Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Cesta kolem domova za 60 dní
play
Cesta kolem domova za 60 dní

Cesta kolem domova za 60 dní

režie: David Schwartz, Vlad Petri, Teona Galgotiu, Laura Pop, Andra Tarara, Alina Manolache, Alexandru Solomon
originální název: Călătorie în jurul casei în 60 de zile
země: Rumunsko
rok: 2020
délka filmu: 83 min.

synopse

Pásmo rumunských filmů, vzniknuvších v důsledku izolace a karantény letošního jara, ukazuje, jakými způsoby je možné vyrovnat se s krizí. Lyrická montáž starých záběrů, zasazených do kontextu izolace, vedle videoartové kompilace z veřejných kamer z celého světa budí melancholii, zatímco loutková pohádka kritizuje státní a kapitalistický aparát v době krize. Snímek, sestávající z osobních archivů, funguje jednak jako citlivá výpověď, zároveň však jako exkurz do rumunské historie. Žánrový mix doplňuje hravá animace a sci-fi snímek o návštěvě mimozemšťana v době koronaviru.

 

„Opuštěné ulice vypadají naprosto stejně jednoho večera v abchazském Suchumi jako v odpolední Bukurešti během celostátní izolace.“ z filmu Cesta kolem domova za 60 dní 


biografie

Alina Manolache (1990) je rumunská režisérka, spisovatelka a producentka dokumentárních filmů. Její filmy byly promítány na festivalech Visions du Réel a IDFA.
 
Alexandru Solomon (1966) je jedním z předních politicky angažovaných filmařů z východní Evropy na mezinárodní dokumentární scéně. Vyučuje na University of Arts v Bukurešti a je prezidentem asociace One World Romania.
 
Laura Pop je oceněná vizuální vypravěčka z rumunského Sibiu. Pracovala na různých animovaných projektech, ve filmu i v divadle.
 
Andra Tarara (1994) je rumunský dokumentarista a umělec. Vystudovala film a televizi UNATC a vizuální antropologii na SNSPA v Bukurešti.
 
Vzděláním divadelní režisér, David Schwartz (1985) je coby kulturní pracovník zapojený do několika politicky angažovaných divadelních, filmových a vizuálních projektů. Je koordinátorem Platformy politického divadla v Bukurešti.
 
Vlad Petri (1979) je režisér, producent a kameraman se sídlem v rumunské Bukurešti. Jeho první celovečerní dokument Where are you Bucharest?  (2014) vyhrál nejlepší debut na rumunských výročních filmových cenách v roce 2015.
 
Teona Galgoțiu (1998) organizuje Super IFF a související workshopy o filmu a poezii od roku 2014 a v současné době studuje magisterské studium filmové režie na UNATC v Bukurešti.

více o filmu

režie: David Schwartz, Vlad Petri, Teona Galgotiu, Laura Pop, Andra Tarara, Alina Manolache, Alexandru Solomon
producent: Andrei Tănăsescu
scénář: Alexandru Solomon, Alina Manolache, Andra Tarara, Laura Pop, Teona Galgotiu, Vlad Petri, David Schwartz
kamera: Laurențiu Răducanu, Radu Gorgos, Andrei Butică, Alexandru Solomon
střih: Alina Manolache, Alexandru Solomon, Andra Tarara, David Schwartz, Vlad Petri, Teona Galgoțiu
hudba: The Greener’s Sound Choir Hong Kong, Evgeny Bardyuzha, Sexo Y Fantasia
zvuk: Andrei Boanță

další filmy v sekci

Regina
Film o Regině Jonasové si klade dvě otázky – může se žena stát rabínem a jakým způsobem natočit dokument o první rabínce v historii, když je zachycena jen na jedné jediné fotografii? Režisérka oživuje atmosféru Berlína první poloviny 20. století pomocí množství často zpomalených archivních záběrů. Voice overy z dobových dopisů a dokumentů režisérka nenechala číst herce, ale své známé, kteří sami zažili holocaust. Jako by se zkušenost mohla otisknout do fotografie stejně dobře jako do lidského hlasu.

Regina

Diana Groó
Velká Británie, Maďarsko, Německo / 2013 / 63 min.
sekce: Mezi moři
Česká premiéra
DOBRÁ SMRT
Nevyléčitelně nemocná Janette by ráda umřela důstojně, jenže to není ve Velké Británii, odkud pochází, možné. Rozhodne se proto pro asistovanou sebevraždu. Svou cestu do Švýcarska však musí naplánovat dřív, než toho kvůli rychle postupující nemoci nebude schopná. Otázka, jestli vlastníme svůj život, nebo jestli on vlastní nás, je hlavním motivem dokumentárního portrétu, který ukazuje, že smrt může být dobrá, a to i přes smutek, jenž ji pokaždé doprovází. Snímek s výrazně sugestivní kamerou využívá postupů hraného filmu a do příběhu Janette poutavě vplétá charaktery a životní příběhy jejích nejbližších.„Mluvme o smrti, protože my všichni jednoho dne zemřeme. Otázka zní: můžeme si zvolit kdy a jak? Myslím, že bychom měli.“ T. Krupa

DOBRÁ SMRT

Tomáš Krupa
Slovensko, Česká republika, Rakousko, Francie, Švýcarsko / 2018 / 83 min.
sekce: Mezi moři
Světová premiéra
Narozeniny
Osamělý život jako sled všednodenních rutinních úkonů ukazuje dokument, který režisér natočil o své matce. Je den jejích narozenin, manžel je už několik let po smrti a ostatní děti na ni zapomněly, vyjma syna, který zůstává stále za kamerou. Stárnoucí žena přesto uklízí, vaří a chystá vše pro případnou oslavu. Letmé kontroly displeje mobilu naznačují, že by jí udělalo radost i jen telefonické přání. Den narozenin dává pocitu samoty nový rám, stejně jako režisér ořezává různými přirozenými překážkami obraz kamery a zesiluje ruchovou stopu, aby vyniklo ticho, které hlavní postavu obklopuje.„Jeden den každého člověka vypovídá o jeho životě. Jak se cítíme během jednoho dne, tak se cítíme po celý život. Nic se nemění. Všechno se jen znovu a znovu opakuje. Stejně jako moje matka v den jejích narozenin.“ H. Baydarov

Narozeniny

Hilal Baydarov
Ázerbájdžán / 2018 / 63 min.
sekce: Mezi moři
Světová premiéra
Antigona - Jak se opovažujeme?
Antická hrdinka jako symbol morálního odporu proti zlovůli státu se v pojetí slovinského filozofa Slavoje Žižeka zásadně proměňuje. Žižekův polemický výklad slavného mýtu se prolíná s hranými pasážemi z inscenace jeho divadelní hry Trojí život Antigony, umístěné do kulis ljublaňského sídliště. Kontrapunktem k nim jsou televizní záznamy politických kataklyzmat. Od rozdělení Berlína ke vzniku Rote Armee Fraktion, od syrových obrazů uprchlické krize k jejich salónnímu přetřásání v evropském parlamentu. Na jejich pozadí klade režisér ústy Antigony, Kreonta a chóru zásadní otázky po podstatě práva a morálky ve světě podlomené demokracie. „Film je svého druhu politický esej o současné evropské demokracii a zároveň je kombinací dokumentu a hraného filmu, protože chci současně představit i klíčová místa Žižekovy divadelní hry.“ J. Sever  
osobní program

Antigona - Jak se opovažujeme?

Jani Sever
Slovinsko / 2020 / 87 min.
sekce: Mezi moři
Mezinárodní premiéra
Zakletý
Tygr turanský, majestátní symbol středoasijské krajiny, před několika dekádami vyhynul, pro kolektivní imaginaci místních obyvatel si však zachovává posvátný význam. Režisérka zvířeti vzdává úctu podmanivou filmovou esejí, která ukazuje, do jaké míry je v myslích lidí svázáno s historií regionu. Tygr se stává přízrakem vynořujícím se ze tmy a zase v ní mizícím, krajina se jeví jako síť ruin zanesených všepronikající minulostí. Koláž obrazových a zvukových fragmentů, doprovázená autorčiným zaníceným komentářem, zdůrazňuje, že „skutečné“ dějiny nelze oddělit od sdílených představ a snů.„Snímek Pronásledovaní je intimním videodopisem duchu středoasijského turanského tygra, který, ač vyhynul ve 20. století, dodnes žije v kolektivní paměti tamějších lidí.“ S. Ismailovová

Zakletý

Saodat Ismailova
Norsko, Uzbekistán / 2017 / 23 min.
sekce: Mezi moři
Středoevropská premiéra
Kristus žije na Sibiři
Po rozpadu Sovětského svazu se sibiřský policista prohlásil vtělením Ježíše Krista a spolu se svými souvěrci založil na Sibiři Sluneční město jako výspu křesťanského života. O více než deset let později se matka čtyř dětí rozhodne opustit svůj život v Petrohradu i manžela a zamíří spolu s potomky na východ. Očekávané finále klasického příběhu deziluze se však nedostaví. Ryze observační dokument naopak ukazuje soužití odtržené religiózní skupiny jako v některých aspektech problematický, ale přesto funkční způsob existence v dnešním komplikovaném světě.DETAIL:„Musíme pracovat na lepší budoucnosti, pro naše děti. To je jediná správná cesta. Pak bude všechno v pořádku. Pak nebudou muset zažívat politické nepokoje a takové trampoty, jaké jsme zažili my. Naše děti budou moci žít jinak.”

Kristus žije na Sibiři

Jaak Kilmi, Arbo Tammiksaar
Estonsko, Finsko / 2015 / 85 min.
sekce: Mezi moři
Mezinárodní premiéra
Zima / Zázrak
Alegorická dokufikce přináší lehce meditativní a zároveň moderní impresi velkého křesťanského svátku a podává svědectví o transformaci sakrálního prostoru i náboženského poselství. Anonymní hrdinové na opačných koncích světa vyprávějí pod taktovkou silné obrazové i střihové stylizace o cestách své víry. České diváky nadchne finální církevní crossover; bujará scéna z pláže je podkreslena písní Jsem tak zblázněný do tebe, Ježíši, která zaznívá na setkáních české sekty Triumfální centrum víry. Na jednom takovém se nakonec uzavře i cesta filmu samotného. 

Zima / Zázrak

Gustavo Beck, Željka Suková
Chorvatsko, Dánsko, Brazílie / 2012 / 60 min.
sekce: Mezi moři
Středoevropská premiéra
Příběh zimní zahrady
Valentina Voroninová, zahradnice a urputná správkyně skleníku, dostává po pětačtyřiceti letech výpověď. Nerovný souboj s financemi a chátrající budovou vyhrává čas a neodkladně se přibližující důchodový věk. Chřadnoucí zimní zahrada následuje ochabující síly svérázné manažerky a vizionářky. Neodbytné přesvědčení, že rostliny skleníku zahynou, pokud se o ně přestane starat, se protíná s objevem ezoteriků, šamanů s virgulí, kteří před vchodem do zimní zahrady odhalí zřídlo pozitivní energie. Palmové listí šustí jako němý svědek melancholického zápasu s časem a neúprosným zánikem. Další krutá zima je na spadnutí.„Film vychází z vlastního vnitřního rytmu bez přímé řeči autora. Přehodnocuje realitu a hlavní konflikt mezi sny a skutečností umisťuje do ironických a trochu kouzelných podmínek.“ S. Mozgovyi

Příběh zimní zahrady

Simon Mozgovyi
Ukrajina / 2018 / 75 min.
sekce: Mezi moři
Světová premiéra
Zaostřeno na nekonečno
Co má společného vedoucí vatikánského astronomického programu, držitel Nobelovy ceny za fyziku a muž, který údajně viděl UFO? Jaké jsou hranice vědy a lidského poznání a jakou pravdu nám vlastně věda předkládá? O povaze nekonečna, vědy a druhů lidského poznání ve filmu přemítají významní přírodovědci, astronomové a fyzikové. Autor snímku se přitom vyhýbá jednoznačným závěrům a namísto toho předkládá přemýšlivou, hypnotickou esej, v níž se divák noří do úvah za pomocí ambientního zvukového doprovodu a fantastických obrazů gigantických teleskopů, laboratoří a vyprahlých pustin, po nichž tančí vítr.DETAIL: "Vyvíjíme se, jelikož si každý den pokládáme nové a nové otázky. Ve chvíli, kdy si přestaneme klást nové otázky, jsme vyřízení. Zmizí důvod naší existence."

Zaostřeno na nekonečno

Joerg Burger
Rakousko / 2014 / 80 min.
sekce: Mezi moři
Středoevropská premiéra
Krajina Zero
Observační dokument, prolínaný inscenovanými pasážemi, přibližuje problematickou koeexistenci přírody, lidí a průmyslu na břehu Jaderského moře. Čistě vizuálními prostředky bez využití komentáře a dialogů režisér předkládá autentické příběhy tamních obyvatel, které před kamerou civilně odehrávají profesionální herci. Znepokojivý ekologický apel brojící proti občanské pasivitě sugestivně zpřítomňují statické záběry komponované na střed. Terčem neverbalizovaných, ale zjevných úvah se stávají důsledky neuvážených zásahů do krajiny, které bezprostředně ovlivňují každodenní život společnosti. Jejich naléhavost umocňují nezúčastněně ambientní zvuky i temný hudební podkres.„Tento titul může být interpretován jako krajina industriální katastrofy. Smysl ale jde ještě dál než ekologie, může sloužit jako interpretace antropologického kontextu vztahu mezi lidskými bytostmi, přírodou, kulturou, hospodářstvím a aktivistickou ekologií.“ B. PavićZdravici režiséra můžete vidět ZDE.Q&A s režisérem Bruno Pavić:
osobní program

Krajina Zero

Bruno Pavić
Chorvatsko / 2020 / 71 min.
sekce: Mezi moři
Světová premiéra
Slepý film
Neočekávaná výprava míří na palubě lodi z Petrohradu do Finska. Skupina tvořená z osob se zrakovým postižením a osob vidomých se učí spolupracovat pro zdárné uskutečnění plavby. Observační dokument popisuje první kontakt posádky s prostředím lodi, který probíhá dotekem, a posléze samotnou denní rutinu na moři. Nezúčastněný pohled kamery zaznamenává realitu, která překonává předsudky o nemohoucnosti slepců. Bezproblémová plavba poskytuje mořeplavcům prostor pro nové vjemy. Jednotlivé klipy lodního deníku nesou znaky mise, tedy uskutečnění proměny uvnitř sebe sama, která může změnit život i svět.„Co vidíte, když nevidíte? Jak reagujete na svět bez jakýchkoli rušivých vizuálních podnětů? Slepé kino zkoumá svět nevidomých, kteří se plaví po moři a rozšiřují tak horizont možností svého já.“ G. Glyants

Slepý film

Grigory Glyants
Rusko / 2017 / 50 min.
sekce: Mezi moři
Mezinárodní premiéra
Mezi námi
Rozličné podoby partnerských vztahů, lásky a intimity jsou zkoumány v detailní empatické studii mladé režisérky. Film prostupují témata nedostatku svobody, šrámů z předchozích vztahů, nevěry i fluidity genderové identity. Pomocí strukturovaných rozhovorů mezi třemi páry, které si vzájemně předčítají režisérkou předpřipravené otázky, a archivních záběrů z jejich každodenního rodinného a romantického života se postupně rýsuje komplexní obraz současného milostného života.    "Marcel: Čeho se nejvíc bojíš?  Karolina: Pavouků. A toho, že mě opustíš." z filmu Mezi námi (32:00–32:06)Q&A s režisérkou filmu Mezi námi Dorotou Proba:
osobní program

Mezi námi

Dorota Proba
Polsko / 2020 / 52 min.
sekce: Mezi moři
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt