Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
nevím, kaluže
nevím, kaluže
nevím, kaluže
nevím, kaluže

nevím, kaluže

režie: Anna Petruželová
originální název: nevím, kaluže
země: Česká republika
rok: 2018
délka filmu: 10 min.

synopse

Vyschlá zem, štěrk, praskliny v asfaltu, pohled do mikroskopu nebo meteorologická mapa jako články asociativního řetězce opřeného o motiv čekání na déšť. Obrazová báseň ukazuje půdu v blízkém detailu a obohacuje ji o nové vizuální a významové vrstvy. 

biografie

Anna Petruželová (1998), studentka katedry dokumentární tvorby na FAMU, objevuje v pohyblivých obrazech tvarů, ploch a povrchů abstraktní rozměr hmotné reality.

více o filmu

režie: Anna Petruželová
producent: Tomáš Šimon
kamera: Anna Petruželová
střih: Anna Petruželová
hudba: Patrik Trska
zvuk: Anna Kolářová

další filmy v sekci

Vyčerpané Slunce
Mysteriózní filmová báseň o vzpomínce na dávno ztracené letní odpoledne. Znepokojivé abstraktní detaily přírodních živlů prostupují metaforu dětské hry, přecházející v kontemplativní vizi o duchovní podstatě světla a tmy, v níž se protiklady nakonec rozplývají do jednoty pralátky.
osobní program

Vyčerpané Slunce

Tomas Rampula
Česká republika / 2019 / 12 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Vnímání vlastního těla
Osobní výpověď ženy s narušeným vnímáním sebe samé. Dvojhlasý voiceover zprostředkovává proud negativních a povzbudivých myšlenek, které probíhají hlavou ženy trpící bulimií. Odhaluje tak proměnlivost a nejistoty vnitřního prožívání, ale také své krásné i nenáviděné tělo, když pomocí kamery prozkoumává části obnažené postavy.

Vnímání vlastního těla

Šárka Holečková
Česká republika / 2017 / 3 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Vizitka
Krátký autorský film prostřednictvím animace přírodních objektů vyjadřuje vnitřní svět umělkyně: nikdy nekončící hledání nových forem realizace projektů, hledání skrytých významů a překonání strachu z experimentování. Ústředním motivem filmu je však synestezie, vnímání skrze sdružení vjemů tělesných smyslů.

Vizitka

Anastasia Serdyuk
Česká republika / 2017 / 1 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Moréna Rex
Video a zároveň rapový klip konfrontuje současný feminismus a kapitalismus. Střízlivé prostředí ekonomických prognóz a finančních toků přechází v psychedelickou 3D animaci vyobrazující čarodějnickou seanci. Film graduje autorčiným rapem, který s nadsázkou kritizuje moc a roli peněz v dnešní společnosti.
osobní program

Moréna Rex

Marie Lukáčová
Česká republika / 2019 / 11 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Jak přestat sledovat video, co nikdy nekončí
Filmová esej postavená na střetu dekorativních záběrů z ptačí perspektivy a tří mechanických, lineárně propojených monologů rozpitvává podvědomí jedince přesyceného množstvím rozličných voleb, názorů a možností v čísly poháněném věku digitálních médií.

Jak přestat sledovat video, co nikdy nekončí

Jan Martinec
Česká republika, Čína, Tchaj-wan / 2018 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Dnes
Portrét slunečního světla vytvořený na 35mm filmový negativ pomocí autorkou sestavené camery obscury. Sledovaným objektem je rostlina, která byla zaznamenávána od rána do večera v několikaminutových intervalech. Tok obrazů sestavený z těchto fotografií pak dal vzniknout filmovým slunečním hodinám.

Dnes

Simona Donovalova
Slovensko / 2017 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Tekutá mateřská láska
Film vytvořený autorským duem Ester Geislerovou a Milanem Mazúrem navazuje na koncept tzv. tekuté lásky, formulovaný sociologem Zygmuntem Baumanem a na knihu Mateřská láska Elisabeth Badinter, a kriticky zkoumá otázku předurčenosti ženy k úloze matky skrze koláž snímků žen symbolizujících mateřství i emancipaci, která zpochybňuje nevyhnutelnost této hojně diskutované sociální role.
osobní program

Tekutá mateřská láska

Ester Geislerová, Milan Mazúr
Česká republika / 2018 / 5 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Divoké oko - Likvidace prostoru - Navzdory omezení
Trilogie snímků, které vznikly přetvořením autorova filmu ze 70. let 20. století, zachycuje nahou ženskou postavu v jemných iteracích pohybů. Kombinace abstraktního expresionismu a figurálního motivu využívá výrazné barevnosti, prudké proměny tvarů a dynamiky lidské siluety.
osobní program

Divoké oko - Likvidace prostoru - Navzdory omezení

Petr Skala
Česká republika / 6 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Water Pure Azure
Malost lidského pohledu na svět často upřednostňuje perspektivu člověka před měřítky přírodních cyklů. Obrazové detaily vystihují sebestřednost, se kterou nám mnohdy uniká podstata celku, doplňuje je trefný nekompromisní komentář, který apeluje na uvědomění si dopadu chování jednotlivce na okolí.

Water Pure Azure

Adéla Kudlová
Česká republika, Finsko / 2016 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Hypnagogia
Animované zpřítomnění polobdělého stavu před usnutím. Různí lidé popisují stav mezi spánkem a bděním, zatímco obraz ilustruje hypnagogické halucinace, tj. vidiny doprovázející proces usínání. Prolínající se barvy a tvary vytvářejí abstraktní krajiny, ze kterých se čas od času vynoří konkrétní objekty.

Hypnagogia

Magdaléna Kvasničková
Česká republika / 2017 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Bezmocný zdroj veškeré moci
Pouť po statickém záběru ze snímku Lubomíra Lipského Cirkus je cirkus prozkoumává vztah mezi pamětí a vizuální historií. Fragment z obrazové databáze kolektivního podvědomí doprovází úryvky z eseje Karla Kosíka o neschopnosti občanů v demokratických volbách ovlivňovat reálnou politiku.
osobní program

Bezmocný zdroj veškeré moci

Zbyněk Baladrán
Česká republika, Řecko / 2018 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Binární revolver
Mona Lisa pro roboty. Série pohyblivých obrazů vznikla na bázi binárních operací z autorského softwaru Revolver, který je obdobou obrazových syntetizátorů, kde se textové instrukce proměňují ve vizuální data. Zvuková stopa byla vytvořena recyklací obrazových bodů a převodem barevných hodnot do zvukových vln.
osobní program

Binární revolver

Kryštof Pešek
Česká republika / 2019 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt