Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény

Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény

originální název: Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény
země: Česká republika
délka filmu: 100 min.

synopse

Vít Klusák a Barbora Chalupová natáčeli dokumentární film, který v českém kontextu nemá obdoby. Tvůrci se zaměřili na zneužívání dětí na internetu, na sexuální predátory, kteří hledají svou kořist v útrobách sociálních sítí. Cílem psychosociálního experimentu bylo lovit a ulovit samotné predátory a zjistit jejich motivace. V masterclass nás autoři snímku provedou materiálem, který se do filmu nedostal, ale stále je důležité o něm mluvit. Řeč bude o střihu, dramaturgii a uchopení dané látky tak, aby výsledný dokument byl soudržný po všech stránkách a aby dostáli vysokým etickým nárokům. 

biografie

Barbora Chalupová (1993) je studentkou katedry dokumentární tvorby FAMU Pro Českou televizi režírovala dva díly Českého žurnálu, Teorii rovnosti (2017) a Reality (2019). Vít Klusák (1980) absolvoval katedru dokumentární tvorby na FAMU, kde dnes působí jako pedagog. Ve svých filmech se systematicky vrací k třecím plochám mezi tvorbou a společností. Z filmů: Vše pro dobro světa a Nošovic (2010), Svět podle Daliborka (2017).

další filmy v sekci

Masterclass: Jacopo Quadri
Italský střihač Jacopo Quadri spolupracoval s dokumentaristou Gianfrancem Rosim na úspěšném snímku Fuocoammare (Požár na moři), který letos získal Zlatého medvěda na Berlinale. Na své střihačské masterclass také promítne svůj autorský snímek Letní škola (2014). Podle Quadriho je filmový střih „něčím fyzickým a tekutým, je jako řeka, jež se prodírá neznámou krajinou. Divák je jako plavec nebo námořník. Každý prvek souvisí s jiným, ať už jsou v kontrastu, nebo jsou si podobné tak, jako by byl film cestou.“

Masterclass: Jacopo Quadri

Jacopo Quadri
Česká republika / 2016 / 60 min.
sekce: Masterclass
Symfonie Nebeského města
Příběh ze Šanghaje, nejlidnatějšího města Čínské lidové republiky. Příběh o rozdílech mezi minulostí a přítomností, životem a smrtí. Film vykresluje oslavy státního svátku jako nástroj k vymazání minulosti a líčí důležitost oné podívané při budování vědomí národní identity. V kritice dějin a válek zakořeněných v nacionalismu a výjevech vzkvétajícího kapitalismu je symbolický ohňostroj ironicky oslavou přítomnosti, coby vzpomínky na druhou světovou válku. Tento snímek je avantgardním pojetím experimentální historické dokumentace. Detail: Troskami šanghajského Jižního nádraží se o „Krvavé neděli“ v srpnu 1937 po japonském náletu rozléhá jediný lidský zvuk – dětský pláč, Weltschmerz.

Symfonie Nebeského města

Lordan Zafranović
Srbsko, Černá Hora / 2003 / 57 min.
sekce: Masterclass
Sean McAllister: Návrat domů
Sean McAllister (1965) obdržel za své dokumentární filmy řadu ocenění a je považován za jednoho z nejvýraznějších současných britských talentů. Ve své masterclass nám autor představí svůj jedinečný přístup k režii a natáčení dokumentárních filmů. Dozvíme se, jaké to je, natáčet ve své rodné zemi a domovském městě po tolika letech věnovaných tématům a protagonistům z jiných částí světa. Rovněž nám poví o svém nejnovějším filmu. 

Sean McAllister: Návrat domů

Sean McAllister
Velká Británie / 120 min.
sekce: Masterclass
Masterclass: Atanas Georgiev
Masterclass Atanase Georgieva, producenta ze společnosti Trice Films a střihače ze Severní Makedonie. Když se ponoříte do tvorby nefikčního filmu, je nalezení jeho předmětu a postav už tak dost těžké. Ale pocit odpovědnosti zůstat věrný příběhu a přitom balancovat mezi morálkou, etikou a estetikou není o nic lehčí. Ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu.  
osobní program

Masterclass: Atanas Georgiev

Atanas Georgiev
90 min.
sekce: Masterclass
Pierre-Olivier Bardet: Proč je spíše něco než nic?
Francouzský producent Pierre-Olivier Bardet (1953) je spoluzakladatelem společnosti Idéale Audience. Mezi filmy, které koprodukoval, patří filmy La Danse (2009) a National Gallery (2014) Fredericka Wisemana, Francofonia (2015) Alexndra Sokurova nebo letošní vítěz Zlatého leoparda na festivalu v Locarnu, dokument Mrs. Fang (2017) Wanga Binga. Jako název své přednášky zvolil Bardet otázku, kterou formuloval G. W. Leibniz na konci 17. století a jež podle něj pregnantně zachycuje výchozí dilema každého producenta. Ve své přednášce, kterou zahájí příkladem z praxe – popisem vlastních aktivit při produkování izraelsko-francouzského filmu Hotline (Silvina Landsmann, 2015) – se Bardet bude ptát, co vlastně znamená aktivita zvaná „produkování“ a jaký je její smysl.

Pierre-Olivier Bardet: Proč je spíše něco než nic?

50 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Karel Vachek: Jak Vachek točí Komunismus
Doyen českých dokumentaristů, poslední aktivní tvůrce generace nové vlny, profesor Karel Vachek (1940) natáčí svůj nový filmový román s pracovním názvem Komunismus. Konstatuje v něm, že po revoluci vždy přichází restaurace předchozích poměrů a moc i bohatství stále ještě drží v rukou pár vyvolených. Vachek provází diváka koláží složenou z vlastních vzpomínek, které rámují scény z jeho filmů, kostýmní výjevy i zpravodajské archivy. V rámci své přednášky uvede asi hodinovou ukázku z aktuálně sestříhaných scén a bude diskutovat s diváky. A možná prozradí, zda už přesvědčil herečku Jiřinu Bohdalovou k účasti na tomto projektu.

Masterclass Karel Vachek: Jak Vachek točí Komunismus

Karel Vachek
Česká republika / 2017 / 30 min.
sekce: Masterclass
Masterclass: Thomas A. Ostbye
Thomas A. Østbye, výrazný norský režisér známý svou tendencí kombinovat umělecké pojetí dokumentárního žánru se současnými politickými otázkami. Upozornil na sebe svými náročnou formou natočenými dokumenty, jako byly Představa o Emanuelovi (2011), HUMAN (2009) a In your dreams (2005), které byly oceněny desítkami filmových a uměleckých cen. Zabývá se též tvorbou uměleckých instalací a vede produkční společnost PlymSerafin. Thomas Østbye předvede ukázky ze svých filmů a pohovoří o svém pracovním postupu. Zaměří se na vývoj filmového stylu a formy v souvislosti s estetikou a etikou svých nejnovějších filmů.

Masterclass: Thomas A. Ostbye

Thomas A. Østbye
Česká republika / 2015 / 50 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Hilmar Örn Hilmarsson: Hudba v dokumentárním filmu
Islandský hudební skladatel Hilmar Örn Hilmarsson komponuje jak k dokumentárním i fikčním filmům, tak pro známé islandské kapely jako MÖK či Sigur Rós. V roce 1991 získal Evropskou filmovou cenu za hudbu k filmu Děti přírody Friðrika Þóra Friðrikssona, s nímž spolupracoval na mnoha dalších filmech. Na své masterclass vysvětlí, jaké jsou rozdíly v komponování hudby pro dokumentární a fikční film. Společně se svými posluchači bude uvažovat o autenticitě dobových hudebních nástrojů pro historické dokumentární filmy. 

Masterclass Hilmar Örn Hilmarsson: Hudba v dokumentárním filmu

Hilmar Örn Hilmarsson
Česká republika / 2016 / 112 min.
sekce: Masterclass
Masterclass: Cristi Puiu
Cristi Puiu je považován za průkopníka „rumunské nové vlny“. V roce 2005 získal za snímek Smrt pana Lazaresca (2005) cenu v canneské sekci Un certain regard. Film Aurora (2010) byl také uveden v Cannes a získal cenu Na východ od Západu na festivalu v Karlových Varech. Drama Sieranevada (2016) bylo na festivalu v Cannes nominováno na Zlatou palmu. Puiu ve svých hraných filmech často používá dokumentárních postupů. Jeho masterclass odpoví na otázky, zda toho využívá s cílem dosáhnout „pravdy“ a větší autenticity, zda je dokument pravdivější než hraný film a jestli existuje vůbec pravda ve filmu, nebo platí Godardovo „každý střih je lež“.
osobní program

Masterclass: Cristi Puiu

Cristi Puiu
Rumunsko / 90 min.
sekce: Masterclass
Fuocoammare: Požár na moři
Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově Lampedusa, cílové stanici tisíců Afričanů, kteří se snaží dostat do Evropy. Přestože jsou obyvatelé ostrova denně vystaveni syrové realitě humanitární krize, ke sblížení dvou světů dochází jen zřídka. Dokument obdržel Zlatého medvěda za nejlepší film letošního Berlinále.

Fuocoammare: Požár na moři

Gianfranco Rosi
Itálie, Francie / 2015 / 108 min.
sekce: Masterclass
Versus: Život a dílo Kena Loache
Poutavé zhodnocení díla i osobního života britského režiséra a vyznavače takzvaného dřezového realismu Kena Loache. Dokumentární esej BBC o celoživotní tvorbě a ideových kořenech významného autora sociálních dramat a příběhů obyčejných lidí z anglického předměstí je protkána záběry z jeho filmů.

Versus: Život a dílo Kena Loache

Louise Osmond
Velká Británie / 2016 / 96 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Masterclass Bill Morrison: Vyjdi ze zdroje
Americký experimentální filmař a dokumentarista Bill Morrison pro své filmy využívá různě poškozené celuloidové pásy, nejčastěji však ty poničené zubem času. Na základě ukázek z vlastních filmů představí, jak se archivní materiál dá transformovat do velmi odlišných filmových děl, ať už těch založených na obraze, dokumentárních, nebo narativních. Poukáže také na to, jak může být význam originálního zdrojového materiálu pozměněn umístěním jeho fragmentů do nového kontextu.

Masterclass Bill Morrison: Vyjdi ze zdroje

Bill Morrison
Česká republika / 2016 / 60 min.
sekce: Masterclass
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt