Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
VÝZNAM MEZER
play
VÝZNAM MEZER
VÝZNAM MEZER
VÝZNAM MEZER
VÝZNAM MEZER

VÝZNAM MEZER

režie: Tetsuya Maruyama
originální název: SHASHIN NO MA
země: Brazílie, Japonsko, Spojené státy
rok: 2020
délka filmu: 6 min.

synopse

Slovo 間 (Ma) vyjadřuje v japonštině uvědomění si intervalu/prostoru nikoli v tradičním pojetí uzavřené, trojdimenzionální entity, ale spíš jako formu i ne-formu prostředkovanou zesílenými smysly. Na ty útočí experimentální snímek přibližující nám materii filmu jako kinematografický ekvivalent skutečnosti.
 
„SHASHIN NO MA znamená doslova MA (間, „plnou prázdnotu“) fotografie. Film je poctou mému otci, všem otcům, kteří natáčejí své děti, a dějinám amatérského filmu.“ T. Maruyama     

Záznam Q&A s režisérem Tetsuya Maruyama:

biografie

Tetsuya Maruyama (1983) studoval architekturu na Univerzitě v Buffalu a film v Riu de Janeiru, kde také nyní žije. Orientuje se na experimentální tvorbu, pracuje především se světlem v obraze.

více o filmu

režie: Tetsuya Maruyama
producent: Beatriz Lima Santos
kamera: Kiichiro Maruyama, Tetsuya Maruyama
střih: Tetsuya Maruyama
zvuk: Tetsuya Maruyama

další filmy v sekci

Systémová chyba
Zobrazení krajiny a člověka v ní se zadrhává, ztrácí se za chybami, výpadky informací a šumy, čímž se stává příznačným pro neklidný region, který ukazuje. Základní stavební jednotkou je kámen: jako pevnost i jako hozený hněv se objevuje v rozpadajících se záběrech doprovázených verši izraelského básníka Jehudy Amichaie, jež byly předneseny před dvaceti lety, v době podepsání první mírové dohody mezi Izraelem a Palestinou.„Poezie zkamenělého smutku, verše tesané do skály, báseň vymrštěného kamene. Je v této zemi kámen, jímž nikdo nikdy nehodil?“

Systémová chyba

Guli Silberstein
Velká Británie / 2013 / 4 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Před zhroucením Mont Blancu
Režisér svůj snímek věnovaný masivu Mont Blanc provází otázkou, zda nejsme náhodou ti úplně poslední, kdo mají možnost jeho vrcholek spatřit. Reaguje tak na zvyšující se oteplování země, které vede k tání ledovců. Perconteho práce je jedinečná v tom, že v odhalování vnitřní síly a pulzace viděného spojuje plastičnost, navazující na obrazovou tradici zděděnou z malířství a experimentálního filmu, s dokumentárním filmem ukotveným v konkrétním prostoru.     „Percote ve svých dílech dosahuje syntézy, v níž nachází odezvu dialektického napětí mezi moderní koncepcí techne a physis. Číslice algoritmu jsou součástí uměleckého prostředí, které je sice napjaté, ale zároveň vyrovnané.“ J. Sarmiento HinojosaTento film není součástí soutěže. Záznam Q&A s režisérem Jacquesem Perconté:
osobní program

Před zhroucením Mont Blancu

Jacques Perconte
Francie / 2020 / 16 min.
sekce: Fascinace
Mezinárodní premiéra
Letištní plocha
Observace sopečného kráteru otevírá vyprá- vění v aluzích a náznacích, které budují prostor imaginárního města po vzoru metropole Brasilia uvnitř kapverdské sopky Fogo. Průmět urbanistického plánu vytváří svět možného příběhu, zatímco průzory modelu jsou procházkou geometrií místa, kde byla spočítána i rozlehlost mraků. Joana Pimenta (1986), původem portugalská filmařka, která žije a tvoří střídavě v USA a Brazílii. Ve svých filmech a videoinstalacích používá postupy vizuální antropologie. Na MFDF Ji.hlava byl uveden její filmový debut Obrazce vyleptané do čepele mízou z banánovníku (2014), ve kterém ze smyšlených vzpomínek sestavuje snovou korespondenci mezi souostrovím Madeira a bývalou portugalskou kolonií Mosambik.„Ocitla jsem se tam jako cestovatelka časem, archeoložka prostoru, snažící se navrátit troskám a mementům původní exotičnost.“

Letištní plocha

Joana Pimenta
Portugalsko, Spojené státy, Brazílie / 2016 / 14 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Zlostný houf
Světelné trajektorie hejna racků poletujícího kolem pohozených drobků chleba proměňují idylický obraz v poutavou abstraktní kompozici, která evokuje frenetické projevy domnělého hněvu či chaosu. To podporuje analogická práce se zvukem, když z křiku ptáků zůstávají stopy nervních ozvuků.  „Pracuji s obrazem a zvukem /// abych všednímu životu vdechl nové kontury /// a podělil se o svou audiovizuální představu o světě /// v experimentálních uměleckých videosnímcích /// a to od roku 2010.“ J.-M. Rolland

Zlostný houf

Jean-Michel Rolland
Francie / 2019 / 4 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Buvolí posmrtná maska
Autorův osobní rozhovor s kanadským spisovatelem Stephenem Andrewsem o životě s HIV je intimním vhledem do hraničních situací a obtížně popsatelných rozpoložení těla i mysli. Otevřenost rozhovoru ukazuje zralost úvah o sdílení, osamocení, vztahu k fyzické proměně, jemné hranici mezi životem a smrtí. Materiály z různých zdrojů a období autorova života doplňují rukou psané titulky zdůrazňující deníkový rozměr s citlivostí pro drobné detaily, pro subtilní promítnutí sebereflexí do popisu vztahů nebo počtu pilulek.

Buvolí posmrtná maska

Mike Hoolboom
Kanada / 2013 / 23 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
noimage
FilmNEMÍSTO hledá a definuje ne-místa rozletu, která autor nachází na prázdné pláži, na moři, ve vzduchu. Vzlety a pády jsou dynamickými verzemi prostoru, v němž lze zažít zkušenost spočinutí. I na Měsíci člověk po dlouhé cestě vstoupil do Moře klidu.

Klid

Siegfried Alexander Fruhauf
Rakousko / 2010 / 6 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
nízko
Plocha rytmizovaná zjevujícími se výseky obrazu lesa se za chůze, evokované také zvukem, promítá do prostoru, v němž se v černobílém i barevném záznamu objevují monochromatická místa. Ta vytvářejí efekt třetího rozměru a pohled stahují do hloubky, čímž se důmyslný rozklad celku stává kognitivní hrou s 3D zobrazením.,,Nízko není tolik o utrpení nebo o historii pamětního místa. Promlouvá o vztahu času-hloubky a prostoru-trvání propletených v jednotlivých momentech obrazu." B. Spiegel

nízko

Björn Speidel
Německo / 2019 / 7 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
noimage
FilmPRÁZDNINY je super osmimilimetrovou etudou na motivy filmu Jacquese Tatiho Prázdniny pana Hulota. S původním Tatiho filmem vede průzračný letní dialog a s jemným humorem pozoruje racky, těla polehávající na písčité pláži, znuděné a sportující výletníky i plavce v klidném moři.

Tatituda

Vivian Ostrovsky
Francie / 2010 / 4 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
stopovaná
Experimentální snímek kombinuje černobílé záběry silnice se záběry kol, které společně rozpracovává do abstraktních koláží, doplněných o hudební podkres, jenž je podobně dynamický jako videostopy jízdy. Kombinací obojího vytváří intenzivní fyzičnost, působící na divákovy smysly. „Při prvním tónu jsem se rozhodl, jakým směrem by se mělo video ubírat – až na hranici akcelerace, odstředivé síly, která se geometricky uzavírá po prvním výtrysku, nespoutaném a neomezeném.“ S. Cho
osobní program

stopovaná

Seoungho Cho
Spojené státy, Jižní Korea / 2020 / 4 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Pořád musíme zavírat oči
Kompilace dokumentací zachycených při natáčení různých filipínských snímků, včetně filmů režisérů Lava Diaze či Erika Mattiho, vytváří tiché napětí a ve stylu pomalých narací a zevrubného pozorovatelství buduje dystopické sci-fi vyprávění o lidských avatarech ovládaných aplikací, přičemž je také poznámkou o různých podobách současné filipínské kinematografie.   „Říká se, že když se filmař stane rodičem, přestane točit filmy. The Remote Daddy Framework je pro mě způsob, jak se čas od času dostat z domu a zachytit v bleskovém tempu tři hodiny záznamu, které pak zpracovávám k jiném účelu.“ J. Torres

Pořád musíme zavírat oči

John Torres
Filipíny / 2019 / 13 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
noimage
FilmTVÁŘ shrnuje fikční ztvárnění Adolfa Hitlera a soustřeďuje se na jeho mimiku, ikonickou reprezentaci zla. I když dává vyniknout odchylkám, zvýznamňuje opakující se znaky, a rejstřík výrazů herců se tak stává strašidelným dramatem předvádějícím varianty vůdcových projevů a podoby jeho nálad.

Jednání

Norbert Pfaffenbichler
Rakousko / 2011 / 8 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
45 7 Broadway
Portrét newyorského Times Square natočený na černobílý film za použití červeného, zeleného a modrého filtru, následně opticky kopírovaný na barevný materiál. Jednoduchou destrukci obrazu staví do kontrastu k přemíře digitálních reklam a poutačů, zároveň zdůrazňuje tichý rytmus rušného všednodění v ulicích. Cyklisté a chodci jako by vystupovali před obraz, odlepovali se od plátna, následováni svými duchy, zviditelněnými trajektoriemi svých činů a rozhodnutí.

45 7 Broadway

Tomonari Nishikawa
Spojené státy / 2013 / 5 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt