Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Factory Complex
play
Factory Complex
Factory Complex
Factory Complex
Factory Complex

Factory Complex

režie: IM Heung-soon
originální název: Factory Complex
země: Jižní Korea
rok: 2014
délka filmu: 95 min.

synopse

Dělnice v asijských textilních továrnách, letušky nebo pracovnice call center zastupují generace matek a dcer, které od sedmdesátých let na vlastní kůži zažívají nástup neoliberalismu. V područí gigantů jako Samsung nebo Daewoo poznávají odvrácenou stranu snu o prosperitě, kterou vystihuje i obraz surrealisty Reného Magritta Polibek milenců. Dvojice má hlavy zamotané do látky podobně jako hrdinky snímku, který líčí globální slepotu a klade otázku, zda jsou slepými jen vykořisťovaní dělníci třetího světa, nebo i zákazníci e-shopů a značkových prodejen na Západě.

 

„Na počátku své kariéry jsem se cítil jako badatel, aktivista, sociální pracovník nebo pedagog. Nyní se cítím spíš jako pracovník pohřebního ústavu.“ Im Heung-soon 


Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 


biografie

Im Heung-soon (1969) ve svých sociálně angažovaných dokumentech upozorňuje na život marginalizovaných společenských skupin a uvádí je do souvislostí s nástupem globální ekonomiky v asijských zemích.

více o filmu

režie: IM Heung-soon

další filmy v sekci

Dilema touhy
Klitoris, jehož hlavní úlohou je ženská rozkoš, byl moderní medicínou až do nedávné doby ignorován. Zatímco tělo ženy bylo odjakživa považováno za erotický symbol, ženská sexuální touha byla vždy upozaďována, či přímo tabuizována. Bioložka Stacey Dutton, queer aktivistka Coriama, designérka Ti Chang či umělkyně Sophia Wallace poukazují na to, jak kulturní, politické a náboženské normy řízené patriarchální společností přiměly ženy vlastní touhu potlačovat. Každá z nich se po svém snaží demytizovat ustálené vnímání ženské sexuality a ukončit tak falickou dominanci. Protože bez rovnosti rozkoše nemůže existovat rovnoprávná společnost.     „Film Dilema touhy spojuje vědomí klitorální skutečnosti – PRAVDU – s posílením postavení žen, k němuž nepatří jen sexuální uspokojení.“ M. FinitzoZáznam Q&A s režisérkou Mariou Finitzo:
osobní program

Dilema touhy

Maria Finitzo
Spojené státy / 2020 / 108 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Fascinace: Světová soutěž
Výběr nejlepších filmů ze soutěžní sekce Fascinace. Celý blok filmů si v jednom pásmu budete moci přehrát výše. V pásmu budou představeny tyto filmy: Tenkrát (Ji Yoon Park, 5min., 2020, Jižní Korea, Velká Británie) stopovaná (Seoungho Cho, 4 min., 2020, Spojené státy, Jižní Korea) Před zhroucením Mont Blancu - (Jacques Perconte, 16 min., 2020, Francie) Barokní žena (č.7-11) (Péter Lichter, 16 min., 2020, Maďarsko) Ďábel měl jiné plány (2. akt) (Guli Silberstein, 13 min., 2020, Velká Británie) Jsme bez (Ramir  SJ, 3min., 2020, Austrálie, Nový Zéland) 

Fascinace: Světová soutěž

SJ. Ramir, Guli Silberstein, Péter Lichter, Jacques Perconte, Seoungho Cho, Ji-Yoon Park
2020 / 120 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Vivos
Na konci září 2014 byla při průjezdu městem Iguala policií a maskovanými útočníky brutálně napadena skupina studentů z pedagogické školy Ayotzinapa. Šest lidí bylo zabito a dalších třiačtyřicet je po únosu nezvěstných. Od té doby jejich blízcí žijí v nejistotě a bezvýsledně se dovolávají pravdy u vládních orgánů. V jejich mysli jsou ale oběti stále naživu. Aj Wej-wej střídáním meditativních, lyrických záběrů a důvěrných rozhovorů s pozůstalými buduje komplexní, nadmíru empatickou výpověď o tragédii, zapříčiněné represivními praktikami zkorumpovaného státu, v němž je takřka nemožné dovolat se spravedlnosti.     „Tento film není investigativním dokumentem. Fakta odhalená během vyšetřování případu nechává stranou a více si všímá toho, jak za takových podmínek zachovat lidské přežití. Jak této společnosti čelí obyčejná rodina po ztrátě někoho blízkého? Jak čelí sami sobě v rodinném životě? Musejí se postavit realitě, na niž nejsou připraveni, která se vyznačuje potřebou vyžadovat spravedlnost po vládě a společnosti.“ A. Wej-wej 
osobní program

Vivos

Ai Weiwei
Německo, Mexiko / 2020 / 112 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Pripyat Piano
Tento film má limit zhlédnutí 1000.Audiovizuální elegie za místem opuštěným lidmi, po kterých zůstaly jen zvuky uvězněné v rozpadajících se pianech. Černobylská tragédie po sobě zanechala unikátní, tragický prostor, dlouho zapovězenou zónu. Stopy nedávného osídlení jsou Pripjati všudypřítomné, vydané napospas času a působení přírody. Mimo oblast pouhých zrakových a haptických zkušeností se vydává dokument vzývající návrat člověka coby tvůrce a interpreta, aby pokračoval v osudově přeťatém díle. V básních a písních, které původní obyvatelé Pripjati skládají můžeme slyšet, že silné spojení mezi lidmi a domovem přetrvává.Q&A s režisérkou Eliškou Cílkovou a producentem Jindřichem Andršem:
osobní program

Pripyat Piano

Eliška Cílková
Česká republika / 2020 / 18 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
O mizení
Slova přicházejí a odcházejí stejně jako voda. Tok mluvené francouzštiny a angličtiny na hranici srozumitelnosti rezonuje ve statických záběrech, naplněných jednoduchými obrazovými symboly. Řeč zde není nositelem významu, ale poetickým prvkem, symbolem cykličnosti, nositelem vykořeněnosti a exilu   „Mají-li být slova vyřčena, měla by být za dělící stěnou. Nevysvětlitelná je vzdálenost, čas, který uplyne od této minuty.“ Theresa Hak Kyung Cha Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

O mizení

Theresa Hak Kyung Cha
Jižní Korea / 1977 / 3 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Jak Bůh hledal Karla
Režisér Karel Žalud s režiséry Vítem Klusákem a Filipem Remundou po několik let navštěvoval Polsko, aby lépe pochopil Poláky a jejich vztah k Bohu. Ve filmu se Žalud obrací na náhodné kolemjdoucí, jeptišky oslavující výročí křtu Polska, zástupce antisemitského rozhlasu Radio Maryja i kněze obviněného ze sexuálního obtěžování. Zatímco oni mají ve věcech víry jasno, tak filmař, který sám hledá duchovní oporu, je stále skeptičtější. Zdá se, že křesťanství v dnešním Polsku sice nabízí odpovědi, ale pouze na otázky odsouhlasené církví a konzervativní vládou.     „Je to taková road movie po středověké katolické krajině. V kostce je to dokumentární fotbalový zápas, přičemž jeden tým je nejateističtější národ v Evropě, což jsme my, a na druhé straně jsou Poláci, kteří jsou nejkatoličtější.“ V. Klusák
osobní program

Jak Bůh hledal Karla

Vít Klusák, Filip Remunda
Česká republika, Polsko, Slovensko / 2020 / 97 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Mezinárodní premiéra
Deset obrazů hledajícího ducha #4: Shánění krávy - Dvě čínské kdoule
Zenová meditace, inspirovaná sérií deseti buddhistických básní, se zamýšlí nad osudem dvou kdoulí. V pronikavém detailu, zarámovaném červeno-bílou poetickou zkratkou, se dva plody jednoho stromu vydávají na fascinující rozdílnou cestu. Každý se v jiném tempu a v jiném prostoru stává součástí rozjímavých zátiší. Proměňuje se v abstraktní součást obrazové kompozice a nezaujatě, za tichého padání sněhu, šumění deště a hromobití, zpřítomňuje koloběh smrti a zrození, odchodu a návratu.   „Tento film se snaží odpovědět na otázku, co je osvícení a jak k němu dospět.“ Ji-sang Lee  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Deset obrazů hledajícího ducha #4: Shánění krávy - Dvě čínské kdoule

Lee Ji-sang
Jižní Korea / 2007 / 22 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
一 Inspirační fórum: Data jako surovina 21. století
Digitální kapitalismus v lecčem připomíná století, ve kterém kapitalismus vznikl - to devatenácté, v němž si velcí vlastníci dělají, co chtějí. Velké technologické firmy bohatnou z našich dat, a to zejména proto, že s nimi ještě neumíme nakládat. Pojďme to změnit a začít hájit svá práva.     Hosté: Philip Staab, Kateřina Smejkalová, Ondřej Lánský Moderátor: Patrik Eichler

一 Inspirační fórum: Data jako surovina 21. století

2020 / 60 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Planeta šneků
Hluchoslepý básník poznává realitu pouze po hmatu, stejně jako šnek. Jeho pomalý haptický svět temnoty a ticha je tak vzdálený běžné realitě jako život na cizí planetě. Hojivý snímek však nepředstavuje existenci v izolaci a samotě jako tísnivé existenciální drama, ale jako celoživotní terapii tmou. Young-Chan nepřebývá na jiné planetě, to my jsme se v přemíře obrazových a zvukových vjemů vzdálili od vlastního nitra. Meditace o bariérách a svobodě očišťuje od civilizačního nánosu a otevírá dveře do elementárního světa tvarů, povrchů, pohybu a plynutí času.   „Hendikepovaní jsou většinou vyobrazováni stereotypně, jako lidé, kteří potřebují naši pomoc a soucit. Můj film je jiný.“ Seungjun Lee Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Planeta šneků

Seung-jun Lee
Jižní Korea, Japonsko, Finsko / 2012 / 87 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea, Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Firemní odpovědnost
Na pobídku argentinského ministerstva spravedlnosti vznikla tisícistránková zpráva o zločinech proti lidskosti z doby vojenské diktatury v letech 1976–1983. Její nepříliš známý obsah zaznívá z úst režiséra, který ze zprávy předčítá uvnitř svého vozu, zaparkovaného postupně před pětadvaceti, povětšinou stále fungujícími, firmami, které udávaly odboráře a levicově smýšlející dělníky výměnou za vlastní profit. Výmluvně tak oživuje případy tisícovek pohřešovaných, stovek vražd a nesčetně případů mučení i propojení diktatury a kapitalismu.     „Převládající paradigma v argentinské justici se zaměřilo na samotný stát zevnitř, nikoli zvenčí.“ J. Perel  
osobní program

Firemní odpovědnost

Jonathan Perel
Argentina / 2020 / 68 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Chodím
Autobiografický snímek deníkovou formou zachycuje melancholii všedních dní starého muže s bohatě prožitou minulostí a mnohými úspěchy, jehož už opouští životní elán. Jørgen Leth přežil ničivé zemětřesení na Haiti, ovšem od té doby mu neslouží nohy a každý krok je pro něj náročným úkonem. Cestuje na Laos s týmem filmařů a svými dospělými dětmi, kde s pomocí místních obyvatel plánuje projekt zachycující neposkvrněnost tamější přírody. Během jeho přípravy se vrací do minulosti a poeticky vypovídá o svých životních osudech s dotírající otázkou, zda je možné stále hledat krásu a štěstí, pokud si je člověk sotva schopen sám nazout boty.   „Myslím si, že štěstí, nebo to, co vypadá jako štěstí, najdeme v jednoduchém životě. V tom, co může vypadat až jako podvod.“ Chodím (00:58:50–00:59:01)  
osobní program

Chodím

Jørgen Leth
Dánsko / 2019 / 90 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Ganymédés
Poetická studie ze série snímků o měsících Jupitera zachycuje, jak se pozemský svět koupe ve svitu největší luny naší sluneční soustavy. Světelné paprsky proměňují organické struktury v rozpixelované abstraktní obrazy. Když přimhouříme oči, tak v této rozmlžené krajině spatříme kosmický rozměr našeho vědomí.   „Má tvorba vychází z tradičního korejského malířství a ze zkušenosti s abstraktní malbou.“ Youjin Moon  Celý blok sekce Průhledná krajina: Jižní Korea představuje Janis Prášil zde: 
osobní program

Ganymédés

Youjin Moon
Jižní Korea / 2016 / 9 min.
sekce: Průhledná krajina: Jižní Korea
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt