Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Pocta Rumanové: Hotel Úsvit
Pocta Rumanové: Hotel Úsvit
Pocta Rumanové: Hotel Úsvit

Pocta Rumanové: Hotel Úsvit

režie: Mária Rumanová
originální název: Pocta Rumanové: Hotel Úsvit
země: Česká republika, Slovensko
rok: 2016
délka filmu: 49 min.

synopse

Temnou branou do východní Evropy, jíž je poslední železniční stanice na slovensko-ukrajinské hranici v Čierne nad Tisou, a mistrovskou prací s tíživou atmosférou, smutkem a bezvýchodností je dokumentární debut Hotel Úsvit (2016) nadějné slovenské dokumentaristky Marie Rumanové (1989–2019). Sugestivní dokumentární observace, v česko-slovenském kontextu nevídaná, dokazuje režisérčin talent a citlivost. Za přítomnosti jejích blízkých spolupracovníků, pedagogů a přátel si společně s projekcí filmu připomeneme i další tvorbu této nadějné mladé autorky z jejího studentského období.

„Film som začínala točiť v období, keď som ako mladý človek pociťovala tlak systému, cítila som sa v ňom neslobodná a trápilo ma, ako zosúladiť osobné štastie tak, aby nebolo napriek nejakému poriadku sveta.“ M. Rumanová

biografie

Maria Rumanová (1989–2019). Talentovaná tvůrkyně z nejmladší generace slovenských dokumentaristů. Nejsilnější stránkou jejího autorského rukopisu byla jemnost, s níž dokázala zachytit realitu pozoruhodným způsobem. Největší úspěch měla již se svým debutem Hotel Úsvit (2016), ve kterém ukázala cit pro balanci na hraně dokumentu a hraného filmu. Mezi další autorčiny snímky patří krátkometrážní dokumenty Proti srsti (2014) a Bezmocná hŕstka (2012).

více o filmu

režie: Mária Rumanová
producent: Ivan Ostrochovský
scénář: Mária Rumanová
kamera: Radka Šišuláková, Michal Fulier
střih: Jana Vlčková, Fabián Fronček
hudba: Vladislav Šarišský
zvuk: Michal Horváth

další filmy v sekci

Univerzity a svoboda
Vysoké školství se naléhavě potýká s dilematem: Má univerzita zajišťovat vzdělání, nebo pracovní sílu pro aktuální trh práce? Filmová esej sleduje několik linií uvažování o terciárním vzdělávání i osobní linku jednoho z autorů a upozorňuje na podstatnou věc: univerzita je také zdrojem návyků demokratického rozhodování.

Univerzity a svoboda

Vít Janeček, Zuzana Piussi
Česká republika / 2017 / 68 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Work in Progress
Strážci
Boj s terorismem, tajné operace, špionáž – to jsou termíny, které v kontextu státu Izrael nabývají poněkud specifických významů. Jejich rozporuplný a neuchopitelný charakter nám v dokumentu přibližují ve svých promluvách bývalí ředitelé kontrarozvědky Šin Bet, konfrontovaní s obrazy historie, často animovanými do rozměru 3D. Gatekeeper je anglický odborný termín pojmenovávající obecně člověka, který střeží vstup (bránu). V době masmédií se jako jeho nejfrekventovanější význam ustálilo označení osoby či instituce rozhodující o zpřístupnění určité informace.

Strážci

Dror Moreh
Izrael, Francie, Německo, Belgie / 2012 / 96 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Krize
V létě roku 1938 přijel do Československa americký producent a režisér Herbert Kline, aby zdokumentoval tehdejší krizovou situaci v Evropě. V té době vrcholilo násilí v pohraničí, vyvolávané nacistickými bojůvkami, byť oficiální tzv. Runcimanova zpráva, ovlivněna berlínskou a sudetoněmeckou propagandou, popisovala útisk Němců. Snímek Krize sehrál podstatnou roli ve vyvrácení zkreslených argumentů. Štáb několik měsíců cestoval po Československu, zaznamenal soužití Čechů a Němců, natočil protistátní akce henleinovců, které měly jediný cíl, a to rozvrat demokratické republiky.  Film byl restaurován MoMA a The Film Foundation, za finanční podpory George Lucas Family Foundation. „V Habrové u českých hranic obnovují vojáci pořádek po nacistickém pogromu. Němečtí demokraté, Češi, katolíci a Židé byli vražděni v posteli a stříleni na ulici. Přitom zde tito lidé žili společně po staletí. Každý, kdo nebyl nacista, byl vytipován jako oběť.“ Z filmu Krize
osobní program

Krize

Herbert Kline, Alexander Hackenschmied, Hanuš Burger
Spojené státy / 1939 / 70 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Svědkové Putinovi
S odstupem času se Vitalij Manskij vrací k obrazovým materiálům, které v osobní blízkosti Vladimira Putina zaznamenal na konci roku 1999, kdy poprvé nastupoval do úřadu ruského prezidenta. Vlastním komentářem reflektuje tvůrce danou dobu a politikovo jednání a staví je do kontrastu s děním pozdějších let.

Svědkové Putinovi

Vitaly Mansky
Lotyšsko, Švýcarsko, Česká republika / 2018 / 102 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Budoucnost, má láska
Design jako zastřešující pojem pro myšlení upřené směrem do budoucnosti formuje film o vědci-futurologovi Jacque Frescovi a jeho technologicko-sociálních teoriích. S ním vstupuje do pomyslného dialogu režisérka snímku ve stylizovaném ohledávání milostného vztahu jako miniaturního modelu lidské společnosti. Designér je člověk, který žije svůj život tak trochu mimo přítomný čas. Věci, o kterých přemýšlí, na kterých pracuje, se teprve stanou skutečnými. Zhmotní se v okamžiku, kdy on sám se už zabývá něčím jiným.

Budoucnost, má láska

Maja Borg
Velká Británie, Švédsko / 2012 / 93 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Pepe, svrchovaný život
Příběh Uruguayce Josého „Pepe“ Mujicy je jako žádný jiný: skromný muž, který se stal prezidentem, protože zůstal věrný svému přesvědčení a zároveň se dokázal změnit. Je to příběh o politickém aktivistovi a bývalém levicovém partyzánovi. „Pepe“ je hrdý na svou minulost, ale přitom nechce žít pouze z ní.

Pepe, svrchovaný život

Emir Kusturica
Argentina, Uruguay, Srbsko / 2018 / 74 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Východoevropská premiéra
Sarajevské písně zármutku
Sarajevské písně zármutku je filmový triptych skládající se z hraného příběhu Melancholická balada pro milence (Blue Ballad for Lovers), příběhu Melancholické rondo pro přeživší (Blue Rondo for Survivors) a prostřední, dokumentární části nazvané Melancholický žalm pro vlky (Blue Psalm for Wolves). Všechny tři části se snoubí v jedné mozaice útržků ze života v Sarajevu. Kamera sleduje různé protagonisty a splétá jejich tanec naděje a beznaděje, lásky a smrti i jejich cestu za důstojným životem, křehce napjatým mezi touhou po vřelosti lásky a chladu reality naší civilizace.

Sarajevské písně zármutku

Fred Kelemen
Bosnia and Herzegovina, Německo / 2016 / 140 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Jeden den ve Velké mešitě v Mekce
Abrar Hussain strávil více než rok zkoumáním nejrůznějších aspektů svatyně Haram v Mekce. Přináší tak nevšední příběh místa natolik posvátného, že do něj mají nemuslimové navždy zapovězen vstup. Poprvé v dějinách se tak stáváme svědky fungování Haramu zevnitř z pohledu zaměstnanců chrámu na ploše jednoho dne.

Jeden den ve Velké mešitě v Mekce

Abrar Hussain
Saúdská Arábie, Velká Británie / 2018 / 85 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Paní Fang
Paní Fang trpí pokročilou formou Alzheimerovy choroby, nepoznává lidi kolem sebe, nemůže mluvit, takřka se ani hýbat, jenom leží. Paní Fang umírá. U jejího lůžka se sešli příbuzní, přátelé a dokumentarista, aby nám během několika dní ukázali umírání jako něco všedního, ale zároveň propojujícího.

Paní Fang

Wang Bing
Francie, Čína, Německo / 2017 / 86 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Středoevropská premiéra
Risk
Snímek Risk vznikal šest let, které režisérka strávila v bezprostřední blízkosti Juliana Assange v jeho azylu na ekvádorské ambasádě. Poitrasová uváděla film loni na festivalu v Cannes, ale později snímek přestříhala a z pozitivního portrétu udělala film, který na Assange vrhá ambivalentnější světlo.

Risk

Laura Poitras
Spojené státy, Německo / 2017 / 92 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Středoevropská premiéra
Povstání 68
V květnu 1968 zažila Francie svůj další revoluční moment. Studenti a dělníci vstoupili do generální stávky, zakládaly se akční výbory, diskutovalo se před továrnami, v ulicích se bojovalo. Z dobových záběrů se skládá epická freska události, kdy energie utopických ideálů pomohla zatřást společností.

Povstání 68

Jacques Kebadian, Andrieu Michel
Francie / 2018 / 80 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Východoevropská premiéra
Daleko od Afghánistánu
Vřetena komentářů, fragmentů, vzorců válečné vřavy, bombardování, explozí a pohledy termovize na civilizační střet ve virtuální dimenzi audiovizuálních obrazů. Změť pohledů průmyslových kamer pozorovacích letounů, denních záznamů války i civilního provozu a lesních kontemplací. Naléhavý, intenzivní dokumentární esej o civilizačním prokletí bezstarostnosti, autorský komentář k únosu vlastní dcery a zneužívání dětí. Sova jako přicházející přízrak noci. Hypnotický, strnulý, zneklidňující pohled očí s chirurgicky přesným zacílením a nejasným významem. Mnohovýznamová férie pohledů posvěcující pošetilou moudrost a neprostupnost.

Daleko od Afghánistánu

John Gianvito, Jon Jost, minda martin, Soon- Mi Yoo, Travis Wilkerson
Spojené státy, Afghánistán / 2012 / 129 min.
sekce: Zvláštní uvedení
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt