ Na základě tohoto rozhodnutí vykonal Lumír Hladík akci, v níž do krajiny vsadil patník a ceduli se symboly nekonečna, které na místě vydržely následujících pětadvacet let. V době, kdy už Hladík žil v Kanadě, natočil místo jeho přítel Petr Soukup, který pořídil filmové záznamy i všech předchozích umělcových akcí. Akce proběhla roku 1977. Filmový záznam pochází z druhé poloviny osmdesátých let.  
osobní program

Můj osobní „nekonečný“ vektor

Lumír Hladík
Československo / 1 min.
sekce: Fascinace: Lumír Hladík
Neznámý zůstal neznámý
Ať už se Lumír Hladík zabýval uměleckými akcemi v totalitním Československu, nebo v Kanadě, umisťoval je často do prostředí lesa. Charakter kulturní krajiny nebo v protikladu k tomu kanadské divočiny ovlivnil témata, jimiž se Hladík zabývá. V akci Neznámý zůstal neznámý podnikl marný pokus o deanonymizaci stromu.  
osobní program

Neznámý zůstal neznámý

Lumír Hladík
Československo / 1977 / 1 min.
sekce: Fascinace: Lumír Hladík
Rituální vražda pitomého úsměvu
Umělecká akce Rituální vražda pitomého úsměvu se jako jedna z mála Hladíkových performancí odehrála v interiéru jeho bytu. Prozrazuje umělcův zájem o všední symboliku drobných artefaktů, které ho mohou provokovat natolik, že se je rozhodne destruovat. Takový osud postihl i dřevěnou loutku šaška, vystavenou ve výloze hračkářství nedaleko Hladíkova tehdejšího bytu.  
osobní program

Rituální vražda pitomého úsměvu

Lumír Hladík
Československo / 1976 / 4 min.
sekce: Fascinace: Lumír Hladík
Už nikdy tenhle balvan
Lumír Hladík v druhé polovině sedmdesátých let realizoval několik akcí ve středočeském kraji, kde vyrostl. O výběru krajiny však zpětně říká, že byla pouhým nástrojem, jako když si při kreslení vezmeme papír. V Hladíkových filmových záznamech akcí tak krajina zůstává do jisté míry anonymní a teprve performerovy trajektorie na ni vykreslují nějaké téma. V tomto případě se Hladík pokusil „skoncovat“ s balvanem, jenž ho provokoval od dětství.  
osobní program

Už nikdy tenhle balvan

Lumír Hladík
Československo / 1978 / 2 min.
sekce: Fascinace: Lumír Hladík
Zmenšil jsem průměr Země
Umělecké akce českých umělců v sedmdesátých a osmdesátých letech se odehrávaly mimo veřejné umělecké dění. Jejich dosah byl čistě komunitní, a v případě Lumíra Hladíka dokonce téměř pouze osobní. Snad právě proto Hladíka provokovala myšlenka „monumentálního“ činu, kterým nemělo být nic menšího než pokus o zmenšení průměru Země.  
osobní program

Zmenšil jsem průměr Země

Lumír Hladík
Československo / 1977 / 2 min.
sekce: Fascinace: Lumír Hladík
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt