Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Severní nádraží
Severní nádraží

Severní nádraží

režie: Jean Rouch
originální název: Gare du Nord
země: Francie
rok: 1965
délka filmu: 16 min.

synopse

Kolektivní povídkový film Paříž očima… byl zamýšlen jako manifest nové vlny s cílem o ni oživit zájem. Nestalo se tak, ale vzniklo zajímavé dílo, jehož součástí je příběh Odile, která se pohádá se svým manželem a potkává záhadného muže. Snímek je natočený ve dvou záběrech na 16mm film, následně převedený na 35mm.  

biografie

Jean Rouch (1917–2004) byl vizuální antropolog a iniciátor proudu cinéma vérité ve Francii. Jeho rozsáhlou filmografii nelze snadno uchopit, ale většinou své tvorby se tematicky vztahoval k Africe.

více o filmu

režie: Jean Rouch
producent: Les Films du Losange, Les Filmes du Cyprès
scénář: Jean Rouch
kamera: Étienne Becker
střih: Dominique Villain
zvuk: Bernard Ortion

další filmy v sekci

Obchodní cestující
Američtí tvůrci jsou nejvzdálenější vertovskému pojmu film-pravda. Režisérské duo Mayslových je známé omezováním vlivu montáže. Zde se opírají o koncept living camera – být co nejblíže podstatě událostí a nezbavovat je mnohoznačnosti. Tématem filmu jsou životní peripetie několika podomních prodejců biblí. 

Obchodní cestující

Charlotte Zwerin, David Maysles, Albert Maysles
Spojené státy / 1968 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Spatřit Miami
Ne nadarmo se režisér hlásí k inspiraci tvorbou Jeana Viga. V tomto snímku umně rozvíjí vlastní styl – dialogický komentář, mrtvolky, zpomalené záběry a paralelní montáž. Výsledkem je obraz bělošské a černošské společnosti. Film byl v Kanadě cenzurován kvůli záběrům z Kuby a na řečnícího Fidela Castra. 

Spatřit Miami

Gilles Groulx
Kanada / 1962 / 31 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lomelin
Okamžikem pravdy nazývají toreadoři svůj první výstup v aréně. Sledujeme takovou chvíli v životě mexického toreadora, následně zařazeného mezi nejlepší toreadory všech dob. Bez jakéhokoliv komentáře se kamera stává součástí reality, pouze zvuková stopa a střih dodávají význam gestům a emocím Lomelina a jeho rodiny. 

Lomelin

François Reichenbach
Francie / 1965 / 22 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lidská pyramida
Rouch realitu nepronásleduje, on ji vyvolává. Kamera se neskrývá, ale staví se do popředí. Sociologický dokument o střetu kultury bělochů a černochů je založený na improvizaci. Simulace soužití desítky chlapců a dívek je pokusem zachytit podstatu reálně existující skutečnosti a rouchovské koncepce cinéma vérité. 

Lidská pyramida

Jean Rouch
Francie / 1961 / 88 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kronika jednoho léta
Tato sociologická anketa vznikla v létě roku 1960 jako projekt J. Rouche a E. Morina. Film se stal manifestem tzv. cinéma vérité (film pravda) a ve Francii šlo o první celovečerní snímek natočený s kontaktním zvukem. Mísí se zde postupy cinéma direct s novým pohledem na realitu, jak se začal prosazovat ve Francii.

Kronika jednoho léta

Edgar Morin, Jean Rouch
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Neohlížej se
Pennebakerova tvorba je naprosto zásadní pro pochopení vývoje cinéma vérité mimo Francii. Dokument o Bobu Dylanovi je esencí tohoto stylu. Uveden byl až v roce 1967 a zaznamenal nečekaný divácký úspěch. Následně se stal vzorem pro další hudební dokumenty. Přitom jde pouze o záznam anglického turné v roce 1965. 

Neohlížej se

Donn Alan Pennebaker
Spojené státy / 1967 / 95 min.
sekce: Direct Vérité
Kavárnička
Reichenbach byl inovativní tvůrce, který točil všechno kolem sebe a nechal pracovat především vlastní intuici. Namísto portrétu lidí nabízí snímek portrét kavárničky, kde lidé jsou spíše rekvizity a zápletkou se stává až spontánně zaznamenaný telefonický rozhovor majitele kavárny a zákaznice.  

Kavárnička

François Reichenbach
Francie / 1963 / 12 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Paul Anka
Na první pohled vypadá vše jako anketa o nadaném zpěvákovi, idolu jedné generace. Ve výsledku jde o unikátní koncept sledování hvězdy prostřednictvím vlastních fanoušků. Zásadní je zde zvuk, díky němuž se dosahuje nebývalého pocitu reality. Novátorský přístup doplňuje snímek o inscenované výjevy. 

Paul Anka

Roman Kroitor, Wolf Koenig
Kanada / 1962 / 27 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Úskoky
Skupina francouzských školáků se ptá svých amerických vrstevníků – co to je Far West? Malí Američané odpovídají za pomoci své učitelky. Režisér převádí do obrazu dětské výroky a ukazuje, jak stát vštěpuje oficiální názor na Far West. Sledujeme obrazové básnění, nebo jde o politicky angažovaný dokument direct cinema? 

Úskoky

François Reichenbach
Francie / 1963 / 10 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lidé na sněžnicích
Klíčový film direct cinema vznikal bez scénáře a bez obvyklých povolení. Původně to měla být krátká čtyřminutová reportáž o tradičním sportu, jejíž výroba byla ale zamítnuta. Cílem bylo odvést diváka od tradičního reportážního dokumentarismu. Film ukázal cestu, jak dokument osvobodit od pravidel.

Lidé na sněžnicích

Michel Brault, Gilles Groulx
Kanada / 1958 / 15 min.
sekce: Direct Vérité
Zářící zvíře
Ukázka pozdního doznívání direct cinema. Zdánlivě jde o záznam tradičního lovu na kanadského losa „orignal“, ve skutečnosti sledujeme cestu do kanadské duše. Suverénně natočený portrét kamarádů je čekáním na Godota a psychoanalytickým ponorem. Bájné zvíře se stává katalyzátorem mezilidských vztahů. 

Zářící zvíře

Pierre Perrault
Kanada / 1982 / 127 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Hitler? Toho neznám.
Debut B. Bliera je originální antiměšťácký pamflet založený na rozhovorech s několika Francouzi ve věku 15 až 22 let, kteří nepoznali Hitlera. Je unikátní svou formou postavenou na kameře a střihu. Ve své době šlo o natolik provokativní dílo, že bylo zakázáno do 18 let a staženo ze soutěže v Cannes.  

Hitler? Toho neznám.

Bertrand Blier
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt