Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Návrat k rozumu
Návrat k rozumu

Návrat k rozumu

režie: Man Ray
originální název: Le Retour à la Raison
země: Francie
rok: 1923
délka filmu: 3 min.

synopse

Vrcholné dílo filmového dadaismu je oslavou fotogenie nenápadných předmětů, kde je mezi zachycené objekty, jejich pohyblivé rayogramy či poutavě asymetrické stíny vřazený záběr na nahé tělo Kiki z Montparnassu, múzy celé meziválečné pařížské umělecké generace, jež se stává ladnou projekční plochou pro průniky světla oknem v dokonalé geometrii touhy.

biografie

Americký umělec Man Ray (1890–1976), vlastním jménem Emmanuel Rudzitsky, se už během středoškolských studií zajímal o malbu a fotografii. Od 20. let minulého století natáčel také filmy, které vytvářel metodou koláže a „rayogramů“, techniky, kdy se otisky předmětů exponují na filmový pás bez použití kamery.

více o filmu

režie: Man Ray
hrají: Kiki de Montparnasse

další filmy v sekci

Panenka
Newyorské go-go tanečnice Ferne a Irene se připravují na vystoupení a hovoří o své práci. V rozverné a empatické observaci přemítají nad svojí zkušeností, vlastní důstojností a proměně vnímání veřejného vystupování, které bylo dříve víc uměním než utilitární službou.
osobní program

Panenka

Tessa Hughes-Freeland
Velká Británie / 1982 / 5 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Juliino ostří
Intenzity tělesného prožitku a mentálního zaujetí se promítají do fyzických i metaforických řezů kulturními, politickými a osobními mytologiemi. V komorních výjevech proměny fotografií v pokrm či masturbace žiletkou se obraz i tělo stávají předmětem hraniční touhy, zranění, narušení a poškození.
osobní program

Juliino ostří

Sirio Luginbülh
Francie / 1978 / 15 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
ztopoření 1–3 / 7
Časosběrná masturbace. Autor, který hraničními postupy zkoumá způsoby zobrazení tělesnosti, sbíral po deseti letech frontální statické záběry na své nahé tělo při masturbaci, aby je poté poskládal do radikálního asketického filmu ukazujícího stárnutí a tělesné proměny.
osobní program

ztopoření 1–3 / 7

Albert Sackl
Rakousko / 2018 / 9 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Mezinárodní premiéra
Amalgám – Textura
Ženský akt sestupující ze schodů, zmnožený při optickém kopírování víceexpozicí svých tří opakování. Textura je třetí částí čtyřdílného filmu Amalgám, experimentu s dobou expozice a vrstvením obrazů, který zkoumá filmový čas a pohyb v napětí mezi konkrétním obrazem a abstraktními stopami pohyblivých objektů na filmovém materiálu.
osobní program

Amalgám – Textura

Werner Nekes
Německo / 1974 / 11 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Fuses
Klasika avantgardní kinematografie, v níž se intimita tělesného prožitku setkává s materialitou média ve spontánně poetické oslavě fyzické existence. Postupy vypalování, malování a kreslení na filmový pás, upravování rychlosti záběrů a víceexpozice vrství v nenarativní skladbě výjevy z přírody a sexuální scény, v nichž vystupuje autorka se svým partnerem.
osobní program

Fuses

Carolee Schneemann
Spojené státy / 1967 / 30 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Láska
Tělo a smyslnost oslavuje proslulý japonský avantgardista poetickou montáží detailů pohybů svalů a tkání, dráždivých pohledů na štěrbiny a proluky. V duchu abstraktního dokumentarismu a za doprovodu konkrétní hudby Yoko Ono se plochy kůže dotýkají v rytmicky komponovaných přiblíženích záhybům a svraštěním.
osobní program

Láska

Takahiko Iimura
Japonsko / 1962 / 10 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Zeměpis těla
Vrásnění a zákruty nahého ženského i mužského těla, natáčené z nečekaných úhlů přes zvětšovací sklo lupy, provokují asociativní proud komentáře britského básníka George Barkera, jehož ornamentálním jazykem obtáčené syrové pohledy na kůži zakončuje zvolání Aristofanovo: „Touha a usilování o celistvost se nazývá láska.“
osobní program

Zeměpis těla

Willard Maas
Spojené státy / 1943 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Východoevropská premiéra
Odstraněná
Koláž z pornografických filmů 70. let, v nichž autorka bělidlem a odlakovačem na nehty vymazala jejich aktérky. Blednoucí místa ve tvaru ženského těla kriticky zdůrazňují jeho pozici v situaci natáčeného svádění a sexuálního aktu, zatímco muži jsou zobecněni, až ironizováni redukcí na lačné pohledy a majetnické doteky.
osobní program

Odstraněná

Naomi Uman
Mexiko, Spojené státy / 1999 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Mechanika lásky
Ve své době kontroverzní film převádí sexuální akt do křehké skladby záběrů předmětů z pokoje milenců a artefaktů všednodennosti, které jej tvarovým či pohybovým vzezřením připomínají. Hravě symbolická, rytmická koláž je doplněna poetickým komentářem, jehož autorem je fotograf, skladatel a kritik umění John Gruen.
osobní program

Mechanika lásky

Willard Maas, Ben Moore
Spojené státy / 1955 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Východoevropská premiéra
Sexuální meditace: #1 Motel
Materiální experiment, klasika filmové avantgardy využívá postupy fyzických a chemických zásahů do filmového pásu a v situaci osamělého obývání hotelového pokoje vytváří paralelu mezi zobrazovaným tělem (člověka) a (celuloidovým) tělem osmimilimetrového filmu.
osobní program

Sexuální meditace: #1 Motel

Stan Brakhage
Spojené státy / 1970 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Erotika
Básnivá found footage koláž zkoumá, jak málo je třeba k rozeznání touhy. Bleskovými přiblíženími se ženskému tělu a tváři, někdy sotva rozeznatelnými v zásvitech paží, oka, rtů, a doplněnými podobně členitým uspořádáním přerývaných zvuků, vytváří soustavu pulzujících aluzí na fyzickou i fantazijní slast.
osobní program

Erotika

Peter Tscherkassky
Rakousko / 1982 / 2 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Obejmi mě, když jsem nahá
Ostře ironická aluze na postupy hollywoodského i avantgardního filmu tematizuje sexuální frustraci zpodobněnou ve fiktivní situaci depresivního nezávislého režiséra vyžadujícího po herečce nahotu ve sprše. Undergroundový krátký film se i díky spojení humoru a pokleslé estetiky stal Kucharovým nejznámějším.
osobní program

Obejmi mě, když jsem nahá

George Kuchar
Spojené státy / 1966 / 15 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt