Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
utopie 360°
play
utopie 360°
utopie 360°

utopie 360°

režie: Violena Ampudia Rodriguez
originální název: utopía 360°
země: Kuba
rok: 2020
délka filmu: 6 min.

synopse

Světelné body, těkající obrazy interiéru i obrazovky počítače, tváře skryté za brýlemi na virtuální realitu, hlasy ve fragmentech zpřítomňující minulost Kuby, její kolonizaci i revoluci. To vše evokuje hru ve virtuální realitě Utopia 360, kterou testují dva mladí kubánští hráči a jejíž průběh si na základě záblesků a útržků skládá sám divák.
 

biografie

Kubánská režisérka Violena Ampulia (1993) vystudovala režii na katedře médií a audiovizuální komunikace na univerzitě umění v Havaně. V současnosti studuje dokumentární režii na Mezinárodní škole filmu a televize. Mezi její předchozí filmy patří Roma (2017), Tilín Tilín (2016) či La cabeza dentro del agua (2015). 
 

více o filmu

režie: Violena Ampudia Rodriguez
producent: Marllory Lorena Quio Valdivia
střih: Emilia Vergara

další filmy v sekci

noimage
FilmPOZICE vytváří v až pochodovém rytmu iluzi pohybu člověka a jeho kroků. Činí tak postprodukčním spojením fotografií z míst, kde se obvykle konají vojenské přehlídky, ale kde se většinu roku procházejí turisté. Zaměření na cíl a správnou pozici je hlavním pravidlem při průzkumu základních vlastností filmu.

Stochastika

David Kidman
Francie / 2011 / 6 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra
Zachráněná noc
Drobní živočichové různých druhů byli natáčeni v noci, zvětšeni pod poloprůhlednými sférickými skly. Aktivita neustále se pohybujících organismů vytváří při makropřiblížení nečekané obrazy neklidu, proměnlivosti, přemisťování a tvarové vynalézavosti. „La Notte Salva je cesta pocitů, jež se točí kolem své podstaty, aniž by ji odhalila a aniž by se otevřela lidskému jazyku.“ G. Boccassini

Zachráněná noc

Giuseppe Boccassini
Německo, Itálie / 2019 / 12 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Vzducholoď
Nejnovější film legendárního experimentálního filmaře skládá zpravodajské záběry obřích vzducholodí s důrazem na monstróznost jejich konstrukcí a až děsivé působení na realistických zobrazeních, z nichž ale autor zdůrazní mýtotvornost těchto objektů, dojem tajemství a zřejmého úžasu, které vyvolávaly ve své době. Zlatá éra vzducholodí nastala mezi světovými válkami, kdy lítaly až k severnímu pólu, prvně přeletěly Atlantik či dokonce kolem světa. Za války je pak především Německo používalo pro námořní průzkum, ale i k vzdušnému teroru proti civilistům. Později ještě sloužily hlavně v USA jako létající radarové stanice.

Vzducholoď

Kenneth Anger
Spojené státy / 2012 / 9 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Prvky 1, 2, 3
Strom, voda, dům. Zkoumání částic vyobrazení a hudebních vět skládaných do soustav dojmů a jednoznačností s charakteristikami pohybu, kontrastu a stylistických příznaků, jimiž jsou formulovány popisy základů ve studii vratkosti a pevnosti zobrazení. „Celuloid musí pokračovat!“ T. Burlin

Prvky 1, 2, 3

Tomaž Burlin
Francie / 2017 / 7 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Světluška
Performativní film skládá detaily výrazů soustředěných tváří s abstraktními kompozicemi, které ubíhají k výrazným světelným bodům, i geometrizujícími záběry tančících figur, aby tak asociativně ztvárnil motiv světlušek, jež v kubánské mytologii představují strašidýlka, dozvuky ohňů či duše putující nocí. „Prostřednictvím společně vytvářených procesů a experimentování točím filmy, jež umožňují smyslový zážitek a rozšiřují vnímání diváka o zachycený sociální/politický/kulturní/osobní jev.“ C. Claremi 

Světluška

Claudia Claremi
Kuba / 2019 / 17 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Těžká víčka (remasterovaná verze)
Důsledná manipulace nalezeného materiálu s obrazy tváří a postav v městských kulisách rozpouští pohyby do obrazových ozvěn, aby tak melancholické pozůstatky původního filmu podlehly digitální básnivosti rozostření, až rozpadu významu a rozeznatelnosti věcí, gest a mimiky. „Produkce filmu zahrnuje i výrobu kopií. Duplikace je do tohoto média přímo vtělená. Ač na obsahu se nic nemění, změna vnější formy je novou zkušeností.“ S. A. Fruhauf

Těžká víčka (remasterovaná verze)

Siegfried Alexander Fruhauf
Rakousko / 2017 / 9 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Barokní žena  (č.7-11)
Dokumentární záběry, hollywoodská kinematografie i videohry se střetávají, překrývají a noří do sebe v dadaistické koláži, inspirované poezií maďarského básníka Mária Z. Nemese. Hypermediální podstata současnosti je zvýrazněna pomocí fragmentů osvobozených od zpřehledňujících narativních rámců.    
osobní program

Barokní žena (č.7-11)

Péter Lichter
Maďarsko / 2020 / 16 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Ďábel měl jiné plány (2. akt)
Úzkost zakoušenou během prvních měsíců covidové pandemie proměnil Guli Silberstein ve filmový experiment o třech aktech. Ideální výrazový prostředek k vyjádření strachu a paranoie nalezl v kolorované verzi zombie hororu Noc oživlých mrtvol, který proměnil v asociativní proud abstraktivních obrazů.     „Zpracovaná hybridní forma filmu, kombinující video a digitalizaci, se stala proudem vědomí působícím přímo na smyslové vnímání, odrážející dopad koronavirové pandemie, vyjadřující strach, paranoiu a podezřívavost.“ G. Silberstein Guli Silberstein and other authors from the Fascinations section talk film:
osobní program

Ďábel měl jiné plány (2. akt)

Guli Silberstein
Velká Británie / 2020 / 13 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Přemístění
Vratká soudržnost obrazu rozvracená digitálním rozkladem a překrytími zdůrazňuje ve výtvarně působivé skladbě nutnost promýšlet remediovaná dílčí sdělení k tématům nacionalismu či militarismu, neboť autor pracuje se záběry pálení palestinských polí židovskými osadníky či přísahy izraelských vojáků u jeruzalémské Zdi nářků.  „Mé filmy sledují modely přírody, krajiny a člověka tak, jak je vnímá kamera a lidská mysl, přičemž mou snahou je porozumět nezměrné intenzitě prožívání světa prostřednictvím elektronických médií.“ G. Silberstein

Přemístění

Guli Silberstein
Velká Británie / 2019 / 5 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Seriál moře #10
Plachetnice na vlnách, různě modré kusy mraků a pevniny, spojitost proměny moře a oblohy. Symetrie plynutí, pevnost horizontu. John Price, který mistrovsky pracuje s rodinnými snímky a nalezeným materiálem a soustřeďuje se na precizní ruční práci s filmem, získal cenu pro nejlepší experimentální dokument na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Desátý díl série je studií dotyků moře se zemí a oblohou.  

Seriál moře #10

John Price
Kanada / 2011 / 10 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
Ztišená vesnice
Jedna z nejvýraznějších současných experimentátorek vychází z dokudramatu Humhreyho Jenningse The Silent Village, natočeného v roce 1943 v britské hornické vesnici. Místní hráli obyvatele české vesnice Lidice, která byla během protektorátu vyhlazena a vypálena německými okupanty. Režisérka vybranou scénu příjezdu nacistických vojáků přestřihává a opakovaně používá s jinou zvukovou stopou. Zvuk jako nástroj společenské kontroly a opakování jako příznak historické paměti.  

Ztišená vesnice

Deborah Stratman
Spojené státy / 2012 / 7 min.
sekce: Fascinace
Česká premiéra
Stanice divokých palem
Časosběrné pozorování stanice metra, ruchu její každodennosti, kdy se do manipulace s rychlostí zobrazení promítá osobní čas pozorovatele a zaostření nechává vyniknout jen části přehlceného obrazu. Vydává se do obchodů, opraven, pozoruje kanál, velké obrazovky a palmy, dívá se skrytě i nápadně a pro každou situaci hledá její vlastní tempo, v němž se odehraje.  

Stanice divokých palem

Adam Ruszkowski
Čína, Polsko / 2011 / 4 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt