Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Deset minut před letem Ikarovým
Deset minut před letem Ikarovým

Deset minut před letem Ikarovým

režie: Arūnas Matelis
originální název: Dešimt minučių prieš Ikaro skrydį
země: Litva
rok: 1990
délka filmu: 10 min.

synopse

Observační snímek, který vyhrál velkou cenu na festivalu v Oberhausenu, je považován za manifest postsovětské generace dokumentaristů využívajících metodu pozorování. Snímek bez komentáře svou pohlcující obrazovou poetikou vtahuje diváka do života prostých lidí v historické části Vilniusu.

biografie

Litevský režisér Arūnas Matelis (1961) nejdříve vystudoval aplikovanou matematiku a hudební, divadelní a televizní fakultu, než svým krátkometrážním debutem předznamenal vývoj celé generace dokumentaristů.

více o filmu

režie: Arūnas Matelis
scénář: Arūnas Matelis
střih: Danute Cicenaite
hudba: Faustas Latenas
zvuk: Vidmantas Kazlauskas

další filmy v sekci

Kako su me prvi put fotografirali
Minutový autoportrét ukazuje archivní fotografii Milenka Jovanoviće z jeho dětství, relativizuje důvěryhodnost historických artefaktů ve vztahu k nespolehlivé lidské paměti. Pomocí flicker efektu jako by se statická fotografie rozpohybovala v čase. Autor upozorňuje na strukturální kvality obou médií, stálost fotografie a schopnost filmu zachytit pohyb, a jejich vliv na vnímání zobrazeného.

Kako su me prvi put fotografirali

Milenko Jovanović
Srbsko / 1972 / 1 min.
sekce: Konference Fascinace
Ta, která vstupuje do moře
Významný film, který předznamenává ukrajinskou poetickou školu, vznikl jako absolventská práce na umělecké škole, ale diplomová komise ho nařkla z přílišného formalismu a nepřijala jej. Panoramatická observace přelidněné pláže je prologem k lyrické studii pohybů ve zkoumavých záběrech tváří a těl muže, ženy a dítěte, slunce a moře.
osobní program

Ta, která vstupuje do moře

Leonid Osyka
USSR / 1965 / 16 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Domov
Film Domov byl natočený v duchu využívání prostředků minimální výpovědi. Představuje záznam akce uskutečněné v okruhu přátel a známých na bratislavské Železnej studničke. Čtyři losem vybraní aktéři jsou autorem zašiti do připravené plachtoviny, která po napnutí získá tvar bílé kočky s rozměry 2x2x2 metry. Snímek kombinuje černo-bílé snímání objektu, který se pohybuje interiérem lesa s barevnými záběry zachycenými paralelně z vnitřku kočky.

Domov

Ľubomír Ďurček
Slovensko / 1983 / 14 min.
sekce: Konference Fascinace
Havran
Havran je krátký strukturalistický film, který sleduje pohyb letícího ptáka. Đurić staví paralelu mezi temný symbol havrana a poetický koncept svobodně se vznášejícího ptáka.

Havran

Nikola Đurić
Srbsko / 1973 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Zdraví lidé se baví
Původně cenzurovaný hudební film satiricky vyobrazuje obyvatele Vojvodiny, rurální oblasti v Srbsku charakteristické svým mnohonárodnostním složením. Ačkoliv získal dvě festivalová ocenění v Oberhausenu, v Jugoslávii byl zakázán a autorovi byla po dlouhou dobu znemožněna experimentální filmová tvorba. „Vždy jsem se snažil najít nový jazyk, či novou formu, které bych do filmu mohl vtělit.“ K. Godina

Zdraví lidé se baví

Karpo Godina
Yugoslavia / 1971 / 14 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Otevři dveře všem, kdo přicházejí
Meditativní krajina litevské vesnice naplněná tichou modlitbou. Koruny stromů, střecha kostela nebo venkovská usedlost představují ztišené útočiště odolávající tlakům totalitního režimu.  Svým režijním debutem Stonys předznamenal svoji kinematografickou liturgii všednosti.

Otevři dveře všem, kdo přicházejí

Audrius Stonys
Litva / 1989 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Toothache

Toothache

Ragnheidur Gestsdottir
Island / 2011 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Les Mains
V krátké miniatuře autorka soustřeďuje pozornost na své vlastní ruce jako na nejpřirozenější nástroj umělce. 8 mm film se v transfokovaných záběrech zaměřuje na autorčiny ruce v tvůrčím procesu. Ruce jsou zachyceny nejen jako činitel výtvarného projevu, ale sami se přímo stávají uměleckým objektem. 

Les Mains

Geta Brătescu
Rumunsko / 1977 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Rodná vesnice
Prosluněné obrazy kolchozníků při sklizni se mísí s komentářem oslavujícím kolektivizaci a modernizaci venkova. Přesto se do ideologicky podbarveného snímku dostávají silně lyrické tóny mizejícího světa, stáří a samoty. Staří vesničané a polozbořená stavení symbolizují mizející vesnice, zakořeněnost a lásku k půdě.

Rodná vesnice

Peep Puks, Peeter Tooming
Estonsko / 1969 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
There, There
Vizuálně podmanivý statický pohled do podbarvené krajiny reflektuje vnitřní dimenze snů, vzpomínek a představ. Důraz na niternou náladu je podpořen minimalistickým akustickým projevem charakterizovaným táhlými poetickými tóny.

There, There

Dodda Maggý
Island / 2013 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
LIFT
Konceptuální černobílý film bez zvuku ukazuje dvě ženy, které se vznášejí nad zemí nad čarami tenisového kurtu. Jejich trhané pohyby připomínají tanec loutkových panenek. Specifický efekt vzbuzující dojem levitace vytvořil režisér tak, že nechal dívky skákat a otáčet se ve vzduchu a přitom snímal jen jejich pohyb nad zemí.

LIFT

Vladimír Havrilla
Slovensko / 1972 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Bez názvu
Útržky rodinného filmu, v němž autor zachytil vedle rodinné procházky i tanky projíždějící městem. Výlet po památných místech a ve volné přírodě je ukázkou amatérského filmu, v němž je zjevný důraz na detaily, snaha o výrazné kompozice a doplňování situací běžně zachycovaných v rodinných filmech jedinečnými vizuálními motivy.
osobní program

Bez názvu

Mykola Peretiatko
USSR / 1990 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt