Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů

ji-hlava dok cdf

Vědeckotechnická revoluce a budoucnost socialismu v naučných filmech 60. let

originální název: Vědeckotechnická revoluce a budoucnost socialismu v naučných filmech 60. let
délka filmu: 120 min.

synopse

Civilizace na rozcestí: Vědeckotechnická revoluce a budoucnost socialismu v naučných filmech 60. let

 

Projekce předchází výstavě Sebeuvědomění vědy: Vědeckotechnická revoluce a limity emancipace, která proběhne od prosince 2018 v pražských galeriích Display a FUTURA. Výstava se zabývá působením interdisciplinárního výzkumného týmu, který měl v šedesátých letech dvacátého století pod vedením filozofa Radovana Richty předložit vizi „nového československého modelu socialismu”. Vzestup kybernetiky a automatizace měl pomoci vytvořit humánnější socialistickou společnost osvobozenou od manuální práce, stejně jako od mnoha dosavadních ideologických autorit a šablon. Výstava, kterou připravuje tým historiků, kurátorů a umělců, stopuje křehkou hranici, která odděluje emancipační potenciál vědy a technologie od jejich využití při ustavování a udržování technokratické moci nebo autoritářských režimů. Cílem je rekonstrukce interdisciplinárního dialogu 60. let, který v současnosti nabyl znovu na svém významu, zejména v souvislosti s tématy automatizace, společnost bez práce nebo klimatické změny. 

 

Projekce je výstupem z projektu „Ztvárněte budoucnost! Koncept vědeckotechnické revoluce“ v rámci programu „Strategie AV21: Evropa a stát: mezi barbarstvím a civilizací“ (Akademie věd České republiky, 2018). Partnerem projektu je Národní filmový archiv.

 

biografie

Automaty a lidé
Československo 1960, 14 minut

námět, scénář a režie: Rudolf Obdržálek, kamera: Jan Matoušek, střih:
Milada Sádková, odborný poradce: František Kuta

Jeden z řady populárně-vědeckých filmů Rudolfa Obdržálka na téma
automatizace seznamuje s prací automatů a ukazuje, že automatizace
není jen technická záležitost, ale má své souvislosti politické,
sociální i ekonomické.

Šest naléhavých disputací

díl č. 1, O ztraceném ráji

díl č. 4, O nezbytnosti hry


Československo 1967, 32 + 30 minut

scénář a režie: Josef Kořán, kamera: Vladimír Lorenc, střih: Marie
Křížková, hudba: Ilja Hurník, odborní poradci: dr. Jan Bolina, dr.
Jindřich Filipec

Šestidílnou sérii dokumentů o práci týmu Radovana Richty na studii
Civilizace na rozcestí natočilo studio Dokumentární film na zakázku
Československé akademie věd. Richta a jeho kolegové zde rozmlouvají o
životním naplnění člověka v éře vědecko-technické revoluce.

další filmy v sekci

Funeral
Skrz performance v postindustriální krajině mostecké pánve se autor vypořádává s následky čerpání přírodních zdrojů. Živé obrazy, v nichž inscenuje symbolické pohřby zdevastované krajiny, která paradoxně oplývá podivnou nepřirozenou krásou, jsou kritickým komentářem zacházení s životním prostředím.

Funeral

Vladimír Turner
Česká republika / 2016 / 10 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
The conglomerate eternity
Archeologicky významné místo rozprostírá svoji paměť rovinami mýtů, rituálů a lidových vyprávění v esejistickém pojednání o podobách historické kontinuity. Absence kontaktního zvuku a minimalistická hudby zdůrazňuje vizuální motivy živoucích i neživých stop v krajině. 
osobní program

The conglomerate eternity

Petr Pololáník
Česká republika / 2018 / 14 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Dialog
Dialog mezi obrazem a zvukem reinterpretuje scénu z filmu Cizinec (1967, r. Luchino Visconti), v níž odsouzenec debatuje s knězem o absurditě života, smrti a neexistenci boha. Deformací obrazu skrz pohled přes broušené sklo je rozprava abstrahována a význam jejích slov nabývá nadčasové roviny.

Dialog

Kryštof Strejc
Česká republika / 2015 / 7 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Dějová linka
Hříčka provokující naraci lyrikou pátrá ve veřejném prostoru po linkách, horizontálách, přímkách a čárách nejrůznějšího charakteru, aby je pak v rámu jednoho obrazu spojila do vizuálních návazností. Mezi nalezenými objekty, ději a prostory tak vznikají nové vztahy a pokračování.

Dějová linka

Alžběta Kovandová
Česká republika / 2017 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Psí dny
Vyobrazení záchranářského týmu, který pátrá po zaběhnutém psu, je ve skutečnosti abstraktní úvahou nad tím, jak člověk propadá emocionálním iluzím díky nedokonalému mediálnímu obrazu. Kombinaci animace se stabilními záběry z lesního terénu provází autorčin komentář o absurditě předkládané situace.
osobní program

Psí dny

Martina Holá
Česká republika / 2018 / 7 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Hoax
Létající talíř se v černobílých záběrech vznáší na obloze, vytváří iluzi mimozemské síly a až při pohledu blíž je patrné, že jde pouze o hračku. Autor zkoumá problematiku videí rozšiřujících nepravdivé poplašné zprávy, sám jejich principy využívá a upozorňuje na tenkou hranici mezi realitou a fikcí.

Hoax

Jakub Korselt
Česká republika / 2016 / 1 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Démon slatě
Rytina Josefa Váchala a text prozaika Karla Klostermanna autorku inspirovaly k varovné lamentaci nad ohroženou integritou šumavské krajiny, která více než kdy jindy trpí zásahy civilizace. Vizuální evokace starého filmu naznačuje nadčasovou povahu ekologických problémů, které divokou a půvabnou Šumavu sužují dodnes.
osobní program

Démon slatě

Magdalena Kašparová
Česká republika / 2018 / 4 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Home
Artefakty privátního prostoru se ve ztvárnění 3D počítačovou grafikou stávají znaky, v nichž ukazují domov nejen jako sbírku ikonických předmětů, ale především jako soubor osobních příběhů, které se k nim vážou. Domov pak může být definován například skrze rituál přezouvání jako intimní soukromá zóna, již si tímto způsobem chráníme.

Home

Adéla Kudlová
Česká republika / 2017 / 2 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Lovcova noc
Video esej zkoumá konzumaci informací ve virtuálním prostředí a její vliv na etiku a angažovanost. Subjekt prochází opuštěnou kancelářskou budovou, skrze skutečnost rozloženou do pixelů a manifestační text upozorňuje na distanci, slepotu a odcizení člověka pohybujícího se na sociálních sítích.

Lovcova noc

Jiří Žák
Česká republika / 2016 / 24 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
nevím, kaluže
Vyschlá zem, štěrk, praskliny v asfaltu, pohled do mikroskopu nebo meteorologická mapa jako články asociativního řetězce opřeného o motiv čekání na déšť. Obrazová báseň ukazuje půdu v blízkém detailu a obohacuje ji o nové vizuální a významové vrstvy. 
osobní program

nevím, kaluže

Anna Petruželová
Česká republika / 2018 / 10 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Světová premiéra
Stopa (p)o mně
Analogový film jako analogie ke světu fyzickému, digitální odraz světa nemateriálního. Experimentální snímek slučující dvě substance se stává audiovizuálním otiskem našeho života v prostoru ohraničeném sice mantinely hmotnými, ale nesoucími v sobě potenciál „pozvednutí“ do roviny bezrozměrné.Fascinace: Exprmntl.cz - Mimo soutěž

Stopa (p)o mně

Simona Donovalova
Česká republika, Slovensko / 2016 / 8 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Buffer Zone Blues
Téměř halucinogenní smršť virtuálních pohledů na potenciální cíle jaderného útoku v „nárazníkové zóně“ divákovi podsouvá nepříjemnou blízkost totálního zničení, které hrozilo v 50. letech minulého století také bývalému Československu. Vizuální stránka filmu připomínající zaměřování byla vytvořena pomocí dat z Map Google.
osobní program

Buffer Zone Blues

Franz Milec
Česká republika / 2018 / 9 min.
sekce: Fascinace: Exprmntl.cz
Evropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt