Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Abstract Horror
Abstract Horror
Abstract Horror
Abstract Horror

Abstract Horror

režie: Franz Milec
originální název: Abstract Horror
země: Česká republika
rok: 2019
délka filmu: 19 min.

synopse

Filozofická dystopie varovně načrtává blízkou budoucnost, v níž budou moderní technologie nikoli znakem pokroku, ale úpadku. Za vrstvou filmového obrazu se prostřednictvím počítačové animace zjevuje monstrum, jehož abstraktní virtuální tělo představuje neviditelný ideologický aparát.

biografie

Slovenský multimediální umělec Franz Milec (1993) studoval pražskou FAMU. Kombinuje film a datovou vizualizaci. Na MFDF Ji.hlava byly uvedeny jeho snímky I Couldn´t Help But Wonder (2014), Loathing... (2017) a Buffer Zone Blues (2018).

více o filmu

režie: Franz Milec
hrají: Nick Land
producent: Klára Zitová
hudba: Toyota Vangelis
zvuk: Martin Blauber

další filmy v sekci

Přikázané uvolnění. Motiv skupinové terapie a cvičení v dílech současných umělců
Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěžSpolečným jmenovatelem představených videí je motiv terapeutického či relaxačního cvičení, jehož cílem je uvolnění duševního i tělesného napětí. Ve všech těchto pracích je ovšem možné zároveň sledovat kritický osten, který je vybroušen frustracemi člověka v dnešním světě – ať už se týkají politiky, mezilidského soužití nebo pracovních tlaků. Přenesením vybraných videí z galerijního kontextu do prostředí kina dochází k proměně diváckého zážitku: Divák je se snímky konfrontován naléhavěji, i u něj dochází k budování napětí a uvolnění a potažmo vcítění do sledovaného.Pásmo vzniklo ve spolupráci se Společností Jindřicha Chalupeckého. Kurátorsky připravila Tereza Jindrová (Společnost Jindřicha Chalupeckého) jako součást výzkumu k připravované výstavě Healing, věnující se tématu zdraví v současném umění.Prezentovaná díla:Migra jóga / Migra YogaČeská republika, 2012, 10 min.Režie: Markéta MagidováPrvotní promluva / Primal SpeechSpojené státy americké, 2016, 12min.Režie: Liz Magic LaserNěkdy se cítí skoro šťastně / Sometimes They Almost Feel HappyČeská republika, 2015, 9 min.Režie: Barbora KleinhamplováSpolečně 2017 / Together 2017Spojené království, 2017, 10 min.Režie: Lucy Beech & Edward ThomassonDvě minuty / Two MinutesČeská republika, 2016, 6 min.Režie: Jakub Jansa

Přikázané uvolnění. Motiv skupinové terapie a cvičení v dílech současných umělců

90 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Dialog
Dialog mezi obrazem a zvukem reinterpretuje scénu z filmu Cizinec (1967, r. Luchino Visconti), v níž odsouzenec debatuje s knězem o absurditě života, smrti a neexistenci boha. Deformací obrazu skrz pohled přes broušené sklo je rozprava abstrahována a význam jejích slov nabývá nadčasové roviny.

Dialog

Kryštof Strejc
Česká republika / 2015 / 7 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Prolog k Signum Supra
Umění jako šamanský rituál, jako estetizované zpřítomnění principů, které nelze obsáhnout vědomím. Poutavé struktury připomínající horninu nebo krajinný reliéf se vznášejí v neurčitém prostoru a stávají se odraznou plochou pro úvahy o povaze vzorců vnímání za hmatatelným i viditelným.

Prolog k Signum Supra

Kryštof Brůha
Česká republika / 2017 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016
Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěžMálo známé Super 8mm filmy Stanislava Hory (1959) z 80. let představují u nás nepříliš frekventovanou polohu výtvarného filmu. Se zázemím v sochařství pojímá Hora film spíše jako výtvarný materiál – animuje jeho prostřednictvím vznik soch, kreslí přes něj, škrábe, atakuje povrch nebo jej využívá jako jedno z médií výtvarného happeningu. Je pro něj nástrojem rozšíření jeho výtvarné praxe do jiné formy, způsobem zachycení vizuálních procesů nebo svého druhu sochařským objektem. Filmy jsou uvedeny v obnovené premiéře v digitálně rekonstruované podobě.Kurátor programu a autor textů: Martin Blažíček (CAS FAMU)Digitální rekonstrukce filmů: Lukáš Janičík, Emiliya VereshchaginaMastering zvuku: Sara PinheirováFilmy Stanislava Hory byly zrekonstruovány v Centru audiovizuálních studií FAMU na základě institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj AMU.Projekce:BabraeČeskoslovensko, 1980, 6 min.Černý hadice / Black HoseČeskoslovensko, 1982, 3 min.Dobře posazená figura / Well-Positioned ModelČeskoslovensko, 1987, 3 min.Oko / EyeČeskoslovensko, 1987, 1 min.Pavouk / SpiderČeskoslovensko, 1987, 4 min.Kameny / StonesČeskoslovensko, 1987, 4 min.Fragment II – West BerlinCzechoslovakia, 1989, 6 min.FILČeská republika, 2016, 5 min.

Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016

90 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Katastrofa
Film odkazující k jednoaktovce Samuela Becketta dedikované vězněnému Václavu Havlovi. Deset obrazových kompozic, postavených na algoritmech, jejichž cílem je simulovat dvourozměrný obraz. Meditace nad mediální manipulací, pro kterou je zločin jen výsekem skutečnosti zabíjejícím plasticitu reality.

Katastrofa

Zbyněk Baladrán
Česká republika / 2019 / 6 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Bezmocný zdroj veškeré moci
Pouť po statickém záběru ze snímku Lubomíra Lipského Cirkus je cirkus prozkoumává vztah mezi pamětí a vizuální historií. Fragment z obrazové databáze kolektivního podvědomí doprovází úryvky z eseje Karla Kosíka o neschopnosti občanů v demokratických volbách ovlivňovat reálnou politiku.
osobní program

Bezmocný zdroj veškeré moci

Zbyněk Baladrán
Česká republika, Řecko / 2018 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Transformace / Výpary / Melanosis
Esej soustředěná na téma zneužívání přírodních zdrojů si jako hlavní námět vybírá vodu a ukazuje její podoby a proměny v industriálním řetězci. Neprvoplánová doprovodná hudba je temná stejně jako znečištěná voda vytékající z elektráren a spolu s obrazy průmyslu dotváří výsledný pocit ekologické úzkosti.

Transformace / Výpary / Melanosis

Michal Kindernay
Česká republika / 2017 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Water Pure Azure
Malost lidského pohledu na svět často upřednostňuje perspektivu člověka před měřítky přírodních cyklů. Obrazové detaily vystihují sebestřednost, se kterou nám mnohdy uniká podstata celku, doplňuje je trefný nekompromisní komentář, který apeluje na uvědomění si dopadu chování jednotlivce na okolí.

Water Pure Azure

Adéla Kudlová
Česká republika, Finsko / 2016 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Loathing...
Autorská esej inspirovaná románem Kurta Vonneguta Mechanické piano (1952). Pomocí strojového učení na úrovni hlubokého čtení zpracovává obrazové a zvukové záznamy, které jsou přetvořeny, přeskládány a poté procházejí algoritmem spoluvytvořeným umělou inteligencí, jenž sekvence rekonstruuje a uskupuje do časové posloupnosti.

Loathing...

Franz Milec
Německo, Česká republika / 2017 / 17 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Nezobrazeno
Blikající ikonky, vyskakující okna, řvoucí budík a cinkání nepřečtených zpráv jsou dnes běžnou součástí našich každodenních rutin. Autorka se k nekonečnému proudu informací obrací zády a pokouší se o únik ze světa moderních komunikačních technologií alespoň na pět minut, které věnuje sama sobě.

Nezobrazeno

Markéta Petříčková
Česká republika / 2018 / 5 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Jak přestat sledovat video, co nikdy nekončí
Filmová esej postavená na střetu dekorativních záběrů z ptačí perspektivy a tří mechanických, lineárně propojených monologů rozpitvává podvědomí jedince přesyceného množstvím rozličných voleb, názorů a možností v čísly poháněném věku digitálních médií.

Jak přestat sledovat video, co nikdy nekončí

Jan Martinec
Česká republika, Čína, Tchaj-wan / 2018 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
A pak přestal
Filmové médium využívá autorka jako prostředek k art-terapii, pomocí níž zpracovává traumatizující osobní zkušenost. Příběh vyprávěný z perspektivy dítěte staví na symbolice všedních i zvláštních předmětů, hliněného těla, svíjejícího se hada či kovového platidla, které promítá do vyprávěcí struktury opakujících se motivů.
osobní program

A pak přestal

Alexandra Sihelská
Česká republika / 2019 / 6 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt