Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Uprchlíci jsou tu vítaní
play
Uprchlíci jsou tu vítaní
Uprchlíci jsou tu vítaní
Uprchlíci jsou tu vítaní
Uprchlíci jsou tu vítaní

Uprchlíci jsou tu vítaní

režie: Tomáš Rafa
originální název: Refugees Are Welcome Here
země: Slovensko
rok: 2020
délka filmu: 97 min.

synopse

„Otevřete hranice,“ skandují demokraticky smýšlející obyvatelé v Berlíně i frustrovaní uprchlíci za ostnatým drátem provizorních táborů. Křivolakou trajektorii mezi nimi protkávají setkání s empatickými dobrovolníky i střety s represivními státními složkami a nepřátelsky naladěnými občany ultrapravicového ražení. Režisér přibližuje dramatickou atmosféru nezáviděníhodné přítomnosti a nejisté budoucnosti běženců bezprostředním ponorem do emočně vypjatého dění. Aniž by události zcizoval komentářem a stavěl se do pozice distancovaného svědka, umožňuje divákovi prostřednictvím dravé kamery stát se přímým účastníkem cesty ke svobodě.
 
 
„Když natáčíte mezi ultrapravicovými skupinami, nejdůležitější je dělat, jako byste do ní patřili, a zachovat klid. Diskusí se neúčastním, zaznamenávám jejich výroky proto, že to sami chtějí, otázky jim nikdy nekladu.“ T. Rafa

biografie

Výtvarník, fotograf a režisér Tomáš Rafa (1979) studoval na Akademii umění v Banské Bystrici a ve Varšavě. Od roku 2009 dokumentuje rostoucí nacionalismus a neofašismus v prostoru někdejšího Visegrádu. Na rodném Slovensku se angažuje v přetvoření „sportovních zdí“ ohraničujících romské komunity v street artové galerie. Počínaje rokem 2015 se zaměřuje na evropské řešení uprchlické krize. Jeho projekty byly k vidění mj. na pražském a berlínském Bienále i v newyorské galerii MoMA PS1.

více o filmu

režie: Tomáš Rafa
producent: Združenie Art Aktivista
kamera: Tomáš Rafa
střih: Tomáš Rafa

další filmy v sekci

Příběh zimní zahrady
Valentina Voroninová, zahradnice a urputná správkyně skleníku, dostává po pětačtyřiceti letech výpověď. Nerovný souboj s financemi a chátrající budovou vyhrává čas a neodkladně se přibližující důchodový věk. Chřadnoucí zimní zahrada následuje ochabující síly svérázné manažerky a vizionářky. Neodbytné přesvědčení, že rostliny skleníku zahynou, pokud se o ně přestane starat, se protíná s objevem ezoteriků, šamanů s virgulí, kteří před vchodem do zimní zahrady odhalí zřídlo pozitivní energie. Palmové listí šustí jako němý svědek melancholického zápasu s časem a neúprosným zánikem. Další krutá zima je na spadnutí.„Film vychází z vlastního vnitřního rytmu bez přímé řeči autora. Přehodnocuje realitu a hlavní konflikt mezi sny a skutečností umisťuje do ironických a trochu kouzelných podmínek.“ S. Mozgovyi

Příběh zimní zahrady

Simon Mozgovyi
Ukrajina / 2018 / 75 min.
sekce: Mezi moři
Světová premiéra
noimage
FilmÚTOČIŠTĚ ukazuje každodenní úsilí o nový život. Žadatelé o azyl jsou umístěni v zajišťovacích zařízeních a poté jsou přesunuti do přijímacího střediska. Kvůli zpřísněnému řízení je vyhověno jen jednomu z deseti žadatelů. Ti, jimž je přiznán status uprchlíka, jsou umístěni v preintegračním zařízení, kde se setkávají se sociálními pracovníky, učí se jazyk a připravují se na život v Maďarsku.

Mezi dvěma světy

Viktor Oszkár Nagy
Maďarsko / 2011 / 67 min.
sekce: Mezi moři
Středoevropská premiéra
Krajina Zero
Observační dokument, prolínaný inscenovanými pasážemi, přibližuje problematickou koeexistenci přírody, lidí a průmyslu na břehu Jaderského moře. Čistě vizuálními prostředky bez využití komentáře a dialogů režisér předkládá autentické příběhy tamních obyvatel, které před kamerou civilně odehrávají profesionální herci. Znepokojivý ekologický apel brojící proti občanské pasivitě sugestivně zpřítomňují statické záběry komponované na střed. Terčem neverbalizovaných, ale zjevných úvah se stávají důsledky neuvážených zásahů do krajiny, které bezprostředně ovlivňují každodenní život společnosti. Jejich naléhavost umocňují nezúčastněně ambientní zvuky i temný hudební podkres.„Tento titul může být interpretován jako krajina industriální katastrofy. Smysl ale jde ještě dál než ekologie, může sloužit jako interpretace antropologického kontextu vztahu mezi lidskými bytostmi, přírodou, kulturou, hospodářstvím a aktivistickou ekologií.“ B. PavićZdravici režiséra můžete vidět ZDE.Q&A s režisérem Bruno Pavić:
osobní program

Krajina Zero

Bruno Pavić
Chorvatsko / 2020 / 71 min.
sekce: Mezi moři
Světová premiéra
Poloviny
Hlavní protagonista filmu Alexandr Zarchikov pracuje na nákladních lodích, jež přepravují napůl rozřezaná japonská auta do ruského přístavního města Vladivostok. Zde jsou auta znovu smontována a dopravci je odtud odvážejí na místo určení. Zarchikov se rozhodl, že si vyzkouší práci na pevnině, a proto se jedním z aut vydává na cestu Sibiří. Svou zkušenost přetavil v meditativní filmovou esej, symbolicky rozdělenou na dvě poloviny (moře a země), ve které rozvažuje o svém vztahu k rodné zemi, náboženství a přírodě a pokouší se překonat pocit vykořeněnosti.DETAIL:„Když jsem pracoval na lodi, jako je tahle, vždycky jsme se v pořádku vrátili. Teď už se ale na moři necítím doma. Ani na Sachalinu, kde jsem se narodil, už mě to netěší. Možná, že pomocí tohohle filmu zjistím, kam vlastně patřím.”

Poloviny

Alexandr Zarchikov
Francie, Rusko / 2015 / 95 min.
sekce: Mezi moři
Mezinárodní premiéra
Hlubina dva
Dějiny ozbrojeného konfliktu v Kosovu, do nějž posléze zasáhly i jednotky NATO, zahrnují četné dosud neprobádané události. Patří mezi ně masové vraždy civilistů, které se srbská policie snažila utajit. Poetický dokument Ognjena Glavoniće prezentuje šokující výpovědi svědků a nechává na divákovi, aby si z nich poskládal obraz tehdejšího dění. Znepokojivě úchvatná vizuální stránka dodává událostem aktuální rozměr – dlouhé záběry míst paměti, v nichž se zvěrstva odehrávala, tvoří emblém přežívání minulého v přítomném, jež nezadržitelné plynutí času vpřed obvykle zahlazuje.„Za pomoci světla a zvuku, záznamů svědeckých výpovědí kombinovaných s obrazy z míst, kde se zločiny udály, působí film přímo na divákovy pocity, představy a emoce.“ Ognjen Glavonić

Hlubina dva

Ognjen Glavonić
Srbsko, Francie / 2016 / 80 min.
sekce: Mezi moři
Česká premiéra
Ve sklepě
Statické, dokonale komponované obrazy vykreslují privátní sféru života několika Rakušanů jako tragikomickou sklepní fresku. Před našima očima defilují výjevy ze sportovní střelnice, sadomasochistických heren či soukromého muzea nacismu. S téměř vědeckým zaujetím pozorujeme chování několika jedinců v jejich přirozeném prostředí – v příšeří či záři umělého osvětlení, ve kterých se oddávají svým neobvyklým koníčkům. Snímek udržuje diváky v nejistotě, do jaké míry jsou jednotlivé scény inscenované: kde končí freska a začíná fraška.DETAIL:„Svého otroka pro milostné hrátky opravdu vroucně miluji. A je to oboustranné, on mě též zbožňuje. Naši lásce to nijak neškodí, ba naopak. Tohle může fungovat, jen pokud opravdu oddaně milujete.“

Ve sklepě

Ulrich Seidl
Rakousko / 2014 / 85 min.
sekce: Mezi moři
Česká premiéra
noimage
FilmTERITORIUM o anarchistech, samozvaných knížatech i osamělých bláznech, kteří na okraji globalizace vyhlásili válku státům tím, že si založili svůj vlastní. Používají své zákony, jazyky a mince, vedeni podivínstvím, různými ideologiemi či představami o alternativních způsobech soužití vymezují svůj prostor, který jen dokazuje, že na začátku je individuální svoboda a na konci stát.

Stát jsem já

Paul Poet
Rakousko, Německo, Lucembursko / 2011 / 100 min.
sekce: Mezi moři
Mezinárodní premiéra
Zítra
„Oni vyhlásili vojnu svobodě, my vyhlašujeme svobodu Vojně.“ Vojna vyhlásila válku putinovskému Rusku - extrémní akce výtvarné skupiny jsou součástí komplexního postoje radikálně zpochybňujícího život v pozdním kapitalismu a výrobně-společenské vztahy soukromého vlastnictví. Andrej Grjazev uvnitř umělecké skupiny v deníkových záznamech sleduje pouliční akce a radikální, neutuchající odboj vůči hodnotám současné putinokracie, který vede až k zatčení a soudnímu procesu s členy guerillové jednotky.  

Zítra

Andrey Gryazev
Rusko / 2012 / 90 min.
sekce: Mezi moři
Česká premiéra
Věci
Takřka deset let od konfliktu v Gruzii se gruzínští obyvatelé území zabraných Ruskem stále nacházejí v dočasně zřízeném táboře, kde vyčkávají na návrat domů. Obydlím jim jsou unifikované domky. Z původních domovů si sem přinesli jen pár předmětů, které stačili popadnout při útěku před dobyvatelskou armádou. Stejně strohé, až prázdné jako provizorní obydlí jsou i jejich životy vydané všanc čekání věcí příštích. Právě archiválie předchozího života, všední věci přinesené z původních domovů, jsou v tomto meditativním dokumentu nejhmatatelnějším projevem nezvratnosti plynutí času měřeného ztrátami. „Pokusili jsme se vyobrazit válečnou zkušenost nahlíženou ze zvláštního úhlu, naslouchat lidem, ne statistikám, spíše pozorovat, než se vyptávat, hloubat o něčem, co je nám společné – o vztazích.“ Nino Gogua

Věci

Nino Gogua
Gruzie / 2016 / 62 min.
sekce: Mezi moři
Světová premiéra
Můj přítel Boris Němcov
Ruský politik Boris Němcov byl až do své násilné smrti v únoru 2015 známý jako hlavní tvář protiputinovské opozice. Důvěrný portrét přibližuje jeho aktivity z posledních let, kdy protestní hlasy v ruské společnosti začaly sílit. Snímek nezachycuje velkolepé proslovy a gesta, nýbrž hlavně každodenní činnost politika, jež kromě vystoupení v médiích či na demonstracích obnášela dlouhé pracovní cesty, kancelářskou rutinu či diskuze s lidmi na ulicích. Bezprostřední kontakt Němcova se sociálními herci i režisérkou prokazuje jeho odvahu a spontánnost, a to bez zbytečného patosu. „Je to dlouhometrážní debut, dokumentární tragédie. Vytvořit tento portrét Borise Němcova trvalo tři roky. Výjimečný vůdce ruské opozice, zavražděný v únoru 2015, je v něm ukázán se sympatiemi, lidskou vřelostí a ironií.“ Zosja Rodkevičová

Můj přítel Boris Němcov

Zosya Rodkevich
Estonsko / 2016 / 70 min.
sekce: Mezi moři
Česká premiéra
Zhasni světlo
Mysoginský Alex odsouzený za vraždu své přítelkyně a žijící se svými prarodiči, oblíbený synek z bohaté rodiny Christian a Papan, mladý otec malé dívky pocházející z chudých poměrů – tři romští muži se vracejí po letech z vězení a navazují první kontakty se svými rodinami. Snímek, který zachycuje pozorovatelským stylem okamžiky krátce před a po propuštění tří mužů, rozkrývá tři tváře romské komunity v současném Rumunsku.  

Zhasni světlo

Ivana Mladenovic
Rumunsko / 2012 / 71 min.
sekce: Mezi moři
Česká premiéra
Cikáni jdou do voleb
Romská populace tvoří na Slovensku oficiálně 1,7%, neoficiálně až 10% obyvatel. Jejich zastoupení v politice je nulové. Ve volbách v roce 2009 sezrozhodl nekorunovaný vůdce Romů Vlado Sandrei kandidovat do parlamentních voleb a hájit tak práva menšiny ve vysoké politice. Tragikomicky pojaté volební dobrodružství staví do kontrastu nevyvážený rodinný život, pragmatický politický couching i předvolební turné, které mělo změnit poměr Romů ve slovenské politice.  

Cikáni jdou do voleb

Jaro Vojtek
Česká republika, Slovensko / 2012 / 72 min.
sekce: Mezi moři
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt