Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Sean McAllister: Návrat domů

Sean McAllister: Návrat domů

režie: Sean McAllister
originální název: Sean McAllister: Coming Back Home
země: Velká Británie
délka filmu: 120 min.

synopse

Sean McAllister (1965) obdržel za své dokumentární filmy řadu ocenění a je považován za jednoho z nejvýraznějších současných britských talentů. Ve své masterclass nám autor představí svůj jedinečný přístup k režii a natáčení dokumentárních filmů. Dozvíme se, jaké to je, natáčet ve své rodné zemi a domovském městě po tolika letech věnovaných tématům a protagonistům z jiných částí světa. Rovněž nám poví o svém nejnovějším filmu. 

více o filmu

režie: Sean McAllister
hrají: Sean McAllister, Steve Arnott
producent: Elhum Shakerifar
střih: Johnny Burke

další filmy v sekci

Masterclass: Fridrik Thór Fridriksson
Islandský tvůrce Fridrik Thór Fridriksson, jenž za svůj hraný film Děti přírody (1991) získal nominaci na Oscara, ve své domovině založil v 80. letech nyní nejvýznamnější islandskou produkční společnost The Icelandic Film Corporation, která úzce spolupracuje s dánskou Zentropou. Na své režisérské masterclass představí svůj nejnovější dokumentární film Horizont. Jde o portrét islandského krajináře Georga Guðniho, v němž Fridriksson otevírá otázku vztahů mezi umělcem, dílem, realitou a divákem.

Masterclass: Fridrik Thór Fridriksson

Fridrik Thor Fridriksson
Česká republika / 2016 / 85 min.
sekce: Masterclass
Masterclass: Viktor Kossakovsky
Viktor Kossakovsky, ruský dokumentarista a bezpochyby jeden z nejvýraznějších filmových tvůrců současnosti, se po šestnácti letech vrací do Jihlavy v roli lektora workshopu Ex Oriente Film a současně porotce soutěžní festivalové sekce Opus Bonum. Režisér, jehož mezinárodně proslavil dnes už kultovní snímek Belovy (1993), má oprávněnou pověst autora schopného zachytit každodenní  situace s takřka transcendentní poetikou obrazové a zvukové složky i geniálním citem pro kompozici, vnitřní rytmus a mikrodramata jednotlivých scén. Během své otevřené masterclass dá posluchačům nahlédnout do principů své tvorby a zdrojů inspirace, kterou kromě kouzla všedního dne nachází také ve výtvarném umění, poezii a klasické literatuře. Přednášce bude předcházet projekce snímku Ať žijí protinožci! (2011).

Masterclass: Viktor Kossakovsky

Viktor Kossakovsky
Česká republika / 2015 / 90 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Karel Vachek: Jak Vachek točí Komunismus
Doyen českých dokumentaristů, poslední aktivní tvůrce generace nové vlny, profesor Karel Vachek (1940) natáčí svůj nový filmový román s pracovním názvem Komunismus. Konstatuje v něm, že po revoluci vždy přichází restaurace předchozích poměrů a moc i bohatství stále ještě drží v rukou pár vyvolených. Vachek provází diváka koláží složenou z vlastních vzpomínek, které rámují scény z jeho filmů, kostýmní výjevy i zpravodajské archivy. V rámci své přednášky uvede asi hodinovou ukázku z aktuálně sestříhaných scén a bude diskutovat s diváky. A možná prozradí, zda už přesvědčil herečku Jiřinu Bohdalovou k účasti na tomto projektu.

Masterclass Karel Vachek: Jak Vachek točí Komunismus

Karel Vachek
Česká republika / 2017 / 30 min.
sekce: Masterclass
Masterclass Bill Morrison: Vyjdi ze zdroje
Americký experimentální filmař a dokumentarista Bill Morrison pro své filmy využívá různě poškozené celuloidové pásy, nejčastěji však ty poničené zubem času. Na základě ukázek z vlastních filmů představí, jak se archivní materiál dá transformovat do velmi odlišných filmových děl, ať už těch založených na obraze, dokumentárních, nebo narativních. Poukáže také na to, jak může být význam originálního zdrojového materiálu pozměněn umístěním jeho fragmentů do nového kontextu.

Masterclass Bill Morrison: Vyjdi ze zdroje

Bill Morrison
Česká republika / 2016 / 60 min.
sekce: Masterclass
Versus: Život a dílo Kena Loache
Poutavé zhodnocení díla i osobního života britského režiséra a vyznavače takzvaného dřezového realismu Kena Loache. Dokumentární esej BBC o celoživotní tvorbě a ideových kořenech významného autora sociálních dramat a příběhů obyčejných lidí z anglického předměstí je protkána záběry z jeho filmů.

Versus: Život a dílo Kena Loache

Louise Osmond
Velká Británie / 2016 / 96 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Andreas Horvath: Já a Helmut Berger, herec
Ve filmech oceňovaného rakouského režiséra Andrease Horvatha (1968) to vypadá, že na obrazovce vždy dominují nevšední postavy. Jeho poslední film Helmut Berger, herec není výjimkou. Je to nekonvenční a kontroverzní portrét herce Helmuta Bergera a jeho bouřlivého vztahu k režisérovi. Film sám o sobě je věrohodným komentářem dokumentárního díla odhalujícím dynamickou sílu a občasný boj mezi filmařem a postavou. Po projekci filmu Helmut Berger, herec se Andreas Horvath zúčastní diskuze s diváky.Organizováno s podporou Institutu dokumentárního filmu

Andreas Horvath: Já a Helmut Berger, herec

60 min.
sekce: Masterclass
Gustav Deutsch: Domácí video dnes
Gustav Deutsch (1952) patří k předním rakouským režisérům. Nezabývá se jenom filmem, ale je také architektem a fotografem. Při příležitosti uvedení svého nejnovějšího filmu tak žijeme – poselství rodiny divákům přiblíží termín „home movie“ a podrobí jej zevrubnému zkoumání. V masterclass prezentuje analýzu vlastních, ale i nalezených záběrů na filmových pásech a provede diváky celým vývojem technologie „home movie“ filmu až do digitální formy. Neočekávejte suchou teorii, nýbrž přednášku postavenou na vizuálním a smyslovém požitku. 

Gustav Deutsch: Domácí video dnes

Gustav Deutsch
120 min.
sekce: Masterclass
Hra
Důmyslná alegorie hry na kočku a myš, v níž je mladá žena toulající se ulicemi Lublaně za doprovodu jazzové hudby kořistí a kamera v neustálém pohybu vytrvalým lovcem, ležela dlouhých padesát let ukryta pod postelí jednoho z dvojice autorů. Poprvé byl film veřejně promítán až na setkání slovinských amatérských filmařů.„Všechny mé filmy obsahují jisté sdělení. Nejdůležitější však pro mne vždy bylo zachycení ducha času.“ K. Godina

Hra

Jure Pervanje, Karpo Godina
Yugoslavia / 1965 / 6 min.
sekce: Masterclass
Česká premiéra
Masterclass Marcel Ophuls: Radosti a strasti dokumentární tvorby
Mistr rozhovoru, jemný pozorovatel a tvůrce komplexních dokumentů Marcel Ophuls (1927) je synem režiséra Maxe Ophulse. Francouz s americkým občanstvím narozený v Německu natočil většinu filmů na televizní zakázku. Ve svých dokumentech splétá mnohohlasé svědectví válečných událostí 20. století. Jeho práci charakterizuje cit pro okamžik a sofistikovaná skladba materiálu, která diváky morálně i intelektuálně angažuje. Dokument považuje za úzce profilovaný žánr a během přednášky se zaměří na otázku, co má být jeho součástí a co má naopak zůstat ležet na podlaze střižny.

Masterclass Marcel Ophuls: Radosti a strasti dokumentární tvorby

Marcel Ophuls
Česká republika / 2017 / 77 min.
sekce: Masterclass
Odpoledne (puška)
Na dvoře ve Splitu probíhá v parném letním dni hra mezi mužem a chlapcem, která odráží dichotomii rozkladu a života, jenž se kolem nich odehrává. Banalita aktu zabití a nahé ženské tělo představují úrovně bytí, jež nacházejí paralelu ve využití prostoru. Kombinace a juxtapozice věku, sexuality a orientace prostoru vyvolává pocit odcizení od jejich struktury. Hra světla a stínu ztělesňuje a přijímá iracionalitu, na niž poukazují návodné otázky, které na pozadí předčítá stará paní.Detail:-„Zabij to! Zabij! Zab‘ to!”-„Dej to pryč, pryč s tím! To je mládě?”-„Vůbec ne, no tak, zabij to!”

Odpoledne (puška)

Lordan Zafranović
Yugoslavia / 1967 / 15 min.
sekce: Masterclass
Mike Bonanno: Film jako nástroj tvořivého aktivismu
Mike Bonanno z dvojice Yes Men zaměří svoji masterclass na to, jak správné strategie videotvorby mohou přispět ke zviditelnění aktivistických akcí. Yes Meni již dvě desítky let zkoumají způsoby jak nejlépe pracovat s médii a dostat své příběhy k novinářům. Masterclass přiblíží některé z taktik a poznatků, kterým se při své práci naučili. Masterclass bude předcházet projekce zatím posledního filmu dvojice - Yesmeni se bouří (2014).

Mike Bonanno: Film jako nástroj tvořivého aktivismu

90 min.
sekce: Masterclass
Karpo Godina: Jiný přístup k tvorbě dokumentárních filmů
Významný představitel jugoslávského černého filmu, slovinský kameraman a režisér Karpo Godina (1943) začal jako amatér tvořit krátké filmy v druhé polovině 60. let. Jejich poetika oslovila Želimira Žilnika a po Zlatým mědvědem oceněných Raných dílech (1969) s Godinou jako kameramanem spolupracovali i mnozí další, včetně Lordana Zafranoviće či Bata Čengiće. Ve své přednášce se Godina zaměří na vlastní ranou tvorbu, kterou charakterizuje živelné zkoumání prostředků vyjadřování, vytříbená práce s filmovým prostorem a, v duchu nejlepších tradic jugoslávské nové vlny, neustálá snaha zachytit tep doby.

Karpo Godina: Jiný přístup k tvorbě dokumentárních filmů

120 min.
sekce: Masterclass
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt