Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Deset minut před letem Ikarovým
Deset minut před letem Ikarovým

Deset minut před letem Ikarovým

režie: Arūnas Matelis
originální název: Dešimt minučių prieš Ikaro skrydį
země: Litva
rok: 1990
délka filmu: 10 min.

synopse

Observační snímek, který vyhrál velkou cenu na festivalu v Oberhausenu, je považován za manifest postsovětské generace dokumentaristů využívajících metodu pozorování. Snímek bez komentáře svou pohlcující obrazovou poetikou vtahuje diváka do života prostých lidí v historické části Vilniusu.

biografie

Litevský režisér Arūnas Matelis (1961) nejdříve vystudoval aplikovanou matematiku a hudební, divadelní a televizní fakultu, než svým krátkometrážním debutem předznamenal vývoj celé generace dokumentaristů.

více o filmu

režie: Arūnas Matelis
scénář: Arūnas Matelis
střih: Danute Cicenaite
hudba: Faustas Latenas
zvuk: Vidmantas Kazlauskas

další filmy v sekci

Moje Riga
Osobní rozměr příběhu o lotyšské metropoli a jejích obyvatelích v době svého vzniku radikálně překračoval ideologickou rétoriku dobových děl. Představoval jeden z prvních projevů proudu poetického dokumentárního filmu, který se svými stylistickými experimenty bouřil proti režimu.

Moje Riga

Aloizs Brenčs
Lotyšsko / 1960 / 22 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Domov
Film Domov byl natočený v duchu využívání prostředků minimální výpovědi. Představuje záznam akce uskutečněné v okruhu přátel a známých na bratislavské Železnej studničke. Čtyři losem vybraní aktéři jsou autorem zašiti do připravené plachtoviny, která po napnutí získá tvar bílé kočky s rozměry 2x2x2 metry. Snímek kombinuje černo-bílé snímání objektu, který se pohybuje interiérem lesa s barevnými záběry zachycenými paralelně z vnitřku kočky.

Domov

Ľubomír Ďurček
Slovensko / 1983 / 14 min.
sekce: Konference Fascinace
Osobní řezy
Autorka kombinací záběru postupného prostřihování punčochy přetažené přes svoji hlavu a televizního vysílání konfrontuje sociální stereotypy a propagandu v Titově Jugoslávii s osobní identitou. Společně s úryvky televizního archivu přibývají další vystřižené otvory až do chvíle, kdy je tvář protagonistky odhalena.

Osobní řezy

Sanja Iveković
Yugoslavia / 1982 / 4 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Smrt metalosaura
Kolem zborceného elektrického sloupu připomínajícího kosterní pozůstatky obrovského zvířete projížděl autor pravidelně tramvají. Film ovlivněný konstruktivismem a industriální hudbou je zároveň analogií rozpadající se Jugoslávie. Širšímu publiku byl zpřístupněn až poté, co získal cenu za nejlepší amatérský film na festivalu v Baden-Badenu (1989).

Smrt metalosaura

Igor M. Toholj
Yugoslavia / 1989 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Fluctuations
Fluktuace je pohyb, který se rozbíhá do čtyř kapitol 1. Prostor mysli, 2. Pohyblivé myšlenky, 3. Rozpuštění 4. Skvrny. Forma pohyblivého obrazu vychází ze Sonáty 2 polského skladatele Chopina (1810–1849). Fluktuace však s touto sonátou jiným způsobem nesouvisí. Byla prezentována ve formě videoinstalace na jedné obrazovce zavěšené v černém prostoru.

Fluctuations

María Dalberg
Island / 2016 / 5 min.
sekce: Konference Fascinace
Twist Twist
Twist-Twist  je snímek sestavený ze statických záběrů odrazů stěžňů, jež na mořské hladině tančí do rytmu hudby. Tento černobílý film se silně kontrastními obrazy, které nejsou podkresleny žádným dalším příběhem, či tématem, se od ostatních Verzottiho filmů liší jednoduchostí a hravostí. Natočen, vyvolán a sestříhán byl v jediném dni. Přestože je kvůli dojmu, který zanechává v divákovi, často srovnáván s  posledním autorovým klubovým filmem Fluorescences (1967), výrazně se od něj liší. Zatímco z filmu Twist-Twist je cítit svěží přístup začínajícího filmaře, ve snímku Fluorescences se odráží výsledek uměleckého i osobního vývoje autora, co se techniky i námětu filmu týče.

Twist Twist

Ante Verzotti
Yugoslavia / 1962 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Připravte si cestu ven
Společensko-kritická úvaha vychází ze vzpomínek na období konce války a budování válkou zničené země. Meditativní komentář o stavu a budoucnosti světa doplňují vzpomínky pamětníků různých profesí a koláž archivních materiálů z továren, veřejných shromáždění, divadla i organizací pečujících o děti.
osobní program

Připravte si cestu ven

Ihor Minaev
USSR / 1975 / 11 min.
sekce: Konference Fascinace
Mezinárodní premiéra
Transmisja przestrzenna
The Space Transmission je Bruszewského snímek zkoumající koncept prostoru a prostorového vnímání ve filmu. Tento koncept je zkoumán prostřednictvím živé TV show, ve které oko několika kamer sleduje Bruszewského kroužícího na kole kolem studia Polské televize.

Transmisja przestrzenna

Wojciech Bruszewski
Polsko / 1974 / 7 min.
sekce: Konference Fascinace
Időmérés
Dóra Maurerová skládá ve svém strukturálním filmu bílé prostěradlo před černým pozadím. Pomocí masek rozděluje obraz na segmenty, které spolu s přehýbáním látky vytvářejí geometrické kompozice.

Időmérés

Dóra Maurer
Maďarsko / 1988 / 10 min.
sekce: Konference Fascinace
Samohlásky
Strukturalistický film převádí známý Rimbaudův sonet na filmové plátno a zasazuje jej do kontextu filmového výrazu. Samohlásky jsou zbaveny básníkových asociací s barvami, místo nich jsou symbolizovány různorodými postupy úpravy videa či práce s kamerou – samohláska I tak například představuje skokový střih.

Samohlásky

Nikola Đurić
Yugoslavia / 1973 / 8 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Hledání rovnováhy (Od abstrakce k figuraci)
Hledání rovnováhy je němý experimentální videoartový projekt. Skala využívá siluetu ženského těla, kterým rámuje rychle se měnící barevnou výplň a pomocí proměnlivé rychlosti záběrů dosahuje svého osobitého stylu.

Hledání rovnováhy (Od abstrakce k figuraci)

Petr Skala
Československo / 1973 / 3 min.
sekce: Konference Fascinace
Nekonečný den
Hravá groteska o jednom dobrodružném dni v Estonsku 70. let svou spontánností, živelností a neotřelým filmovým jazykem vyděsila dobové cenzurní orgány natolik, že snímek nejen zakázaly, ale nařídily jej rovnou zničit. Tuto „hrozbu režimu“ se však podařilo ukrýt a po roce 1990 vypustit do světa.

Nekonečný den

Virve Aruoja, Jaan Tooming
Estonsko / 1971 / 30 min.
sekce: Konference Fascinace
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt