Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Bitevní pole
play
Bitevní pole
Bitevní pole
Bitevní pole
Bitevní pole

Bitevní pole

režie: Silvia Biagioni, Andrea Laudante
originální název: Battlefield
země: Itálie
rok: 2020
délka filmu: 10 min.

synopse

Filmová pocta druhé vlně feminismu a ženám, které v šedesátých a sedmdesátých letech sváděly boj o právo na vlastní tělo. Unikátní historické záběry z italského Audiovizuálního archivu dělnického a demokratického hnutí nacházejí dialektický kontrapunkt samy v sobě i v použité instrumentální a elektronické hudbě.

 

„Zamýšleli jsme ohledávat hranice mezi dokumentárním obrazem a experimentální filmovou tvorbou. Zvuk a obraz v našem filmu prahnou po vyváženosti, které není nikdy dosaženo v plné míře, a tak tu stále visí nevyřešené napětí.“ A. Laudante, S. Biagioni

 

Q&A - Silvia Biagioni, Andrea Laudante:

biografie

Silvia Biagioni (1984) žije v Londýně, jako střihačka pracuje pro BBC nebo ITV.
 
Andrea Laudante (1993) je italský skladatel, zaměřující se na souvislosti instrumentálního a elektroakustického zvuku.
 

více o filmu

režie: Silvia Biagioni, Andrea Laudante
producent: Luca Ricciardi
střih: Silvia Biagioni
zvuk: Andrea Laudante

další filmy v sekci

45 7 Broadway
Portrét newyorského Times Square natočený na černobílý film za použití červeného, zeleného a modrého filtru, následně opticky kopírovaný na barevný materiál. Jednoduchou destrukci obrazu staví do kontrastu k přemíře digitálních reklam a poutačů, zároveň zdůrazňuje tichý rytmus rušného všednodění v ulicích. Cyklisté a chodci jako by vystupovali před obraz, odlepovali se od plátna, následováni svými duchy, zviditelněnými trajektoriemi svých činů a rozhodnutí.

45 7 Broadway

Tomonari Nishikawa
Spojené státy / 2013 / 5 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
noimage
FilmSKLADBA uspořádáním fotografií z New Yorku vytváří vzorce městského pohybu. Vybírá nenápadné detaily, jejichž zmnožením rozlamuje prostor a v rytmických kompozicích zdůrazňuje motivy průmyslových uzlů či dopravních sítí.

Preludium 02 - 07

Maria Kourkouta
Francie / 2010 / 5 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
noimage
FilmPLAMEN roztavuje konkrétní obrysy objektů ve výhledu. Autor, tradičně si pohrávající s různými formáty kompresí a manipulací obrazu, vyrobil vizi místa zasaženého ničivým požárem, kde se země, stromy a obloha slévají v jedno, barevné plochy překreslují ráz krajiny a jediným pevným bodem zůstávají ubíhající koleje.

Po požáru

Jacques Perconte
Francie / 2010 / 7 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra
Záležitosti času
 Mřížka zážitků a úvah z cest mezi Berlínem a Hirošimou byla zkonstruována plynutím soustav obsahujících 4 (2×2) až 625 (25×25) záznamů z toku autorových facebookových příspěvků v sedmi stejně dlouhých časových intervalech. Sugestivní hromadění obrazů navozuje přehlcení, v němž se ztrácí význam a jedinečnost okamžiků. „Rád bych prozkoumal napětí mezi minulostí a přítomností. Může jít o úvahu o záhadách příčiny a následku. Žádný text ani slovo; zkušenost. V rámci koncepčního rámce nic logického.“ T. Mohr 

Záležitosti času

Thomas Mohr
Nizozemsko / 2019 / 12 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Filipiniana
Ironická koláž rozvíjí úvahu nad vládci a vůdci, jejich gesty, atributy, vlastnostmi a činy. Obrazy, lavírující mezi věrohodností archivní- ho záznamu a umělostí kašírovaných inscenací s kostýmy, které se stávají hyperbolami typických rysů chování či příznaků moci, jsou radikálně buřičskou hříčkou punkového výrazu. Khavn De la Cruz (1973), filipínský filmař, hudebník a spisovatel, je přední postavou mladé generace filipínské kinematografie. Podílel se na vzniku 47 celovečerních a 112 krátkých filmů a založil Mezinárodní filmový, hudební a literární festival MOV v Quezon City. Kromě několika celovečerních snímků (Kamias: Paměť zapomínání, 1999, MFDF Ji.hlava 2006; Manila ve spárech světla, 2008, MFDF Ji.hlava 2008) byl v roce 2006 na jihlavském festivalu prezentován průřez jeho krátkými filmy v sekci Průhledná bytost. „Přeskupit, přepsat, znovu přečíst hybridní dějiny mé domoviny pomocí poničených ikon a scénografií, které stvrzují, stejně jako vyvracejí zažitou mytologii.“

Filipiniana

Khavn De La Cruz
Filipíny / 2015 / 13 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
ROTARIO
Stereoskopický 3D film probádává hloubku zobrazení rozřezáním viditelného do časových a prostorových oddílů. Odstředivé obrazy pohybu pak ústí do nadskutečných kompozic atrakcí, kde se švy ztrácejí a znovuobjevují v pohyblivých iluzích. „Stereoskopické zobrazení filmu funguje jen tehdy, pokud není v 2D. Snímek Rotario promítá do sbe dva totožné filmy, jeden je ale o filmové okénko zpožděný. Vířivý kolotoč se zjevuje v hloubce svého zobrazení jen v oku diváka.“ B. Speidel

ROTARIO

Björn Speidel
Německo / 2017 / 8 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Neúplná historie cestopisu, 1925
Vystavěn mezi duchem doby, jak ho vystihuje vyprávění o Velkém Gatsbym, a zamyšlením nad povahou a významovou nosností obrazů, jak o nich polemizuje Walter Benjamin, ukazuje tento film ideologicky předurčený pohled na životní podmínky obyvatel dvou kontinentů v roce 1925. Snímek vychází z amatérských etnografických pozorování, obsažených v rodinných filmech bohaté americké rodiny cestující po Evropě a severní Africe.  

Neúplná historie cestopisu, 1925

Sasha Waters Freyer
Spojené státy / 2012 / 10 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Nemísta: Za horizontem nekonečna
Esejistická koláž vizuálně rozvíjí subjektivizaci pojmu francouzského antropologa Marca Augého, označujícího pomíjivé prostory pří- značné anonymitou či rozostřenou identitou, převrací obrazy dálnic a odpočívadel v jejich okolí a zdůrazňuje tak unikavé motivy těchto nemíst. „Esej Marca Augého (Nemísta: Úvod do antropologie a supermodernosti) se střetává s dílem 2001: Vesmírná odysea Stanleyho Kubricka na různých odpočívadlech podél maďarských dálnic. “

Nemísta: Za horizontem nekonečna

Péter Lichter
Maďarsko / 2016 / 6 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
noimage
FilmMEZE prochází zahradní geometrií královských chodníčků ve Versailles, bloudí mezi pozlacenými sochami a vyschlými fontánami. Nostalgii po zašlém honosném životě narušuje kodex pravidel popisujících partnerský život otroků, a film tak v konfrontačním setkání obrazu a textu abstrahuje znepokojivý anachronismus rozložení moci.

Mezi-světy

Yann Beauvais
Francie / 2010 / 3 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Telefonát z Káhiry
Telefonát režisérova přítele z Káhiry vysvětluje revoluční odhodlání obyvatel, jejich odmítavý vztah k dosavadní vládě, ale také subjektivní čtení aktuální geopolitické situace. Slova se proměňují do hesel, která polemizují s obrazy ukazujícími dobu starého uspořádání. Ideová východiska se zařezávají do záběrů nočních ulic a tiché všednosti rok před začátkem arabského jara.  

Telefonát z Káhiry

Yiotis Vrantzas
Řecko / 2012 / 4 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
noimage
FilmARCHIV skládá poznámky z cestovních deníků, maleb a vzpomínek. Autoři – archeologové filmové paměti dvacátého století – natáčeli během rozpadu Sovětského svazu v letech 1989–90 poslední žijící představitele meziválečné avantgardy v Petrohradu a vytvořili soustředěné ohlédnutí za touto dějinnou etapou.

Poznámky z cest po Rusku 1989–1990

Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi
Itálie / 2011 / 15 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Za rámem zrcadla
Koláž odrazů na různorodých umělých i pří- rodních plochách utváří unikavé konkrétní i proměnlivé abstraktní vizuální kompozice, zatímco slova uvažují nad způsoby percepce ve vztahu k získávání a prohlubování vědomostí od antických časů po dnešní technické a sociální parametry ovlivňující naše vnímání světa. Německý režisér, fotograf, kameraman a univerzitní pedagog Thomas Kutschker (1963) ve svých filmech experimentuje se zvukem, mixuje nahrávky ze sociálních sítí z celého světa s útržky starých filmových záznamů a tematizuje lidský strach a touhu po poznání. MFDF Ji.hlava uvedl jeho filmy Světy stínů (2008), Já, já sám a moje já v době downloadů (2010) a Finanční místa (Globální všehochuť) (2015).„Slova, zvuky a obrazy spolu zdánlivě nesouvisejí, tak jako se nezávisle na sobě objevuje samo světlo, stíny i odrazy… Ve skutečnosti jsou však propleteny, propojeny podle lo giky své struktury.“

Za rámem zrcadla

Thomas Kutschker
Německo / 2016 / 14 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt