Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
To Be Framed

To Be Framed

režie: Zbyněk Baladrán
originální název: To Be Framed
země: Česká republika, Nizozemsko
rok: 2016
délka filmu: 8 min.

synopse

Nedávná historie zaniká v zarůstající krajině bývalého německého vojenského areálu, kde si hrají děti. Film skrze performance mladých protagonistů a znepokojivý komentář, který naznačuje, že nevinnost obrazů není tím, čím se zdá být, reflektuje fenomén násilí a nabádá k učení se z minulosti.

biografie

Zbyněk Baladrán (1973) je konceptuální multimediální umělec a také spoluzakladatel prostoru pro současné umění tranzitdisplay. MFDF Ji.hlava uvedl jeho filmy Dead Reckoning (2014) a 40 000 000 (2010).

více o filmu

režie: Zbyněk Baladrán
hrají: Maartje Kunen
producent: Věra Janíčková
kamera: Nikola Brabcová, Jan Vidlička
střih: Jan Vidlička
hudba: Ian Mikyska, Jaroslav Noga

další filmy v sekci

Binární revolver
Mona Lisa pro roboty. Série pohyblivých obrazů vznikla na bázi binárních operací z autorského softwaru Revolver, který je obdobou obrazových syntetizátorů, kde se textové instrukce proměňují ve vizuální data. Zvuková stopa byla vytvořena recyklací obrazových bodů a převodem barevných hodnot do zvukových vln.
osobní program

Binární revolver

Kryštof Pešek
Česká republika / 2019 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Závrať hedvábné stezky
Maršál Tito nechal na důkaz síly socialismu vystavět železniční trať napříč Jugoslávií. V post-ideologickém 21. století představuje její protějšek tzv. hedvábná stezka čínských megalomanských projektů. Videoesej natočená v Černé Hoře, Hongkongu, Kazachstánu a Číně ukazuje globální vizi čínského státního kapitalismu.
osobní program

Závrať hedvábné stezky

Vilém Duha, Pavel Sterec
Česká republika / 2019 / 11 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Obrazy vnějšího světa
Štěstí. Smutek. Člověk. Život. Počítačový program k heslům generuje desítky obrazů za sekundu. Mobilní telefon zaznamenává vnější svět do krátkých klipů. Jejich vizuální koláž doprovází ve voiceoveru rozhovor autora snímku s chatbotem, a vzniká tak experimentální dokument spoluvytvářený výpočetní technikou.
osobní program

Obrazy vnějšího světa

Martin Janoušek
Česká republika / 2019 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Hypnagogia
Animované zpřítomnění polobdělého stavu před usnutím. Různí lidé popisují stav mezi spánkem a bděním, zatímco obraz ilustruje hypnagogické halucinace, tj. vidiny doprovázející proces usínání. Prolínající se barvy a tvary vytvářejí abstraktní krajiny, ze kterých se čas od času vynoří konkrétní objekty.

Hypnagogia

Magdaléna Kvasničková
Česká republika / 2017 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Psí dny
Vyobrazení záchranářského týmu, který pátrá po zaběhnutém psu, je ve skutečnosti abstraktní úvahou nad tím, jak člověk propadá emocionálním iluzím díky nedokonalému mediálnímu obrazu. Kombinaci animace se stabilními záběry z lesního terénu provází autorčin komentář o absurditě předkládané situace.

Psí dny

Martina Holá
Česká republika / 2018 / 7 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Jak přestat sledovat video, co nikdy nekončí
Filmová esej postavená na střetu dekorativních záběrů z ptačí perspektivy a tří mechanických, lineárně propojených monologů rozpitvává podvědomí jedince přesyceného množstvím rozličných voleb, názorů a možností v čísly poháněném věku digitálních médií.

Jak přestat sledovat video, co nikdy nekončí

Jan Martinec
Česká republika, Čína, Tchaj-wan / 2018 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016
Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěžMálo známé Super 8mm filmy Stanislava Hory (1959) z 80. let představují u nás nepříliš frekventovanou polohu výtvarného filmu. Se zázemím v sochařství pojímá Hora film spíše jako výtvarný materiál – animuje jeho prostřednictvím vznik soch, kreslí přes něj, škrábe, atakuje povrch nebo jej využívá jako jedno z médií výtvarného happeningu. Je pro něj nástrojem rozšíření jeho výtvarné praxe do jiné formy, způsobem zachycení vizuálních procesů nebo svého druhu sochařským objektem. Filmy jsou uvedeny v obnovené premiéře v digitálně rekonstruované podobě.Kurátor programu a autor textů: Martin Blažíček (CAS FAMU)Digitální rekonstrukce filmů: Lukáš Janičík, Emiliya VereshchaginaMastering zvuku: Sara PinheirováFilmy Stanislava Hory byly zrekonstruovány v Centru audiovizuálních studií FAMU na základě institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj AMU.Projekce:BabraeČeskoslovensko, 1980, 6 min.Černý hadice / Black HoseČeskoslovensko, 1982, 3 min.Dobře posazená figura / Well-Positioned ModelČeskoslovensko, 1987, 3 min.Oko / EyeČeskoslovensko, 1987, 1 min.Pavouk / SpiderČeskoslovensko, 1987, 4 min.Kameny / StonesČeskoslovensko, 1987, 4 min.Fragment II – West BerlinCzechoslovakia, 1989, 6 min.FILČeská republika, 2016, 5 min.

Film jako výtvarný objekt. Filmy Stanislava Hory z let 1980–2016

90 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Ústí
Poetický krátkometrážní portrét Ústeckého kraje. Pomocí experimentálních výrazových prostředků vytváří hypnotizující studii, ve které se snoubí přírodní a urbanistické krajinné motivy do mnohovrstevnaté dynamické koláže. Film byl natočen na 16mm materiál a vznikal bez použití digitálních triků.Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěž

Ústí

Lukáš Janičík
Česká republika / 2017 / 11 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Funeral
Skrz performance v postindustriální krajině mostecké pánve se autor vypořádává s následky čerpání přírodních zdrojů. Živé obrazy, v nichž inscenuje symbolické pohřby zdevastované krajiny, která paradoxně oplývá podivnou nepřirozenou krásou, jsou kritickým komentářem zacházení s životním prostředím.

Funeral

Vladimír Turner
Česká republika / 2016 / 10 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Řasokoule
Ve světě, kde živá příroda ztrácí místo, vzniká potřeba její náhrady. Aluze na reklamní upoutávku na hebkou zelenou řasokouli rozbíjí vzdálenost mezi sterilním životním prostorem člověka a mořskou rostlinou, která je popularizována coby organický prvek do každé domácnosti.  

Řasokoule

Anežka Horová
Česká republika / 2018 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Hoax
Létající talíř se v černobílých záběrech vznáší na obloze, vytváří iluzi mimozemské síly a až při pohledu blíž je patrné, že jde pouze o hračku. Autor zkoumá problematiku videí rozšiřujících nepravdivé poplašné zprávy, sám jejich principy využívá a upozorňuje na tenkou hranici mezi realitou a fikcí.

Hoax

Jakub Korselt
Česká republika / 2016 / 1 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Dare nativitatis
Intimní esej zprostředkovává niterný prožitek těhotné ženy během příprav i porodu. Do procesu vypořádávání se s bolestí a psychického zpracovávání situace vplouvají také komplexnější otázky: dokumentární záznam se mísí s úvahami a vizemi, které reflektují mysl a strukturu mozku rodičky.

Dare nativitatis

Eliška Cílková
Česká republika / 2017 / 14 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt