20.02.2023 Seventeen up-and-coming European documentary film producers – holders of the title EMERGING PRODUCER 2023 – were introduced to the Berlin film festival guests at the event hosted by the Ji.hlava IDFF together with the Berlinale’s European Film Market.
The EMERGING PRODUCERS 2023 are Beata Saboova (Belgium), Ralitsa Golemanova (Bulgaria), Hana Blaha Šilarová (Czech Republic), Pasi Hakkio (Finland), Florent Coulon (France), Mareike Wegener (Germany), Genovéva Petrovits (Hungary), Roisín Geraghty (Ireland), Anete Ruperte (Latvia), Ruta Jekentaite (Lithuania), Jasper Boon (Netherlands), Katarzyna Kuczyńska (Poland), Rui Ribeiro (Portugal), Andrijana Sofranić Šućur (Serbia), Tereza Tokárová (Slovakia), Matheus Mello (Spain / Brazil), and Oksana Syhareva (Ukraine).
At the event, Ji.hlava’s director Marek Hovorka and the festival’s head of industry Jarmila Outratová announced an open call for the next, 12th edition of the EMERGING PRODUCERS programme. The deadline for applications is March 31. Seventeen selected European producers will be accompanied by one producer from the next edition’s guest country – The Philippines, in partnership with the Film Development Council of the Philippines.
The EMERGING PRODUCERS programme is a respected educational, promotional and networking programme curated by the Ji.hlava IDFF. It includes workshops in Jihlava (October 2023) and Berlin (February 2024), as well as support to the selected producers throughout the year. As of today, and after eleven editions, there are 199 film alumni of the programme, many of whom have become established in the film world and have received prizes at major film festivals around the world.
The emergingproducers.com portal serves as a guide for potential future co-productions and features the map of 199 talented European producers with their personal profiles and contacts.
Download the specially designed catalogue of the EMERGING PRODUCERS 2023
More information at www.ji-hlava.com or www.emergingproducers.com.
10.02.2023 V Bruselu skončily jedenácté ozvěny Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Pestrý program propojil projekcemi budovu Evropského parlamentu, dokumentární Festival en ville a filmové školy RITCS a KASK Ghent. Akce proběhla ve spolupráci s Českým centrem Brusel, Městem Jihlava a Krajem Vysočina. Dokumenty šestadvacátého ročníku bude následně možné vidět i v Rumunsku, USA, Francii nebo na Slovensku.
Včera skončily 11. Ozvěny Ji.hlavy v Belgii (7.–9. února). „Podobně jako festival i ji.hlavské ozvěny lákají rozmanité publikum; festivalové návštěvníky, studenty filmových škol i evropské politiky a úředníky. Mezinárodní prostředí umocňuje zážitek z projekcí i následných diskusí,“ uvedl ředitel ji.hlavského festivalu Marek Hovorka.
Program přímo v budově Evropského parlamentu slavnostně zahájil snímek Pongo Calling režiséra Tomáše Kratochvíla, který sleduje osud rodiny romského aktivisty Štefana Ponga. Po promítání proběhla diskuse s protagonistou Davidem Pongem a jeho rodinou. „Pro tátu by tato projekce byla splněný sen,“ řekl David Pongo, syn loni zesnulého hlavního hrdiny filmu. „Pověstný proslov, ve kterém prezident Zeman prohlásil, že devadesát procent Romů a Romek je nepřizpůsobivých, a proto nepracují, byl pro mě jen další fackou, na které jsem si za život již zvykl. Ale táta se s tím nesmířil a vyprovokoval akci, která měla obrovský ohlas. Věřím, že to i těm nejmocnějším lidem ukázalo, že mají dávat pozor na to, co říkají,“ dodal. Pongo Calling nedávno ocenil Český filmový a televizní svaz Filmovou cenu Trilobit.
KaprKód, Návštěvníci i Danielův svět
Letošní ozvěny v Belgii představily i nejlepší český dokumentární film uplynulé Ji.hlavy – KaprKód režisérky Lucie Králové, který byl den před uvedením v Bruselu oceněn Cenou české filmové kritiky jako dokumentární film roku. Program nabídl také tvorbu režisérky Veroniky Liškové. Publikum mělo možnost vidět hned dva filmy této autorky. Nechyběl například nejnovější snímek Návštěvníci, který porota šestadvacáté Ji.hlavy ocenila Zvláštním uznáním v sekci Česká radost za „sebejistotu v uměleckém výrazu.“ Režisérka ve filmu sleduje protagonistku a její rodinu v nejseverněji položeném městě světa, v Longyearbyenu na Špicberkách. „Během více než dvou let natáčení jsme postupně rozkrývali rozporuplné podoby tohoto místa skrývající se za ‚romantickou‘ představou o království věčné zimy a ledních medvědů,“ říká režisérka o filmu.
Program připomněl také snímek Danielův svět, který v roce 2014 získal v Ji.hlavě Cenu publika a následně zamířil na filmový festival Berlinale. V něm Veronika Lišková zachytila osud pětadvacetiletého studenta literární akademie Daniela, který se vypořádává se svojí sexuální orientací. S údělem homosexuálního pedofila seznamuje rodinu, přátele, společnost – a prostřednictvím tvůrčího psaní i sám sebe. „Trvalo mi dlouho, než jsem Daniela našla – studenta literární akademie, který se rozhodl pro veřejný coming out, když vydal svou autobiografickou knížku. Daniel mi řekl, že doposud u nikoho, komu se ke své orientaci přiznal, vážněji nenarazil, a že proto nevidí důvod, proč by měl svou tvář skrývat,“ uvedla tehdy režisérka.
Promítání nyní doplnila masterclass autorky, která se mimo jiné věnovala etice v dokumentárním filmu. „Jedním z témat, o kterém jsme během masterclass se studenty intenzivněji diskutovali, byla práce s protagonistou a její etický rozměr. Dotkli jsme se i problematiky inscenování scén v dokumentárním filmu a postupů, které mohou napomoci tomu, aby se ze scény původně inscenované, stala scéna, která si zachová dokumentární ‚pravdivost‘ a sociální herec se v ní může cítit přirozeně,“ uvedla Veronika Lišková.
Kompletní program ozvěn 26. dokumentární Ji.hlavy naleznete zde. Připravují se i ozvěny v Rumunsku, USA, Francii nebo na Slovensku.
14.11.2022 Šestadvacátý ročník Ji.hlavy skončil. Festival probíhal podruhé hybridně a uvedl 376 filmů, 102 diskusí po filmu a 24 debat Inspiračního fóra. Ji.hlavské filmy vidělo přes 86 tisíc diváků*ček, v kinech to bylo více než 36 tisíc a online téměř 50 tisíc. Na Ji.hlavu se letos akreditovalo 5 588 lidí. Cenu online publika získal snímek Černí Češi režiséra Martina Müllera o dospělých namibijských dětech, které vyrůstaly v Československu a po sametové revoluci byly násilně přesídleny zpět do Afriky. Nejsledovanějším filmem online části byl snímek Lidi autorx Kateř Tureček, autobiografický portrét, který je zároveň sondou do životů a problémů nebinárních a trans osob.
„V posledních letech svět prošel zkouškou a s celým ji.hlavským týmem se radujeme, že Ji.hlava obstála. Díky pandemii jsme zapojili do festivalu digitální inovace a rozšířili Ji.hlavu jak na internet, tak využili nové technologie k posílení filmového zážitku přímo v kinech. Nových možností s online prvky jsme využili i u Inspiračního fóra nebo programu pro nedospělé publikum Ji.hlava dětem,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka.
„I do budoucna budeme prohlubovat identitu obou festivalů. Před pandemií byla Ji.hlava jedna. Teď jsou dvě. Letošní rok ukázal, že nejde o přechodný stav. Ji.hlava i po dvaceti šesti letech spojuje skvělé publikum s odvážným filmovým programem. Úspěch letošního roku je pro nás závazkem do budoucích let. Uděláme vše pro to, abychom rozšířili počet festivalových kinosálů a pokračovali ve zvyšování diváckého komfortu – v Jihlavě i online,“ dodává Hovorka.
Na letošní Ji.hlavu se akreditovalo 5 588 lidí, z toho přes 1 300 filmových profesionálů. Divácká návštěvnost fyzického festivalu přesáhla 36 tisíc diváků*ček, Ji.hlava Online zaznamenala více než 29 tisíc přehraných filmů. Při přepočtu koeficientem 1,7 (používaném americkými streamovacími službami pro zjištění počtu sledujících) se dostaneme na téměř 50 tisíc diváků*ček online části.
Z 376 promítnutých filmů bylo 97 filmů uvedeno ve světové, 23 v evropské a 37 v mezinárodní premiéře. Filmy soutěžily v šesti sekcích. Promítalo se v devíti kinosálech v Jihlavě a Třešti. Program nabídl 102 diskusí po filmových projekcích a 24 debat v rámci Inspiračního fóra. V rámci online části festivalu proběhlo 14 streamovaných večerních projekcí doprovozených úvodem a diskusí po filmu s tvůrci.
Cenu publika získali Černí Češi
Cenu publika Ji.hlavy Online, která je udělena pod záštitou zpravodajského webu Aktuálně.cz, získal český snímek Černí Češi režiséra Martina Müllera o dospělých namibijských dětech, které v rámci speciálního socialistického vzdělávacího programu vyrůstaly v Československu a po sametové revoluci byly násilně přesídleny zpět do Afriky – bez ukončeného základního vzdělání nebo jazykové a psychologické přípravy.
Druhým divácky nejlépe hodnoceným snímkem byl meditativní dokument režiséra Petra Michala Je nalezena tím, koho hledá, který sleduje život překladatelky Anny Kareninové. Z fyzické Ji.hlavy si film odvezl cenu za nejlepší kameru.
Třetím nejvýše divácky hodnoceným snímkem byl pak Turnus slovenského režiséra Jaro Vojtka. Film je sociální sondou do života tří postav, kterým se kvůli práci v zahraničí rozpadají rodinné vztahy.
Vítězné filmy 26. MFDF Ji.hlava najdete zde.
Nejsledovanější byli Lidi
Nejsledovanějším filmem letošní Ji.hlavy Online byl snímek Lidi, který natočilx režisérx Kateř Tureček. Jde o osobitý autobiografický portrét, který je zároveň sondou do životů a problémů nebinárních a trans osob.
Druhým divácky nejúspěšnějším snímkem byli Černí Češi Martina Müllera.
Mezi třemi nejsledovanějšími filmy Ji.hlavy Online je také nejlepší český snímek šestadvacáté Ji.hlavy – Kaprkód režisérky Lucie Králové. Dokumentární opera přibližuje příběh života československého hudebního skladatele Jana Kapra, který byl zprvu komunistickým režimem protežovaný, v době normalizace však nesměl tvořit.
Inspirační fórum – hledání spravedlivého světa
Divácky úspěšný byl i dvanáctý ročník Inspiračního fóra. Vedle dění na Ukrajině se věnoval společnosti přesunuté do onlinu, mezím ekonomického růstu a jeho alternativám nebo svobodám, které jsou mnohdy stále jen na papíře. Během pěti dnů uvedlo Inspirační fórum 24 programů a debat, kterých se fyzicky z Jihlavy nebo živě online zúčastnilo téměř 80 hostů*ek z celého světa.
„V pěti dnech letošního fóra rezonovalo téma emancipace, které se vynořovalo napříč mnoha debatami bez ohledu na jejich zaměření. Odnáším si z toho přesvědčení, že dominantní rámce moci, příležitostí, distribuce zdrojů a práv zažívají velké zpochybnění a vyhovují čím dál méně lidem. Promarněných příležitostí, jak ve společnosti mohou nejrůznější typy jednotlivců a skupin dobře fungovat, už bylo zdá se příliš mnoho. V souvislosti s emancipací rozezněla fórum slova péče a solidarita, protože stěží se někdo může emancipovat sám. Nejhlasitěji se ozývají ústy mladé generace. Jinak, ale o to naléhavěji jsme o emancipaci slyšeli z úst ukrajinských hostů a hostek fóra,“ říká vedoucí a dramaturgyně Inspiračního fóra Tereza Swadoschová.
Diskuse Inspiračního fóra navštívilo živě více než 2500 návštěvníků*ic, online pak přes 12 tisíc diváků*ček. Záznam debat lze sledovat online zde.
Ji.hlava dětem – uvítala i teenagery
Pátý ročník Ji.hlavy dětem přivítal 642 dětí, celkem jej pak navštívilo více než 5 000 účastníků*ic. Šestidenní program pro děti nachystal 19 workshopů a dílen, 3 divadelní představení, 3 koncerty, několik promítání a další doprovodný program.
Velkou novinkou byl letos průřezový program Ji.hlava Vibes určený pro středoškoláky*čky od 15 let. „Letošní novinka Ji.hlava Vibes se setkala se zájmem nejen jihlavských středoškoláků*ček. Vybrali jsme jim program napříč filmovými sekcemi, koncerty, divadly, workshopy, VR, gamezone i Inspiračním fórem a představili jim Ji.hlavu jako atraktivní místo pro poznávání světa. Chceme tuto nastupující generaci motivovat k úvahám o společnosti, k zapojení do širší veřejné diskuse i k testování nových forem sebevzdělávání,“ říká ředitel Centra dokumentárního filmu Šimon Bauer.
Znělku pro letošní ročník Ji.hlavy vytvořil italský režisér Roberto Minervini, festivalové ceny navrhl letos podruhé výtvarný umělec Federico Díaz.
Industry program – desítky akcí
Desítky aktivit proběhly také v rámci industry programu určeného pro filmové profesionály*ky. Ten letos oslovil více než 1300 filmových profesionálů*ek z celého světa. „Zájem byl tradičně velký a věřím, že díky setkání na letošní Ji.hlavě vzniknou zajímavé projekty,“ říká vedoucí ji.hlavského industry programu Jarmila Outratová.
Letos podruhé proběhlo mezinárodní fórum Ji.hlava New Visions. Na něm se představilo 16 dokumentárních projektů z Evropy a 10 z USA a 7 z nich si odneslo ceny. Další desítky projektů se zapojilo do trhu Ji.hlava New Visions Market. V rámci festivalu se uskutečnilo setkání téměř padesáti zástupců*kyň mezinárodních filmových festivalů, kteří si vyměňovali zkušenosti a věnovali se tématu etiky ve festivalové dramaturgii. Po sedmé proběhl program Ji.hlava Academy – filmaři*ky natočili během tří dnů filmové básně, které mohli diváci*čky zhlédnout během festivalu. Úspěšný byl Matchmaking Accelerator, jehož cílem je propojit filmaře*ky a producenty*ky s organizátory*kami festivalů, distributory*kami a koproducenty*kami. Celkem letos Ji.hlava pomohla zorganizovat více než 500 pracovních setkání, přes 400 jich proběhlo přímo v Ji.hlavě a 112 následně online.
Letos poprvé proběhla také celodenní Konference o etice v dokumentárním filmu. Jejím tématem byla moc a mocenské vztahy v dokumentu. Smyslem konference bylo vyvolat dialog o důležitých etických otázkách i podnítit nový prostor pro diskuzi. Konference vznikla ve spolupráci s brněnskou Masarykovou univerzitou. Záznamy konference je možné zhlédnout zde.