Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Vachek 80

Filmovou tvorbu Karla Vachka nelze snadno pojmenovat, ani ji k něčemu přirovnat. Jeho filmy se musí prožít. Český filmař, básník dokumentárních obrazů, jehož tvorba od 60. let do současnosti vybízí diváka k hledání podstaty věcí kolem nás. U příležitosti uvedení jeho nového filmu Komunismus přinášíme kompletní dílo svérázného tvůrce, který inspiroval nejednu generaci filmařů.

výpis filmů

Armádní filmový měsíčník: Osvobození Ostravy
U příležitosti 20. výročí ostravsko-opavské operace a osvobození Ostravy vyrobilo armádní filmové studio v březnu 1965 monotematické číslo Armádního filmového měsíčníku. Režie byla svěřena tehdy začínajícímu dokumentaristovi Karlu Vachkovi (*1940), který toho času plnil v armádě svoji základní vojenskou službu. Na rozdíl od jiných mladých režisérů, kteří se při takové příležitosti spíše snažili zapadnout do zavedeného ideově estetického stylu tohoto periodika a neprovokovat, využil Vachek tuto možnost k realizaci vlastní umělecké koncepce. Namísto dalšího čísla účelového „magazínu“ na zadané téma tak vznikl bezmála autorský dokumentární film, díky čemuž toto číslo Armádního filmového měsíčníku vstoupilo do filmové historie. Ve své době však Vachkovým představeným přidělala tato umělecká originalita nejednu vrásku na čele.
osobní program

Armádní filmový měsíčník: Osvobození Ostravy

Karel Vachek
Česká republika / 1965 / 14 min.
sekce: Vachek 80
Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie)
Egon Bondy prorokuje peklo globálního kapitalismu, Jim Čert se přiznává ke spolupráci s StB, Jaroslav Foglar nemůže najít otvírák na pivo, zatímco Ivan Diviš komentuje svůj vlastní pohřeb. Režisér Krejčík nemůže natáčet, a tak zuří Vachkovi před kamerou. Karel Vachek uprostřed bitvy pokleká před vynálezcem semtexu... Česká republika na konci 90. let. Rozsáhlý filmový esej, který zkoumá stav a skryté podhoubí české vzdělanosti, přerůstá ve zvláštní přírodní metaforu. Les českého myšlení se vzájemně propojuje, vyživuje a ovlivňuje skrytými vlákny, díky nimž i to zdánlivě odumřelé či zahubené opět vstává z mrtvých. Součástí tohoto procesu se stává i sám film. 
osobní program

Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie)

Karel Vachek
Česká republika / 2000 / 294 min.
sekce: Vachek 80
Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou vládu)
Od listopadu 1989 uplynulo několik let. Československo se rozpadlo a v České republice je u moci pravicová vláda Václava Klause. Karel Vachek navazuje na Nový Hyperion a pokračuje ve své sérii rozsáhlých filmových dokumentů, v nichž svérázně mapuje českou společnost a její skutečné i domnělé elity. Tentokrát se stahuje „do opozice", opouští Prahu i oficiální politické dění a vydává se hledat alternativy – v politické, kulturní i existenciální rovině.
osobní program

Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou vládu)

Karel Vachek
Česká republika / 1996 / 215 min.
sekce: Vachek 80
Film o filmu: Komunismus
Krátký film z natáčení Vachkovy šestihodinové eseje, která zkoumá filozofickou optikou dějiny režimů a revolucí, vůdců a mučedníků. Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie je koláž z osobních vzpomínek, inscenovaných výjevů a archivů kolektivní paměti srovnává pražské jaro se sametovou revolucí a ukazuje expozici, kolizi, krizi a katarzi polistopadové společnosti.
osobní program

Film o filmu: Komunismus

Jan Strejcovský
Česká republika / 2019 / 14 min.
sekce: Vachek 80
Kdo bude hlídat hlídače? Dalibor, aneb klíč k chaloupce strýčka Toma
Nejvlastnějším tématem filmu, jehož aktéři jsou symbolicky „uvězněni“ v prostorách Národního divadla, je téma podvratného boje, namířeného proti jakémukoli establishmentu (v politice, vědě i kultuře) a mnohdy porušujícího daná pravidla či „zákony“ – pro kterýžto boj ovšem existuje morální zdůvodnění. Vachka tu zajímají lidé, kteří takový boj sami podstupují a většinou v něm už utržili nějakou újmu.
osobní program

Kdo bude hlídat hlídače? Dalibor, aneb klíč k chaloupce strýčka Toma

Karel Vachek
2002 / 220 min.
sekce: Vachek 80
Komunismus a síť aneb konec zastupitelské demokracie
Šestihodinová esej o čtyřech částech zkoumá filozofickou optikou dějiny režimů a revolucí, vůdců a mučedníků. Koláž z osobních vzpomínek, inscenovaných výjevů a archivů kolektivní paměti srovnává pražské jaro se sametovou revolucí a ukazuje expozici, kolizi, krizi a katarzi polistopadové společnosti. Nadějí na záchranu demokracie je kreativní smích, rozpouštějící nedotknutelnost a zbytnělá ega představitelů státních institucí. Internet osvobozuje společnost od zastupitelů jako nefunkčního mezičlánku, který brání přímé komunikaci občanů s mocenskými orgány.     „Já vás vidím, dokud vás neuvidím. Jakmile vás uvidím, tak už vás nevidím.“ K. Vachek

Komunismus a síť aneb konec zastupitelské demokracie

Karel Vachek
Česká republika, Slovensko / 2019 / 335 min.
sekce: Vachek 80
Světová premiéra
Malíř Kamil Lhoták
Osobitě poetická Lhotákova malba byla podmíněna jeho neškoleným projevem. Jeho originální styl je založen na básnickém pohledu, přestože hlavním inspirativním zdrojem mu byla technika a civilizace z přelomu a počátku dvacátého století – především průkopnická doba automobilismu, letectví a vlakové dopravy – ale i pražská periférie se svými ohradami (například Nádraží, 1942; Balónová ohrada, 1938; Volání dálek; Zeď vzpomínek, 1954). Přes snový ráz prostředí i jemnou valérovou malbu mají zobrazené technické předměty vždy naprostou věrnost a konkrétnost. V kompozici se objevily principy, které předjímaly narativní figuraci šedesátých let (sled situací na téma Ze života balónu, 1946). Lhoták se věnoval rovněž ilustracím, z nichž nejznámější jsou vyobrazení ke knihám A. Branalda.
osobní program

Malíř Kamil Lhoták

Karel Vachek
Česká republika / 1959 / 7 min.
sekce: Vachek 80
Moravská Hellas
Filmový debut Karla Vachka, nejvýraznější osobnosti českého filmového dokumentu a jedné z nejvýraznějších české kinematografie vůbec. Po jeho uvedení nemohl pět let točit. „Natočil jsem Moravskou Hellas a něco se stalo. Napadl jsem vládcům komplex myšlenek o tom, že jediné umění, které je dobré, vychází z lidu. Když se ukázalo, že lid je jeden ztělesněnej kýč a kšeft, samozřejmě se rozzuřili a pět let jsem nemohl na film sáhnout.“ K. Vachek
osobní program

Moravská Hellas

Karel Vachek
Česká republika / 1963 / 34 min.
sekce: Vachek 80
Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství
Mozaikou událostí, názorů a dějů zaznamenává Karel Vachek situaci před československými volbami v roce 1990. S jemnou ironií staví vedle sebe různorodé jevy a vytváří na plátně překvapivý společensko-politický kontext neuvěřitelného reje prvních svobodných voleb po pádu komunistického režimu. Režisér je zaujat mnohostí dění různých společenských událostí, politických ceremoniálů a populistických show, přičemž jej na nich zajímá každý zdánlivě nedůležitý pohyb nebo nenápadné gesto, které proměňují film v membránu mezi zřejmým a skrytým.
osobní program

Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství

Karel Vachek
Česká republika / 1992 / 196 min.
sekce: Vachek 80
Spřízněni volbou
Prezident Antonín Novotný ustoupil 22.3.1968 tlaku reformních komunistů v čele s Alexandrem Dubčekem a abdikoval. Je třeba zvolit novou hlavu státu, která by se vydala na cestu „socialismu s lidskou tváří“. Karel Vachek se svým štábem proniká do zákulisí tehdejšího politického dění, natáčí plamenné projevy, bouřlivé mítinky, taktické porady i obyčejné klábosení veřejných činitelů. Jeho film je nesmírně pravdivou uměleckou reportáží ve stylu „cinema direct“ a zároveň jemnou parodií investigativního, politicky angažovaného dokumentu. S nadhledem sleduje postavy a postavičky dramatu, připomínajícího spíše komedii, jeho humor a ironie jsou však stále plné naděje.
osobní program

Spřízněni volbou

Karel Vachek
Česká republika / 1968 / 85 min.
sekce: Vachek 80
Stoletá voda
Dokumentární film o tom, jak došlo k protržení hráze u Číčova 17. června 1965. Film ukazuje soubor záchranných prací, škod způsobených záplavami i obětavost tisíců lidí, kteří poskytovali aktivní pomoc jižnímu Slovensku. Ukazuje dále postup při stavbě okružní hráze, která zadržela příval vod z Dunaje. Filmový přehled
osobní program

Stoletá voda

Karel Vachek, Ivan Koudelka
Česká republika / 1965 / 20 min.
sekce: Vachek 80
Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid
Svět magie a Bůh mystiků ve filmovém románu Karla Vachka (klasika českého dokumentu) o mimozemských i zemských civilizacích, reklamokracii a demokracii počítačové sítě. Film uvozují citace ze slavné operety Mam‘zelle Nitouche – Oldřich Nový v klášteře, v divadle i v kasárnách. Chápaná i nepochopitelná realita, vztahy mýtů a historie v souvislosti s vícerozměrnými prostory kvantové fyziky a společensko-politickým uspořádáním světa. Ve filmu se „potkávají“ balkánští válečníci s nadpřirozenými duchy, kteří lidem otevírají zásuvky u stolů a převracejí křesla. Reklamní slogan britských ateistů „Bůh pravděpodobně neexistuje!“ uvozuje návštěvu papeže v České republice. Barack Obama se Vachkově kameře schoval za čtecí zařízení a režisér ho pomocí střihu konfrontuje s hypotézou, že ani americký prezident nesmí vědět, na co se vynakládají miliardy dolarů z rozpočtu ministerstva obrany.
osobní program

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

Karel Vachek
Česká republika / 2011 / 209 min.
sekce: Vachek 80
Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918 – 1992)
Pohřeb psa je součástí sledu absurdních událostí jako je rajčatová bitva, rekonstrukce bitvy u Slavkova a motocyklová show. Jejich společným jmenovatelem je komerční zájem sponzorů a velkých firem, ambivalentních vítězů privatizace a aktérů mnoha korupčních afér. Vachek diskutuje o korupci a ekologické krizi, ale trvá na tom, že existuje i alternativa. Protikladem k masovým „pseudoudálostem“ je podle něj nezávislá technoparty CzechTekk, rozehnaná policií, přestože byla jejich akce úřady dovolená. Účastníci technoparty jsou podle Vachka novými „odboráři“.
osobní program

Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918 – 1992)

Karel Vachek
Česká republika / 2006 / 147 min.
sekce: Vachek 80
Zlatá šedesátá: Karel Vachek
Karel Vachek si vždy tvrdě stál za svým přesvědčením, což mu rozhodně vstup do kinematografie neusnadnilo. Už za studií režie hraných filmů na FAMU byl na rok poslán „na převýchovu“ do továrny. Jeho demaskující postoj k realitě to však nezměnilo a ve svých krátkometrážních snímcích na hranici fikce, dokumentu a subjektivního komentáře postupně utvářel vlastní koncept „vnitřního smíchu“. Poprvé svůj osobitý přístup k realitě přesvědčivě uplatnil ve snímku Moravská Hellas (1963), v němž ironicky poukazoval na kýčovité zneužívání folkloru. K vrcholu jej dovedl na celovečerní ploše v neuctivém portrétu protagonistů Pražského jara Spřízněni volbou (1968), v němž bez glorioly a zábran zachytil průběh volby nového československého prezidenta. Mezi těmito projekty se Vachek snažil prosadit své žánrově těžko uchopitelné scénáře pro hraný debut, nicméně barrandovská dramaturgie dávala přednost jiným jeho vrstevníkům. Naopak několik nabídek Vachek sám odmítl, jelikož nebyly blízké jeho naturelu. Mezi nimi byla i povídka pro snímek Perličky na dně, jež by jej svázala s generací nové vlny. (Česká televize)
osobní program

Zlatá šedesátá: Karel Vachek

Martin Šulík
Česká republika / 2009 / 57 min.
sekce: Vachek 80
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt