Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Neznámý člověk
Neznámý člověk
Neznámý člověk
Neznámý člověk

Neznámý člověk

režie: Mikel Cee Karlsson
originální název: Fraemling
země: Švédsko, Finsko
rok: 2019
délka filmu: 99 min.

synopse

Režisér filmu Mikel a hlavní hrdina Mathias jsou kamarády od dětství, přesto s odstupem času ten první o druhém zjišťuje, že ho vlastně nezná. O zběsilých okolnostech vedoucích až na osudové scestí se rozhodnou společně natočit dokumentární rekonstrukci, měnící se ve velmi osobní portrét člověka, který byl proti své vůli nucen vést dva životy, přičemž mezi nimi je hranice stejně tenká jako mezi obětí a pachatelem v bezohledném podsvětí. Více než kriminální pozadí poutá pozornost úporná snaha člověka strhávaného spirálou vážných problémů udržet před ostatními zdání spokojeného a vyrovnaného života.

biografie

Mikel Cee Karlsson (1977) je švédský filmař, před Cizincem natočil dokumentární filmy Hälsningar från skogen (2009) a The Extraordinary Ordinary Life of José González (2010). Věnuje se také tvorbě videoklipů, například pro Fever Ray nebo José Gonzáleze.

více o filmu

režie: Mikel Cee Karlsson
hrají: Ulf Stenberg
producent: Erik Hemmendorff
kamera: Mikel Cee Karlsson

další filmy v sekci

Efekt Vašulka
Umělecké pokusnictví, dekonstrukce obrazu, proces pozorování. Pionýři videoartu Woody a Steina Vasulkovi prozkoumávají paměť člověka, paměť média, paměť umění jako instituce přes půl století. Sonda do celoživotního souručenství životních i tvůrčích partnerů je osobním putováním po osudových místech – Brno, Praha, Reykjavík, New York, Buffalo. Odysea uměleckého věhlasu žijících legend kontrastuje s křehkostí jejich sociálního světa a nejistých vyhlídek. Dědictví videoartu je strukturováno texturou médií jednotlivých epoch (35 mm, video, harddisk). Padesát let avantgardy uložených na externím disku.
osobní program

Efekt Vašulka

Hrafnhildur Gunnarsdóttir
Česká republika, Island, Švédsko / 2019 / 87 min.
sekce: Souhvězdí
Mezinárodní premiéra
Pohyby blízké hory
V opuštěném průmyslovém areálu na úpatí rakouských Alp pracuje a žije nigerijský mechanik, který rozebírá stará auta a jednotlivé díly prodává dál, především do východní Evropy a Afriky. Dokument jej soustředěně zachycuje během práce i při meditativních přestávkách na cigaretu s výhledem na horu Erzberg, kde se železná ruda těží už od dob starověkého Říma. Hrdinův izolovaný mikrokosmos je pozorován na samém okraji ekonomických aktivit, a přesto je neoddělitelně propojen s globálními hospodářskými vztahy v Evropě a Africe, vytěžováním zdrojů i ziskuchtivým vykořisťováním.
osobní program

Pohyby blízké hory

Sebastian Brameshuber
Rakousko, Francie / 2019 / 85 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Dramatický film
Po čtyři roky se režisér setkával se studenty filmového kroužku na střední škole Dora Maar v etnicky pestrém Saint Denis nedaleko Paříže, aby sledoval, jak hlavní postavy i autoři snímku dorůstají, pátrají po vlastních kořenech a identitě, a společně hledají formu vznikajícího filmu, který na začátku mohl být vlastně o čemkoliv. Zprostředkováním každodenních banalit se aktéři učí pracovat s prostředky filmového jazyka a neustále vracejí do hry úvahy o měnícím se formátu i náplni plánovaného snímku, jenž se stává metaforou hledání jejich vlastního místa ve světě.
osobní program

Dramatický film

Eric Baudelaire
Francie / 2019 / 114 min.
sekce: Souhvězdí
Středoevropská premiéra
Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl
Film uvozený hláškou „ne úplně všechno v tomto příběhu je pravda“ lze brát jako hravou aplikaci deduktivní metody mimo okruh kriminálního žánru. Muž středního věku najde na skládce – odkud je údajně nejkrásnější výhled na Jadran – mikrokazetu s jednoduchým popiskem, ze kterého začne vyvozovat, kdo mohl nahrávku pořídit a za jakým účelem. S nezbytným doprovodem balkánské dechovky se i s pomocí animace začne z imaginace a odpadu skládat karikaturní obraz jednoho života i milostného příběhu, které se s velkou pravděpodobností nikdy nestaly, ale v každém případě projdou další recyklací.„Láska k lokálnímu je v pořádku - porozumět svému okolí. Nebezpečí přichází, když patriotismus vede k exkluzi a napětí." I. Bezinović

Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl

Ivana Pipal, Igor Bezinović
Chorvatsko, Srbsko / 2020 / 19 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Chodím
Autobiografický snímek deníkovou formou zachycuje melancholii všedních dní starého muže s bohatě prožitou minulostí a mnohými úspěchy, jehož už opouští životní elán. Jørgen Leth přežil ničivé zemětřesení na Haiti, ovšem od té doby mu neslouží nohy a každý krok je pro něj náročným úkonem. Cestuje na Laos s týmem filmařů a svými dospělými dětmi, kde s pomocí místních obyvatel plánuje projekt zachycující neposkvrněnost tamější přírody. Během jeho přípravy se vrací do minulosti a poeticky vypovídá o svých životních osudech s dotírající otázkou, zda je možné stále hledat krásu a štěstí, pokud si je člověk sotva schopen sám nazout boty.   „Myslím si, že štěstí, nebo to, co vypadá jako štěstí, najdeme v jednoduchém životě. V tom, co může vypadat až jako podvod.“ Chodím (00:58:50–00:59:01)  

Chodím

Jørgen Leth
Dánsko / 2019 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Sacavém
Dokumentární portrét portugalského filmaře Pedra Costy je současně audiovizuálním zamyšlením nad významy, které nesou filmové objekty, lokace a zvuky. Filmografie režiséra filmů jako Dům z lávy, Kosti, Ve Vandině pokoji nebo Mládí vpřed je krom jeho vlastních slov a filmových ukázek zpřítomňována také melancholickou atmosférou a experimentováním s obrazem a zvukem. Samotný Costa přes občasná nahlédnutí do jeho pracovny zůstává enigmatickou osobností, kterou poznáváme výhradně skrze jeho tvorbu a tvůrčí postupy. Jak přemýšlí, čím žije a co cítí, si tak musíme odvodit z jeho díla.
osobní program

Sacavém

Júlio Alves
Portugalsko / 2019 / 65 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
První most
„Krāslavský most je prvním mostem přes Daugavu na území Lotyšska, vstupní branou Daugavy z Běloruska do Lotyšska,“ praví úvodní titulek filmu, v němž strategicky a historicky významná stavba nese řadu dalších významů. Do série sugestivních statických černobílých záběrů a zvuků zhmotněný analytický dokument nám z různých úhlů pohledu přibližuje život mostu v jeho tíži i lehkosti: prostřednictvím věčně tekoucí řeky, kterou překlenuje, nekonečného pohybu automobilové dopravy i lidské chůze mezi dvěma břehy, divoké přírody bující v těsné blízkosti i projevů lidského osídlení, pro něž je symbolickou kulisou.„Nejlepší na tom dokumentu je, že jsme film natáčeli na zbytky jednadvacet let starého 35mm negativu. A vážně to fungovalo. Vypadá to skvěle.“ L. Pakalnina

První most

Laila Pakalnina
Lotyšsko / 2020 / 11 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Ozáření
Archivní memento válečných hrůz 20. století se noří do filozofických úvah o povaze zla a smyslu utrpení. Syrové obrazy zajatců koncentračních a pracovních táborů či obětí atomových útoků představují kroniku globální lidské tragédie. Smyslovou a emoční zkušenost násobí vertikálně dělený obraz, který ztrojuje každý záběr. Rithy Panh se prostřednictvím dramatického obsahu a stylistického ozvláštnění nesnaží prvoplánově drásat mysl diváka. Jeho filozofická esej, věnovaná dokumentaristce a přeživší zajatkyni koncentračního tábora Marceline Loridan-Ivens, bojuje proti nákaze zapomnění, jež se šíří současnou, nekonečně proměnlivou a zrychlenou, audiovizuální krajinou.     “Velká média mění obrazy každých deset sekund. Následující den už nikoho nezajímá, co bylo včera. Nikdo se nezamýšlí nad důsledky toho, co se stalo v minulosti.” R. Panh

Ozáření

Rithy Panh
Francie, Kambodža / 2020 / 88 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Už nebude žádná noc
Drobné, z velké dálky pozorované siluety se ocitají ve středu mířidla. Jakkoliv rychle se pohybují, pohotovému vševidoucímu oku uniknout nedokážou. Stále jsou sledovány. Přes zdánlivou absenci lidského prvku nesledujeme záběry z animovaného filmu či počítačové hry, ale autentická videa z afghánských, iráckých a syrských misí amerických a francouzských vojáků. Siluety patří reálným lidem, které od smrti dělí jedno stisknutí spouště. Takto vypadá válčení v 21. století. V ohrožení se ocitá každý, kdo je vidět. Eléonore Weber využila dehumanizované obrazy umírání k mrazivé úvaze nad moderní podobou války.

Už nebude žádná noc

Eléonore Weber
Francie / 2020 / 75 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Radnice
Observační snímek nabízí detailní vhled do každodenní práce vedení radnice města Boston ve státě Massachusetts a aktivit jeho starosty Martyho Walshe. Jednání zastupitelů, schůzky s občany i terénní práce jednotlivých zaměstnanců zrcadlí obtíže, s nimiž se nepotýká pouze Boston, ale celé Spojené státy. Problematika rasové nerovnosti, bezdomovectví, obchodování s chudobou nebo klimatické změny se odráží v konkrétních krocích městské správy. Komplexní obraz významné společenské instituce ilustruje nesnáze, s nimiž se potýkají lokální demokraticky smýšlející orgány v době vlády Donalda Trumpa. „Film Radnice jsem natočil, aby ukázal, proč lidé k úspěšnému soužití potřebují vládu.“ F. Wiseman

Radnice

Frederick Wiseman
Spojené státy / 2020 / 275 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Epicentro
Mezi Severní a Jižní Amerikou, kapitalismem a komunismem, Sovětským svazem a Spojenými státy leží Kuba jako historický, geografický a kulturní průsečík různých utopických vizí. I když žádná z nich dosud nebyla naplněna, tak obyvatelé Havany, které si Hubert Sauper vybral za své průvodce, se k nim přesto dál upírají a nepřestávají věřit příběhům svých předků. Živelná i melancholická cestopisná esej konfrontuje nepřikrášlenou realitu chudnoucího ostrovního státu s mýty, pro které tamější lidé žijí a díky nimž navzdory cizím vlivům, opresím a politickým zvratům neztrácejí svou vnitřní svobodu.     „V Epicentru jsem se pokusil prozkoumat protikladné termíny ‚utopie‘ a ‚dystopie‘ a jako případovou studii jsem si vybral kubánskou společnost.“ H. Sauper

Epicentro

Hubert Sauper
Francie, Spojené státy, Rakousko / 2020 / 107 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Země medu
Stárnoucí včelařka se v rurálním prostředí makedonských hor pokouší udržet tradici poctivého, k přírodě ohleduplného včelařství. Z její klidné každodennosti, kdy se kromě péče o včelstva a prodeje medu v přilehlém městě také trpělivě stará o matku dožívající v jejich hospodářství bez elektřiny, ji vyruší příchod nomádských včelařů, kteří přírodu chápou především jako příležitost k zisku, jímž se chtějí vymanit ze své chudoby. Tvůrci strávili s hrdinkou snímku tři roky a pořídili přes čtyři sta hodin materiálu, z nichž vzešel melancholický environmentální apel, lyricky zachycující krásu neposkvrněné přírody.
osobní program

Země medu

Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
Macedonia / 2019 / 85 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt