Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Docu Talents from the East @Sarajevo FF

Průvodce zbrusu novými dokumenty, které se právě natáčejí ve střední a východní Evropě – regionu s dlouhou dokumentární tradicí. Režiséři a producenti vybraných celovečerních dokumentů představují své projekty v osmiminutových prezentacích.

Docu Talents from the East @Sarajevo FF

Po prezentacích následovaly ONE-TO-ONE MEETINGS s těmito experty:

● Aleksandar Govedarica, sales agent, Syndicado Film Sales, Kanada
● Nevena Milašinović, Bojana Marić, sales agenti, Sweet Spot Docs, Švýcarsko
● Marek Hovorka, ředitel festivalu, Ji.hlava IDFF, Česká republika
● Shane Smith, programový ředitel, Hot Docs CIDF, Kanada

Nejslibnějším projektům byla udělena cena DOCU TALENT AWARD ve spolupráci s Current Time TV, která je spojená s finanční odměnou ve výši 5.000 USD. O ceně rozhodovala porota ve složení:

● Natalia Arshavskaya, akvizice, Current Time TV, Česká republika
● Catherine Bizern, ředitelka festivalu, Cinéma du Réel, Francie
● Noemi Schory, producentka, Izrael
● Harry Vaughn, dramaturg, Sundance FF, USA
● Jarmila Outratová, vedoucí Industry Office, MFDF Ji.hlava, Česká republika

Porota vybrala dva vítěze: portrét problémového dítěte z Budapešti Kix režisérů Bálinta Révésze a Dávida Mikulána (v maďarsko-německo-chorvatské koprodukci) a český experimentální vizuální esej Frem režisérky Viery Čákányové.


Projekty vybrané na Docu Talents from the East 2019

 

ANTIGONA / ANTIGONE, A SIMPLE STEP OUT

Režie: Jani Sever
Délka: 88 min
Země původu: Slovinsko
Producent: Nina Jeglič
Kamera: Mitja Ličen
Předpokládané datum premiéry: únor 2020
Teaser: 

Synopse
Dokument propojuje tři zakončení Antigony ze hry Slavoje Žižeka se záběry z evropské historie, projevy z Evropského parlamentu, debatami ze Světového ekonomického fóra v Davosu, protesty v ulicích evropských měst, politickou propagandou, uměleckými díly… a dialogem s autorem hry. Při inscenaci Žižekovy Antigony film hledá odpovědi na globální sociální, politické a hospodářské otázky nastolované prostřednictvím rozhodnutí Antigony, krále Kreóna a sboru. Má být naší nejvyšší prioritou úcta k zákonům, nebo se máme řídit morálními zásadami, nebo existuje třetí volba?

Životopis režiséra
Jani Sever, který v minulosti působil jako novinář a deset let (1996-2006) byl šéfredaktorem předního slovinského politického týdeníku Mladina, založil v roce 2006 první slovinský nezávislý internetový multimediální projekt Vest. Posléze se začal věnovat filmové produkci, režii a psaní scénářů. V roce 2011 založil produkční společnost Sever&Sever, za 8 let zprodukoval 10 dokumentů a 3 režíroval.

Produkční společnost
Sever & Sever d.o.o.
Trubarjeva 21a, 1000 Lublaň, Slovinsko
nina.jeglic@gmail.com, +38 651 449 933
www.seversever.com

POMIZH VIIN / BETWEEN TWO WARS

Režie: Alina Gorlova
Délka: 90 min
Země původu: Ukrajina, Lotyšsko
Producent: Maksym Nakonechnyi
Koproducent: Ilona Bicevska
Kamera: Viacheslav Tsvetkov
Předpokládané datum premiéry: listopad 2019
Teaser:

Synopse
Andrejova rodina se na útěku před syrským konfliktem ocitá na Ukrajině. Andrej se stane dobrovolníkem Červeného kříže a nyní sám pomáhá lidem v tzv. šedé, válkou rozvrácené zóně. Pohybuje se mezi mírem a válkou, mezi tradičním a moderním životním stylem, neutralitou a vášnivými idejemi a střídavě udržuje a ztrácí kontakt s příbuznými, kteří jsou kvůli válce rozesetí po celém světě. Někteří trpí jejími následky, někteří jsou na útěku, někteří bojují, ale všichni žijí v šedé zóně. Dostane se Andrej za její hranice? Podaří se mu udělat první dospělé kroky ve světě, v němž postrádá identitu?

Životopis režisérky
Alina Gorlova je režisérka a filmová střihačka. Narodila se a žije na Ukrajině. Je absolventkou Kyjevské národní divadelní, filmové a televizní univerzity Karpenka-Karého. Režíruje dokumenty, ale má bohaté zkušenosti také s krátkými hranými filmy a se sociální i komerční reklamou. V roce 2016 představila svůj první dlouhometrážní dokument Cholodnyj Jar. Intro., který se objevil na MFF v ukrajinské Oděse a moskevském Artdocfestu. Její druhý film Bez viditelných příznaků získal 4 ceny na festivalu Docudays a cenu MDR za výjimečný východoevropský snímek v mezinárodní soutěži na DokLeipzig18.

Produkční společnost
Tabor
420 6 Bratska st, 04070, Kyjev, Ukrajina
nakonechnyi@taborproduction.com, +38 093 424 4919
www.taborproduction.com

KUTIJA / THE BOX

Režie: Luka Papić
Délka: 80 min
Země původu: Srbsko
Producent: Srđa Vučo
Koproducent: Nevena Savić
Kamera: Luka Papić
Předpokládané datum premiéry: červen 2020

Synopse
The Box je dokumentární film o jednom z nejpodivnějších období moderních srbských dějin. Po 45 letech vlády jedné strany byly v červenci 1990 legalizovány ostatní politické strany. Ale v zemi, kde desítky let vládli pouze komunisté, vyznívají snahy opozice prosadit pluralitní systém naivně a komicky. Film vychází z nepřesných a subjektivních vzpomínek zúčastněných, veřejných shromáždění a rozhovorů s prezidentskými kandidáty, dívá se na volební kampaň z 90. let humornou optikou, zabývá se podstatou politiky a klade si otázky, co ve skutečnosti znamená demokracie.

Životopis režiséra
Luka Papić se narodil v roce 1989 v srbském Vrbasu. V roce 2011 začal studovat filmovou fakultu na Hamburské akademii umění HFBK. V roce 2016 dokončil magisterská studia ve třídě Angely Schanelec. Za svou absolventskou práci, krátký film Grapevines, získal grant podporující mladé nadějné talenty. Během hamburských studií čerpal prostředky z grantu K.H. Ditze a z fondu Freundeskreis určeného na vývoj filmových projektů. Filmografie: Man of Smoke (2017), premiéra na DOK Leipzig, Grapevine (2016), premiéra na Visions du Reel, Nyon, Without (v post-produkci) (2019).

Produkční společnost
Cinnamon films
Vladimira Tomanovića 5, Bělehrad, Srbsko
srdja@bkvfond.org, +381 648 588 574,
www.cinnamonfilm.com

FREM / FREM

Režie: Viera Čákanyová
Délka: 73 min
Země původu: Česká republika
Producent: Nina Numankadić
Koproducent: Ivan Ostrochovský
Kamera: Tomáš Klein, Viera Čákanyová
Předpokládané datum premiéry: listopad 2019
Teaser:

Synopse
„Frem“ je slovo, které nic neznamená; slovo, které pouze cosi připomíná. Jeho nejbližší etymologickou konotací je staroanglické slovo „fremd“ znamenající cizí. Při pokusu vytvořit univerzální umělou inteligenci se nevyhneme antropomorfickému uvažování, protože nemůžeme překročit hranice vlastní mysli. Film FREM je pokusem dostat se za tyto hranice; pokusem vytvořit neantropomorfický film. Je to audiovizuální rekviem za druh Homo sapiens.

Životopis režisérky
Viera Čákanyová (nar. 1980) vystudovala scenáristiku na Akademii múzických umění v Bratislavě a získala bakalářský titul v oboru dokumentární film na pražské AMU. Její filmy byly představeny na mezinárodních festivalech, kde získaly řadu cen. Kromě práce na vlastních projektech spolupracuje na úpravě scénářů a nezávislých filmových projektů a natáčí dokumentární filmy pro neziskové organizace a televizi. Filmografie: Rupicapra (2014, součást projektu Slovensko 2.0); Letící kůň (2014, součást projektu Gottland); Update (2011); Olda (2011); Alda (2009); 100 dnů (2009); Worms (2007); Piraňa (2007); Under Under Ground (2006)

Produkční společnost
Hypermarket Film
Křemencova 10, 110 00 Praha, Česká republika
nina@dafilms.com, +420 606 613 058
www.hypermarketfilm.cz

GREEK WIFE / GREEK WIFE

Režie: Polina Moshenska
Délka: 52 / 70 min
Země původu: Ukrajina, Německo
Producent: Natalia Libet
Koproducenti: Polina Moshenska, Michael Sladek
Kamera: Giorgos Gerasimidis
Předpokládané datum premiéry: březen 2020
Teaser:

Synopse
Film je osobním příběhem režisérky Poliny Moshenské, která se přestěhovala z ukrajinského Kyjeva za přítelem do řecké Soluně. Moshenska popisuje obtíže a námahu spojené s překonáváním vzdálenosti, vztah s řeckým manželem i přetrvávající silnou vazbu k Ukrajině. Film okouzluje nenalíčenými tvářemi, nesnadnými cestami, rodinnými výjevy, vnitřními boji, hledáním nezbytných slov a sny, které se střetávají se syrovou realitou.

Životopis režisérky
Polina Moshenska je ukrajinská filmařka a vizuální umělkyně. Magisterský titul získala v oboru kulturní studia na Kyjevské národní univerzitě Karpenka-Karého. Její první krátkometrážní dokument The Bridge byl představen na mezinárodních festivalech po celém světě. Její krátký film Tsvetayeva and Mayakovsky (Streets) získal v roce 2016 hlavní cenu na 86. Festivalu filmu a urbanismu v ukrajinské Slavutyči a objevil se na takových festivalech a v takových programech, jakou jsou East Silver na 20. ročníku MFDF Jihlava, MFF Doc Market v Soluni, FF Portobello, Artdocfest nebo Aegeandocs.

Produkční společnost
DGTL RLGN
70A Saksahanskoho Street,
Office 1, Kyjev, Ukrajina
n.libet@essehouse.com, +38 067 502 2199
www.dgtlrlgn.com

SANYIÉK / KIX

Režie: Bálint Révész, Dávid Mikulán
Délka: 90 min
Země původu: Maďarsko, Německo, Chorvatsko
Producent: Viki Réka Kiss
Koproducenti: Tobias Siebert, Rea Rajčić
Kamera: Dávid Mikulán
Předpokládané datum premiéry: listopad 2019

Synopse
KIX sleduje životní osudy dítěte ulice, Sanyiho, který se během deseti let, počínaje osmým rokem věku, mění z malého uličníka ve veřejného nepřítele. Film ukazuje dobrodružství a strasti chlapce, který se snaží vyhnout nástrahám moderní společnosti v současném evropském městě. Ve chvíli, kdy jeden z jeho kanadských žertíků skončí tragickou nehodou, přechází experimentální akční snímek v bajku. Otázkou zůstává, zda Sanyi dokáže vykročit vlastní cestou, nebo se podřídí tlaku společnosti a bude pokračovat v cestě vedoucí k sebezničení.

Životopisy režisérů
Bálint Révész je mladý režisér/producent, jehož tvorba se pohybuje na pomezí dokumentu a fikce. V roce 2012 dokončil studia na University of Brighton. Za svůj první celovečerní dokument, Granny Project, na němž pracoval 7 let, získal cenu MDR na Dok Leipzig, cenu Next Generation na MFDF v Tchaj-wanu a nominaci na Doc Alliance; film se promítal mimo jiné na Hot Docs a CPH:Dox.
Dávid Mikulán je intermediální umělec, absolvent Univerzity výtvarných umění v Budapešti. Navštěvoval kurzy filmové a mediální technologie na hamburské Univerzitě užité vědy a zúčastnil se projektu „Space of uncertainty“ prezentovaném v Krakově, Budapešti a Stutgartu. V rámci skupinových i samostatných výstav spolupracoval s Conceptual Soundproductions v Budapešti, Kolibri Theatre a Maďarskou státní operou. Jeho multidisciplinární tvorba se zabývá dopady veřejného prostoru na strukturu společnosti.

Produkční společnost
ELF PICTURES
Bártók Béla st 10-12, III/33, 1111 - Budapešť, Maďarsko
viki.reka@elfpictures.hu, +36 70 317 53 74
elfpictures.hu

NOVÁ ŠICHTA / A NEW SHIFT

Režie: Jindřich Andrš
Délka: 90 min
Země původu: Česká republika
Producenti: Miloš Lochman, Augustina Micková
Kamera: Tomáš Frkal
Předpokládané datum premiéry: listopad 2019
Teaser:

Synopse
Tomáš žije v průmyslové Ostravě. Jeho poklidný život naruší uzavření dolu Paskov, kde pracoval 20 let. Musí se rekvalifikovat. Poté, co absolvuje náročný kurz programování, zjišťuje, že schopnost vytvořit fungující program nestačí. Mnohem obtížnější je umět se prodat a nastartovat novou kariéru. Nakonec přijde pozitivní odpověď a Tomáš nastoupí na místo programátora v počítačové společnosti. Ocitá se v klimatizované kanceláři před několika monitory a píše emaily kolegům, kteří sedí vedle něj. Schůze, briefingy, brainstormingy. Je načase položit si nepříjemnou otázku. Co Tomáš ztratil?

Životopis režiséra
Jindřich Andrš (1994) je studentem posledního ročníku katedry dokumentární tvorby na FAMU, před tím však navštěvoval přednášky filmové vědy na FF UK a Edinburgh Napier University. Za svůj poslední film Poslední šichta Tomáše Hisema, obdržel několik cen na mezinárodních filmových festivalech. Film natočil na skrytou kameru horník Tomáš v den, kdy jej propustili z práce. Následně se rozhodl zcela změnit svůj život a stát se programátorem. Andrš s kamerou sledoval jeho život po dobu dalších dvou let a příběh zpracoval do svého celovečerního debutu s názvem Nová šichta.

Produkční společnost
moloko film s.r.o.
U Vorlíků 367/3, 160 00 Praha 6, Česká republika
milk@molokofilm.com, milos@molokofilm.com, +420 603 477 707
www.molokofilm.com

PORTRAIT OF EUROPE / PORTRAIT OF EUROPE

Režie: Filip Jacobson
Délka: 52 min
Země původu: Polsko
Producent: Karolina Galuba
Kamera: Filip Jacobson
Předpokládané datum premiéry: srpen 2020

Synopse
Portrét Evropy z vnějšku – z pohledu japonských turistů, sestavený z dovolenkových videonahrávek. Nalezené záběry umožňují hlubokou reflexi a slouží jako pokřivené zrcadlo. To vše v kontrastu s postřehy o Evropě zaznamenanými v japonských cestopisech, průvodcích, denících a blozích. Jak vypadá Evropa zvenčí? Co se stane, když přestane být vnímána jako multinárodní a různorodá, když se všechny složité prvky evropské identity smísí a splynou?

Životopis režiséra
Filip Jacobson je filmař a vizuální umělec, který se zaměřuje na observační dokumenty se sociální tematikou. Vystudoval univerzitu v Lodži, posléze studoval na Filmové škole v Gdyni a v současnosti dokončuje postgraduální studium na Akademii mediálních umění v Kolíně nad Rýnem. Zúčastnil se studentské výměny s kubánskou EICTV a řady workshopů: Berlinale Talent Campus, EsoDoc, GoShort Talent Campus, Polska Doc. Působil jako vyučující na Fakultě kulturních studií Gdaňské univerzity a polské Škole formy. V roce 2016 získal Zlatou holubici na DocLeipzig.

Produkční společnost
Furia Film
Zaruskiego 27b/16, 81-577 Gdyně, Polsko
karolina.galuba@furiafilm.pl, +48 600 22 33 87
furiafilm.pl

NOI ÎMPOTRIVA NOASTRĂ / US AGAINST OURSELVES

Režie: Andra Tarara
Délka: 75 min
Země původu: Rumunsko
Producenti: Anamaria Antoci, Anda Ionescu
Kamera: Andra Tarara, Ion Tarara
Předpokládané datum premiéry: listopad 2019
Teaser:

Synopse
Společné zaujetí a vyčerpávající duševní porucha sbližují dceru s otcem a současně je od sebe vzdalují. Kamera sleduje vývoj a dynamiku jejich vztahu, který se utváří během složitých rozhovorů; film se dotýká neschopnosti komunikovat, přenosu traumat z generace na generaci, vzdělávání a osobního vývoje a stigmatu spojeného s duševní nemocí. Série dialogů se prolíná s všednodenními sekvencemi sestavenými z materiálu natočeného v daném okamžiku a ze záběrů z otcova videoarchivu.

Životopis režisérky
Andra Tarara je režisérka dokumentárních filmů, kameramanka, střihačka, video umělkyně, fotografka a aktivistka. Je absolventkou filmových a televizních studií na UNATC (2016) a magisterského programu v oboru vizuální antropologie na bukurešťské SNSPA (2018). Zajímá se o týmovou spolupráci na uměleckých projektech s osobní tematikou týkající se širších společenských, poltických a historických mechanismů. Jejím režijním debutem, na němž se podílela také v roli střihačky, je A Death In My Family (MFF Transylvania 2018), krátký dokumentární film natočený na 35 mm a digitální kameru.

Produkční společnost
Tangaj Production
12-14 Constantin Budisteanu, budova C1, 1. patro, apt.11, Bukurešť, Rumunsko
anamaria@tangajproduction.comanda@tangajproduction.com, +407 401 556 02
tangajproduction.com

THE CIRCLE / THE CIRCLE

Režie: Margit Lillak
Délka: 90 min
Země původu: Estonsko
Producent: Johanna Trass
Kamera: Mihkel Soe, Margit Lillak
Předpokládané datum premiéry: listopad 2019
Teaser:

Synopse
Film sleduje nově založenou eko-komunitu od jejích zářných začátků v roce 2014 až po apokalyptický rozpad v roce 2019. Skupina dospělých a jejich dětí vystoupí z moderní společnosti a skoncuje se základními pilíři tradičního života: s nukleární rodinou, vztahy i vzděláváním. Narativní struktura se opírá o zakladatele komuny, 2 silné emancipované ženy, jejichž boj o moc spustí skutečnost, že se ocitnou v milostném trojúhelníku. Rodiny se rozpadají, přátelství hořknou. Režisérce se podařilo proniknout do nitra komuny a natočit intimní scény nabité emocemi.

Životopis režisérky
Margit Lillak v roce 1999 absolvovala studia scénografie na estonské Akademii umění a v roce 2002 dokončila magisterská studia scenáristiky na britské Royal Holloway College. Po studiích začala spolupracovat se společností Allfilm. Režírovala několik krátkých dokumentů a za jeden z nich, Pastacas, získala hlavní cenu na torontském festivalu EstDocs. V roce 2012 natočila svůj první dlouhometrážní dokument 40+2 Weeks o vlastním těhotenství a porodu. The Circle je jejím druhým dlouhometrážním snímkem.

Produkční společnost
Allfilm OÜ
Saue 11, Talin 10612, Estonsko
johanna@allfilm.ee, +372 672 9070
www.allfilm.ee

 


DOCU TALENTS FROM THE EAST

Určeno pro tyto projekty:

Středo- nebo dlouhometrážní dokumentární projekty ve fázi postprodukce s předpokládanou premiérou mezi zářím 2019 a srpnem 2020.

Určeno pro projekty pocházející z těchto zemi:

Albánie, Arménie, Ázerbájdžán, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Estonsko, Gruzie, Maďarsko, Kosovo, Lotyšsko, Litva, Severní Makedonie, Moldavsko, Černá Hora, Polsko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Ukrajina

One-to-one meetings:

Po prezentacích následují osobní setkání s experty z oboru (sales agenti, zástupci filmových festivalů apod).

Docu Talents funguje od roku 2005 jako startovací rampa pro řadu dokumentárních filmů. Připomeňme například filmy Králík po berlínsku, Slepé lásky, Nesvatbov, Problém s komáry a jiné příběhy, Jak se vaří dějiny, René, Pevnost, Roura, Danielův svět, V paprscích slunce, FC Roma, Příbuzní nebo The Road Movie.

Každý rok jsou k účasti na akci zváni festivaloví dramaturgové, distributoři, nákupčí a místní i zahraniční novináři. Režiséři a producenti představí 10 vybraných projektů v osmiminutových prezentacích, jejichž součástí je i tříminutový trailer. Po skončení prezentací následuje neformální večírek a one-to-one setkání prezentujících se sales agenty a zástupci filmových festivalů.

Dokumentární projekty vybírají zástupci MFDF Ji.hlava.

 

HISTORIE

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt