Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Malá
play
Malá
Malá
Malá

Malá

režie: Diana Cam Van Nguyen
originální název: Malá
země: Česká republika
rok: 2017
délka filmu: 10 min.

synopse

Zkušenost mladých Vietnamců, kteří celý život strávili v České republice a žijí na hraně dvou kultur, ale necítí se doma ani v jedné, předává snímek Malá zvláštní formou animovaného dokumentu. Kreslená animace umožňuje autorce vnést do filmu nenucenou emocionalitu, intimitu a poetickou stylizaci.

biografie

Malá je bakalářský film studentky katedry animace na FAMU Diany Cam Van Nguyen. Studovala design nábytku na Střední uměleckoprůmyslové škole v Praze. Pracuje jako výtvarnice na volné noze.

více o filmu

režie: Diana Cam Van Nguyen
producent: Karolina Davidová
scénář: Diana Cam Van Nguyen, Vojtěch Bohuslav
kamera: Diana Cam Van Nguyen
střih: Edgar Ortiz
zvuk: Viera Marinová

další filmy v sekci

Svědectví z Texasu
Syrová zpráva o osudu kriminálníka nespravedlivě obviněného z vraždy syna prominentního texaského právníka, které se dopustil jeho společník během loupežného přepadení. Skrze záběry pořízené přímo ve vězení snímek zachycuje zoufalost muže pár hodin před plánovanou popravou.DETAIL:„Kam mě to vedete? Asi bych neměl nic proti… Ale řekněte mi, co se mnou chcete dělat. Jak mám asi spolupracovat, když mi neřeknete, co se mnou hodláte dělat.“

Svědectví z Texasu

Scott Calonico
Velká Británie, Spojené státy / 2015 / 4 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Rogalik
Dlouhé nájezdy kamery se širokým úhlem záběru, která zkoumavým způsobem osahává téměř snové výjevy svátečního času v labyrintu oprýskaných domácností s panoptikem jejich obyvatel a dekorem vánočních stromků. Bez potřeby komentovat viděné slovem občas zaduní hudbou a za pleskavého zvuku bláta pod koly auta s pocitem získaného lupu mizí pohledem nazpět ze vsi ven. Pletací jehlice očko po očku přehazují červenou vlnu. Tři dospělí v pohodlí křesla a gauče staticky odevzdaní televizní obrazovce. Plyšovou pandu svírá objetí. Jen skotačivý růžový balónek a neposedné dítě prolomí atmosféru rurálního hororu.

Rogalik

Pawel Ziemilski
Polsko / 2012 / 17 min.
sekce: Krátká radost
Máma
Videodeník ukrajinské matky z Mariupolu, města v blízkosti rozbouřené doněcké oblasti. Pás několikaminutových záznamů o všedním pohledu z okna domu, sledování stop ve sněhu a procházek v okolí tvoří laskavé vzkazy v obraze pro dceru žijící v Kyjevě.

Máma

Maria Stoianova
Ukrajina / 2017 / 17 min.
sekce: Krátká radost
Středoevropská premiéra
Matky
Jak chmýří pampelišek jemný i jako severský vítr mrazivý poetický černobílý film, poskládaný z archivních záběrů drsné venkovské krajiny, šerosvitu prostých obydlí a místních lidí v čase všednodennosti i svatební slávy, provází hlubokým vnitřním mystériem porodu, které zůstává skryto, prožitkem, při němž se žena stává matkou a prostor nad oblaky je doširoka otevřený. Pohledy do tváří starých žen. „Jak to udělaly? Jak to udělaly? Rodily na prknech v sauně nebo v posteli. Zkoušely nekřičet, aby je ostatní neslyšely? Cítily se zahanbeně? Možná plakaly a třísky se jim zaryly pod nehty. Bály se, že zemřou?“

Matky

Elina Hyvärinen
Finsko / 2012 / 9 min.
sekce: Krátká radost
Tresčí játra a karamely
Otevřeným rozbitým oknem vstupujeme do chátrající internátní školy – skvrny na sněhobíle čisté krajině. Do obrazově vytříbených záběrů rozpadu zaznívají vzpomínky již dospělých dětí, které sem přicházely jako sedmileté. Někteří by nejraději zapomněli, co jiní z nich vnímají jako nejbáječnější čas svého života. Děti, které nejsou vidět. Chichotání dětských hlásků se nese vybydleným pokojem. Holka a kluk. Vyměňují si nová slova. Někdo jde, ale nepřichází, dveře se samy otevřou. Za domem se třepotá polární záře.

Tresčí játra a karamely

Guro Saniola Bjerk
Norsko / 2013 / 8 min.
sekce: Krátká radost
Líně u moře
Experimentální filmový záznam ukazuje přírodní fenomény v jejich syrové existenci. Záběry na moře jsou rozmanitou metaforou pro zrození, ztrátu, šílenství a smrt. Archetypální sekvence doprovázené zvukovou kakofonií se mísí s intimními záběry autorky. Mystérium života v devatenácti minutách.

Líně u moře

Kinda Hassan
Libanon, Egypt / 2017 / 19 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Pohledy na Věru Bechyňovou
Zapomenuté kouzlo pohlednice je filmově zpracováno ve školním cvičení studentky FAMU. Mozaika složená ze sezónních motivů a krátkých zpráv ilustruje vztah několika lidí k Věře. Ubíhající čas znázorňuje jenom měnící se hlava státníka na známce. Najde se tajemná adresátka?DETAIL:„Milá paní Bechyňová, v antikvariátu ve Spálené ulici jsem našla krabici s 254 pohlednicemi. Všechny byly adresované Vám a prodávali je za 1 Kč/ks. P. S. Co je s Vámi?“

Pohledy na Věru Bechyňovou

Greta Stocklassa
Česká republika / 2015 / 9 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Nepřítel ve mně
Příběh mladé dívky nahlíží do problematiky fenoménu sebepoškozování. Zdá se, že fyzická bolest zmírňuje vnitřní úzkost a osamělost. Teenageři vnímají vlastní tělo jako jediné, co mohou ovlivnit a ovládat; bolest a krev mohou navodit pocit nezávislosti a opravdové existence. Navzdory jizvám po celém těle se však hrdince nakonec daří najít způsob, jak se se sebou a svým životem vyrovnat.
osobní program

Nepřítel ve mně

Milja Viita
Finsko / 2019 / 6 min.
sekce: Krátká radost
Světová premiéra
Linka důvěry
Jediná linka důvěry určená výhradně pro farmáře – gaye. Skrze několik autentických nahrávek a zrekonstruovaných situací poskytuje snímek vhled do problematiky britských gayů z venkova. Pro farmáře je těžké přiznat svou orientaci už jen sobě samým, natož pak svému ne příliš přívětivému okolí.

Linka důvěry

Matt Houghton
Velká Británie / 2017 / 12 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Elektronická hranice
Dokument jako počítačová hra – nevhodná pro epileptiky – v technologicky pozoruhodném projektu abstraktního experimentálního eseje. Místy ztřeštěná, v rytmu elektronických hudebních klipů vedená zpověď o láskyplném vztahu k zastaralému hardwaru a softwaru hovořící jazykem počítačů, kyborgů a černého humoru. „Počítačové hry vystavěly v mé mysli hrad plný fantaskních světů. Ty se staly součástí mé paměti. Má mysl nečiní rozdíl mezi vzpomínkami na sny či počítačové hry, nečiní rozdíl mezi realitou a imaginací."

Elektronická hranice

David Elsener
Švýcarsko / 2012 / 8 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Chvíle ticha
Kompilace výjevů minut ticha držených po tragických událostech v novodobých dějinách lidstva v různých částech světa v různých dobách je dokumentárním zachycením kolektivní lidské paměti. Koláž krátkých záběrů beze slov zachycuje prchavé, ale silné okamžiky sounáležitosti, které svádí dohromady lidi nezávisle na rase, vyznání či kulturních rozdílech.DETAIL:Dveře se otevírají a za zvuků cvakajících fotoaparátů vstupuje do koridoru lidí po boku své manželky americký prezident Barack Obama, aby uctil památku obětí teroristických útoků z 11. září 2001.

Chvíle ticha

Lars Bergström, Mats Bigert
Švédsko / 2014 / 14 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Capital Cuba
Mechanická jízda kamery zabírá střídavě dvě strany pobřeží havanského zálivu. Vnímání obrazu narušuje vždy po několika vteřinách přechod z pohledu na jednu stranu pobřeží na stranu druhou. Rytmus panoramatické jízdy určuje střih. Dvanáctiminutový snímek zve na experimentálně zachycenou tradiční cestu lodí ze Staré Havany do Casa Blancy.DETAIL:Šum mořských vln. Oko kamery mění úhel pohledu. Z tmavě modře zbarvené hladiny se upne ke břehu. Opuštěná průmyslová budova a líně plující lodě u břehu reprezentují prostředky k transformaci opuštěného zálivu.

Capital Cuba

Johann Lurf
Kuba, Rakousko / 2015 / 12 min.
sekce: Krátká radost
Východoevropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt