Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Jeden říká ne
play
Jeden říká ne
Jeden říká ne
Jeden říká ne
Jeden říká ne

Jeden říká ne

režie: Dayong Zhao
originální název: One Says No
země: Čína
rok: 2020
délka filmu: 96 min.

synopse

Rozpínající se čínská velkoměsta postupně pohlcují venkov. Obětí expanze, z níž těží místní developeři napojení na vládu, se stala také vesnice Yangji. Venkovští obyvatelé jsou nuceni vyklidit své prosté příbytky a uvolnit místo pro nové domy a podnikatele z měst. Naprostá většina místních tlaku navzdory mizivé kompenzaci a malým vyhlídkám na důstojné bydlení ustoupí, ale Azhong je jedním z hrstky lidí, kteří se zkorumpovanému systému rozhodnou vzdorovat. Svého domova se nehodlá vzdát. Surový dokument, odhalující nelidský rozměr čínského stavebního boomu, je založen na jeho bezprostředním svědectví ze zabarikádovaného bytu.  

Záznam Q&A s tvůrci filmu:

biografie

Čínský filmař Zhao Dayong (1970) se během studií na umělecké akademii specializoval na olejomalbu. Po několika letech strávených natáčením reklam začal režírovat hrané i dokumentární filmy, nekompromisně vypovídající o životě v současné Číně. Za svůj první celovečerní film The High Life (2010) obdržel cenu FIPRESCI na festivalu v Mannheim-Heidelbergu.
 

více o filmu

režie: Dayong Zhao
producent: Rikun Zhu, Georg Prokop
kamera: Qizhong Li, Xueqi Wei, Dayong Zhao
střih: Dayong Zhao
hudba: Fanqiong Zhu

další filmy v sekci

O násilí
Frantz Fanon (1925–1961) byl vlivný politický myslitel, jehož názory ovlivnily protikolonialní hnutí v Africe, zejména v Alžírsku, kde působil jako psychiatr během tamní války za nezávislost na Francii.  Název dokumentu švédského filmaře odkazuje k první kapitole Fanonovy slavné, ve své době ve Francii zakázané knihy obhajující práva kolonizovaných Afričanů Odsouzenci země. Místy šokující found footage záběry z francouzsko-alžírské války provází komentář americké zpěvačky Lauryn Hill citující pasáže z Fanonovy knihy, jejíž teze a myšlenky jsou s ohledem na nynější situaci v dané oblasti stále aktuální.DETAIL:„Frantz Fanon se nezastavil jen u přemýšlení o kolonizaci, ale chtěl s tímto problémem něco udělat. Veškerý svůj čas a um věnoval léčení těch, kteří trpěli násilím.“

O násilí

Göran Hugo Olsson
Švédsko, Spojené státy, Dánsko, Finsko / 2014 / 85 min.
sekce: Opus Bonum
Středoevropská premiéra
Život a smrt Óscara Péreze
Óscar Alberto Pérez (1981–2018) byl venezuelský policista a po nástupu Nicoláse Madura do funkce prezidenta také aktivní odpůrce jeho režimu. V červnu roku 2017 zaútočil z helikoptéry na Nejvyšší soud, v lednu 2018 jej venezuelská národní garda vypátrala a navzdory tomu, že se vzdal, ho společně s pěti dalšími rebely zastřelila. Snímek je jeho netradičním portrétem, koncipovaným jako střihový dokument, na němž se podílel sám Pérez. Veškerý audiovizuální materiál, ze kterého jej střihač Romain Champalaune složil, totiž pochází z Pérezových profilů na sociálních sítích. „Příběh Oscara Péreze vypráví o zoufalství v dnešní Venezuele a vyjadřuje také pochybnosti o naší době. Odráží naši neschopnost měnit věci ve složitém světě, v němž převládají sociální média.“ R. Champalaune   

Život a smrt Óscara Péreze

Romain Champalaune
Francie / 2018 / 45 min.
sekce: Opus Bonum
Mezinárodní premiéra
noimage
FilmGROTESKA vypráví o soukromém detektivovi a jeho týmu, kteří v indické Kalkatě suplují práci lhostejné policie a zároveň se jako tanečníci pokouší uspět v šoubyznysu. Cesta za slávou v televizní talentové soutěži je pro ně jednou z řady událostí odehrávajících se v neuchopitelném organismu velkoměsta a je stejně nepředvídatelná jako případy vražd, cizoložství nebo padělání peněz.

Bengálský detektiv

Philip Cox
Indie, Velká Británie, Spojené státy / 2011 / 90 min.
sekce: Opus Bonum
Česká premiéra
noimage
FilmSTRACH představuje v ročním časosběru činnost bezpečnostních složek milánského mezinárodního letiště. Na pozadí pohybu lidí a zboží vyslýchají imigrační úředníci uprchlíky a celníci podezřelé z pašování drog, zavádějí se nová kontrolní opatření a výjevy odehrávající se v uzavřeném prostoru skládají mikrokosmos jevů současné západní společnosti, umanuté svojí bezpečností.

Zámek

Martina Parenti, Massimo D'Anolfi
Itálie / 2011 / 90 min.
sekce: Opus Bonum
Východoevropská premiéra
Hovory s TGM
Další příspěvek do specifického subžánru oživené historie z pera scenáristy Pavla Kosatíka. Ráno 26. září 1928 se v zahradách zámku v Topolčiankách potkávají Karel Čapek a prezident Masaryk, aby rozhodli o osudu svého společného literárního díla. Z citátů z budoucí knihy i vzájemné korespondence se rodí fabulovaný filmový dialog, oprošťující původní formát literárního rozhovoru od svazujících konvencí. Čapek s Masarykem si vzájemně vyčítají různé věci, urážejí se, ale zároveň se v úvahách dotýkají klíčových otázek osobní povahy i své společenské funkce politika a literáta.„Je to film o dvou mimořádných mužích, je o tom, že emoce mohou být někdy silnější než myšlenka, i u tak výjimečných lidí.“ J. Červenka

Hovory s TGM

Jakub Červenka
Česká republika, Slovensko / 2018 / 80 min.
sekce: Opus Bonum
Světová premiéra
La Perla - o koncentračním táboře
Mnozí si kladou otázku, zda lze hrůzu koncentračních táborů vůbec vypovědět. Režisér Pablo Baur dospěl k názoru, že taková reprezentace možná je, ovšem jen za cenu radikálního rozchodu s dominantní filmovou řečí. Svou filmovou esej, věnovanou bývalému argentinskému táboru La Perla, rozvrhl do 19 částí, z nichž každá zachází s formálními prostředky svébytně. Setkáváme se s různými pohledy na dané místo, od panoramatických jízd o 180° po okolní krajině až po černobílé postavy hlásající nesmyslně podrobné detaily z každodenního chodu instituce, které neutvářejí ucelený obraz, nýbrž síť vzájemně propletených diskurzů.„Není mi lhostejné, že v mém městě stál koncentrační tábor. Snažím se nabídnout úhel pohledu, jenž nezavírá oči před skutečností.“ Pablo Baur

La Perla - o koncentračním táboře

Pablo Baur
Argentina / 2016 / 60 min.
sekce: Opus Bonum
Světová premiéra
Voda pro Tabato
Uprostřed léta 2011 vyrazil Paulo Carneiro s filmovým štábem pracovat jako asistent režie na jistém projektu na západoafrické pobřeží. Nakonec tam neplánovaně natočil film vlastní – dokumentární reportáž z potápějící se lodi u pobřeží Guinea-Bissau, jejímž byl pasažérem. Digitální kamerou zaznamenal vzrůstající paniku na plavidle, jež v tísnivé noční atmosféře uvízlo uprostřed oceánu. Roztřesené záběry zachycují rozhovory pasažérů, jež z počáteční netečnosti přechází v úzkostlivou nervozitu plynoucí ze strachu o holý život. Vzrůstající napětí na lodi se odráží v plynulé gradaci tempa snímku.DETAIL:Sežeňte někoho, ať nás odsud dostane. Prosím, dostaňte nás odsud. – Co se děje? – Dostaňte nás odsud, prosím. – Není tu nikdo, kdo by nás odsud dostal. Jsme všichni jen pasažéři.

Voda pro Tabato

Paulo Carneiro
Guinea-Bissau, Portugalsko / 2014 / 45 min.
sekce: Opus Bonum
Mezinárodní premiéra
Thawathosamat
Téměř čtyřhodinová filmová encyklopedie nás provádí po množství thajských náboženství čítajících různé formy animismu, buddhismu a hinduismu. Sledujeme přitom vždy jen záběry obřadů z rozličných míst úplně bez komentáře, doprovázené pouze uvedením místa natáčení a textem s krátkými úryvky z modliteb.V ohromné délce filmu se individualita každého z obřadů úplně rozpouští do proudu barev, světel, křiku, zpěvu, tance, hudby, hlasů či výbuchů petard. Je to encyklopedie, která rozdíly nezdůrazňuje, ale stírá.

Thawathosamat

Punlop Horharin
Thajsko / 2012 / 170 min.
sekce: Opus Bonum
Mezinárodní premiéra
Vzdálená ozvěna
Co může krajina vypovědět o dávné historii a způsobu, jakým je utvářena? Filmová esej George Clarka tento problém řeší zdánlivě nehybnými záběry kalifornské pouště doprovázenými minimalistickým chorálem. Zvolená forma zdůrazňuje na první pohled nepatrné posuny v rázu krajiny, která se stává jevištěm pro vyjednávání mezi egyptským archeologem a členy domorodého kmene na téma starověkých hrobek ukrytých pod vrstvami písku. Vzniká tak mnohovrstevnatý příběh rozkrývající stopy minulosti, krajinnou ekologii, ale i filmovou historii, vyjevující se v lokacích, jež kdysi sloužily k natáčení hollywoodských eposů.„Vzdálená ozvěna oscilující mezi poli působnosti ekologie, kinematografie a akustiky zkoumá mýtickou kontinuitu písku coby dějiště transformace, dějin i zachování. Někdy musíme pohřbít i věci, které milujeme.“

Vzdálená ozvěna

George Clark
Velká Británie, Spojené státy / 2016 / 82 min.
sekce: Opus Bonum
Světová premiéra
Zpívá
Mystérium vzpomínek a záblesků budoucích zklamání provází devatenáctiletou bhútánskou dívku do hlavního města Timphu, kde hodlá naplnit pěvecké ambice v estrádním pořadu. Ambientní rezonance scén a dialogů vytváří lo-fivariantu cest za dospělostí v zemi, kde televize byla oficiálně povolena až v roce 1999. Mystická oscilace mezi buddhismem a popkulturou vlomená do příběhů a vrstvících se obrazů opilých posvátných stařen, loudivých opic, slz zklamání a útěchy v bratrském souručenství.  

Zpívá

Dechen Roder, Caroline Sascha Cogez
Dánsko, Bhútán / 2012 / 48 min.
sekce: Opus Bonum
Česká premiéra
Za chůze
Poetický dokument o poutnících je uzpůsobený rytmu jejich chůze. Ta slouží jako akt osvobození a poznání, navracející člověka stejně jako meditace do přítomného okamžiku. Během každoroční pouti krajinou Dekánské náhorní plošiny se stírají rozdíly mezi pohlavími, různými náboženstvími i kastami. Všichni směřují za stejným cílem. Jednou z mnoha milionů putujících se stává sama autorka, popisující v mimoobrazovém komentáři dojmy z cesty napříč zemí i k vlastnímu nitru. Film koncipovaný jako osobní deník je současně výzvou ke zpomalení v přetechnizovaném, zrychlujícím se světě.

Za chůze

Rajula Shah
Indie / 2019 / 114 min.
sekce: Opus Bonum
Evropská premiéra
14 vražd
Zákony státu Utah definují velmi volně, kdy policista může použít v akci střelnou zbraň. Loni zde přitom došlo ke čtrnácti sporným úmrtím způsobeným policisty. Dokument konstruovaný dle tradic strukturálního filmu je tvořen čtrnácti dvouminutovými statickými záběry míst činu. Zvukový doprovod vyplňuje čtený text složený ze záznamů vyšetřovacích spisů a výpovědí lidí blízkých obětem. Věcnost sdělení ostře kontrastuje s tragičností události. Fixovaný pohled kamery se stává smutnou upomínkou fatálního činu, který paradoxně většinou úřady vyhodnotily jako oprávněný.DETAIL:Právní zástupce rodiny Huntových uvádí, že nevěří tvrzení, že by Darian policisty napadl napodobeninou meče. Prohlásil též, že šlo o neškodného, bezúhonného chlapce, který byl vtažen do incidentu vyprovokovaného policisty.

14 vražd

Jona Gerlach
Spojené státy / 2015 / 34 min.
sekce: Opus Bonum
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt