Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény

Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény

originální název: Masterclass Barbora Chalupová, Vít Klusák: V síti – vystřižené scény
země: Česká republika
délka filmu: 100 min.

synopse

Vít Klusák a Barbora Chalupová natáčeli dokumentární film, který v českém kontextu nemá obdoby. Tvůrci se zaměřili na zneužívání dětí na internetu, na sexuální predátory, kteří hledají svou kořist v útrobách sociálních sítí. Cílem psychosociálního experimentu bylo lovit a ulovit samotné predátory a zjistit jejich motivace. V masterclass nás autoři snímku provedou materiálem, který se do filmu nedostal, ale stále je důležité o něm mluvit. Řeč bude o střihu, dramaturgii a uchopení dané látky tak, aby výsledný dokument byl soudržný po všech stránkách a aby dostáli vysokým etickým nárokům. 

biografie

Barbora Chalupová (1993) je studentkou katedry dokumentární tvorby FAMU Pro Českou televizi režírovala dva díly Českého žurnálu, Teorii rovnosti (2017) a Reality (2019). Vít Klusák (1980) absolvoval katedru dokumentární tvorby na FAMU, kde dnes působí jako pedagog. Ve svých filmech se systematicky vrací k třecím plochám mezi tvorbou a společností. Z filmů: Vše pro dobro světa a Nošovic (2010), Svět podle Daliborka (2017).

další filmy v sekci

Masterclass Claire Atherton: Lekce střihu
V tvorbě francouzské střihačky Claire Athertonové, jež úzce spolupracovala s Chantal Akermanovou, se odráží přesvědčení, že narativním elementem a základním prostředkem filmového média je kromě obrazu a zvuku také čas. Střih podle ní dává filmu tvar – činí jej viditelným, ztělesňuje jej – intuitivně myšlenkovým procesem. Na masterclass se s diváky podělí o bohaté zkušenosti, přiblíží jim vlastní pojetí střihu a zodpoví základní otázky: Jakou roli hraje střih ve filmové tvorbě? Jak dokáže střih spojit materiál a režisérovu vizi v jedno?

Masterclass Claire Atherton: Lekce střihu

Claire Atherton
Česká republika / 2016 / 140 min.
sekce: Masterclass
Fuocoammare: Požár na moři
Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově Lampedusa, cílové stanici tisíců Afričanů, kteří se snaží dostat do Evropy. Přestože jsou obyvatelé ostrova denně vystaveni syrové realitě humanitární krize, ke sblížení dvou světů dochází jen zřídka. Dokument obdržel Zlatého medvěda za nejlepší film letošního Berlinále.

Fuocoammare: Požár na moři

Gianfranco Rosi
Itálie, Francie / 2015 / 108 min.
sekce: Masterclass
Andreas Horvath: Já a Helmut Berger, herec
Ve filmech oceňovaného rakouského režiséra Andrease Horvatha (1968) to vypadá, že na obrazovce vždy dominují nevšední postavy. Jeho poslední film Helmut Berger, herec není výjimkou. Je to nekonvenční a kontroverzní portrét herce Helmuta Bergera a jeho bouřlivého vztahu k režisérovi. Film sám o sobě je věrohodným komentářem dokumentárního díla odhalujícím dynamickou sílu a občasný boj mezi filmařem a postavou. Po projekci filmu Helmut Berger, herec se Andreas Horvath zúčastní diskuze s diváky.Organizováno s podporou Institutu dokumentárního filmu

Andreas Horvath: Já a Helmut Berger, herec

60 min.
sekce: Masterclass
Yesmeni se bouří
Dokumentární komedie dokazuje, že i environmentální aktivismus se dá dělat s nadhledem a humorem. Dvojice protřelých buřičů proniká na konference a pomocí hoaxů, falešných tiskových zpráv a různých prohlášení na sebe strhává pozornost a poukazuje na bezohlednost a aroganci velkých korporací a vládních organizací. „Všechny ty akce jsme prostě mohli jen nahrát na YouTube, ale my jsme chtěli vyprávět složitější příběh, jak jsme se jako aktivisté vyvíjeli a co to pro nás vlastně znamená.“ (Andy Bichlbaum)

Yesmeni se bouří

Mike Bonanno, Andy Bichlbaum, Laura Nix
Nizozemsko, Dánsko, Francie, Německo, Spojené státy / 2014 / 91 min.
sekce: Masterclass
Masterclass: Atanas Georgiev
Masterclass Atanase Georgieva, producenta ze společnosti Trice Films a střihače ze Severní Makedonie. Když se ponoříte do tvorby nefikčního filmu, je nalezení jeho předmětu a postav už tak dost těžké. Ale pocit odpovědnosti zůstat věrný příběhu a přitom balancovat mezi morálkou, etikou a estetikou není o nic lehčí. Ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu.  
osobní program

Masterclass: Atanas Georgiev

Atanas Georgiev
90 min.
sekce: Masterclass
Hotline
Intenzivní portrét malé izraelské lidskoprávní organizace The Hotline for Refugees and Migrants, která se zaměřuje na nepoměrně větší a náročnější úkol: pomoc ilegálním africkým uprchlíkům. Režisérka se spíše než na imigranty soustředila na pracovníky neziskovky, jejichž hodnoty a každodenní boj s byrokracií sama zaznamenala na ruční kameru.„Sledoval jsem pracovníky organizace Hotline pro uprchlíky a migranty při jejich každodenní práci. Mladé ženy informující žadatele o azyl o jejich právech, právníky pokoušející se dostat je z vězení, koordinátora tvorby veřejné politiky pracujícího v parlamentním výboru pro vnitřní vztahy atd.“ S. Landsmann

Hotline

Silvina Landsmann
Izrael, Francie / 2015 / 100 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
No Home Movie
Chantal Akermanová věnovala film své matce, jež se po vysvobození z Osvětimi uzavřela v domácnosti. Svůj hyperrealistický styl ozvláštňuje digitální technikou (od levné DV kamery po smartphone) a zachycuje tak nejen blízkost domova, nýbrž i distanci mezi matčiným životem a moderní nomádskou existencí.

No Home Movie

Chantal Akerman
Belgie / 2015 / 112 min.
sekce: Masterclass
Letní škola
Dokumentární film věnovaný památce italského divadelního herce a režiséra Lucy Ronconiho (1933–2015) vykresluje jeho charismatickou a inspirativní osobnost. Zaznamenává průběh letního kurzu Ronconiho školy experimentálního dramatu, fascinující proces nácviku divadelních her a předávání zkušeností skupině mladých ambiciózních herců.„Rozhodl jsem se přiblížit Ronconiho bez pochlebování, s rozvahou a jednoduchostí. Tiše vstupujeme do života školy, stáváme se její součástí a spolu se studenty objevujeme hodnotu studia, koncentrace a odvahy jít se svou kůží na trh.“

Letní škola

Jacopo Quadri
Itálie / 2014 / 87 min.
sekce: Masterclass
Východoevropská premiéra
Karpo Godina: Jiný přístup k tvorbě dokumentárních filmů
Významný představitel jugoslávského černého filmu, slovinský kameraman a režisér Karpo Godina (1943) začal jako amatér tvořit krátké filmy v druhé polovině 60. let. Jejich poetika oslovila Želimira Žilnika a po Zlatým mědvědem oceněných Raných dílech (1969) s Godinou jako kameramanem spolupracovali i mnozí další, včetně Lordana Zafranoviće či Bata Čengiće. Ve své přednášce se Godina zaměří na vlastní ranou tvorbu, kterou charakterizuje živelné zkoumání prostředků vyjadřování, vytříbená práce s filmovým prostorem a, v duchu nejlepších tradic jugoslávské nové vlny, neustálá snaha zachytit tep doby.

Karpo Godina: Jiný přístup k tvorbě dokumentárních filmů

120 min.
sekce: Masterclass
5 October
Němá road movie zachycuje v lyricky aranžovaných výjevech muže zahnaného časem do vnitřní krajiny bezčasí. Protagonista, režisérův bratr, se rozhodl naložit s odpočtem dnů do nebezpečné operace svérázně a vydat se na cestu „nikam“. Minimalistická ambientní poema plná jemného obrazového humoru měla premiéru na MFF v Rotterdamu 2016. "Tento film je detailní analýzou strachu a pokusů o smíření s vnitřním já. Záběry krajiny pomalu navozují náladu. Tento druh vyprávění vzdává hold filmu jako médiu, které promlouvá obrazem."

5 October

Martin Kollár
Slovensko, Česká republika / 2016 / 52 min.
sekce: Masterclass
Dmitrij Kalašnikov: Ze zákulisí filmu Road Movie
Poslední celovečerní dokument ruského režiséra Dmitrije Kalashnikova The Road Movie ukazuje portrét Ruska z jedinečné a neobvyklé perspektivy. Film se skládá z nalezených záběrů kamer na palubní desce natočených Rusy. Z meditativního filmu se stává snímek naprosto děsivý. Po projekci filmu The Road Movie přijde Dmitrij Kalashnikov diskutovat s diváky nejen o procesu svého skládání těchto materiálů.Organizováno s podporou Institutu dokumentárního filmu.

Dmitrij Kalašnikov: Ze zákulisí filmu Road Movie

50 min.
sekce: Masterclass
Masterclass: Fridrik Thór Fridriksson
Islandský tvůrce Fridrik Thór Fridriksson, jenž za svůj hraný film Děti přírody (1991) získal nominaci na Oscara, ve své domovině založil v 80. letech nyní nejvýznamnější islandskou produkční společnost The Icelandic Film Corporation, která úzce spolupracuje s dánskou Zentropou. Na své režisérské masterclass představí svůj nejnovější dokumentární film Horizont. Jde o portrét islandského krajináře Georga Guðniho, v němž Fridriksson otevírá otázku vztahů mezi umělcem, dílem, realitou a divákem.

Masterclass: Fridrik Thór Fridriksson

Fridrik Thor Fridriksson
Česká republika / 2016 / 85 min.
sekce: Masterclass
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt