Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu
play
Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu
Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu
Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu
Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu
Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu

Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu

režie: Jan Gogola ml.
originální název: Věčný Jožo aneb Jak jsem potkal hvězdu
země: Česká republika, Slovensko
rok: 2020
délka filmu: 81 min.

synopse

Netradiční dokumentární portrét rozkrývá komplikovanou osobnost slovenské hudební legendy Joža Ráže, zpěváka poprockové skupiny Elán. Ze záznamu každodenních situací, hravých momentů, intimních rozmluv o Bohu či smrti i vzpomínek na minulost režisér skládá komplexní obraz masami milovaného člověka, který se přes všechny životní úspěchy cítí být osamělý. S přesvědčením, že je důležité otevřít se světům, které jsou nám cizí, natáčel režisér snímek deset let, poddal se rodícímu se přátelství a jeho osobní přístup přibližuje protagonistovu civilní metafyziku, jeho „přirozenou schopnost žití ve vesmíru s Bohem“.

 

Pro natáčení je charakteristická ambivalence mezi vážným a nevážným, mezi sdílením, sblížením a odstupem i konfliktem: Rážův vesmír v konstelaci kakaa a whisky, hudby a rodiny, diktátorství a meditace, okamžiku a věčnosti, slávy a šroubováku, Boha a nicoty či třeba Šmouly a Gargamela.“ J. Gogola ml.

Q&A s Janem Gogolou ml. :

biografie

Jan Gogola ml. (1971) je režisér, dramaturg, scenárista a pedagog. Jeho dokumenty, zpravidla reflexivní či stylizované, se často zabývají tématem všednosti. V roce 2009 získal na MFDF Ji.hlava hlavní cenu v sekci Česká radost za snímek Mám ráda nudný život (2006). Do zmíněné sekce se v nedávných ročnících prosadil vícekrát, např. s filmy Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus (2013), František svého druhu (2014) nebo Exkurze aneb Historie současnosti (2015).

více o filmu

režie: Jan Gogola ml.
producent: Ladislav Cmíral, Ivan Ostrochovský
kamera: Petr Vejslík
střih: Ladislav Cmíral
zvuk: Jiří Kubík

další filmy v sekci

Mých posledních 150 000 cigaret
Souboj s tabákovým průmyslem pomocí infotainmentu i osobního videodeníku, pomocí autentičnosti i stylizace. Autor se, vyzbrojen fakty a převlečen za obří cigaretu, vydává do veřejného prostoru, ale i k branám tabákových koncernů a mezi politiky. Odvykací mise těžkého kuřáka i fraška s jasným antihrdinou. Den 2. „Jedině jít spát, nebo se ožrat a usnout… Bože, já bych kouřil!“ Režisér a protagonista hovoří rozechvělým hlasem toxikomana na detoxu, fakta mluví jasně: „Cigarety zabíjejí rychleji než zbraně.“

Mých posledních 150 000 cigaret

Ivo Bystřičan
Česká republika / 2013 / 52 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
František svého druhu
Bývalý úředník František Krause se již třicet let věnuje ornitologii. Ochraňuje a zkoumá ptáky, vyrábí pro ně budky a snaží se jim být co nejblíž. Ptactvo eviduje s matematickou přesností, záznamy archivuje a důsledně třídí všechny informace, které získá. Gogolův dokumentární portrét ukazuje, jak v sobě Krause propojuje lásku k přírodě s pozitivistickou úctou k faktům a logickému myšlení. Tuto pozoruhodnou symbiózu dotváří a jemně ironizuje mluvený komentář, který svým záměrně přehnaným důrazem na drobná fakta podvrací konvenční popisné výklady, na jaké jsme zvyklí z tradičních dokumentů o přírodě.DETAIL:„Tady vidíš, že z naší strany je ukončená nejmladší větev rodu Krausů.“ „A co po tobě zůstane?“ „Spousta ptačích budek.“

František svého druhu

Jan Gogola ml.
Česká republika / 2014 / 26 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
noimage
FilmOSAMĚNÍ portrétuje šestici mužů a žen, kteří žijí bez stálých partnerů, přestože většina z nich otevřeně přiznává, že po nich touží. K tomu, aby v záběru jednoho roku ukázala pozadí života nezadaných a osaměle bydlících mladých lidí, využívá režisérka úsporný styl, soustředěný na podstatné jevy v chování hrdinů, v jejich zvycích i prostředí, které je obklopuje.

Generace Singles

Jana Počtová
Česká republika / 2011 / 77 min.
sekce: Česká radost
FREM
Film je reakcí na současnou vlnu posthumanistického uvažování způsobeného rozvojem technologií a umělé inteligence stejně jako klimatickou krizí. Lidský druh si začíná uvědomovat svou nedůležitost a pomíjivost a lidská identita se ocitá v krizi. Snímek FREM se pokouší tento pocit reflektovat a vytváří odlidštěný a odcizený pohled na krajinu a přírodu za hranicemi lidského vnímání skutečnosti. Kusé myšlenky a útržky dialogů, různorodá hudba přerušovaná ruchy a glitchy a zdánlivě zmatená, neukotvená kamera vytvářejí znepokojivou filozofickou úvahu nad limity antropocentrického myšlení. „Natáčení tohoto filmu byla v každém ohledu extrémní zkušenost, a to nejen fyzická, protože jsme točili na Antarktidě. Musela jsem myslet nemyslitelné. Nechat za sebou vězení antropomorfismu. Přestat být člověkem.“ V. Čákanyová     

FREM

Viera Čákanyová
Česká republika, Slovensko / 2019 / 73 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
Několik Let
Donkichotský boj Miroslava Brože za zlepšení situace Romů v Česku na sebe bere podobu manifestace za likvidaci prasečí farmy. Prázdnota prostoru na místě zamýšlené blokády vyvolává frustraci a beznaděj pro vizi aktivnější občanské společnosti. Rozpačitost z výsledků protestu vyvstává v kontrastu s hutností Brožových komentářů ve voice-overu a jeho aktivitou na sociálních sítích, jejíž záznam je nenásilně zakomponován do obrazu. DETAIL:„Já vám volám z Let u Písku, kde je prasečí farma na místě koncentračního tábora pro Romy. My teď blokujeme nenásilně vstup na farmu. Chtěl jsem vás poprosit o jakoukoliv pomoc. Je nás tady málo.“

Několik Let

Martina Malinová
Česká republika / 2014 / 47 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
SAMA
Luba Skořepová strávila poslední léta svého života o samotě a v boji o možnost zůstávat co nejdéle aktivní divadelní herečkou. Štáb dokumentaristů vpustila do svého bytu, aby natáčel její všední život. Vznikl film, který sice obsahuje archivní záběry z dob hereččina mládí, ale rozhodně to není životopisný snímek. Tvůrci se soustředí na přítomnost a zachycují aktuální situaci staré osamělé ženy, které nechybí vůle k aktivnímu životu, ale ostatním na ní přestává záležet. Skořepová vznik díla sama iniciovala s tím, že chtěla upozornit na téma samoty lidí ve stáří. „Luba si přála natočit film Sama, aby upozornila na téma samoty lidí ve stáří. Věřím, že se nám to povedlo.“ O. Faifr

SAMA

Otakar Faifr
Česká republika / 2017 / 63 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
Feral
Charlie Soukup je undergroundový písničkář a signatář Charty 77. Na začátku 80. let emigroval. Posledních několik desítek let žije osaměle v australské divočině jako poustevník a buddhista. Dokumentarista Jiří Holba ho vyhledal na rozsáhlém pozemku v buši, kde si Soukup buduje tajné přístřešky a žije stranou civilizace. Celý snímek natočil sám přímo na místě a zachytil v něm spontánní rozhovory a situace, ve kterých nechává naplno působit Soukupovo svérázné charisma. Série monologů vyznívá jako svým způsobem strhující proud řeči na hraně blouznivosti a pronikavých životních postřehů.  „Zajímá mne film jako báseň, jako dotek života, mávnutí kouzelného proutku, náhlé vzplanutí jiskry v nekonečné tmě, rozluštění hlavolamu. Bez začátku, bez konce, vše v jednolitém prostoru. A láska.“ J. Holba

Feral

Jiří Holba
Česká republika / 2018 / 72 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
Konec světla
Na scéně skutečné víc než dost nechává režisér tohoto hybridního filmu plynout neskutečný příběh. Zatímco před rijeckým divadlem demonstrují chorvatští nacionalisté proti – i u nás už dobře známému – uměleckému šéfovi Oliveru Frljičovi, na nedalekém ostrově Goli otok secvičují naturščici surreálné představení. Rozpadající se budovy bývalého internačního tábora, zřízeného tajně Titovým režimem pro politické vězně, slouží jako kulisy lynchovskému výjevu, v němž se ušpinění herci stávají objekty v panoptiku svých snů. Svět imaginace a svět holé skutečnosti se zase začínají sobě vzdalovat.„Volej ke mně a já ti odpovím; sdělím ti veliká tajemství, o kterých nevíš. Jeremjáš 33:3“ A. Suk

Konec světla

Aleš Suk
Chorvatsko / 2018 / 62 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
Všichni mají pravdu? Karel Floss a ti druzí.
Multiportrét vývoje českého porevolučního myšlení a cítění centralizovaný kolem osobnosti filozofa a levicového křesťana Karla Flosse. Jeho ideje o bohu, pravdě i politice obkružují jako satelity výroky silně protikladných osobností, od Milana Knížáka přes Ondřeje Slačálka a Noama Chomského až po zástupce českých národovců. Film s jemnou ironií využívá přiznaně vachkovského stylu a staví na významových kontrapunktech, situačním humoru a zcizujících formálních prvcích. Vzniká jakési audiovizuální koryto, kterým proudí kanalizovaný hněv národa, připomínajícího dítě, které se učí myslet a neví, k čemu se vztáhnout dřív – protože v jistém smyslu vlastně „všichni mají pravdu“.DETAIL:„To znamená, že pravda sjednocuje, ale sjednocuje bez toho, že by požadovala rezignaci na rozdíly. A proto se vyhneme pasti dogmatismu – dogmatická je taková pozice, která tvrdí, že pokud existují pravdy, tak ty pravdy nepřijmou žádné rozdíly."

Všichni mají pravdu? Karel Floss a ti druzí.

Helena Všetečková
Česká republika / 2015 / 124 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
Dva nula
22 pohledů na ty, kteří se dívají, nabízí český fotbalový dokument Pavla Abraháma. Na zápase Sparty se Slavií tvůrci natáčeli 22 kamerami spontánní reakce různých návštěvníků, fanoušků, turistů, intelektuálů i zaměstnanců ochranky. Experiment s českým národním sportem ukazuje fotbal jako hru, kolem které fotbaloví diváci rozvíjejí svébytnou škálu různorodých her.  

Dva nula

Pavel Abrahám
Česká republika / 2012 / 108 min.
sekce: Česká radost
Zákon Helena
Dokumentaristka Petra Nesvačilová ohledává slavnou kauzu Berdychova gangu. V centru jejího zájmu stojí policistka Helena Kahnová, ovšem pouští se i do rozhovorů s dalšími zúčastněnými včetně obviněných a odsouzených. Vytváří tak mozaiku, která nevypovídá ani tak o kauze samé a jejím pozadí, ale spíše o lidech pohybujících se na hraně zákona, o jejich motivech a myšlení. Sama autorka se zaplétá do kontaktů s podsvětím a stává se jednou z aktérek filmu. Musí zvažovat, zda je bezpečné se s některými lidmi stýkat, a vede ji to k otázkám o podstatě zločinu nebo dobra a zla vůbec.„Myslela jsem, že natočím jen portrét o statečné policistce, ale nakonec jsem se ocitla v místech, kterých jsem se vždycky bála a znala je jen z filmu. V podsvětí. A teď koukám, že to podsvětí je kolem nás a někdy hodně blízko.“

Zákon Helena

Petra Nesvačilová
Česká republika / 2016 / 80 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
Techsquat
Nová forma komunitního bydlení zvaná techsquat je otevřená všem kreativcům, podnikatelům a manažerům, kteří chtějí sdílet svůj pracovní i osobní časoprostor s podobně zaměřenými jedinci. Pět mladíků, kteří společně obývají pražský byt, o techsquattingu rádo přemýšlí jako o progresivním a stimulujícím životním stylu. Autoři dokumentu sledujícího jejich každodenní život testují životaschopnost této představy. Observační metoda založená na delších statických záběrech – a definitivně odhalená v závěru filmu – nicméně autorům nebrání v drobné jízlivosti projevující se ve výběru scén a jejich řazení. DETAIL:„Kvalita – vlastně je to nějaký atribut věci, že třeba jako přetrvá čas nebo že plní skvěle funkci. Já si myslím, že kvalitní můžou být i lidi, a pevně doufám, že je tady velké množství kvalitních lidí.“

Techsquat

Tereza Bernátková
Česká republika / 2015 / 36 min.
sekce: Česká radost
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt