Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Hranice
play
Hranice
Hranice
Hranice
Hranice

Hranice

režie: Yuliya Shatun
originální název: Границы
země: Bělorusko
rok: 2019
délka filmu: 29 min.

synopse

Idea i příběh filmu začínají ve vlaku při nahrávání vzkazu na mobil, které se zničehonic s přejezdem státní hranice přeruší. Reálná situace iniciuje přenos do sféry umění: z krátkého vzkazu se stává dokumentární dopis, jehož autorka básnivou formou medituje nad významem a všudypřítomností hranic – těch geografických, historických i kinematografických. Za doprovodu neodbytného hučícího zvuku s ní absolvujeme existenciální procházku čtyřmi městy skládanou z aktuálních obrazů a záběrů pořízených režisérčiným otcem před čtvrtstoletím, které nás vždy přivedou k nějaké viditelné či neviditelné hranici.

„Ve filmové škole jsem měla za úkol natočit video esej na téma ‚Hranice ve filmu‘. Po prvotním přemýšlení o tom, kde film ‚končí‘, mi došlo, že nejprve musím zjistit, kde končím já.“ J. Šatun     

 

biografie

Julia Šatun (1992) vystudovala obor aplikovaná kulturologie na Běloruské státní univerzitě v Minsku a momentálně se věnuje studiu režie na Moskevské škole nového filmu. Její předchozí snímek Zítřek (2017) získal ocenění na filmových festivalech v Minsku a Marseille.

více o filmu

režie: Yuliya Shatun
producent: Alexey Shatun, Yuliya Shatun
scénář: Yuliya Shatun
kamera: Anatolii Shatun
střih: Yuliya Shatun
zvuk: Yuliya Shatun

další filmy v sekci

Máma. Gabriela. Televize.
Zatímco někteří vnímají televizi jen jako okrajovou zábavu, pro mnohé je neodmyslitelnou součástí každodenního života. Film sleduje dvě přítelkyně – sociální herečky, které se baví zejména účastí v různých TV show. Jejich životy se zdají velmi prázdné a štěstí hledají právě v televizních pořadech. 

Máma. Gabriela. Televize.

Lucia Kašová
Slovensko / 2018 / 28 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Pastevci
Studentský dokument z prostředí kyrgyzských hor je v souhře formy a obsahu senzuálním diváckým zážitkem. V roztřeseném obraze ruční kamery zachycené epizodické momenty, jako je dojení kozího mléka nebo koupel v léčivém prameni uprostřed pastviny, skládají autentický záznam života místních pastevců, kteří bez ohledu na nepřízeň živlů musejí svá stáda dovést na pastvu. Ve své průzračnosti umožňuje neučesanost filmu, natáčeného v horách nad jezerem Issyk-kul, přemítat nad přírodou a přirozeností. „V dětství jsem pomáhal bratrovi vyhánět z vesnice do hor koně. Měl jsem na to dobré vzpomínky a po studiu režie dokumentárních filmů jsem se rozhodl toto téma zpracovat.“ E. Omurbekov       
osobní program

Pastevci

Erlan Omurbekov
Kyrgyzstán / 2019 / 19 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Marie
Čistě observační kamera vstupuje do domácnosti rodiny žijící na vesnici v dunajské deltě, kde s narozením další holčičky stoupá napětí pramenící z nelehkého soužití v rozvětvené rodině. V krátkometrážním snímku tematizuje režisérka mezigenerační střet tří žen odkázaných na sebe, přičemž do popředí vystupuje desetiletá Maria, která se musí starat o mladší sestry. V bezčasí tradičních venkovských vztahů, které film ukazuje v pozvolném tempu udávaném každodenností, je její dětská nevinnost vystavována babiččiným tvrdým příkazům, vyžadujícím úctu a správné jednání.„K Iordaně mě vedla zvědavost. Připustila jsem si být překvapená jejím světem, abych byla schopná dekontruovat jejich realitu.“ L. Popa
osobní program

Marie

Letiția Popa
Rumunsko / 2018 / 32 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Nastanou další jara
Průměrný obyvatel Litvy je dnes dvakrát chudší než před deseti lety. Kontemplativní snímek sestává ze záběrů na dívku sklízející a prodávající jahody během pěti let ekonomických a politických změn v Litvě. Film pojednává o koloběhu života a trhu i vlivu celostátního hospodářství na lidskou existenci.

Nastanou další jara

Neringa Starkevičiūtė
Litva / 2018 / 27 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Sestup
Čingiz, stejně jako další horníci, pracuje čtyřiadvacet hodin v těžkých podmínkách stísněného prostoru šachty, kde riskuje na každém kroku. I když se bojí o vlastní život, je za práci v dole vděčný, neboť mu umožňuje uživit rodinu. Observační kamera přechází od stylizovaných obrazových kompozic ranní cesty do dolu k dlouhým sekvencím, v nichž sleduje pohyb jednotlivých dělníků v šachtě, jejich rutinní činnosti, aby ve složeném obraze jedné směny intenzivně a bezprostředně ukázala hornický osud.„Jeden z hrdinů tohoto filmu opakuje slavnou pózu z filmu Titanic, chce být Jack. Zpívá o tom, jak prosí o dešťové kapky, až přijde čas lásky.“ E. Tashbaeva
osobní program

Sestup

Elnura Tashbaeva
Kyrgyzstán / 2019 / 20 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Okna
Muž, který nevydrží dlouho na jednom místě. Během posledních sedmi let se stěhoval šestnáctkrát a stěhuje se i teď. Při balení svých věcí pozoruje skrze okno své sousedy a natáčí je, aby na ně nezapomněl. Kompozice filmu je tak složena ze záběrů na okna, ve kterých se hýbají lidé, a komentáře skrytého pozorovatele. 

Okna

Akvilė Žilionytė
Litva / 2018 / 21 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Je mi 20 let
Simě je 20 let. Matka jí zemřela v dětství a stejně tak otec, proslulý hipík a sovětský disident „Jura sabotér“. Tváří v tvář lidem, kteří otce znali, se mladá studentka historie snaží v deníkově pojatém snímku zjistit, kým byl a jaké hodnoty vyznával, a díky tomu snad i najít vlastní místo v životě.

Je mi 20 let

Ekaterina Mamontova
Rusko / 2018 / 45 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Skákání panáka
Katya a Matvei spolu žili na běloruském venkově. Pak se stalo něco, co nastartovalo přehodnocování jejich vztahu. Režisérčin debut je melancholickou studií dynamiky mezi dvěma milenci. Intenzivní prožitek z pnutí mezi oběma protagonisty kontrastuje s poklidným soužitím dvojice přátel na návštěvě.

Skákání panáka

Dasha Demura
Bělorusko, Rusko / 2018 / 54 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Heavy Metal
V tomto dokumentu nezjistíme nic o stejnojmenném hudebním žánru, seznámíme se ale se skupinou dělníků rozebírajících vysokou budovu z betonu a kovů. Jejich práci tvůrci pozorují a zaznamenávají prostřednictvím promyšlených, obrazově působivých záběrů, místy komponovaných i do několika plánů.

Heavy Metal

Eugene Golovanevsky
Ukrajina / 2018 / 47 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Ars moriendi – Umění žít
Citlivý filmový portrét vypráví životní příběh devadesátitříleté Rosemarie Aschenbachové a odhaluje její myšlenkový svět. Po několika životních ranách byla schopná se osvobodit a nyní píše svou disertační práci z filozofie. Všednost života kontrastuje s bohatstvím jejích názorů na život a smrt.

Ars moriendi – Umění žít

Kristina Schranz
Německo, Rakousko / 2018 / 30 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Východoevropská premiéra
Dobře udržované tajemství
V malé estonské vesnici Soonlepa žijí poslední tři obyvatelé – čarodějnice, umělec a filolog. Životy všech se mají změnit, když čarodějnici Aino diagnostikují rakovinu. Melancholicky laděný snímek zachycuje každodenní život opuštěné vesnice a rozhovory plné vzpomínek na mládí i debat o umění a poezii. 

Dobře udržované tajemství

Mihkel Oksmann
Estonsko / 2018 / 25 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Hnůj vezdejší
Holubi usedají na střechu zchátralého zemědělského stavení, nákladní automobil vysypává na hromadu starý chléb, dobytek pobíhá mezi automobily na vrakovišti, kozy se pasou v sousedství velkých přepravních kontejnerů...  Dokument, jehož leitmotivem je využití nezpracovaných potravin jako hnojiva a krmiva pro hospodářská zvířata, ukazuje v sérii bezeslovných prozaických výjevů jednu z podob zemědělství ve 21. století. Pomalé tempo a cyklické variování stejných stylistických parametrů navozuje poetiku zániku a rozkladu.„V průběhu čtyř ročních období jsem zaznamenala místo, kde končí naše nadprodukce. Pohřebiště, kde přebytky pojídají přebytky. Nekonečný koloběh zrodu a zániku.“ N. Krutilová
osobní program

Hnůj vezdejší

Nikola Krutilová
Česká republika / 2019 / 24 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt