Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Návrat k rozumu
Návrat k rozumu

Návrat k rozumu

režie: Man Ray
originální název: Le Retour à la Raison
země: Francie
rok: 1923
délka filmu: 3 min.

synopse

Vrcholné dílo filmového dadaismu je oslavou fotogenie nenápadných předmětů, kde je mezi zachycené objekty, jejich pohyblivé rayogramy či poutavě asymetrické stíny vřazený záběr na nahé tělo Kiki z Montparnassu, múzy celé meziválečné pařížské umělecké generace, jež se stává ladnou projekční plochou pro průniky světla oknem v dokonalé geometrii touhy.

biografie

Americký umělec Man Ray (1890–1976), vlastním jménem Emmanuel Rudzitsky, se už během středoškolských studií zajímal o malbu a fotografii. Od 20. let minulého století natáčel také filmy, které vytvářel metodou koláže a „rayogramů“, techniky, kdy se otisky předmětů exponují na filmový pás bez použití kamery.

více o filmu

režie: Man Ray
hrají: Kiki de Montparnasse

další filmy v sekci

Panenka
Newyorské go-go tanečnice Ferne a Irene se připravují na vystoupení a hovoří o své práci. V rozverné a empatické observaci přemítají nad svojí zkušeností, vlastní důstojností a proměně vnímání veřejného vystupování, které bylo dříve víc uměním než utilitární službou.
osobní program

Panenka

Tessa Hughes-Freeland
Velká Británie / 1982 / 5 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Čistá krása
Lyrická skladba sošných fragmentů těla oslavuje precizním rámováním, animačními postupy a střihem, sledujícím abstraktní souvislosti tvarů, tělesnost a erotickou přitažlivost. Film byl natočen způsobem tzv. totalizace, kdy dlouhou expozicí snímaný pohyb navozuje výsledný dojem statického objektu.
osobní program

Čistá krása

Alexandre Alexeïeff
Francie / 1954 / 1 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Erotika
Básnivá found footage koláž zkoumá, jak málo je třeba k rozeznání touhy. Bleskovými přiblíženími se ženskému tělu a tváři, někdy sotva rozeznatelnými v zásvitech paží, oka, rtů, a doplněnými podobně členitým uspořádáním přerývaných zvuků, vytváří soustavu pulzujících aluzí na fyzickou i fantazijní slast.
osobní program

Erotika

Peter Tscherkassky
Rakousko / 1982 / 2 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
ztopoření 1–3 / 7
Časosběrná masturbace. Autor, který hraničními postupy zkoumá způsoby zobrazení tělesnosti, sbíral po deseti letech frontální statické záběry na své nahé tělo při masturbaci, aby je poté poskládal do radikálního asketického filmu ukazujícího stárnutí a tělesné proměny.
osobní program

ztopoření 1–3 / 7

Albert Sackl
Rakousko / 2018 / 9 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Mezinárodní premiéra
Juliino ostří
Intenzity tělesného prožitku a mentálního zaujetí se promítají do fyzických i metaforických řezů kulturními, politickými a osobními mytologiemi. V komorních výjevech proměny fotografií v pokrm či masturbace žiletkou se obraz i tělo stávají předmětem hraniční touhy, zranění, narušení a poškození.
osobní program

Juliino ostří

Sirio Luginbülh
Francie / 1978 / 15 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Láska
Tělo a smyslnost oslavuje proslulý japonský avantgardista poetickou montáží detailů pohybů svalů a tkání, dráždivých pohledů na štěrbiny a proluky. V duchu abstraktního dokumentarismu a za doprovodu konkrétní hudby Yoko Ono se plochy kůže dotýkají v rytmicky komponovaných přiblíženích záhybům a svraštěním.
osobní program

Láska

Takahiko Iimura
Japonsko / 1962 / 10 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Fuses
Klasika avantgardní kinematografie, v níž se intimita tělesného prožitku setkává s materialitou média ve spontánně poetické oslavě fyzické existence. Postupy vypalování, malování a kreslení na filmový pás, upravování rychlosti záběrů a víceexpozice vrství v nenarativní skladbě výjevy z přírody a sexuální scény, v nichž vystupuje autorka se svým partnerem.
osobní program

Fuses

Carolee Schneemann
Spojené státy / 1967 / 30 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Vášnivé bytosti
Legendární film svobodné poetiky těla pracuje s DIY estetikou, rozverným inscenováním, performancí i humorem. Transgresivně odkazuje k postupům melodramatu i burlesky, které využívá k vytvoření nekonvenčního a dobově radikálního zobrazení sexu. Kvůli zpodobnění erotických výjevů byl v řadě zemí zakázaný a ve Spojených státech se stal rozbuškou debaty o cenzuře.
osobní program

Vášnivé bytosti

Jack Smith
Spojené státy / 1963 / 45 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Obzvláště cenný
Radikální politické gesto kritizující nový zákon o financování filmu v Německu, jenž obsahoval ustanovení o „nemorálnosti“, zatřáslo filmovou obcí ve vyhrocené debatě o (ne)přijetí snímku na festival v Oberhausenu. Iniciátor zákona je v něm zpodobněný mluvícím penisem a projevy politické propagace či servility vůči moci jsou ironizovány masturbací mezi promítanými obrazy.
osobní program

Obzvláště cenný

Hellmuth Costard
German Democratic Republic / 1968 / 11 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Odstraněná
Koláž z pornografických filmů 70. let, v nichž autorka bělidlem a odlakovačem na nehty vymazala jejich aktérky. Blednoucí místa ve tvaru ženského těla kriticky zdůrazňují jeho pozici v situaci natáčeného svádění a sexuálního aktu, zatímco muži jsou zobecněni, až ironizováni redukcí na lačné pohledy a majetnické doteky.
osobní program

Odstraněná

Naomi Uman
Mexiko, Spojené státy / 1999 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Sexuální meditace: #1 Motel
Materiální experiment, klasika filmové avantgardy využívá postupy fyzických a chemických zásahů do filmového pásu a v situaci osamělého obývání hotelového pokoje vytváří paralelu mezi zobrazovaným tělem (člověka) a (celuloidovým) tělem osmimilimetrového filmu.
osobní program

Sexuální meditace: #1 Motel

Stan Brakhage
Spojené státy / 1970 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Zapomnění
Vášnivé pozorování milence, jehož tělo se vpíjí do zrnité textury a výbušných přesvětlení filmového materiálu. Režisér rychlými střihy spojuje kontrastní černobílý negativ a barevný pozitiv stejných obrazů, aby deníková zachycení okamžiků či unikavé aluze mohly mizet v tekutosti vědomí a proměnlivé prchavosti vzrušeného zaujetí.
osobní program

Zapomnění

Tom Chomont
Kanada / 1969 / 4 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt