Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum

Souhvězdí

Sekce Souhvězdí představí filmy, které v posledním roce zazářily na světové dokumentární obloze. Uvádíme v ní výběr
pozoruhodných snímků z jiných filmových festivalů.

výpis filmů

Drama dívky
Žánrově hybridní snímek Vincenta Boy Karse představuje dokudramatický experiment – hlavní aktérka Leyla má za úkol přehrát klíčové scény ze svého života. V hraných částech film zkoumá vztah Leyly s jejími rodiči a přítelem – v jejichž rolích vystupují najatí herci – a tancem, který studuje. Větší důraz je ale kladen na pasáže mezi těmito scénami, kdy Boy Kars a Leyla diskutují nad jejím životem a jak ho ztvárnit. Leyla tak nejen znovu prožívá své vzpomínky, ale musí je na pokyny režiséra hrát znovu a znovu a jinak. Dokument tak poukazuje na konstruktivní povahu dokumentu a zároveň nabízí otázku, nakolik nám dramatizace pomáhá pochopit náš vlastní život. „Pro mě je tento film o tom, jak vyvíjet vlastní způsob natáčení. Někdy to působí, jako bych tvořil nový žánr. Kombinuji zajímavé prvky z fikce a dokumentárního žánru a snažím se vytvořit přístup, kde se hraní a bytí spojuje.“ – V. Boy Kars
osobní program

Drama dívky

Vincent Boy Kars
Nizozemsko / 2020 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Středoevropská premiéra
Epicentro
Tento film má limit zhlédnutí 500. Mezi Severní a Jižní Amerikou, kapitalismem a komunismem, Sovětským svazem a Spojenými státy leží Kuba jako historický, geografický a kulturní průsečík různých utopických vizí. I když žádná z nich dosud nebyla naplněna, tak obyvatelé Havany, které si Hubert Sauper vybral za své průvodce, se k nim přesto dál upírají a nepřestávají věřit příběhům svých předků. Živelná i melancholická cestopisná esej konfrontuje nepřikrášlenou realitu chudnoucího ostrovního státu s mýty, pro které tamější lidé žijí a díky nimž navzdory cizím vlivům, opresím a politickým zvratům neztrácejí svou vnitřní svobodu.     „V Epicentru jsem se pokusil prozkoumat protikladné termíny ‚utopie‘ a ‚dystopie‘ a jako případovou studii jsem si vybral kubánskou společnost.“ H. Sauper
osobní program

Epicentro

Hubert Sauper
Francie, Spojené státy, Rakousko / 2020 / 107 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Firemní odpovědnost
Na pobídku argentinského ministerstva spravedlnosti vznikla tisícistránková zpráva o zločinech proti lidskosti z doby vojenské diktatury v letech 1976–1983. Její nepříliš známý obsah zaznívá z úst režiséra, který ze zprávy předčítá uvnitř svého vozu, zaparkovaného postupně před pětadvaceti, povětšinou stále fungujícími, firmami, které udávaly odboráře a levicově smýšlející dělníky výměnou za vlastní profit. Výmluvně tak oživuje případy tisícovek pohřešovaných, stovek vražd a nesčetně případů mučení i propojení diktatury a kapitalismu.     „Převládající paradigma v argentinské justici se zaměřilo na samotný stát zevnitř, nikoli zvenčí.“ J. Perel
osobní program

Firemní odpovědnost

Jonathan Perel
Argentina / 2020 / 68 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Chodím
Autobiografický snímek deníkovou formou zachycuje melancholii všedních dní starého muže s bohatě prožitou minulostí a mnohými úspěchy, jehož už opouští životní elán. Jørgen Leth přežil ničivé zemětřesení na Haiti, ovšem od té doby mu neslouží nohy a každý krok je pro něj náročným úkonem. Cestuje na Laos s týmem filmařů a svými dospělými dětmi, kde s pomocí místních obyvatel plánuje projekt zachycující neposkvrněnost tamější přírody. Během jeho přípravy se vrací do minulosti a poeticky vypovídá o svých životních osudech s dotírající otázkou, zda je možné stále hledat krásu a štěstí, pokud si je člověk sotva schopen sám nazout boty.   „Myslím si, že štěstí, nebo to, co vypadá jako štěstí, najdeme v jednoduchém životě. V tom, co může vypadat až jako podvod.“ Chodím (00:58:50–00:59:01)  
osobní program

Chodím

Jørgen Leth
Dánsko / 2019 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Já a vůdce sekty – současná zpráva o banalitě zla
Dvacátého března 1995 vypustili členové náboženského kultu Óm šinrikjó v pěti stanicích tokijského metra smrticí plyn sarin. Zemřelo dvanáct lidí. Mezi stovkami dalších, kteří si odnesli dlouhodobé následky, byl i režisér filmu Acuši Sakahara. Po více než dvaceti letech se rozhodl zjistit, kdo za útokem stál. K natáčení se mu podařilo přesvědčit muže, který je se stále aktivním hnutím spojený. Filmař si nezávazným povídáním získává jeho důvěru, aby jej mohl konfrontovat s traumatem, které muž Sakaharovi způsobil. Intimní rozprava o banalitě a nenápadnosti zla ukazuje, jak dlouhá může být cesta k pravdě a vykoupení.     „Svému spolužákovi ze střední školy jsem slíbil, že se stanu uznávaným režisérem. On ale spáchal sebevraždu a já si vyčítal, že jsem mu v tom nedokázal zabránit. Následujících třicet let jsem se snažil dodržet svůj slib. Po útoku sarinem mé odhodlání ještě zesílilo.“ A. Sakahara
osobní program

Já a vůdce sekty – současná zpráva o banalitě zla

Atsushi Sakahara
Japonsko / 2020 / 114 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Martin Margiela: Svými vlastními slovy
Belgický módní návrhář je vypravěčem svého portrétu, který zachycuje jeho kariéru od osmdesátých let do současnosti v reportážních záběrech z přehlídek a prostřednictvím komentářů jeho blízkých spolupracovníků. Zásadní je ale on, jeho hlas a jeho participace na filmu. Margiela je známý svou uzavřeností, nenechává se fotit, neposkytuje rozhovory. Pokud se vyjadřuje, tak nikdy nemluví za sebe, ​​ale vždy jménem kolektivu. Snímek jeho přístup respektuje a dává mu hlas, a nikoli tvář, vidíme pouze jeho ruce, které jsou nástrojem jeho imaginace. „Má práce dokumentaristy je v mnoha ohledech velmi osobní a intimní, a čeho bych chtěl dosáhnout, je přenést tyto prvky nenápadně na diváky.“ R. Holzemer
osobní program

Martin Margiela: Svými vlastními slovy

Reiner Holzemer
Německo, Belgie / 2019 / 90 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Metamorfóza ptáků
Tento film má limit zhlédnutí 500.Catarině zemřela matka, když jí bylo 17 let. Jacinto přišel o tu svou také předčasně. Catarina je režisérkou filmu, Jacinto jejím otcem a společně v poetizovaném dialogu vyprávějí svou rodinnou historii, nesoucí se ve znamení vzdorování pomíjivosti času. Film kombinuje dokument s hranou tvorbou – příběh Beatriz a Henriqueho, toho, jak se do sebe zamilovali, měli svatbu a spolu šest dětí. Henrique jako námořník trávil spoustu času mimo domov, a tak se o děti starala většinou jeho manželka sama. A jejich nejstarší syn Jacinto už od malička snil, že se změní v ptáka... „Otázka metamorfózy je spojena s myšlenkou, jak se postava, která ve filmu ztvárňuje mého otce, promění ve mě.“ C.Vasconcelos
osobní program

Metamorfóza ptáků

Catarina Vasconcelos
Portugalsko / 2020 / 101 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl
Film uvozený hláškou „ne úplně všechno v tomto příběhu je pravda“ lze brát jako hravou aplikaci deduktivní metody mimo okruh kriminálního žánru. Muž středního věku najde na skládce – odkud je údajně nejkrásnější výhled na Jadran – mikrokazetu s jednoduchým popiskem, ze kterého začne vyvozovat, kdo mohl nahrávku pořídit a za jakým účelem. S nezbytným doprovodem balkánské dechovky se i s pomocí animace začne z imaginace a odpadu skládat karikaturní obraz jednoho života i milostného příběhu, které se s velkou pravděpodobností nikdy nestaly, ale v každém případě projdou další recyklací.„Láska k lokálnímu je v pořádku - porozumět svému okolí. Nebezpečí přichází, když patriotismus vede k exkluzi a napětí." I. Bezinović
osobní program

Mikrokazeta – nejmenší kazeta, jakou jsem kdy viděl

Ivana Pipal, Igor Bezinović
Chorvatsko, Srbsko / 2020 / 19 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Neprůstřelní
Tento film má limit zhlédnutí 350.Snímek otevírá téma bezpečnosti na amerických středních školách v souvislosti s opakovanými ozbrojenými útoky mezi studenty. Na jedné straně stojí tradiční středoškolské rituály jako sportovní utkání, homecoming a maturitní plesy, na druhé rituály nové jako cvičné uzavírání učeben, kontroly batohů při vstupu do školy či střelecký výcvik pedagogů. Film přibližuje hluboký, systematický problém masových vražd způsobených rasovými i ekonomickými nerovnostmi mezi dospívajícími v americké společnosti, stejně jako pro evropského diváka stále nepředstavitelný strach, že budete zastřeleni při hodině matematiky. „Děláme všechno pro to, abychom posílili infrastrukturu a nikdo se nedostal dovnitř, ale co mi nedá spát, je to, že vlk už se dostal za vrata. Největší hrozba vždy pochází zevnitř.“ Bulletproof, (15:30–15:50)
osobní program

Neprůstřelní

Todd Chandler
Spojené státy / 2020 / 83 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Ozáření
Tento film má limit zhlédnutí 500. Archivní memento válečných hrůz 20. století se noří do filozofických úvah o povaze zla a smyslu utrpení. Syrové obrazy zajatců koncentračních a pracovních táborů či obětí atomových útoků představují kroniku globální lidské tragédie. Smyslovou a emoční zkušenost násobí vertikálně dělený obraz, který ztrojuje každý záběr. Rithy Panh se prostřednictvím dramatického obsahu a stylistického ozvláštnění nesnaží prvoplánově drásat mysl diváka. Jeho filozofická esej, věnovaná dokumentaristce a přeživší zajatkyni koncentračního tábora Marceline Loridan-Ivens, bojuje proti nákaze zapomnění, jež se šíří současnou, nekonečně proměnlivou a zrychlenou, audiovizuální krajinou.     “Velká média mění obrazy každých deset sekund. Následující den už nikoho nezajímá, co bylo včera. Nikdo se nezamýšlí nad důsledky toho, co se stalo v minulosti.” R. Panh
osobní program

Ozáření

Rithy Panh
Francie, Kambodža / 2020 / 88 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
První most
„Krāslavský most je prvním mostem přes Daugavu na území Lotyšska, vstupní branou Daugavy z Běloruska do Lotyšska,“ praví úvodní titulek filmu, v němž strategicky a historicky významná stavba nese řadu dalších významů. Do série sugestivních statických černobílých záběrů a zvuků zhmotněný analytický dokument nám z různých úhlů pohledu přibližuje život mostu v jeho tíži i lehkosti: prostřednictvím věčně tekoucí řeky, kterou překlenuje, nekonečného pohybu automobilové dopravy i lidské chůze mezi dvěma břehy, divoké přírody bující v těsné blízkosti i projevů lidského osídlení, pro něž je symbolickou kulisou.„Nejlepší na tom dokumentu je, že jsme film natáčeli na zbytky jednadvacet let starého 35mm negativu. A vážně to fungovalo. Vypadá to skvěle.“ L. Pakalnina
osobní program

První most

Laila Pakalnina
Lotyšsko / 2020 / 11 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Radnice
Observační snímek nabízí detailní vhled do každodenní práce vedení radnice města Boston ve státě Massachusetts a aktivit jeho starosty Martyho Walshe. Jednání zastupitelů, schůzky s občany i terénní práce jednotlivých zaměstnanců zrcadlí obtíže, s nimiž se nepotýká pouze Boston, ale celé Spojené státy. Problematika rasové nerovnosti, bezdomovectví, obchodování s chudobou nebo klimatické změny se odráží v konkrétních krocích městské správy. Komplexní obraz významné společenské instituce ilustruje nesnáze, s nimiž se potýkají lokální demokraticky smýšlející orgány v době vlády Donalda Trumpa. „Film Radnice jsem natočil, aby ukázal, proč lidé k úspěšnému soužití potřebují vládu.“ F. Wiseman
osobní program

Radnice

Frederick Wiseman
Spojené státy / 2020 / 275 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Stavební jáma
Tento film má limit zhlédnutí 500.Roku 1930 dopsal Andrej Platonov Stavební jámu jako žitou dystopii sovětského režimu, který pro své občany pozbývá smyslu. Stejně jako dělníci v próze přestávají rozumět významu vykonávané činnosti a světu, který se jim pří výkopech ztrácí nad hlavou i dnes řada Rusů v příspěvcích zavěšovaných na YouTube vyjadřuje deziluze z jejich současného státu. Když jsou všechny oficiální kanály pod dohledem restriktivních orgánů, tak je možné litanie směřované přímo k prezidentu Putinovi umisťovat pouze na internet. Z nich se skládá pozoruhodná found footage freska životů dnešních Rusů, často přežívajících v chudobě a bezradnosti na rubu oficiální propagandy.„Težko přesně odhadnout natočenou metřáž, ale je to asi 80-90 hodit živých nahrávek. Některá videa trvají méně než minutu, jiná se blížila až 10-20 minutám. Nakonec tu byly tisíce zpráv.“ A. Grjazev
osobní program

Stavební jáma

Andrey Gryazev
Rusko / 2020 / 71 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Stěna stínů
Tento film má limit zhlédnutí 400. Na východě Nepálu stojí posvátná sedmitisícová hora Jannu, jejíž vrchol je považován za sídlo bohů a démonů. Traduje se, že kdo ji zkusí pokořit, zaplatí za to životem. Pod horou leží víska, ve které bydlí Ngada Šerpa s rodinou. Jeden z nejspolehlivějších horských nosičů v oblasti se potýká s chudobou. Přesto by synovi chtěl zaplatit studium medicíny. Rozhodne se proto porušit tabu a doprovodit na Jannu horolezeckou expedici. Doufá, že k němu bohové budou milosrdní. Majestátní horské scenérie se stávají dějištěm dramatu člověka svádějícího boj s přírodními živly i vlastním náboženským přesvědčením.     „Lidé jsou často ovládáni emocemi, což je v horách ještě patrnější. Stáváme se tam tím, kým skutečně jsme. Všechno je černé a bílé. Mnoho odstínů šedé existuje pouze v nížinách.“ E. Kubarska 
osobní program

Stěna stínů

Eliza Kubarska
Polsko, Německo, Švýcarsko / 2020 / 94 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Už nebude žádná noc
Drobné, z velké dálky pozorované siluety se ocitají ve středu mířidla. Jakkoliv rychle se pohybují, pohotovému vševidoucímu oku uniknout nedokážou. Stále jsou sledovány. Přes zdánlivou absenci lidského prvku nesledujeme záběry z animovaného filmu či počítačové hry, ale autentická videa z afghánských, iráckých a syrských misí amerických a francouzských vojáků. Siluety patří reálným lidem, které od smrti dělí jedno stisknutí spouště. Takto vypadá válčení v 21. století. V ohrožení se ocitá každý, kdo je vidět. Eléonore Weber využila dehumanizované obrazy umírání k mrazivé úvaze nad moderní podobou války.
osobní program

Už nebude žádná noc

Eléonore Weber
Francie / 2020 / 75 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Veselé Vánoce, I-wu
Tento film má limit zhlédnutí 700. V Číně Vánoce neslaví, a přesto právě odtamtud pochází kouzlo Vánoc. V městském okrese I-wu sídlí více než 600 továren, které vyrábějí třpytivé baňky, blikající sněhuláky a další vánoční dekorace. Kvůli dobře placené práci se tam sjíždějí lidé z celé země. Opouštějí rodiny, vysokoškolské studium i kulturní tradice, aby si za vydělané peníze mohli koupit nejnovější iPhone. Jejich každodenní pracovní i soukromý život ukazuje snímek s lakonickým humorem a pomocí vnímavé observace nechává vyniknout mnohé paradoxy globalizovaného světa i modernizující se komunistické Číny.     „Chtěl jsem, aby šlo o fotogenický a názorný příběh, který bude možné vyprávět observačním a organickým způsobem bez přílišné manipulace s vyprávěním, a zároveň o příběh emocionálně relevantní pro západní svět.“ M. Kovačević
osobní program

Veselé Vánoce, I-wu

Mladen Kovačević
Švédsko, Srbsko, Francie, Německo, Belgie, Katar / 2020 / 94 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Země a chléb
Nezisková organizace B’Tselem dokumentuje porušování lidských práv na Západním břehu Jordánu. Díky dobrovolníkům získala tisíce hodin videozáznamů každodenních útrap Palestinců sužovaných izraelskou armádou, policií i běžnými civilisty. Amatérsky zachycené noční přepadovky a každodenní příkoří sugestivně vypráví o bezpráví, bezmoci a násilí na Izraelem okupovaném území. Ruční kamera, kterou dobrovolníci používají jako svou jedinou zbraň, vytváří syrový, esteticky nepřikrášlený obraz světa, kde jsou lidé připravováni o půdu, soukromí, bezstarostné dětství i důstojnou smrt.     „Je to příběh bezbranného života bez politických práv nebo práva na protest. Života porobeného uzurpováním půdy a majetku v projektu s názvem izraelská okupace.“ E. Tarabien
osobní program

Země a chléb

Ehab Tarabieh
Izrael, Palestine / 2019 / 88 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt