Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Průhledná bytost: Sergej Dvorcevoj

Sergej Dvorcevoj (1962) je kazašský režisér a dokumentarista ruského původu. Často bývá řazen k tzv. ruské nové vlně, jež se formovala na přelomu milénia jako důsledek snahy reflektovat filmovým médiem stav ruské společnosti a řadu socio-ekonomických problémů.

Dvorcevoj se narodil v kazašském Šymkentu, a než se začal věnovat studiu filmového řemesla, vystudoval leteckou školu na Ukrajině a Radiotechnický institut v Novosibirsku. Chvíli se živil jako technik letecké společnosti, načež byl přijat na Vyšší režisérské a scenáristické kurzy v Moskvě, což odstartovalo jeho kariéru tvůrce dokumentárních a fikčních krátkometrážních filmů.

V roce 2008 debutoval celovečerním hraným filmem Tulpan, jenž mu přinesl řadu ocenění na mezinárodních filmových festivalech – nejlepší režie na IFF v Tokiu, objev roku na European Film Awards a cena Na východ od Západu na MFF v Karlových Varech. Film Tulpan obsahuje silné odkazy na Dvorcevojovu sociálně kritickou dokumentární tvorbu a mísí v sobě prvky výtvarného lyrismu s naturalistickou snahou o zachycení reálného života kazašských pastevců.

Vrcholem kritického naturalismu v jeho dosavadní tvorbě je snímek Ajka (2018) tematizující žalostné životní podmínky migrantů v ruské společnosti a explicitně zobrazující poporodní komplikace u žen, jenž vynesl představitelce titulní postavy filmu Samal Esljamové cenu pro nejlepší herečku na festivalu v Cannes.

výpis filmů

Ajka
V dystopickém prostředí opuštěných moskevských ulic za neustávajícího padání sněhu se potácí mladá Kyrgyzka, která je na útěku z porodnice, v níž zanechala své právě narozené dítě. V těžké finanční nouzi a s již neplatnými imigračními dokumenty je připravena vzít jakoukoliv práci, aby si mohla dovolit střechu nad hlavou, zatímco neustále krvácí a trpí silnými poporodními bolestmi. Roztřesená ruční kamera zblízka pronásleduje bídou zlomenou ženu, jež i v tom nejhorším existenčním utrpení nachází víru a lásku ke svému odloučenému dítěti.
osobní program

Ajka

Sergey Dvorcevoy
Rusko, Německo, Polsko, Kazachstán / 2018 / 100 min.
sekce: Průhledná bytost: Sergej Dvorcevoj
Česká premiéra
Den chleba
Na kilometry daleko od malé osady je vidět jen krajinu zavátou sněhem. Několik vesničanů čeká na nádraží na vlak, který jim každý týden přiváží jídlo a představuje jejich jediné spojení s okolním světem. Je úterý, den chleba. Na výhybce se odpojí poslední nákladní vagon a starci a stařeny jej už sami musejí po koleji dotlačit až do vesnice. Život v opuštěné, vymírající vesnici nedaleko Petrohradu zachytil režisér v dlouhých záběrech, které aktérům umožňují sžít se s vystupováním před kamerou, a divákovi dávají čas vstoupit do obrazů pospolitosti opuštěných lidí a zvířat.
osobní program

Den chleba

Sergey Dvorcevoy
Rusko / 1998 / 54 min.
sekce: Průhledná bytost: Sergej Dvorcevoj
Česká premiéra
Hlavní tah
Dvorcevoj svůj etnografický pohled tentokrát zaměřil na kazašskou step, kterou cestuje osmičlenná rodina urgujských cirkusáků, vměstnaná do starého autobusu. Jejich nomádský život během cesty dlouhé několik tisíc kilometrů zachycuje kamera z bezprostřední blízkosti. Ženu, muže a jejich šest dětí ve věku od jednoho do šestnácti let tak vidíme během příprav na vystoupení ve vesnicích, kterými projíždějí, i během všednodenních úkonů a chvil odpočinku, odhalujících, co rodinu přes občasné spory stmeluje.
osobní program

Hlavní tah

Sergey Dvorcevoy
Francie, Německo, Kazachstán / 1999 / 57 min.
sekce: Průhledná bytost: Sergej Dvorcevoj
Česká premiéra
Štěstí
Námět pro svůj první film objevil Sergej Dvorcevoj náhodou, když pod sebou během letu přes kazašskou step spatřil malou izolovanou komunitu kočovných pastevců. Proniknout do jejich života nebylo snadné a natáčení tohoto ani ne půlhodinového snímku si vyžádalo přes tři měsíce času a práci čtyř kameramanů. Podařilo se v něm ale dokonale zaznamenat každodenní život stepních nomádů, od rutinních úkonů, jako je příprava pokrmů, přes nečekané, někdy i komické situace až po chvíli, kdy se tábor musí přesunout dál na travnatější pastviny.
osobní program

Štěstí

Sergey Dvorcevoy
Kazachstán / 1995 / 23 min.
sekce: Průhledná bytost: Sergej Dvorcevoj
Česká premiéra
Tulpan
Zdánlivě nekonečná krajina kazašské stepi je obývána rodinami pastevců žijících ve skrovných jurtách a jejich obrovskými stády ovcí. Mladý Asa chce založit svou vlastní rodinu a hospodářství, a proto si namlouvá krásnou Tulpan, která jej však odmítá kvůli jeho velkým uším. Úsměvný romantický příběh rámovaný melancholickými záběry na fascinující kazašskou přírodu je protkán mnoha humornými i dojemnými momenty, zároveň však poukazuje na obtíže života kočovných pastevců a důležitost rodinné a komunitní pospolitosti v nelehkých časech. 
osobní program

Tulpan

Sergey Dvorcevoy
Kazachstán, Rusko, Německo, Polsko / 2008 / 100 min.
sekce: Průhledná bytost: Sergej Dvorcevoj
Ve tmě
Nevidomý osmdesátiletý muž žije se svou svéhlavou bílou kočkou v malém bytě na předměstí Moskvy. Ve snaze být druhým užitečný plete z provázků nákupní tašky, které pak rozdává lidem na ulici, aby mohl navázat nové známosti a vystoupit ze své izolace. V pomíjivém světě zaměnitelných umělohmotných produktů však o jeho osobité výrobky, připomínající dobu, která již pominula, není zájem. Výpověď o střetu moderního a tradičního Ruska nás staví před otázku, zda je ve skutečnosti slepý osamělý stařec, nebo ti, kdo přehlížejí jeho vlídné gesto.
osobní program

Ve tmě

Sergey Dvorcevoy
Rusko, Finsko / 2004 / 40 min.
sekce: Průhledná bytost: Sergej Dvorcevoj
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt