28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Docu Talents from the East 2021

Průvodce zbrusu novými dokumenty, které se právě natáčejí ve střední a východní Evropě – regionu s dlouhou dokumentární tradicí.

Režiséři a producenti vybraných celovečerních dokumentů s premiérou plánovou na období mezi zářím 2021 a srpnem 2022 představili své projekty festivalovým dramaturgům, distributorům, nákupčím a místním i zahraničním novinářům v rámci Sarajevo Film Festival 2021. Po skončení prezentací následujovaly one-to-one setkání prezentujících se sales agenty a zástupci filmových festivalů.

Docu Talent Award 2021

Cenu Docu Talent Award 2021 pro nejlepší dokumentární projekt z regionu střední a východní Evropy ve fázi postprodukce získal 19. srpna 2021 v rámci CineLink Industry Days / SARAJEVO FILM FESTIVAL ruský projekt "Freedom Squared" režisérky Anastasie Zverkovové a producentky Anastasie Alexeevy.

Vítězný projekt obdržel finanční odměnu ve výši 5.000 USD od MFDF Ji.hlava ve spolupráci s Current Time TV.

Porota 17. Docu Talents from the East @ Sarajevo Film Festival

Natalia Arshavskaya, Current Time TV, USA
Martichka Bozhilova, Agitprop, Bulharsko
Armi Rae Cacanindin, Filipíny
Sergio Fant, Berlin IFF, Německo
Jarmila Outratová, Ji.hlava IDFF, Česká republika

Projekty vybrané na Docu Talents from the East @Sarajevo 2021

Následující dokumentární projekty, které jsou ve fázi postprodukce, byly prezentovány na 17. ročníku Docu Talents from the East @Sarajevo FF v rámci Cinelink Industry Days.

 

ONE MORE QUESTION

 

FREEDOM SQUARED

 

THE CABINET

 

DON’T WORRY, SARI!

 

VYŠETŘOVATEL

 

BOXING WITH MYSELF

 

SNESCHA AND FRANZ

 

COMRADES

--------------

ONE MORE QUESTION

Země původu: Slovensko, Česká Republika, Velká Británie
Délka: 76 min
Režie: Mira Erdevički
Produkce: Lucie Wenigerová
Odhadovaný termín uvedení: 15. 2. 2022
Kamera: Artur Conka, Denisa Gannon, Hugh Hughes, Hynek Pšenička, Ondrej Olah, Petr Torák

Synopse: Tento působivý dokument, dílo prvního britského romského štábu, zachycuje Romy, kterým se otevřel svět (právničku, policistu a studenta) a kteří nyní pomáhají ostatním chopit se nabízených možností. Je to příběh, jaký ještě nikdo nevyprávěl. Nabízí strhující, intimní a mnohovrstevný portrét Romů, který vyvolává širší otázky o britské identitě po Brexitu. Tři protagonisté reprezentují generaci mladých Romů, jejichž rodiče emigrovali do Británie v 90. letech a na začátku nového tisíciletí. V Británii se jim dostalo příležitostí, které jim byly upírány na rodném Slovensku a v České republice. Vyrostli tak z nich vzdělaní a sebejistí Evropané. V době, kdy jim život narušil Brexit a covid, sami s velkou dávkou intimity, upřímnosti a šarmu natočili tento film.

O režisérce: MIRA ERDEVIČKI je oceňovaná dokumentaristka, režisérka a scenáristka. Její celovečerní dokumentární debut ČERNOBÍLÁ V BARVĚ byl prvním českým filmem vysílaným v rámci dokumentární série BBC Storyville a vysloužil si řadu ocenění. Mira poté natočila řadu dokumentů pro evropské televizní stanice, zejména BBC a ARTE. Patřily k nim filmy NĚKDE JE LÍP, THE MAN WITH AN OPERA HOUSE IN HIS LIVING ROOM, SEVDAH, MOST BOSENSKÉHO BLUES a TITO’S GHOSTS. Její filmy si můžete pustit i vy: Vimeo, heslo Mira.

Produkční společnost: Spring Pictures

FREEDOM SQUARED

Země původu: Rusko
Délka: 70 min
Režie: Anastasia Zverkova
Produkce: Anastasia Alexejeva
Odhadovaný termín uvedení: 15. 10. 2021
Kamera: Roman Palčenkov

Synopse: Mladý vědec, který se zaměřuje na lékařskou praxi ve vesmíru, odjíždí na antarktickou stanici Vostok, nejchladnější místo planety, aby tam pozoroval účinky nedostatku slunečního světla na zrak. Odletí poslední letadlo a polární badatelé zůstávají naprosto osamoceni. Dny se táhnou, každý týden je stejný. NIKOLAJ neustále opakuje stejnou operaci. Hlasová zpráva od jeho snoubenky. Už nedokáže čekat. Několik polárních badatelů se odmítne zúčastnit experimentu. Od této chvíli ho vidíme na stanici samotného. Nedostatek komunikace zbystří jeho představivost. Jsme připravení na dlouhé lety do vesmíru duševně, a nikoliv fyzicky?

O režisérce: ANASTASIA ZVERKOVA ukončila v roce 2013 studium na Fakultě žurnalistiky Bajkalské státní univerzity. V roce 2015 se zúčastnila workshopu dokumentárního a hraného filmu, který v rámci Vyšších kurzů pro režiséry a scenáristy pořádali v Moskvě A. N. Gerasimov a A. M. Dobrovolskij. Její absolventský film COUNTRYMEN objel 21 filmových festivalů v Rusku, Kazachstánu, Izraeli, Lotyšsku, Francii a Norsku včetně 38. Moskevského mezinárodního filmového festivalu. Film uvedla také Oxfordská univerzita.

Produkční společnost: Salt Studio

THE CABINET

Země původu: Litva
Délka: 61 min
Režie: Živilė Mičiulytė
Produkce: Stasys Baltakis
Odhadovaný termín uvedení: 1. 10. 2021
Kamera: Mindaugas Zagorskis

Synopse: Dva investigativní novináři pracují odděleně od ostatních v odříznuté kanceláři, jakoby ve skříni. Zkoumají korupci politiků, podezřelé vazby mezi premiérem a podnikateli, bojují za svobodu médií, kterou se úřady neustále snaží postupně omezovat. Začínají se stírat hranice mezi pravdou a lží. Novináři zažijí zradu kolegy, v kanceláři vzniká nepříjemné parno. Je to těžká práce poznamenaná nervozitou a stresem. Občas se může zdát marná, ale je pro společnost potřebná. Lhostejnost jinak může mít nešťastné následky.

O režisérce: ŽIVILÉ MIČIULYTÉ se narodila v roce 1990 ve Vilniusu. Je divadelní a dokumentární režisérkou. Získala bakalářský titul (2013), magisterský titul (2015) a titul PhD v oboru filmová režie (2020, Litevská akademie hudby a divadla). Téma jejího uměleckého výzkumu je Fenomén postpravdy v divadle a filmu: kreativní strategie. Spolupracovala také s dalšími filmovými a divadelními režiséry (Sergej Loznica, Algimantas Puipa a další). Vyučuje na Litevské akademii hudby a divadla a na Geminidasově technické univerzitě. Pořádá filmové vzdělávací semináře.

Produkční společnost: Film Jam

DON’T WORRY, SARI!

Země původu: Maďarsko
Délka: 80 min
Režie: Sári Haragonics
Produkce: Sára László
Odhadovaný termín uvedení: 3. 5. 2023
Kamera: Balazs Domokos, Laszlo Halasz

Synopse: Před deseti lety zemřela moje matka. Od té doby se snažím zaplnit mezeru, která po ní zbyla, a postarat o své nejbližší mužské příbuzné: tátu, který zůstal sám po 30 letech manželství, bratra ZALÁNA, který nedokáže najít své místo ve světě, a bratrance BENDEGÚZE, otce dvouletého dítěte, pro kterého je stále na prvním místě alkohol a flámy. Je mi teď 36 a chci se zbavit šablon, které opakuji, a proto se pouštím do transgenerační terapie. Film DON’T WORRY, SARI! je situační dokument. Terapeutická sezení zasazují film do rámce a mezi nimi vidíme osobní rodinnou ságu. K tomu využijeme záběry, které natáčela moje matka a později já od 80. let: situační scény, hlasové záznamy snů, archivy a hlasové zprávy.

O režisérce: SÁRI získala magisterský titul v oboru filmové režie na Univerzitě divadelního a filmového umění v Budapešti. Její absolventský film v roce 2015 zvítězil v soutěži ZOOM-IN na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Verzió. Její první celovečerní dokument PŘÍBĚH MÝCH MATEK (spolurežisérka: Asia Dér) měl premiéru na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Hot Docs v roce 2020. Sári nyní pracuje na svém dalším celovečerním dokumentu DON’T WORRY, SARI! Nedávno zahájila doktorandské studium, ve kterém se zabývá tím, jak může participativní video ovlivnit naše společenské vztahy.

Produkční společnost: Camp Film

VYŠETŘOVATEL

Země původu: Česká Republika, Chorvatsko
Délka: 80 min
Režie: Viktor Portel
Produkce: Hana Blaha Šilarová
Odhadovaný termín uvedení: 17. 2. 2022
Kamera: Šimon Dvořáček

Synopse: Vladimír Dzuro byl jediný český vyšetřovatel, který pracoval pro Mezinárodní trestní tribunál pro bývalou Jugoslávii. Shromažďoval důkazy proti válečným zločincům a pachatelům etnických čistek. Jeho dva největší případy byly masakr na Ovčaře spojený s postavou starosty Vukovaru Slavka Dokmanoviće a etnické čistky páchané válečným baronem Željko Ražnatovićem přezdívaným Arkan. Spolu s vyšetřovatelem Vladimírem Dzurem se vydáváme na metaforickou i reálnou cestu po místech vyšetřování v bývalé Jugoslávii a setkáváme se s přeživšími těchto kauz. Jak vypadá krajina Balkánu, v níž před dvaceti pěti lety probíhal bratrovražedný konflikt, dnes? Co se stalo s lidmi, kteří na těchto místech dodnes žijí, a jejich pamětí? Měla a má spravedlnost vnesená zvnějšku význam a smysl? Film byl inspirován bestsellerem Vladimíra Dzuro Vyšetřovatel – Démoni balkánské války a světská spravedlnost (Grada Publishing, 2017) vydaným v USA pod názvem The Investigator – Demons of the Balkan War (Potomac Books, 2019).

O režisérovi: VIKTOR PORTEL Portel je režisér dokumentárních filmů a vedoucí dokumentačního oddělení Post Bellum o.p.s., kde plní roli producenta a dramaturga audiovizuálního obsahu tvořeného pod značkou Paměť národa. Z poslední doby jde například o výstavu Paměť národa (2018) v podzemí bývalého Stalinova pomníku, instalace Trabi (Signal festival 2019) či projekce Paměť národa: 1989 uvedené k 30. výročí sametové revoluce na Národní třídě. Jako školitel se snaží pomáhat v rozjezdu dokumentačních projektů v místech, kde vzpomínání není tak snadné jako u nás (Rusko, Barma, Kuba). Je autorem námětu a režisérem velké části dílů televizního cyklu Příběhy 20. století. Za svůj film Srdce Havel (2013) získal 1. ceny Czech Press Photo v kategorii Online aktualita a reportáž. Vystudoval Katedru dokumentární tvorby FAMU.

Produkční společnost : Frame Films

BOXING WITH MYSELF

Země původu: Rumunsko
Délka: 70 min
Režie: Andreiana Mihail
Produkce: Bianca Oana
Odhadovaný termín uvedení: 29. 6. 2021
Kamera: Andreiana Mihail

Synopse: Film sleduje život a dílo rumunského výtvarníka IONA GRIGORESCU, jednoho z průkopníků experimentálního umění v Evropě. Film pojednává o naší pomíjivé existenci, morálce a duchovnosti a zkoumá možnou míru potupných vzpomínek na náš vlastní život.

O režisérce: ANDREIANA MIHAIL je filmařka s bohatými zkušenostmi ze světa výtvarného umění. Vystudovala filozofii umění na Sorbonně. Ve své praxi má široký záběr od kurátorské činnosti až po vlastnictví galerie. Její práce se objevila v nejprestižnějších světových publikacích, mimo jiné The New York Times (článek Hollanda Cottera o akci Frieze New York 2012), The Financial Times, London Times (v rámci akce Frieze London 2010 a 2011), Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Produkční společnost: Monogram Film

SNESCHA AND FRANZ

Země původu: Bulharsko, Rakousko
Délka: 90 min
Režie: Svetoslav Draganov
Produkce: Svetoslav Draganov
Odhadovaný termín uvedení: 7. 4. 2023
Kamera: Vesselin Hristov

Synopse: Slunečné pobřeží v socialistickém Bulharsku, léto 1967. 19letá Bulharka SNEŠA se seznámí s FRANZEM, 18letým rakouským chlapcem. Tancují a povídají si, on mluví německy a ona bulharsky, a navzdory jazykové bariéře se do sebe zamilují. V roce 1975 se vezmou a odjedou do Rakouska. SNEŠA otěhotní a porodí dvojčata, holčičky. FRANZ se vydá na expedici do Íránu a Pamíru. SNEŠA porodí třetí dceru. Jeho dalším dobrodružstvím je přechod přes řeku Niger do města Bamako v Mali. Potom se vrací do Rakouska a koupí na dluh dům. V roce 1987 se rozhodne objet na kole Tibet. Přes SNEŠINY námitky se vydá do Pákistánu a už se nikdy nevrátí. SNEŠA se musí postarat o dcery a splatit dům.

O režisérovi: SVETOSLAV DRAGANOV je bulharský filmař. Narodil se v roce 1976. Pracuje jako autor, režisér a producent. Získal cenu MDR na festivalu Dokfilm v Lipsku v roce 2001 za film LIFE IS WONDERFUL, ISN’T IT?, cenu na festivalu IDFA 2003 za film THE MERRY BOYS, cenu Prix Europa 2003 za film YOUNG AT HEART, cenu Golden Rhyton za nejlepší bulharský dokumentu roku 2005 za film AMATEURS, cenu v soutěži celovečerních filmů na festivalu IDFA 2013 za film LIFE ALMOST WONDERFUL a zvláštní uznání na festivalu ZagrebDox 2014 a Filmovém festivalu v Sofii v roce 2014.

Produkční společnost: Cinaeste Maudit Production, Contrast Film

COMRADES

Země původu: Polsko
Délka: 78 min
Režie: Joanna Janikowska
Produkce: Anna Gawlita
Odhadovaný termín uvedení: 21. 9. 2021
Kamera: Joanna Janikowska

Synopse: Boloňa je univerzitní město, kde mládež divoce tančí v ulicích, zatímco celé rodiny vystěhovávají z nezákonně obývaných domů. Je také domovem protagonistů filmu: SIMONA, FRANCESCY A OLIVIE, mladých členů Strany komunistické obnovy. Účastní se demonstrací a schůzí a snaží se změnit svět a svou stranu. Starším straníkům však záleží jen na minulosti a sabotují jejich pokusy. Současně s rozčarováním ze strany přicházejí osobní krize. SIMONŮV pocit bezmocnosti, smrt FRANCESČINY milované babičky a OLIVIINO pohrdání neschopností strany je vzdálí od organizace i od sebe navzájem.

O režisérce: JOANNA JANIKOWSKA je filmová režisérka, střihačka a autorka televizních reportáží a krátkých dokumentů. Absolventka Mezioborových individuálních humanitních studií na Varšavské univerzitě. Filmové řemeslo si osvojila jako asistentka režiséra, spolupracovala s takovými režiséry, jako je Piotr Stasik (film 21 x New York nominovaný na evropskou filmovou cenu a film Opera o Polsku). JANIKOWSKA vytvořila svůj celovečerní dokumentární debut COMRADES v rámci Doc Lab Poland a Circle Women Doc Accelerator. Film COMRADES byl představen na Filmovém festivalu v Krakově (2018) a na festivalu Dok Leipzig (2019).

Produkční společnost: Kijora Film

--------------

Docu Talents funguje od roku 2005 jako startovací rampa pro řadu dokumentárních filmů. Připomeňme například filmy Králík po berlínsku, Slepé lásky, Nesvatbov, Problém s komáry a jiné příběhy, Jak se vaří dějiny, René, Pevnost, Roura, Danielův svět, V paprscích slunce, FC Roma, Příbuzní, The Road Movie, Honeyland nebo FREM.

--------------

Za podpory

 

Docu Talents from the East @Sarajevo Film Festival
je součástí programu Visegrad Accelerator.

HISTORIE

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe Media
Město Jihlava
Kraj Vysočina
GEMO
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms