Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Masterclass: Atanas Georgiev

Masterclass: Atanas Georgiev

režie: Atanas Georgiev
originální název: Masterclass: Atanas Georgiev
délka filmu: 90 min.

synopse

Masterclass Atanase Georgieva, producenta ze společnosti Trice Films a střihače ze Severní Makedonie. Když se ponoříte do tvorby nefikčního filmu, je nalezení jeho předmětu a postav už tak dost těžké. Ale pocit odpovědnosti zůstat věrný příběhu a přitom balancovat mezi morálkou, etikou a estetikou není o nic lehčí.

Ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu.
 

biografie

Atanas Georgiev se narodil v roce 1977 ve Skopje v Makedonii v tehdejší Jugoslávii. V roce 2000 promoval na Akademii dramatických umění ve Skopje v oboru filmové a televizní střihy a editoval řadu celovečerních filmů, dokumentů, krátkých filmů a videoklipů. Nyní žije a pracuje jako režisér a redaktor v Praze a Skopje.

více o filmu

režie: Atanas Georgiev

další filmy v sekci

Masterclass: Cristi Puiu
Cristi Puiu je považován za průkopníka „rumunské nové vlny“. V roce 2005 získal za snímek Smrt pana Lazaresca (2005) cenu v canneské sekci Un certain regard. Film Aurora (2010) byl také uveden v Cannes a získal cenu Na východ od Západu na festivalu v Karlových Varech. Drama Sieranevada (2016) bylo na festivalu v Cannes nominováno na Zlatou palmu. Puiu ve svých hraných filmech často používá dokumentárních postupů. Jeho masterclass odpoví na otázky, zda toho využívá s cílem dosáhnout „pravdy“ a větší autenticity, zda je dokument pravdivější než hraný film a jestli existuje vůbec pravda ve filmu, nebo platí Godardovo „každý střih je lež“.
osobní program

Masterclass: Cristi Puiu

Cristi Puiu
Rumunsko / 90 min.
sekce: Masterclass
Helmut Berger, herec
Herec Helmut Berger byl hvězdou evropského filmu a zářil ve snímcích italského režiséra Viscontiho. Dokumentární portrét nahlíží do života starého excentrického muže žijícího v panelovém bytě přeplněném cetkami minulosti. Skrze rozhovory se režisér snažil objevit Helmuta – a ten díky nim mohl opět hrát.„Tento film mimo jiné uvažuje nad tím, jak nemožné je někoho skutečně poznat a pomocí jakých metod se můžeme dobrat pravého já nějakého člověka. Interview není, myslím, to pravé.“ A. Horvath

Helmut Berger, herec

Andreas Horvath
Rakousko / 2015 / 90 min.
sekce: Masterclass
Road Movie
Videa z ruských silnic jsou fenoménem internetu. Palubní kamery zaznamenávají své okolí bez jakýchkoliv příkras. Dima Kalašnikov vytvořil z padesáti takových videí daleko víc než jen další youtubovou kompilaci. Díky hudbě a promyšlenému střihu se mu podařilo vykreslit mnohovrstevnatý portrét současného Ruska. „Jsme tu svědky jak humorných, tak tragických situací. Tento film zachycuje esenci ruského života a ruský přístup k němu. Je to do morku ruský film.“ D. Kalašnikov

Road Movie

Dmitrii Kalashnikov
Bělorusko, Rusko, Srbsko, Bosnia and Herzegovina, Chorvatsko / 2016 / 67 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Hra
Důmyslná alegorie hry na kočku a myš, v níž je mladá žena toulající se ulicemi Lublaně za doprovodu jazzové hudby kořistí a kamera v neustálém pohybu vytrvalým lovcem, ležela dlouhých padesát let ukryta pod postelí jednoho z dvojice autorů. Poprvé byl film veřejně promítán až na setkání slovinských amatérských filmařů.„Všechny mé filmy obsahují jisté sdělení. Nejdůležitější však pro mne vždy bylo zachycení ducha času.“ K. Godina

Hra

Jure Pervanje, Karpo Godina
Yugoslavia / 1965 / 6 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Masterclass Ada Solomonová: Dokument v hraném filmu
Rumunská producentka Ada Solomonová (1968), generální ředitelka společnosti HiFilm Production, spolupracuje s režiséry jako Radu Jude či Calin Peter Netzer. Podílí se na mezinárodních koprodukcích, například snímku Toni Erdmann (Maren Ade, 2016). Je držitelkou Evropské koprodukční ceny. Svou přednášku pojme jako diskuzi se svým manželem a spolupracovníkem, dokumentaristou Alexandru Solomonem, autorem filmů Kapitalismus: Naše vylepšená receptura (2010) či Tarzanova varlata (2017). Bude se věnovat výhodám i úskalím plynoucím z použití dokumentárního přístupu při tvorbě hraných filmů. Jak takový přístup ovlivňuje organizaci natáčení a strukturu filmu? A jaké náklady představuje z hlediska rozpočtu?

Masterclass Ada Solomonová: Dokument v hraném filmu

Alexandru Solomon, Ada Solomon
Česká republika / 2017 / 106 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény
Vít Klusák a Barbora Chalupová natáčeli dokumentární film, který v českém kontextu nemá obdoby. Tvůrci se zaměřili na zneužívání dětí na internetu, na sexuální predátory, kteří hledají svou kořist v útrobách sociálních sítí. Cílem psychosociálního experimentu bylo lovit a ulovit samotné predátory a zjistit jejich motivace. V masterclass nás autoři snímku provedou materiálem, který se do filmu nedostal, ale stále je důležité o něm mluvit. Řeč bude o střihu, dramaturgii a uchopení dané látky tak, aby výsledný dokument byl soudržný po všech stránkách a aby dostáli vysokým etickým nárokům. 
osobní program

Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény

Česká republika / 100 min.
sekce: Masterclass
Fuocoammare: Požár na moři
Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově Lampedusa, cílové stanici tisíců Afričanů, kteří se snaží dostat do Evropy. Přestože jsou obyvatelé ostrova denně vystaveni syrové realitě humanitární krize, ke sblížení dvou světů dochází jen zřídka. Dokument obdržel Zlatého medvěda za nejlepší film letošního Berlinále.

Fuocoammare: Požár na moři

Gianfranco Rosi
Itálie, Francie / 2015 / 108 min.
sekce: Masterclass
Dmitrij Kalašnikov: Ze zákulisí filmu Road Movie
Poslední celovečerní dokument ruského režiséra Dmitrije Kalashnikova The Road Movie ukazuje portrét Ruska z jedinečné a neobvyklé perspektivy. Film se skládá z nalezených záběrů kamer na palubní desce natočených Rusy. Z meditativního filmu se stává snímek naprosto děsivý. Po projekci filmu The Road Movie přijde Dmitrij Kalashnikov diskutovat s diváky nejen o procesu svého skládání těchto materiálů.Organizováno s podporou Institutu dokumentárního filmu.

Dmitrij Kalašnikov: Ze zákulisí filmu Road Movie

50 min.
sekce: Masterclass
5 October
Němá road movie zachycuje v lyricky aranžovaných výjevech muže zahnaného časem do vnitřní krajiny bezčasí. Protagonista, režisérův bratr, se rozhodl naložit s odpočtem dnů do nebezpečné operace svérázně a vydat se na cestu „nikam“. Minimalistická ambientní poema plná jemného obrazového humoru měla premiéru na MFF v Rotterdamu 2016. "Tento film je detailní analýzou strachu a pokusů o smíření s vnitřním já. Záběry krajiny pomalu navozují náladu. Tento druh vyprávění vzdává hold filmu jako médiu, které promlouvá obrazem."

5 October

Martin Kollár
Slovensko, Česká republika / 2016 / 52 min.
sekce: Masterclass
Horizont
Portrét vlivného islandského krajináře Georg Gudni (1961–2011) představuje jeho vývoj, inspirační zdroje i úvahy o malbě a otevírá otázku vztahů mezi umělcem, dílem, realitou a divákem. Malby se prolínají s krajinou a archivní záběry, v nichž Guðni osvětluje svou filozofii tvorby, jsou protkány rozhovory s historiky umění a bývalými kolegy."Georga Gudni chtěl především zachytit islandskou přírodu. Horizont je osobní výpovědí o myšlenkovém světě současného malíře krajin, kterého jsme osobně znali. Také pro nás to byla velmi osobní cesta."

Horizont

Fridrik Thor Fridriksson, Bergur Bernburg
Island, Dánsko / 2015 / 80 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Masterclass: Fridrik Thór Fridriksson
Islandský tvůrce Fridrik Thór Fridriksson, jenž za svůj hraný film Děti přírody (1991) získal nominaci na Oscara, ve své domovině založil v 80. letech nyní nejvýznamnější islandskou produkční společnost The Icelandic Film Corporation, která úzce spolupracuje s dánskou Zentropou. Na své režisérské masterclass představí svůj nejnovější dokumentární film Horizont. Jde o portrét islandského krajináře Georga Guðniho, v němž Fridriksson otevírá otázku vztahů mezi umělcem, dílem, realitou a divákem.

Masterclass: Fridrik Thór Fridriksson

Fridrik Thor Fridriksson
Česká republika / 2016 / 85 min.
sekce: Masterclass
Masterclass: Martin Kollár
Slovenský filmař Martin Kollár vystudoval VŠMU v Bratislavě a věnuje se především práci fotografa a kameramana. Podílel se mj. na dokumentech 66 sezón, Sametoví teroristé či festivalově úspěšném díle Koza. Svá díla vystavoval v Paříži, Číně, Soluni, Krakově a dalších. Na režisérské masterclass představí svůj celovečerní režijní debut 5 October (2016), jehož protagonistou je jeho vlastní bratr. Před bratrovou náročnou a nebezpečnou operací se spolu vydávají na několikaměsíční cyklotúru.

Masterclass: Martin Kollár

Martin Kollár
Česká republika / 2016 / 45 min.
sekce: Masterclass
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt