Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Jezdci na koních
play
Jezdci na koních
Jezdci na koních
Jezdci na koních
Jezdci na koních

Jezdci na koních

režie: Anna Gawlita
originální název: Krzyżoki
země: Polsko
rok: 2018
délka filmu: 19 min.

synopse

Pohanský zvyk doprovází velikonoční neděli v polské vesnici Sternalice. Drsně vyhlížející muži odkládají své pracovní náčiní. Osedlají divoké koně a s pokorou před Bohem se vydávají na pouť. Obrazová a zvuková kakofonie zachycující starobylou tradici dotahuje dokument ve strhující vizuální mýtus.

biografie

Anna Gawlitaová (1977) je polská producentka a režisérka. Věnuje se tvorbě autorských dokumentárních snímků. Za svou práci producentky byla oceněna na festivalu Era New Horizons  v roce 2008.

více o filmu

režie: Anna Gawlita
producent: Anna Gawlita
scénář: Anna Gawlita
kamera: Tomasz Wolski
střih: Tomasz Wolski
hudba: Michał Górczyński
zvuk: Anna Gawlita, Marcin Lenarczyk, Maciej Diduszko, Marek Derkowski, Sylwia Pisula

další filmy v sekci

Stvoření jak jsme ho viděli
Tři mytické příběhy tak, jak si je vypráví domorodé obyvatelstvo melanéského ostrovního státu Vanuatu v Tichém oceánu, na pozadí černobílých záběrů dokumentujících současnost místa jejich původu, textem odkrývají tajemství stvoření muže a ženy, příčiny toho, proč prase chodí po čtyřech i vznik sopek. Domestikované divoké prase odpočívá na zemi. Na pletené rohoži se o kousek dál suší rozložené prádlo. Lidské mládě zkoumavě a nedůvěřivě hledí do kamery. Za spokojeného chrochtání se prase nechá polaskat.

Stvoření jak jsme ho viděli

Ben Rivers
Velká Británie, Vanuatu / 2012 / 14 min.
sekce: Krátká radost
Česká premiéra
Zrození
Minimalisticky koncipovaný šestiminutový snímek tematizující zázračný vznik života zvířat časosběrnou metodou zachycuje vývoj embrya – univerzální proces u všech živočichů i lidí. V mikroskopickém detailu sleduje film zrod čolka horského v průhledném vajíčku – od prvního buněčného dělení až k líhnutí.

Zrození

Jan van IJken
Nizozemsko / 2018 / 6 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Lotos
Po zaplavení vesnice na severu Íránu přehradou zůstal jediný ostrov. Je na něm hrob. Ze svahu nad novým jezerem na něj shlíží stará žena. Intimní pohled na každodenní rutinu Íránky, která v domku na úpatí hory přečkala ve skromnosti už dvanáct let o samotě.  Čeká na povolení ostrov navštívit.

Lotos

Mohammadreza Vatandoust
Írán / 2018 / 13 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Zobrazení krize: Návod k přežití
Dvě švédské režisérky se vydávají do Řecka, aby zjistily, jak místní obyvatelé vnímají mediální obrazy krize. Na základě deseti vybraných mýtů vytvářejí filmovou esej, která za pomoci obrazově zvukového kontrapunktu domýšlí nebezpečí mediálních reprezentací do důsledků a varuje před hrozbou fašismu.DETAIL:„Jsme na cestě ze Švédska. Chceme vidět, jak vypadá krize. Toto je první obrázek, který se nám naskytl. Nefungují tu veřejné služby. Všude jen bílý šum.“

Zobrazení krize: Návod k přežití

Elisabeth Marjanović Cronvall, Marta Dauliute
Švédsko / 2015 / 14 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Spáchala jsem radostný hřích
Filmová esej na pozadí lyrických obrazů draní peří nebo kresby křídou představuje klerikální rady islámským ženám, jak držet na uzdě své nečisté touhy. Jako subverzivní element islámského fundamentalismu předčítá režisérka báseň feministické íránské spisovatelky Forough Farrokhzad.

Spáchala jsem radostný hřích

Maryam Tafakory
Írán, Velká Británie / 2018 / 8 min.
sekce: Krátká radost
Česká premiéra
Shendy Wu: deník
Osobní dokument o psaní dvou deníků a hledání ztracené kamarádky z dětství, která se kdysi s rodiči odstěhovala zpět do rodné Číny. Statické záběry ulic čínské metropole a okolních přírodních krás se střídají s retrospektivními scénami z argentinské domoviny a sugestivně vtahují diváka do dívčiny osamělosti v neznámém prostředí.
osobní program

Shendy Wu: deník

Ingrid Pokropek
Argentina / 2019 / 17 min.
sekce: Krátká radost
Evropská premiéra
Vzpomínkový film
Skutečnost nám mizí před očima, ale zůstává konzervována v našich vzpomínkách, jejichž převyprávěním ji můžeme přivést zpět k životu. S kamerou v ruce zkoumá experimentující filmařka průběh tohoto abstraktního procesu ve stylizovaném dokumentu s mladými chlapci v bojových uniformách a s příběhy z válek.

Vzpomínkový film

Isabelle Tollenaere
Belgie / 2018 / 18 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Svědectví z Texasu
Syrová zpráva o osudu kriminálníka nespravedlivě obviněného z vraždy syna prominentního texaského právníka, které se dopustil jeho společník během loupežného přepadení. Skrze záběry pořízené přímo ve vězení snímek zachycuje zoufalost muže pár hodin před plánovanou popravou.DETAIL:„Kam mě to vedete? Asi bych neměl nic proti… Ale řekněte mi, co se mnou chcete dělat. Jak mám asi spolupracovat, když mi neřeknete, co se mnou hodláte dělat.“

Svědectví z Texasu

Scott Calonico
Velká Británie, Spojené státy / 2015 / 4 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Portrét mého mrtvého otce
Film o tom, jak člověk zůstává v člověku. Portrét o otci, dceři a o vzájemném vztahu. O tom, jak moc se do nás otiskují naši rodiče a jak se s jejich vlivem vyrovnat. Do jaké míry budou ovlivňovat náš život a jak moc se staneme jejich vlastní podobou. Láska rodičů je do značné míry láska k dítěti, jakožto pokračovaní sebe sama. Jak moc to dokážeme změnit a co člověk musí obětovat, aby se vymanil ze vzájemné fixace a žil, určoval svůj vlastní život. „Co jsem? Vymezení vůči tobě? Není tento film další provokací? Neustálým bojem?"

Portrét mého mrtvého otce

Pavla Sobotová
Česká republika / 2013 / 9 min.
sekce: Krátká radost
Kapitánovi koně
Esteticko-politická esej založená na found footage z rodinného archivu autora. Děsivá paralela mezi šlechtěním koní a nacistickou rasovou ideologií dostává ostré kontury díky suchému komentáři a montáži zdánlivě bezvýznamných, chladně reálných obrazů, které nedovolí sklouznout k myšlenkové či emocionální exploataci tématu.

Kapitánovi koně

Clements von Wedemeyer
Německo / 2015 / 11 min.
sekce: Krátká radost
Česká premiéra
Capital Cuba
Mechanická jízda kamery zabírá střídavě dvě strany pobřeží havanského zálivu. Vnímání obrazu narušuje vždy po několika vteřinách přechod z pohledu na jednu stranu pobřeží na stranu druhou. Rytmus panoramatické jízdy určuje střih. Dvanáctiminutový snímek zve na experimentálně zachycenou tradiční cestu lodí ze Staré Havany do Casa Blancy.DETAIL:Šum mořských vln. Oko kamery mění úhel pohledu. Z tmavě modře zbarvené hladiny se upne ke břehu. Opuštěná průmyslová budova a líně plující lodě u břehu reprezentují prostředky k transformaci opuštěného zálivu.

Capital Cuba

Johann Lurf
Kuba, Rakousko / 2015 / 12 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Coriolis
Dvě ženy oddělené celými kontinenty sdílejí stejnou krev a pocházejí ze země, kde síly zemského klimatu tvoří silné větry. Snímek byl natočen v několika destinacích ve formátu videoinstalace, jejíž poetika vyvstává ze snových situací inscenovaných režisérkou. Jedna ze sester je na pláži a druhá v zimních Helsinkách. Výměna myšlenek obou žen se táhne jako neviditelná nit dokumentem a vytváří nevědomou korespondenci o jejich životních zkušenostech za šumu větru.

Coriolis

Milja Viita
Finsko, Benin / 2013 / 13 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt