28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Oslava černé
synopse
Filmová reflexe násilných nepokojů, které v šedesátých letech propukaly v afroamerických komunitách velkých amerických měst, je výrazně ovlivněna situacionismem Guye Deborda. Klipovitá struktura snímku, v němž hraje důležitou roli hudební produkce interpretů osmdesátých let jako Morrissey a kapela Skinny Puppy, v sobě spojuje obrazy ze zpravodajských relací a poetizované texty při specifickém čtení protestních bouří jako odmítnutí logiky kapitálu a komodifikace našich životů. Destrukce městského prostoru nebyla jen výrazem vzteku, ale radikálním politickým gestem, vrženým v tvář establishmentu.
"Pouze Afro-Američané mohou mluvit o rasových problémech. Mluví z pozice určité zkušenosti. I když jsou jejich zkušenosti specifické, nejsou výhradní ani ojedinělé." T. Cokes
biografie
Tony Cokes (1956) žije v Providence, Rhode Island, kde také vyučuje na univerzitě. Věnuje se především videu a multimediálním instalacím. Ve své tvorbě často využívá formu eseje a kombinuje fragmenty archivních obrazů s citáty v podobě psaných textů nebo voiceoveru. Tematicky se zaměřuje na ideologickou složku mediální reprezentace, především s ohledem na rasovou a sexuální odlišnost.více o filmu
režie: | Tony Cokes |