Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Přízrak

Přízrak

režie: Saara Ekström
originální název: Phantasma
země: Finsko
rok: 2016
délka filmu: 9 min.

synopse

Vizuální atlas podvodního světa ukazuje v paralelně uspořádaných, rytmicky se obmě- ňujících výjevech zvířata v jejich přirozeném pohybu, prodlévající rostliny, rostoucí krystaly, ale i místnosti, přístroje a zařízení či zázemí v kodaňském akváriu, které tyto živáčky předvádělo více než sedmdesát let.

„Natáčení mne vtáhlo do říše melancholie a strašidelnosti. Rozpadající se akvárium se stalo alegorií sdílené minulosti a času samotného. Film představuje kouzelné místo, kde se mísí snaha pamatovat si i zapomenout.“

biografie

Finská vizuální umělkyně Saara Ekströmová (1965) ve svých filmech, fotografiích a instalacích pracuje se symbolickými významy přírodních i uměle vytvořených materiálů. Je nominována na cenu Ars Fennica a Carnegie Art Awards. Svá audiovizuální díla prezentovala kromě filmových festivalů i ve finském Museum of Contemporary Art v The Metropolitan Museum of Photography v Japonsku či v Richard Levy Gallery v USA.

více o filmu

režie: Saara Ekström
producent: Saara Ekström
kamera: Thom Vink
střih: Eero Tammi
hudba: Mika Vainio
zvuk: Mika Vainio

další filmy v sekci

Strom života
Ze zelené plochy se vynořují obrysy stromu stojícího na okraji deštného pralesa, větve se lehce pohupují a do souvislé pláně soustavy listů vyřezávají pomalé stopy pohybů. I když se na některém místě už plocha obrazu zacelila, může se z ní digitálním rozkladem odštěpit další kus, přičemž tento proces neustane, dokud se strom nerozplyne do jednolité mlhy.  

Strom života

Jacques Perconte
Francie, Portugalsko / 2013 / 9 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Sebezpytování
Neutěšená, téměř apokalyptická vize odvíjející se v přímočaré následnosti scén, které ukazují bezvýchodné situace, okamžiky, kdy něco spěje k neodvratnému konci, jakkoli je ještě daleko. Tato nevyhnutelnost zakódovaná v detailech je klíčem k obrazům řazeným vedle sebe jako mnohokrát stvrzený argument a ukázka nekompromisních kontextů, z nichž není úniku.  

Sebezpytování

Jay Rosenblatt
Spojené státy / 2012 / 4 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Pastorála
Venkovské prostředí bez postav se rozprostírá do vzorů přírody, které se překrývají s detailním obkreslováním obrysů bylin a stromů. Rurální poklid je narušen nervní kamerou a vrstvícími se stopami po snímaných trsech trávy, větvích a křovin. Stébla za sebou zanechají své obrysy, jež se prokreslí do těkavého výhledu na louku a nízkou trávu, kde se místy rýsují stíny stromů.

Pastorála

JB Mabe
Spojené státy / 2012 / 2 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
N 34º 20’ 18” E 12º 42’ 05”
Soustředěný pohled na místo ve Středozemním moři, kde 11. října 2013 zahynul velký počet migrantů včetně desítek dětí, je v sérii mizejících obrazů také apelem na pomoc lodím připlouvajícím do blahobytné Evropy. „Snímek přispívá k nové dynamice společenské autonomie a je pokusem o narovnání systémově vytvářených nerovností pomocí navrhnutí jiných sociopolitických podmínek skrze umění.“ A. Onco

N 34º 20’ 18” E 12º 42’ 05”

Adrian Onco
Španělsko / 2017 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Seskok
Poetická montáž záběrů z archivních filmových obrazových i zvukových materiálů se stává radikální metaforou, která se vznáší mezi oduševnělými citáty vyjadřujícími různý přístup k víře (jež lze chápat i v jemně ironickém duchu), oslavou odvahy odevzdat se neznámému a vyskočit z letadla do neznámé krajiny. Padáky vytváří na obloze neustále se proměňující kompozice.  

Seskok

Heidi Phillips
Kanada / 2011 / 4 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
noimage
FilmSPOR analytickou střihovou hrou rozebírá moment konfliktu fikčních postav. Opakováním jejich vzájemných pohledů a gest scénu oprošťuje od příběhového toku a vytváří efekt fyzické nepříjemnosti pro diváka. Vršením obrazů zavíraných dveří posiluje osudovost scény, jejíž dramatičnost v původním filmu určovala narace.

Tivulm míšyls sáv žydk ,ěntapš im es álěd

Yves-Marie Mahé
Francie / 2010 / 1 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
noimage
FilmTVÁŘ shrnuje fikční ztvárnění Adolfa Hitlera a soustřeďuje se na jeho mimiku, ikonickou reprezentaci zla. I když dává vyniknout odchylkám, zvýznamňuje opakující se znaky, a rejstřík výrazů herců se tak stává strašidelným dramatem předvádějícím varianty vůdcových projevů a podoby jeho nálad.

Jednání

Norbert Pfaffenbichler
Rakousko / 2011 / 8 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Obatala film
Antologie rituálů, masek, maleb na kůži a dalších ozdob zblízka zachycených v Ile-Ife, mýty opředeném posvátném městě etnika Jorubů, kteří žijí především v jihozápadní Nigérii, ale také v některých zemích Latinské a Jižní Ameriky. Bůh Obatala je zde pokládaný za stvořitele Země a také lidských těl.  „Svou filmovou praxi chápu jako zkoumání způsobů zkušenosti a jako gesto směrování. Jednou ze zkušeností by mohl být stav oddanosti a posedlosti duchovními a kosmickými silami.“ S. Wiedemann 

Obatala film

Sebastian Wiedemann
Nigérie, Brazílie, Kolumbie / 2019 / 7 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
noimage
FilmKMEN promítá do klidu přírody osobní dramata, jako například obraz padajících stromů, která vytyčují prostor úzkosti a smutku, mezeru po blízkém člověku, který chybí. Přírodní lyrika v barevných plochách formuluje dojem z krajiny, kde se rušivé kompozice střídají s kusy klidné oblohy a širých polí.

Circle

Minna Parkkinen
Finsko / 2010 / 6 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra
Rozdílní jako noc a den
Portrét torontských elektráren v žánru dynamického obrazu. Trpělivá poetika běžnosti skládá tři úhly pohledu na dvě stavby v různých fázích dne, večera a noci. Nehybné obrazy se rozpouští v pozvolných prolínáních. Autorovou inspirací byla série maleb Clauda Moneta Rouenská katedrála, na nichž zachytil pohled na průčelí katedrály v odlišných světelných podmínkách, a způsob, jakým mlha dýmu vypouštěného z komínů překrývá obrazy při přechodu od jednoho k dalšímu, zas vychází z maleb západu slunce J. M. W. Turnera.

Rozdílní jako noc a den

Peter Dudar
Kanada / 2012 / 16 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Kdo se bojí RGB
Další příspěvek autorky k reflexi žánrového filmu, tentokrát romantického melodramatu, konfrontuje expresivitu média a divákova vnímání v radikálních juxtapozicích očí pozorně sledujících film Kdo se bojí Virginie Woolfové a ploch červené, zelené a modré barvy, které se do nich zahryzávají za doprovodu drásavých ruchů a hudby.   „Film Kdo se bojí RGB si hraje s tím, jak umění odkazuje samo na sebe, se vztahem mezi uměleckým dílem a divákem, odkazy na jiná umělecká díla a vědecké obory, například jako zde na psychofyziologii.“ B. Roisz

Kdo se bojí RGB

Billy Roisz
Rakousko / 2019 / 9 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Hrvoji, podívejme se na tebe z věže
Hudebně ruchová kompozice táhne archeologickou koláž pozorování otisků životů v krajině a úvah o pomíjivosti a odkazu historie. Motivy znovuoživení a možného návratu sbírá při putování zeměmi bývalé Jugoslávie, které završuje návštěva opuštěné rodinné farmy, nyní přístupné pouze nelegálním překročením hranic Evropské unie.   „Prostřednictvím společného prožívání střetávání dějin s přítomností do své práce zahrnuji složitost krajiny, a během tohoto procesu vyjadřuji pochybnosti nad vlastním nostalgickým a toužebným pohledem.“ R. Ferko

Hrvoji, podívejme se na tebe z věže

Ryan Ferko
Kanada, Srbsko, Chorvatsko, Slovinsko / 2019 / 17 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt