Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Svědectví

Svědectví je výběrem filmů, které z různých stran zachycují situaci světa, a jakkoli by se mohlo zdát, že mezi nimi není žádná spojnice, v kontextu světové i české dokumentární tvorby jsou všechny z mnoha důvodů neopomenutelné.

výpis filmů

1970
V prosinci roku 1970 vypukly v komunistickém Polsku nepokoje jako reakce na náhlé zdražení masa a základních surovin. Odezva vládnoucí garnitury na dělnické stávky, demonstrace a protesty byla tvrdá. Filmová rekonstrukce by mohla být strhujícím hraným dramatem, ovšem režisér zobrazuje tehdejší události pomocí animovaných loutek a archivních audiovizuálních záznamů. Ústřední linii snímku tvoří záznamy telefonických hovorů svérázných pohlavárů, jejichž konverzace stojí na pomezí absurdního dramatu a černé grotesky. Z otázek, kdo je tehdy nahrával a proč je naopak bouřící se dav němý, však přesto mrazí. „Venku lidé bojují o příslovečný chléb a tito muži sedí obklopeni pomeranči, lahvinkami a hrozny. Je zde propast. A když dosáhne skutečně extrémních úrovní, lidé vyjdou do ulic.“   Polský institut v Praze je partnerem 25. MFDF Ji.hlava.
osobní program

1970

Tomasz Wolski
Polsko / 2021 / 70 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Africká apokalypsa
Ačkoli je legendární kniha Josepha Conrada Srdce temnoty přiznanou fikcí, skutečnost ji v mnoha směrech vyrovnává, nebo dokonce překonává. Po stopách vražedného tažení jednotky kapitána Vouleta v oblasti dnešního Nigeru se vydává britský vysokoškolský student s nigerijskými kořeny. V době, kdy poprvé vycházely na pokračování ponuré spisovatelovy literární vize o bílém muži podléhajícím v africké odlehlosti megalomanskému amoku, rozpoutal kvůli koloniálním ambicím své země francouzský důstojník v centru černého kontinentu smrtící běsnění, s jehož následky se tamní obyvatelé vyrovnávají dodnes.„Chtěli jsme najít univerzální cestu k subjektu koloniální historie a myšlence, jak tato historie pokračuje dodnes.“ (Rob Lemkin)
osobní program

Africká apokalypsa

Rob Lemkin
Velká Británie / 2020 / 88 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Baldachýn
Constantin, Sarah a Gregor žijí v polyamorfním vztahu. Jejich intimní zpověď není jen ukázkou volného poměru tří osob. Milenci, kteří spolu vedou niterné rozhovory, zpívají, škádlí se nebo spolu mlčí, nechávají nahlédnout do života společenské jednotky, jenž dovádí do krajnosti otázky důvěry a tolerance. Polyamorfní vztah může být někdy dokonce pevnější než život v páru, protože se v něm vstupuje za hranice známého. Představuje experimentální prostor, ve kterém se opouští bezpečné mantinely a otevírá se brána do děsivě nespoutaného vesmíru, kde neplatí zavedené vzorce chování. Je to šance, jak se osvobodit od vnitřních démonů a vnitřně se obrodit. Abychom se mohli nalézt, musíme se nejdříve ztratit.„Koncepty vztahů se zaměřují na dvě osoby a ta třetí bude vnímána je ve vztahu k nim. Normativní referenční systém ve své nejlepší podobě: vnucuje vám role, které jsou čistě arbitrární.“
osobní program

Baldachýn

Anna Caroline Arndt
Německo / 2021 / 105 min.
sekce: Svědectví
Světová premiéra
Gig ekonomika na vzestupu
Technologické společnosti jako Uber, Amazon nebo Deliveroo lákají na flexibilní pracovní dobu a svobodu. Zaměstnanci jsou ve skutečnosti pod stálým dozorem, riskují své životy a nemají chvíli volna ani záruku, že dostanou zaplaceno. V nejistotě ohledně práce, příjmů i bydlení dnes kvůli pravidlům nastaveným nadnárodními korporacemi žijí miliony lidí. Od Číny přes Francii a Nigérii po Spojené státy a Británii. Jejich původ se liší, ale cena, kterou platí ve snaze udržet se v systému, je podobně vysoká. Pro firmy jsou neviditelní a nahraditelní, ale v této komplexní a dynamické analýze jim patří hlavní slovo. „Doufám, že když lidé uvidí můj film, budou mít větší schopnost porozumět skutečnosti, že se jedná o důležitou součást ekonomiky a společnosti, ve které žijeme.“ (Shannon Walsh)
osobní program

Gig ekonomika na vzestupu

Shannon Walsh
Kanada / 2021 / 88 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Gorbačov. Ráj
Pro některé ničitel sovětské říše, vlastizrádce, ikonoklast. Pro mnohé mírotvůrce, věrozvěst, hybatel globálního světa. Portrét duchovního otce perestrojky a glasnosti Michaila Sergejeviče Gorbačova je intimním zápasem dvou osobností: stárnoucí, stále vitální legendy ruské politiky a kritického tvůrce, tazatele, filozofa. Oba nabízejí vlastní verzi porozumění klíčovým momentům konce socialismu v Rusku. Vitaly Mansky skládá mozaiku kontemplativních momentů a diskusí prodchnutých zpěvem a poezií. Dokumentární epitaf chřadnoucího státníka kontrastující s chaosem současného putinovského Ruska. Rekviem se zurčícím pramenem rajské hudby vzpomínek na dětství. „Chtěl jsem za studeným mramorem vidět člověka, který se rozhodl učinit svět lepším místem k životu. A právě proto jsme se po dlouhou dobu nevzdávali v přesvědčování tohoto životem unaveného, téměř devadesátiletého muže k tomu, aby nás vpustil do svého světa osamělosti, frustrace, ale i radosti ze svobody!“ (Vitaly Mansky)
osobní program

Gorbačov. Ráj

Vitaly Mansky
Česká republika, Lotyšsko / 2020 / 100 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Houba mluví
Houby tady pravděpodobně budou ještě dávno poté, co lidstvo vyhyne. Právě nezdolnost tohoto živočišného druhu i jeho další, stále ne plně prozkoumané, kvality udávají tón nezvyklému přírodopisnému dokumentu. Promlouvají v něm vědci různého zaměření, milovníci hub i jejich neúnavní propagátoři. Jedno mají společné. Ať už je to při toulkách lesem, v laboratoři, nebo při prezentaci před veřejností, nepřestávají být fascinováni schopností hub přežít v nehostinném prostředí, vnímat a komunikovat prostřednictvím systému podhoubí nebo likvidovat škodlivé látky tím, že je rozloží a postupně pozřou.   „Houby se rychle proměňují v jiné formy, což mě jako umělce pochopitelně zajímá. Snažila jsem se dodržovat rozmanitý a přirozený přístup k natáčení – tento film vás dostane všude, aniž tušíte, kde se zrovna nacházíte.“ (Marion Neumann)
osobní program

Houba mluví

Marion Neumann
Švýcarsko / 2021 / 90 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Jak zničit mrak
Hannele Korhonen, ambiciózní finská meteoroložka, celý život zkoumá mraky. Jejich chemickou, fyzikální i metafyzickou esenci. Kvůli omezením financování vlastního výzkumu se rozhodne přijmout faustovskou výzvu bohatého šejka ze Spojených arabských emirátů a přihlásit se do vědeckého tendru. Výzkum vzniku umělého deště ve vyprahlé pouštní zemi je provázen řadou morálních dilemat. Ambientní, křehký film o mracích, kulturních zvyklostech a pokušení environmentálního inženýrství. Fragmenty zkázy zabalené do meditativního plynutí obrazů aerosolu.
osobní program

Jak zničit mrak

Tuija Halttunen
Finsko, Dánsko / 2021 / 80 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Jiskra
Od sedmdesátých let probíhá v oblasti poblíž města Nantes protest místních farmářů proti výstavbě nového letiště, jež by mělo devastující vliv na tamější životní prostředí i hospodářství. Postupně se k farmářům přidávají environmentální aktivisté a anarchisté a vzniká ZAD – „zóna k ochraně“ –, která funguje jako autonomní oblast. Její obyvatelé tvoří ucelenou komunitu praktikující udržitelný způsob života, a snaží se tak najít alternativu ke konzumnímu životnímu stylu a společenské hierarchii. Observační kamera sleduje každodenní počínání místních obyvatel až do chvíle jejich vyhoštění policejním zásahem.„Už jsem nechtěl být komoditou produkující zboží, která, když je na dovolené, kupuje zboží a konzumuje svůj volný čas.“
osobní program

Jiskra

Antoine Harari, Valeria Mazzucchi
Švýcarsko, Francie, Itálie / 2021 / 59 min.
sekce: Svědectví
Východoevropská premiéra
Každý má právo
V roce 2016 zažalovaly dvě environmentální organizace norský stát pro podezření, že dalším udělováním licencí k těžbě nafty v Barentsově moři porušuje ústavu. Konkrétně garantované právo na zdravé životní prostředí pro každého a zodpovědné i udržitelné vytěžování přírodních zdrojů. Díky exkluzivní možnosti natáčet přímo v soudní síni během odvolacího řízení v letech 2019 a 2020 dostáváme příležitost nahlédnout události, které norská média označovala jako „klimatický proces století“. A také k poznání, že nad ohledy o budoucnost stále vítězí zájmy politické, chabě maskované ekologickou agendou.„Pro mě je dokument způsob, jakým přistupujeme ke skutečnosti.“ (Thomas A. Østbye)
osobní program

Každý má právo

Thomas A. Østbye
Norsko / 2021 / 31 min.
sekce: Svědectví
Mezinárodní premiéra
Moje psychedelická romance
Když Joanna Harcourt-Smith v roce 1972 potkala Timothyho Learyho, zrovna se skrýval před spravedlností. Kvůli drogovým deliktům si měl odsedět deset let. O polovinu mladší žena se stala jeho milenkou a komplicem. Po několika měsících života na útěku byl přední popularizátor psychedelik zadržen na letišti v Afghánistánu. Joanna tři a půl roku vedla kampaň za jeho propuštění. Errol Morris se při barvité rekonstrukci neskutečného příběhu spoléhá na její vyprávění. S odstupem času ovšem není jisté, jestli byla aktérkou milostného románu, nebo konspiračního thrilleru a zda její kroky ovlivňovalo jenom LSD, nebo také CIA.
osobní program

Moje psychedelická romance

Errol Morris
Spojené státy / 2020 / 102 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Původ druhů
Aktuální stav vývoje robotiky a umělé inteligence se snaží zachytit reflexivní dokument operující s premisou, že možná právě prožíváme převratný okamžik zrodu nového, zcela umělého druhu. Jeho rozmanitost se projevuje mimo jiné četností představ, jak může autonomní stroj vypadat. Jestli se má podobat člověku, nebo jen simulovat některé jeho funkce, jestli má být plně samostatný, nebo naprosto podřízen svému stvořiteli. Vedle technologických obtíží začínají totiž pomalu vyvstávat i dilemata morální. A s tím i takřka neřešitelná otázka: Kam se v tomto vývojovém stadiu doopravdy posuneme?„Hitchcock kdysi prohlásil, že poté, co napsal scénář, film už měl prakticky hotov. Moje pracovní metoda je ale jiná: zahrnuje pátrání a odhalování struktury až během procesu střihu.“ (Abigail Child)
osobní program

Původ druhů

Abigail Child
Japonsko, Spojené státy / 2021 / 72 min.
sekce: Svědectví
Evropská premiéra
Rastorgujev
30. července 2018 byl ve Středoafrické republice zabit ruský dokumentarista Alexandr Rastorgujev – oceňovaný filmař, jenž proslul zaváděním inovativních dokumentárních postupů, inspirovaných digitálními technologiemi, experimentálními formáty a internetovou komunikací. Evgenii Ostanině se pomocí přímé řeči, úryvků z jeho známých i opomíjených děl a zachycení režiséra při práci podařilo poskládat sugestivní portrét muže, jenž po sobě zanechal nesmazatelnou stopu nejen v ruské kinematografii, a zároveň otevřít témata, která byla pro Rastorgujeva klíčová – o smyslu umění, o vlasti, o utrpení, a především o pravdě. „Bylo pro mě těžké hodnotit Rastorgujeva jako režiséra, pokusila jsem se o to pouze ve chvíli, kdy jsem dělala samotný film – šlo mi hlavně o to, abych se na velmi blízkého člověka podívala s odstupem. Nikdy jsem si však tento proces neuvědomovala ani ho nijak neanalyzovala.“ (Evgeniya Ostanina)
osobní program

Rastorgujev

Evgeniya Ostanina
Rusko, Norsko / 2021 / 125 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Spojení
Dokumentární film, který se obejde beze slov, hudebního doprovodu a většinou i bez lidské přítomnosti. Na začátku sledujeme v detailu vlče, které lidé nalezli opuštěné v lese a jež nyní autem převážejí do záchranné stanice. V čiré observaci se nám pak odvíjí rozvolněný příběh dvou takovýchto vlků při vynuceném pobytu v zajetí až po jejich opětovné vypuštění do přírody. Strukturu filmu udávají jen měnící se denní doby a roční období. Vše ostatní se otevírá divákově interpretaci zvířecího chování, především při jeho interakci s jinými reprezentanty vlastního druhu a známým i neznámým prostředím. "Experiment s reintegrací do volné přírody, o který se v Evropě nikdy nepokoušeli, byl tentokrát korunován úspěchem, přestože normálně by vliv člověka odsoudil vlky odchycené ještě jako mláďata k věčnému zajetí."
osobní program

Spojení

Andrea Dalpian
Itálie / 2021 / 71 min.
sekce: Svědectví
Mezinárodní premiéra
Stingl – Malý velký Okima
Dokumentární portrét světoznámého cestovatele, nejpřekládanějšího českého spisovatele a jediného náčelníka indiánského kmene Miloslava Stingla tvoří dobrodružnou cestu proti proudu života mimořádné osobnosti. V druhém plánu je však také putováním Stinglova životopisce a autora monografie Adama Chrousta po neprobádaných zákoutích Stinglovy výjimečnosti, posedlosti a osamělosti. 286 nevybalených kufrů, archivní filmy i fotografie představují pomník romantického objevování neznámých kultur a zákoutí v době globálního přesycení obrazy.„Fenomenální Stingl byl ve své podstatě vždy zcela nepraktickým mužem. Zajímaly ho pouze vědecké objevy, příběhy z cest a plány na další objevitelské expedice.“ (Steve Lichtag)
osobní program

Stingl – Malý velký Okima

Steve Lichtag
Česká republika / 2021 / 89 min.
sekce: Svědectví
Světová premiéra
Světy
Informativní a hravá přírodopisná esej začíná zrozením. Zrozením včely. Následně zblízka a zvídavě sleduje celý její životní cyklus, do něhož stále markantněji zasahuje člověk. Právě pro něj může být inspirací organizace včelích společenství a respektující způsob, jakým hmyz zabydluje své teritorium. Film, postupující od včelí larvy ke globálním problémům, na nichž závisí budoucnost planety, proplétá příběhy dvou živočišných druhů, které si navenek nemohou být vzdálenější. Ve skutečnosti je od počátku civilizace pojí křehké pouto, jehož porušení může mít devastující důsledky pro včely i lidi.„Dokument nahlíží na naši globalizovanou ekonomiku, ale také na krajinu kolem úlu. Mikroúroveň je tak propojená s makroúrovní, lokální s globálním.“
osobní program

Světy

Nina de Vroome
Belgie / 2021 / 96 min.
sekce: Svědectví
Světová premiéra
Tmavě červený les
Jednou za rok se na tibetské náhorní plošině v provincii Sichuan sejde deset tisíc buddhistických mnišek, aby zde v extrémních podmínkách hledaly osvícení. V klášteře Yarchen si staví malé dřevěné boudy, připomínající rakve, ve kterých tráví sto nejchladnějších dní v roce. Místo vyprávění osobních příběhů sledujeme chod kláštera a každodenní rituály. V souladu s majestátní krajinou se zde přetavuje tělesné v duchovní, individuální v kolektivní. Tisíce žen v rudých róbách se stávají lesem, který navzdory diktatuře vyrůstá na „střeše světa“.„Chci se více soustředit na to, jak se postavy cítí a na co v danou chvíli skutečně myslí, než abych vyprávěl příběh a sděloval divákům, co se děje." (Jin Huaqing)
osobní program

Tmavě červený les

Jin Huaqing
Čína / 2021 / 85 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Válka a mír
Od nitrátových filmových kopií, na něž průkopníci kinematografie zaznamenali italskou invazi do Libye v roce 1911, po záběry současných válečných konfliktů pořízené chytrými telefony náhodných kolemjdoucích. Podstatnou část naší vizuální paměti posledních sta let tvoří obrazy války. Dokumentární epopej War and Peace ve čtyřech kapitolách investigativním způsobem zkoumá vznik, archivaci i společenský význam filmů zachycujících válčení v různých časech a místech. Estetika a technologie se mění, pořád ale platí, že film ve válce není jen neutrálním svědkem, ale také jednou z mocných zbraní.„Je zřejmé, že kinematografie byla od svých počátků silněji spjata s válkou než s mírem, zčásti kvůli duchu, který prostupoval první polovinou minulého století, a vnitřní potřebě dokumentovat historické události, a zčásti kvůli skutečné obtížnosti natáčení míru.“
osobní program

Válka a mír

Martina Parenti, Massimo D'Anolfi
Itálie, Švýcarsko / 2020 / 128 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Všechno vidět, všude
Mnohovrstevnatá dokumentární odysea zkoumající možnosti vidění a pozorování ve společnosti, která na vše dohlíží a zároveň je sama pod dohledem. Snímek uvádí diváka do největší americké firmy vyrábějící policejní bodycams a tasery, představuje historii vývoje audiovizuálních záznamových zařízení i zbraní a nahlíží debaty baltimorských občanů o možnostech snížení kriminality pomocí monitoringu z ptačí perspektivy. Je objektivnější lidské oko, nebo čočka kamery? Film osciluje na hranici investigativní žurnalistiky a filosofické videoeseje a odhaluje limity svobody individua v době neustálého dohledu. „Můj nejhorší strach jako filmaře je to, že vytvořím něco, co nakonec posílí přesně to, co se snažím kritizovat.“ (Theo Anthony)
osobní program

Všechno vidět, všude

Theo Anthony
Spojené státy / 2021 / 109 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Z divokého moře
V nekonečný a stále se zrychlující cyklus se mění snahy zachraňovat mořské tvory, kteří jsou v důsledku lidských zásahů zraňováni a vyvrhováni na břeh. Sérii fatálních příčin a následků, kdy člověk je původcem i řešitelem nesnází a zvíře jeho obětí, nám předestírá reflexivně pojatý dokument. Ať už jsou to členové organizace pečující o zraněné tuleně, lidé omývající naftou potřísněné labutě, nebo vědci pitvající loďmi zmrzačeného delfína, všechny prostupuje vědomí, že s klimatickou změnou a intenzivním vytěžováním moří bude těchto případů přibývat s nevyzpytatelnou periodicitou.     „Není to ani tolik film o moři, jako film bezmála z moře. Jako by k nám samo moře promlouvalo.“
osobní program

Z divokého moře

Robin Petré
Dánsko / 2021 / 78 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt