Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Fascinace: Zahrada

Každý rok představujeme jednu experimentální retrospektivu zaměřenou tématicky. Po loňské erotice se letos zaměříme na fenomén zahrady – oblíbeného motivu, metafor i vizuálních inspirací ve filmové avantgardě.

výpis filmů

3/60 Stromy na podzim
3/60 Bäume im Herbst je tvořen statickými záběry na koruny stromů, které Kren pořídil během procházky parkem. Podobně jako v jeho další tvorbě je délka záběrů řízena na základě dopředu pečlivě sestavených schémat, která udávají filmu rytmus a navozují jeho celkovou atmosféru. Ta je podtržena také efektem světlé oblohy, ke které jsou do kontrastu postaveny tmavé siluety korun stromů.     „Kren na stromy pohlíží jako na optický experiment a pozoruje je s ohledem na jejich abstraktní hodnotu.“ T. Trummer
osobní program

3/60 Stromy na podzim

Kurt Kren
Rakousko / 1960 / 5 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Česká premiéra
Báseň 8
Báseň 8 je pokusem o využití filmového média pro vyjádření poezie. Film užívá kadenční principy básnického umění, moderní tanec, silně stylizované kostýmy i estetické postupy výtvarného umění. Absence narativu a melancholičnost záběrů vytváří meditativní a esteticky líbivý exkurz do autorovy subjektivity.   „Říkal jsem si, jak zajímavé by bylo použít film jiným způsobem. Zatím byl vždy využit jako román k vyprávění příběhu nebo jako dokument a neexistovalo nic mezi tím. Já jsem chtěl použít film jako poetické médium.“ E. Etting
osobní program

Báseň 8

Emlen Etting
Spojené státy / 1932 / 20 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Biostruktury
Němá filmová studie zkoumající rostlinné struktury odhaluje poetičnost přírody i filmového média. Statické detaily mučenky, třešňového květu, cibulové slupky s pampeliškou a listů stromu jsou zachyceny na filmovém pásu odlišnými technikami, jež si pohrávají s protiklady světla a tmy i barevnými kontrasty.   „Určitým způsobem byli vědci, především buněční biologové, prvními experimentálními filmaři.“ D. Szalay
osobní program

Biostruktury

Alice Růžičková
Česká republika / 1998 / 8 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Carol
Záběry detailů stromů se postupně prolínají s ženskou siluetou v abstraktním portrétu režisérovy manželky. Carol Emshwiller byla od poloviny padesátých let výrazným hlasem nové vlny americké sci-fi literatury, Ursula K. Le Guin ji chválila jako „major fabulist, a marvelous magical realist, one of the strongest, most complex, most consistently feminist voices in fiction“.   „Carol a já jsme strávili několik dní natáčením v lese. Pořídili jsme několik záběrů jí, stromů a větviček, které jsem zkombinoval se zvukem kalimby, místy modifikovaným.“ E. Emshwiller
osobní program

Carol

Ed Emshwiller
Spojené státy / 1970 / 6 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Dendromité
Dendromacie neboli láska ke stromu. Kontemplativní snímek pomocí termografických i melancholických černobílých záběrů otevírá filozoficko-etické otázky o možnostech intimního vztahu člověka k přírodě. Esteticky rozmanitá filmová úvaha vyzývá k probouzení empatie mezi lidským a mimolidským vnímáním. „Občas slyším rostliny šeptat.“ Název výstavy v Botanickém muzeu v Berlíně, 2018
osobní program

Dendromité

Karine Bonneval
Francie / 2017 / 11 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Easyout
S pečlivostí chirurga vyvolává mistr optického kopírování Pat O’Neill záblesky paměti z kolektivní mysli civilizace. Blikající buddhové, zdvojený politik s robotickým hlasem a lidé jako mravenci představují surreálné ozvěny lidstva, jež se rozpouští do agresivně stroboskopické bouře podvědomí.    „Pro mou tvorbu je charakteristická dvojznačnost, zájem o témata, která mají více než jedno vysvětlení.“ P. O'Neill
osobní program

Easyout

Pat O’Neill
Spojené státy / 1971 / 10 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Filmové studie netýkavky, vikve, tulipánu, citlivky a stužkovce
Experiment provedený v letech 1898–1900 na lipské univerzitě pomocí časosběrné fotografie odhaluje tajemství a estetickou podmanivost pohybu a růstu rostlin. Vědci snímali různé druhy rostlin až 28 dní v kuse, aby divákovi přiblížili proces klíčení tulipánu nebo vliv světla na pohyb listů květin. „Mnoho vědců v dnešní době usiluje o profesuru. Dříve tomu nebylo jinak. Tehdy ke jmenování profesorem však často stačilo být studentem Wilhelma Pfeffera.“ K. Mägdefrau   This film is in the public domain: https://av.tib.eu/media/12258
osobní program

Filmové studie netýkavky, vikve, tulipánu, citlivky a stužkovce

Wilhelm Pfeffer
Německo / 1900 / 3 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Kvetoucí květiny a pohyby rostlin
Snímek Kvetoucí květiny a pohyby rostlin je natočen pomocí časosběrné metody, jež umožňuje v krátkém čase sledovat dění, které by pouhým okem nebylo možné vidět. Mol v detailních záběrech snímá pučící květy různých druhů rostlin a jejich krásu umocňuje zachycením pohybů několika druhů rostoucích hub.   „Molovy filmy vyjadřují vášeň pro vědu a přírodu, která je skloubena s velkým zájmem o optiku kamery a filmové vnímání.” Malin Wahlberg
osobní program

Kvetoucí květiny a pohyby rostlin

J. C. Mol
Nizozemsko / 1932 / 20 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Lilie
Druhý ze série digitálních portrétů, které rozkládají rostlinu do barevných pruhů, nepředstavuje květinu jako statický element, ale jako bytost proměny a plynutí. Organismus vertikálně prokvétá pulzující zvukovou plochou a za hranicí konkrétního a abstraktního prozkoumává prostorový potenciál barev.
osobní program

Lilie

Karø Goldt
Rakousko, Německo / 2002 / 3 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
MA: Časoprostor v zahradě Ryoan-Ji
Ma, japonský koncept pro čas a prostor prožívaný v zenové zahradě Ryoan-Ji, poukazuje na důležitost ticha a prázdnoty ve světě zaplněném objekty a zvukem. Snímek na pomezí filmové eseje, filozofického zamyšlení a konceptuálního díla vybízí k zastavení a zakoušení vlastní existence.   „Můj předchůdce John Cage řekl ‚Nejdůležitějším faktorem v hudbě je čas‘ a já v návaznosti na něj říkám, že čas je nejdůležitějším faktorem i ve filmu.“ Rozhovor, 2009
osobní program

MA: Časoprostor v zahradě Ryoan-Ji

Takahiko Iimura
Japonsko / 1989 / 16 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Sousedé
Co se zprvu zdá být roztomilou němou groteskou o dvou mužích odpočívajících na zahradě svých kartonových domů, zvrhne se do surového politického komentáře, upozorňujícího na krutost a absurditu války. Poselství filmu umocňuje kombinace animace a živé herecké akce společně s komickými zvukovými efekty.   „K vytvoření Sousedů mě inspiroval téměř roční pobyt v Čínské lidové republice. Rozhodl jsem se udělat opravdu silný film proti militarismu a válce.“ N. McLaren
osobní program

Sousedé

Norman MacLaren
Kanada / 1952 / 9 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Vybrané střihy stromů
Formální experiment nazírá stromy jako objekty oproštěné od jejich sémiotického významu. Koruny stromoví se stávají pouze shlukem tvarů, barev a struktur určených k digitální úpravě. Snímek namísto romantického rozjímání nad přírodou zkoumá možnosti videa jako nástroje estetické manipulace reality.     „Myslím, že jsme se skutečně zamilovali. Ne do sebe, ale do videa.“ S. Vašulka
osobní program

Vybrané střihy stromů

Steina Vasulka
Spojené státy / 1980 / 9 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Zahrada v mé hlavě
Žena převlečená za neznámou krajinu kráčí napříč staletími jako objekt romantické smyslnosti, dekadentní ornament nebo pochodeň sexuální revoluce. Živočišná animovaná tapiserie představuje ženské tělo jako erotický, dekorativní i symbolický prvek.
osobní program

Zahrada v mé hlavě

Karin Wiertz, Jacques Verbeek
Nizozemsko / 1987 / 4 min.
sekce: Fascinace: Zahrada
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt