Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Souhvězdí

Sekce Souhvězdí představí filmy, které v posledním roce zazářily na světové dokumentární obloze. Uvádíme v ní výběr
pozoruhodných snímků z jiných filmových festivalů.

výpis filmů

Drama dívky
Žánrově hybridní snímek Vincenta Boy Karse představuje dokudramatický experiment – hlavní aktérka Leyla má za úkol přehrát klíčové scény ze svého života. V hraných částech film zkoumá vztah Leyly s jejími rodiči a přítelem – v jejichž rolích vystupují najatí herci – a tancem, který studuje. Větší důraz je ale kladen na pasáže mezi těmito scénami, kdy Boy Kars a Leyla diskutují nad jejím životem a jak ho ztvárnit. Leyla tak nejen znovu prožívá své vzpomínky, ale musí je na pokyny režiséra hrát znovu a znovu a jinak. Dokument tak poukazuje na konstruktivní povahu dokumentu a zároveň nabízí otázku, nakolik nám dramatizace pomáhá pochopit náš vlastní život. „Pro mě je tento film o tom, jak vyvíjet vlastní způsob natáčení. Někdy to působí, jako bych tvořil nový žánr. Kombinuji zajímavé prvky z fikce a dokumentárního žánru a snažím se vytvořit přístup, kde se hraní a bytí spojuje.“ – V. Boy Kars
osobní program

Drama dívky

Vincent Boy Kars
Nizozemsko / 2020 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Středoevropská premiéra
Epicentro
Mezi Severní a Jižní Amerikou, kapitalismem a komunismem, Sovětským svazem a Spojenými státy leží Kuba jako historický, geografický a kulturní průsečík různých utopických vizí. I když žádná z nich dosud nebyla naplněna, tak obyvatelé Havany, které si Hubert Sauper vybral za své průvodce, se k nim přesto dál upírají a nepřestávají věřit příběhům svých předků. Živelná i melancholická cestopisná esej konfrontuje nepřikrášlenou realitu chudnoucího ostrovního státu s mýty, pro které tamější lidé žijí a díky nimž navzdory cizím vlivům, opresím a politickým zvratům neztrácejí svou vnitřní svobodu.     „V Epicentru jsem se pokusil prozkoumat protikladné termíny ‚utopie‘ a ‚dystopie‘ a jako případovou studii jsem si vybral kubánskou společnost.“ H. SauperQ&A s režisérem filmu Epicentro Hubertem Sauperem:
osobní program

Epicentro

Hubert Sauper
Francie, Spojené státy, Rakousko / 2020 / 107 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Firemní odpovědnost
Na pobídku argentinského ministerstva spravedlnosti vznikla tisícistránková zpráva o zločinech proti lidskosti z doby vojenské diktatury v letech 1976–1983. Její nepříliš známý obsah zaznívá z úst režiséra, který ze zprávy předčítá uvnitř svého vozu, zaparkovaného postupně před pětadvaceti, povětšinou stále fungujícími, firmami, které udávaly odboráře a levicově smýšlející dělníky výměnou za vlastní profit. Výmluvně tak oživuje případy tisícovek pohřešovaných, stovek vražd a nesčetně případů mučení i propojení diktatury a kapitalismu.     „Převládající paradigma v argentinské justici se zaměřilo na samotný stát zevnitř, nikoli zvenčí.“ J. Perel  
osobní program

Firemní odpovědnost

Jonathan Perel
Argentina / 2020 / 68 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Chodím
Autobiografický snímek deníkovou formou zachycuje melancholii všedních dní starého muže s bohatě prožitou minulostí a mnohými úspěchy, jehož už opouští životní elán. Jørgen Leth přežil ničivé zemětřesení na Haiti, ovšem od té doby mu neslouží nohy a každý krok je pro něj náročným úkonem. Cestuje na Laos s týmem filmařů a svými dospělými dětmi, kde s pomocí místních obyvatel plánuje projekt zachycující neposkvrněnost tamější přírody. Během jeho přípravy se vrací do minulosti a poeticky vypovídá o svých životních osudech s dotírající otázkou, zda je možné stále hledat krásu a štěstí, pokud si je člověk sotva schopen sám nazout boty.   „Myslím si, že štěstí, nebo to, co vypadá jako štěstí, najdeme v jednoduchém životě. V tom, co může vypadat až jako podvod.“ Chodím (00:58:50–00:59:01)  
osobní program

Chodím

Jørgen Leth
Dánsko / 2019 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Já a vůdce sekty – současná zpráva o banalitě zla
Dvacátého března 1995 vypustili členové náboženského kultu Óm šinrikjó v pěti stanicích tokijského metra smrticí plyn sarin. Zemřelo dvanáct lidí. Mezi stovkami dalších, kteří si odnesli dlouhodobé následky, byl i režisér filmu Acuši Sakahara. Po více než dvaceti letech se rozhodl zjistit, kdo za útokem stál. K natáčení se mu podařilo přesvědčit muže, který je se stále aktivním hnutím spojený. Filmař si nezávazným povídáním získává jeho důvěru, aby jej mohl konfrontovat s traumatem, které muž Sakaharovi způsobil. Intimní rozprava o banalitě a nenápadnosti zla ukazuje, jak dlouhá může být cesta k pravdě a vykoupení.Q&A s režisérem Atsushi Sakahara:      „Svému spolužákovi ze střední školy jsem slíbil, že se stanu uznávaným režisérem. On ale spáchal sebevraždu a já si vyčítal, že jsem mu v tom nedokázal zabránit. Následujících třicet let jsem se snažil dodržet svůj slib. Po útoku sarinem mé odhodlání ještě zesílilo.“ A. Sakahara
osobní program

Já a vůdce sekty – současná zpráva o banalitě zla

Atsushi Sakahara
Japonsko / 2020 / 114 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Martin Margiela: Svými vlastními slovy
Belgický módní návrhář je vypravěčem svého portrétu, který zachycuje jeho kariéru od osmdesátých let do současnosti v reportážních záběrech z přehlídek a prostřednictvím komentářů jeho blízkých spolupracovníků. Zásadní je ale on, jeho hlas a jeho participace na filmu. Margiela je známý svou uzavřeností, nenechává se fotit, neposkytuje rozhovory. Pokud se vyjadřuje, tak nikdy nemluví za sebe, ​​ale vždy jménem kolektivu. Snímek jeho přístup respektuje a dává mu hlas, a nikoli tvář, vidíme pouze jeho ruce, které jsou nástrojem jeho imaginace. „Má práce dokumentaristy je v mnoha ohledech velmi osobní a intimní, a čeho bych chtěl dosáhnout, je přenést tyto prvky nenápadně na diváky.“ R. Holzemer
osobní program

Martin Margiela: Svými vlastními slovy

Reiner Holzemer
Německo, Belgie / 2019 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Metamorfóza ptáků
Catarině zemřela matka, když jí bylo 17 let. Jacinto přišel o tu svou také předčasně. Catarina je režisérkou filmu, Jacinto jejím otcem a společně v poetizovaném dialogu vyprávějí svou rodinnou historii, nesoucí se ve znamení vzdorování pomíjivosti času. Film kombinuje dokument s hranou tvorbou – příběh Beatriz a Henriqueho, toho, jak se do sebe zamilovali, měli svatbu a spolu šest dětí. Henrique jako námořník trávil spoustu času mimo domov, a tak se o děti starala většinou jeho manželka sama. A jejich nejstarší syn Jacinto už od malička snil, že se změní v ptáka... „Otázka metamorfózy je spojena s myšlenkou, jak se postava, která ve filmu ztvárňuje mého otce, promění ve mě.“ C.Vasconcelos
osobní program

Metamorfóza ptáků

Catarina Vasconcelos
Portugalsko / 2020 / 101 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl
Film uvozený hláškou „ne úplně všechno v tomto příběhu je pravda“ lze brát jako hravou aplikaci deduktivní metody mimo okruh kriminálního žánru. Muž středního věku najde na skládce – odkud je údajně nejkrásnější výhled na Jadran – mikrokazetu s jednoduchým popiskem, ze kterého začne vyvozovat, kdo mohl nahrávku pořídit a za jakým účelem. S nezbytným doprovodem balkánské dechovky se i s pomocí animace začne z imaginace a odpadu skládat karikaturní obraz jednoho života i milostného příběhu, které se s velkou pravděpodobností nikdy nestaly, ale v každém případě projdou další recyklací.„Láska k lokálnímu je v pořádku - porozumět svému okolí. Nebezpečí přichází, když patriotismus vede k exkluzi a napětí." I. BezinovićQ&A - Ivana Pipal a Igore Bezinovic:  
osobní program

Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl

Ivana Pipal, Igor Bezinović
Chorvatsko, Srbsko / 2020 / 19 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Nedobytní
Snímek otevírá téma bezpečnosti na amerických středních školách v souvislosti s opakovanými ozbrojenými útoky mezi studenty. Na jedné straně stojí tradiční středoškolské rituály jako sportovní utkání, homecoming a maturitní plesy, na druhé rituály nové jako cvičné uzavírání učeben, kontroly batohů při vstupu do školy či střelecký výcvik pedagogů. Film přibližuje hluboký, systematický problém masových vražd způsobených rasovými i ekonomickými nerovnostmi mezi dospívajícími v americké společnosti, stejně jako pro evropského diváka stále nepředstavitelný strach, že budete zastřeleni při hodině matematiky. „Děláme všechno pro to, abychom posílili infrastrukturu a nikdo se nedostal dovnitř, ale co mi nedá spát, je to, že vlk už se dostal za vrata. Největší hrozba vždy pochází zevnitř.“ Bulletproof, (15:30–15:50)
osobní program

Nedobytní

Todd Chandler
Spojené státy / 2020 / 83 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Ozáření
Archivní memento válečných hrůz 20. století se noří do filozofických úvah o povaze zla a smyslu utrpení. Syrové obrazy zajatců koncentračních a pracovních táborů či obětí atomových útoků představují kroniku globální lidské tragédie. Smyslovou a emoční zkušenost násobí vertikálně dělený obraz, který ztrojuje každý záběr. Rithy Panh se prostřednictvím dramatického obsahu a stylistického ozvláštnění nesnaží prvoplánově drásat mysl diváka. Jeho filozofická esej, věnovaná dokumentaristce a přeživší zajatkyni koncentračního tábora Marceline Loridan-Ivens, bojuje proti nákaze zapomnění, jež se šíří současnou, nekonečně proměnlivou a zrychlenou, audiovizuální krajinou.     “Velká média mění obrazy každých deset sekund. Následující den už nikoho nezajímá, co bylo včera. Nikdo se nezamýšlí nad důsledky toho, co se stalo v minulosti.” R. Panh
osobní program

Ozáření

Rithy Panh
Francie, Kambodža / 2020 / 88 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
První most
„Krāslavský most je prvním mostem přes Daugavu na území Lotyšska, vstupní branou Daugavy z Běloruska do Lotyšska,“ praví úvodní titulek filmu, v němž strategicky a historicky významná stavba nese řadu dalších významů. Do série sugestivních statických černobílých záběrů a zvuků zhmotněný analytický dokument nám z různých úhlů pohledu přibližuje život mostu v jeho tíži i lehkosti: prostřednictvím věčně tekoucí řeky, kterou překlenuje, nekonečného pohybu automobilové dopravy i lidské chůze mezi dvěma břehy, divoké přírody bující v těsné blízkosti i projevů lidského osídlení, pro něž je symbolickou kulisou.„Nejlepší na tom dokumentu je, že jsme film natáčeli na zbytky jednadvacet let starého 35mm negativu. A vážně to fungovalo. Vypadá to skvěle.“ L. Pakalnina  
osobní program

První most

Laila Pakalnina
Lotyšsko / 2020 / 11 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Radnice
Observační snímek nabízí detailní vhled do každodenní práce vedení radnice města Boston ve státě Massachusetts a aktivit jeho starosty Martyho Walshe. Jednání zastupitelů, schůzky s občany i terénní práce jednotlivých zaměstnanců zrcadlí obtíže, s nimiž se nepotýká pouze Boston, ale celé Spojené státy. Problematika rasové nerovnosti, bezdomovectví, obchodování s chudobou nebo klimatické změny se odráží v konkrétních krocích městské správy. Komplexní obraz významné společenské instituce ilustruje nesnáze, s nimiž se potýkají lokální demokraticky smýšlející orgány v době vlády Donalda Trumpa. „Film Radnice jsem natočil, aby ukázal, proč lidé k úspěšnému soužití potřebují vládu.“ F. Wiseman
osobní program

Radnice

Frederick Wiseman
Spojené státy / 2020 / 275 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Stavební jáma
Roku 1930 dopsal Andrej Platonov Stavební jámu jako žitou dystopii sovětského režimu, který pro své občany pozbývá smyslu. Stejně jako dělníci v próze přestávají rozumět významu vykonávané činnosti a světu, který se jim pří výkopech ztrácí nad hlavou i dnes řada Rusů v příspěvcích zavěšovaných na YouTube vyjadřuje deziluze z jejich současného státu. Když jsou všechny oficiální kanály pod dohledem restriktivních orgánů, tak je možné litanie směřované přímo k prezidentu Putinovi umisťovat pouze na internet. Z nich se skládá pozoruhodná found footage freska životů dnešních Rusů, často přežívajících v chudobě a bezradnosti na rubu oficiální propagandy.„Težko přesně odhadnout natočenou metřáž, ale je to asi 80-90 hodit živých nahrávek. Některá videa trvají méně než minutu, jiná se blížila až 10-20 minutám. Nakonec tu byly tisíce zpráv.“ A. GrjazevQ&A s režisérem filmu Stavební jáma Andreyem Gryazevem:
osobní program

Stavební jáma

Andrey Gryazev
Rusko / 2020 / 71 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Stěna stínů
Na východě Nepálu stojí posvátná sedmitisícová hora Jannu, jejíž vrchol je považován za sídlo bohů a démonů. Traduje se, že kdo ji zkusí pokořit, zaplatí za to životem. Pod horou leží víska, ve které bydlí Ngada Šerpa s rodinou. Jeden z nejspolehlivějších horských nosičů v oblasti se potýká s chudobou. Přesto by synovi chtěl zaplatit studium medicíny. Rozhodne se proto porušit tabu a doprovodit na Jannu horolezeckou expedici. Doufá, že k němu bohové budou milosrdní. Majestátní horské scenérie se stávají dějištěm dramatu člověka svádějícího boj s přírodními živly i vlastním náboženským přesvědčením.     „Lidé jsou často ovládáni emocemi, což je v horách ještě patrnější. Stáváme se tam tím, kým skutečně jsme. Všechno je černé a bílé. Mnoho odstínů šedé existuje pouze v nížinách.“ E. Kubarska      Q&A - Eliza Kubarska:
osobní program

Stěna stínů

Eliza Kubarska
Polsko, Německo, Švýcarsko / 2020 / 94 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Už nebude žádná noc
Drobné, z velké dálky pozorované siluety se ocitají ve středu mířidla. Jakkoliv rychle se pohybují, pohotovému vševidoucímu oku uniknout nedokážou. Stále jsou sledovány. Přes zdánlivou absenci lidského prvku nesledujeme záběry z animovaného filmu či počítačové hry, ale autentická videa z afghánských, iráckých a syrských misí amerických a francouzských vojáků. Siluety patří reálným lidem, které od smrti dělí jedno stisknutí spouště. Takto vypadá válčení v 21. století. V ohrožení se ocitá každý, kdo je vidět. Eléonore Weber využila dehumanizované obrazy umírání k mrazivé úvaze nad moderní podobou války.Q&A s režisérkou Eléonore Weber:  
osobní program

Už nebude žádná noc

Eléonore Weber
Francie / 2020 / 75 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Veselé Vánoce, I-wu
V Číně Vánoce neslaví, a přesto právě odtamtud pochází kouzlo Vánoc. V městském okrese I-wu sídlí více než 600 továren, které vyrábějí třpytivé baňky, blikající sněhuláky a další vánoční dekorace. Kvůli dobře placené práci se tam sjíždějí lidé z celé země. Opouštějí rodiny, vysokoškolské studium i kulturní tradice, aby si za vydělané peníze mohli koupit nejnovější iPhone. Jejich každodenní pracovní i soukromý život ukazuje snímek s lakonickým humorem a pomocí vnímavé observace nechává vyniknout mnohé paradoxy globalizovaného světa i modernizující se komunistické Číny.     „Chtěl jsem, aby šlo o fotogenický a názorný příběh, který bude možné vyprávět observačním a organickým způsobem bez přílišné manipulace s vyprávěním, a zároveň o příběh emocionálně relevantní pro západní svět.“ M. Kovačević
osobní program

Veselé Vánoce, I-wu

Mladen Kovačević
Švédsko, Srbsko, Francie, Německo, Belgie, Katar / 2020 / 94 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Země a chléb
Nezisková organizace B’Tselem dokumentuje porušování lidských práv na Západním břehu Jordánu. Díky dobrovolníkům získala tisíce hodin videozáznamů každodenních útrap Palestinců sužovaných izraelskou armádou, policií i běžnými civilisty. Amatérsky zachycené noční přepadovky a každodenní příkoří sugestivně vypráví o bezpráví, bezmoci a násilí na Izraelem okupovaném území. Ruční kamera, kterou dobrovolníci používají jako svou jedinou zbraň, vytváří syrový, esteticky nepřikrášlený obraz světa, kde jsou lidé připravováni o půdu, soukromí, bezstarostné dětství i důstojnou smrt.     „Je to příběh bezbranného života bez politických práv nebo práva na protest. Života porobeného uzurpováním půdy a majetku v projektu s názvem izraelská okupace.“ E. Tarabien
osobní program

Země a chléb

Ehab Tarabieh
Izrael, Palestine / 2019 / 88 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt