Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Konference Fascinace: Polsko

Ji.hlava již šest let mapuje experimentální a undergroundovou tvorbu ze zemí takzvaného východního bloku. Loni byla tématem Ukrajina, letos je pozornost zaměřena na Polsko. V Polsku byl silný proud filmového experimentování zejména od sedmdesátých let minulého století a významný vliv na tuto část filmové tvorby a přemýšlení měla filmová škola v Lodži.

výpis filmů

Abeceda
Jednotlivá písmena polské abecedy, pečlivě vyslovovaná, ve své znakové podobě postupně defilují na bílém pozadí, střídajícím se s černou obrazovkou oscilografu, protnutou chvějivou linkou, jejíž kmity zobrazují fonetickou realizaci každého písmene.
osobní program

Abeceda

Janusz Polom
Polsko / 1974 / 2 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Cvičení pro dvě ruce
Na plátně, rozděleném do dvou oken, běží záběry, které Robakowski simultánně pořídil dvěma na paže připevněnými kamerami. Kamery, ovládané pohyby paží, převalují snímané prostředí parku bezohledně vůči perspektivě lidského oka.
osobní program

Cvičení pro dvě ruce

Józef Robakowski
Polsko / 1976 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Čtverec
Důsledná filmová analýza série fotografií, znázorňujících lidské tělo v pohybu, které Rybczyński mnohonásobným přefotografováním, rozdělováním a překrýváním jednotlivých polí bílými a černými čtverci ručně „zdigitalizoval“ a následně za použití barevných filtrů roztančil v divoké jazzové rotaci.
osobní program

Čtverec

Zbigniew Rybczyński
Polsko / 1972 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Česká premiéra
Erotično
V prostoru vytvořeném z listů novin a definovaném pomocí zrcadlového odrazu panuje surreálné dusno mezi prchající dívkou, přistiženou při snění během oprašování zrcadla, a cizím mužem, který se v zákrutách prostoru náhle zjevil, aby ji pobavil, vyděsil, a snad i získal.
osobní program

Erotično

Jerzy Skolimovski
Polsko / 1960 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Chodník
Extrémní tempo střihu propojuje zobrazení lidské postavy v proměnlivých velikostech záběrů a vytváří dojem pohybu a transformace ve všech myslitelných smyslech: od růstu přes rozpad až po změnu místa postavy, stejně jako úhlu divákova pohledu.
osobní program

Chodník

Ryszard Waśko
Polsko / 1972 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Input output
Zobrazovací systém složený ze dvou kamer, dvou monitorů a jedné rozsvícené žárovky. Obraz vysílaný první kamerou do druhého monitoru je zabírán druhou kamerou a přenášen do monitoru prvního, kde jej opět zachycuje první kamera. Světlo se přelévá smyčkou systému i po zhasnutí žárovky.
osobní program

Input output

Wojciech Bruszewski
Polsko / 1977 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Kineformy
Kineformy, promítané na Expu 58 v Bruselu, byly původně improvizovanou světelnou performancí, předváděnou v experimentálním divadle jako průzkum tvarotvorby světlem. Barvy, osvobozené od povrchu věcí i od přesné znakovosti, se na černém pozadí zhmotňují jako mlhovina, odraz, odlesk a stín.
osobní program

Kineformy

Andrzej Pawlowski
Polsko / 1957 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Kostka cukru
Působivý portrét závodního koně sestává z přesně vymezených souřadnic jeho obzoru: krajiny, prodchnuté sytou zeleností, dlaní s cukrem, překážkou, uzdou, skokem a pádem. Atmosférický film, natočený na Velké pardubické, vypráví svůj tragický příběh pomocí měnícího se barevného spektra a hloubky záběru.
osobní program

Kostka cukru

Jacek Bławut
Polsko / 1986 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Česká premiéra
Moje město
Tento film má limit zhlédnutí 500.Na rozhraní snu a skutečnosti se ve filmu zhmotňují zákoutí a tváře, podoby města Krakova, dávno zmizelé, a přesto stále živé. Díky vypravěčovu proustovskému monologu se sesbírané černobílé záběry z Krakova 30. let stávají sytým obrazem jedinečné vzpomínky.
osobní program

Moje město

Wojciech Has
Polsko / 1950 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Moje ulice
Tento film má limit zhlédnutí 500.Rozhlasový dokument s vizuální stopou. Sbírka vnímavých komentářů dětí, které znají svou ulici, její rytmus, náladu a zvyky jejích obyvatel skrznaskrz. Citliví pozorovatelé vztahů a rolí glosují všednodenní svět dospělých a zároveň předjímají pohyby, které zanedbanou varšavskou ulici Twarda změní k nepoznání.
osobní program

Moje ulice

Danuta Halladin
Polsko / 1965 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Můj film
Kamera, obvykle obrácená směrem dolů, na cestu pokrytou podzimním listím, se s každým krokem filmaře otřásá a obraz parku, polorozpadlých zídek a zarostlých cestiček, který kamera prostředkuje, je úlomkovitý a rozostřený. Její pohled se projasní jen na pár vteřin ve chvíli, kdy objeví další písmeno.
osobní program

Můj film

Józef Robakowski
Polsko / 1974 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Muzikanti
Tento film má limit zhlédnutí 500.Na zkoušce žesťového orchestru, jehož členové jsou amatérští hudebníci z řad zaměstnanců dopravního podniku, si kamera klestí cestu mezi klarinety, tubami, tympány a trubkami. Snímá ostře řezané, charismatické a navýsost soustředěné tváře muzikantů – varšavských řidičů na cestě tramvají po šichtě.
osobní program

Muzikanti

Kazimierz Karabasz
Polsko / 1960 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Náměsíčníci
Uhrančivé vrstvení pulzujících, na skleněných plochách se vzájemně vytlačujících olejových barevných skvrn a kapek vody je inspirováno procesem tvorby informelových maleb Tadeusze Kantora, kterému Waśkowski a jeho spolupracovník Nurzyński věnovali i svůj předchozí studentský film.
osobní program

Náměsíčníci

Mieczyslaw Waśkowski
Polsko / 1957 / 9 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Nová kniha
Plátno, rozdělené na devět polí, simultánně ukazuje v koláži statických záběrů fragmenty ze života několika protagonistů, soustředěných do prostoru mezi knihkupectví, kavárnu, byt, lavičku, podchod a autobus. Zvuková stopa dovedně splétá kousky dialogů a kontrabasovou improvizaci.
osobní program

Nová kniha

Zbigniew Rybczyński
Polsko / 1975 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Nultý paragraf
Tento film má limit zhlédnutí 500.„Scéna není zinscenovaná, tohle není hraný film. Sbíráme materiál pro sociology a právníky,“ zdůrazňuje komentář autenticitu voyeuristických záběrů ze stanice, kam policie odvedla prostitutky po noční razii v ulicích a brlozích Varšavy. Formálně i obsahově nejradikálnější film polské „černé“ série přináší svědectví o jevu, pro který chyběl v zákoníku paragraf.
osobní program

Nultý paragraf

Włodzimierz Borowik
Polsko / 1957 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Pracující ženy
Sérii pěti statických, pečlivě nasvícených záběrů na osamělé dělnice, soustředěně vykonávající svou profesi, doplňuje neutěšený pohled na vyčerpanou matku. Zesílené zvuky prostředí, doprovázející každou scénu, zde vrcholí v kompozici křiku nemluvněte a vzdechů páru kopulujícího na obrazovce v ženině ložnici.
osobní program

Pracující ženy

Piotr Szulkin
Polsko / 1978 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Systém I-VI
Krátké strukturální etudy pracují se třemi záběry, třemi typy jízdy kamery a třemi druhy hlukových variací. Jednotlivé prvky a funkce audiovizuální struktury jsou divákům představovány postupně; stále složitější realizace možností systému tak lze sledovat bez ztráty orientace.
osobní program

Systém I-VI

Ryszard Waśko
Polsko / 1973 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Tam a zde
Film je součástí Pawłowského multimediálního projektu Kineformy. Za doprovodu modernistické skladby Adama Walacińského a v prostoru závorek, tvořených expresivním portrétem ruky a divoce nalíčenými tvářemi, jsou barevné záblesky, šmouhy a odrazy vrhány do temnoty s pomocí projektoru sestaveného z pomačkaného celofánu, reflektoru a pohyblivých čoček.
osobní program

Tam a zde

Andrzej Pawlowski
Polsko / 1957 / 6 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Text Door
Řeč vrat, kterou tento film zachycuje, je výsledkem překladu latinkou psaného textu do materiální abecedy, složené z úhlu a směru pohybu vrzajících dveří.
osobní program

Text Door

Wojciech Bruszewski
Polsko / 1974 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Video A
Režisér, stojící uprostřed televizního studia, dává příkazy kameramanovi, který poslušně ukazuje situaci natáčení z pohledu tří kamer, mezi nimiž dle instrukcí rytmicky přepíná. Kwiekova performance byla vysílána naživo v pořadu věnovaném tvorbě členů Dílny filmové formy.
osobní program

Video A

Pawel Kwiek
Polsko / 1974 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Video C
V prostoru statického záběru na ovládací pult a torzo těla operátora se rozehrává kybernetická etuda pro dvě ruce: jedna ovládá pohyb šipky, která klouže po povrchu záběru, druhá šipku honí či jí klade překážky, a tak ji vtahuje z povrchu dovnitř zobrazeného prostoru.
osobní program

Video C

Pawel Kwiek
Polsko / 1975 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace: Polsko
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt