Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Žít vodu
play
Žít vodu
Žít vodu
Žít vodu

Žít vodu

režie: Pavel Borecký
originální název: Žít vodu
země: Česká republika, Jordánsko, Švýcarsko
rok: 2020
délka filmu: 77 min.

synopse

Jordánsko je druhou nejsušší zemí na světě a vesnice v rozlehlé poušti Wadi Rum jsou závislé na vodovodní síti, která se nachází přímo pod jejich nohama. Zatímco jejich obyvatelé se potýkají s nedostatkem vody a očekávají slibovanou podporu od království, povolení k hlubinným vrtům mají pouze velké zemědělské podniky a přímořské město Aqaba, s nímž má jordánský král velkolepé plány. Ekografický dokument prostřednictvím rozhovorů i poetických záběrů na vyprahlou krajinu zachycuje složitý stav v zemi, jež spěje k vyčerpání cenného vodního zdroje, i konflikt mezi vládou a místní komunitou, jež se obává o budoucnost.

 

http://livingwaterfilm.com/

biografie

Pavel Borecký (1986) je dokumentarista a sociální antropolog. Po studiích v Praze a Tallinnu dokončuje doktorské studium sociální antropologie v Bernu. Je spoluzakladatelem výzkumné organizace Anthropictures, s níž realizoval terénní výzkumy se zaměřením na vizuální etnobotaniku, komunitní a městský rozvoj v Srbsku, Peru, Estonsku a České republice.

více o filmu

režie: Pavel Borecký
producent: Veronika Janatková, Pavel Borecký
kamera: Pavel Borecký
hudba: Shadi Khries
zvuk: John Grzinich

další filmy v sekci

Oeconomia
Snímek režisérky Carmen Losmann hledá odpovědi na klíčové otázky dneška: Proč roste ekonomická nerovnost? Proč jsou jednotlivci i státy stále zadluženější? Proč na krize bank nejvíc doplácejí klienti? Aby pochopila pravidla hry, z níž profituje jen velmi malá část zúčastněných, oslovila zástupce bankovního a finančního sektoru. Někteří si přáli zůstat v anonymitě. Režisérka jejich odpovědi vložila do úst herců a doplnila je názornou počítačovou grafikou. Dokument důkladně, přehledně a s nadhledem rozebírá paradoxy nepřetržitého ekonomického růstu a dává konkrétní podobu systému, jehož mechanismy by v zájmu kapitalismu měly zůstat neviditelné. 
osobní program

Oeconomia

Carmen Losmann
Německo / 2020 / 89 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Pozorovatelna
V samém základu filmu stojí řečnická otázka Virginie Woolf, zda obrazy války opravdu vnímáme všichni stejně. Tyto úvahy vyprovokovaly režiséra snímku k uskutečnění nezvyklého audiovizuálního experimentu. Několika dobrovolníkům předložil 40 videí, publikovaných volně na internetu, která prezentují různé podoby izraelsko-palestinského konfliktu. Uzavřeni v budce-pozorovatelně si mohou pouštět libovolné ukázky, dle libosti je zastavovat, přehrávat a vyjadřovat se k nim. Jejich akt sledování je ale zaznamenáván. A podstatnou částí filmu se nakonec stává dialog režiséra s jednou konkrétní účastnicí. Q&A s režisérem filmu Pozorovatelna Ra'ananem Alexandrowicze:
osobní program

Pozorovatelna

Ra'anan Alexandrowicz
Izrael / 2019 / 72 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Deníky z Kandaháru
Prožitek z války v Afghánistánu, kde působil Louie Palu jako nezávislý reportér čtyři roky, jde za hranici možností fotografie. Montáží obrazů, deníkových záznamů v komentáři a autentického videa vzniká syrový dokument s atmosférou nehostinnou jako afghánská krajina. Film, který může být katarzí i pro svého tvůrce.

Deníky z Kandaháru

Louie Palu, Devin Gallagher
Kanada / 2015 / 76 min.
sekce: Svědectví
Východoevropská premiéra
Chicago Boys
Výpravný dokument s množstvím dobového materiálu sleduje skupinu chilských ekonomů ovlivněných studiem friedmanovského neoliberalismu v USA. Ekonomický klenot Latinské Ameriky, Chile, vybrousili za Pinochetova režimu. Důsledkem kontroverzního ekonomického experimentu je dnešní společenský nepokoj.

Chicago Boys

Rafael Valdeavellano, Carola Fuentes
Chile / 2015 / 85 min.
sekce: Svědectví
Východoevropská premiéra
Snímek č. 394
Analytický dokument sleduje zásah kanadského mladíka Daniela Vosharta do vysoce sledovaného případu zabití amerického občana policistou. Sledujeme studii konfliktu mezi akademickým zájmem určit pravdivý běh události a morálkou, osobním zájmem a emocemi veřejnosti. Je pohled člověka na situaci vůbec někdy objektivní?

Snímek č. 394

Rich Williamson
Kanada / 2016 / 29 min.
sekce: Svědectví
Evropská premiéra
Kapitál v 21. století
Thomas Piketty na více než šesti set stranách svého bestselleru Kapitál v 21. století zkoumá, proč jednostranná akumulace kapitálu vede k čím dál větším třídním nerovnostem a proměně demokracie v oligarchii. Režisér Justin Pemberton knihu bohatou na grafy, čísla a složité ekonomické pojmy proměnil ve svižnou audiovizuální přednášku, která za přispění předních ekonomických expertů vysvětluje historii komplikovaného vztahu mezi mocí a prosperitou. Vtahující kaleidoskopická koláž vtipně obnažuje slabiny kapitalismu a upozorňuje, co všechno můžeme ztratit, pokud se nám stávající vývoj nepodaří zvrátit.      „Když jsme film natáčeli, vnímal jsem kapitál jako divoké zvíře, které může napáchat velké škody, když jej necháte, aby následovalo své instinkty. Pokud jej ovšem dokážete zkrotit, může stejně tak posloužit dobrému účelu.“ J. Pemberton  
osobní program

Kapitál v 21. století

Justin Pemberton
Francie, Nový Zéland / 2019 / 103 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Kampaň proti klimatu
Publicistický dokument rozplétá síť vztahů a motivací v pozadí skupin vystupujících proti možným fatálním důsledkům klimatické krize. Výsledky bádání a prognózy odborníků v oblasti klimatologie a na to navázaných oborů zpochybňují komunikační specialisté, pro které je celý spor jen otázkou vhodně volené argumentace a schopnosti přesvědčovat laickou veřejnost. Ve světě lobbingu a postpravdy pak nepřekvapí, že některé z nejvlivnějších antiklimatických think-tanků finančně podporují největší producenti fosilních paliv. Fascinující pohled na umění klamat začíná v roce 1988, kdy se svět chystal jednat proti dopadům klimatických změn. Ropné společnosti od té doby přímo i nepřímo stály za akcemi, které měly za cíl zpomalit nebo zastavit hnutí ochránců planety a proměnit postoj společnosti v jeho neprospěch.„Mads Ellesøe jako žurnalista dokáže vylíčit jemné nuance problému, stejně jako celkovou perspektivu. Portrét se soucitem, velké odhalení.“ Zdravici režiséra můžete zhlédnout ZDE Záznam z Q&A s režisérem: 
osobní program

Kampaň proti klimatu

Mads Ellesøe
Dánsko, Finsko, Norsko, Švýcarsko, Belgie / 2020 / 53 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Věci jako sny
V koláži soukromých záběrů a fragmentů medializovaných událostí „války s terorem“ Guli Silberstein svojí typickou metodou digitálního rozkladu obrazů pomocí kompresních algoritmů upoutává pozornost na sám proces remediace obrazů a dvojím způsobem tak zpochybňuje jejich reprezentaci, důvěryhodnost i emoce, které mohou nést.

Věci jako sny

Guli Silberstein
Velká Británie / 2016 / 6 min.
sekce: Svědectví
Světová premiéra
Oleg a nezvyklé umění
Intimní portrét ruského hudebního skladatele Olega Nikolajeviče Karavajčuka vznikl z observace jeho tvůrčí rutiny. Podmanivá vizuální stránka dokumentu čerpá z potenciálu samotné Karavajčukovy osobnosti, která je v ruském kontextu stejně nepohodlná jako Olegova hudba posluchačům.

Oleg a nezvyklé umění

Andres Duque
Španělsko / 2016 / 67 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
RES CREATA – Lidé a jiná zvířata
Technologický pokrok a kulturní vývoj narušily rovnováhu vztahu lidí a zvířat. Namísto podobných znaků se zaměřujeme na odlišnosti. Koexistenci nahradila dominance. Zapomněli jsme, že žijeme v domě, který nepatří jenom nám. Pouto mezi člověkem a ostatními obyvateli živočišné říše ale ještě nebylo nenávratně přerušeno. Alessandro Cattaneo se ve své současně intimní i filozofické vizuální eseji zaměřil právě na to, co nás spojuje. Výroky myslitelů a poetické záběry mezidruhových interakcí naznačují, že pokud dokážeme změnit způsob, jakým o zvířatech přemýšlíme, prospěje to celému ekosystému.      „Zvířata jsem dřív miloval, ale z odstupu. Tento film pro mě byl průzkumem nového území. K mnoha zvířatům jsem se dostal podstatně blíž. Když stojíte půl metru od černého koně, na němž jede muž bez sedla, připadáte si jako nazí.“ A. Cattaneo Q&A -  Alessandro Cattaneo  
osobní program

RES CREATA – Lidé a jiná zvířata

Alessandro Cattaneo
Itálie / 2019 / 80 min.
sekce: Svědectví
Východoevropská premiéra
Nadzemí
Dvojice dokumentaristů během pěti let navštívila americké prérie, pobřeží Středozemního moře nebo mongolskou step, aby lépe pochopila jeden z nejdéle trvajících vztahů mezi člověkem a dravcem – sokolnictví. Antropoložka Lauren cestuje po světě a učí zraněné orly znovu létat a lovit. Giovanni opustil Řím a žije na venkově jen ve společnosti jestřábů, vlků a koní. Chalífa mezitím v Dubaji připravuje svého sokola na závody. Všichni tři v majestátních přírodních scenériích dál rozvíjejí tradici, která je dnes kvůli mizející divočině, zanikajícím kulturám a křehkosti ekosystému ohrožena stejně jako některé druhy dravých ptáků.         „Nadzemí je místem otevřenosti. Podstatou je podle nás skutečnost, že chceme-li na této planetě ochránit divočinu, musíme v sobě probudit divokost.“ E. Haviland James, R. La Noue   Q&A - Elisabeth Haviland James, Revere:  
osobní program

Nadzemí

Elisabeth Haviland James, Revere La Noue
Spojené státy, Spojené arabské emiráty, Velká Británie, Itálie, Jihoafrická republika, Mongolsko, Ázerbájdžán / 2020 / 104 min.
sekce: Svědectví
Evropská premiéra
Vivos
Na konci září 2014 byla při průjezdu městem Iguala policií a maskovanými útočníky brutálně napadena skupina studentů z pedagogické školy Ayotzinapa. Šest lidí bylo zabito a dalších třiačtyřicet je po únosu nezvěstných. Od té doby jejich blízcí žijí v nejistotě a bezvýsledně se dovolávají pravdy u vládních orgánů. V jejich mysli jsou ale oběti stále naživu. Aj Wej-wej střídáním meditativních, lyrických záběrů a důvěrných rozhovorů s pozůstalými buduje komplexní, nadmíru empatickou výpověď o tragédii, zapříčiněné represivními praktikami zkorumpovaného státu, v němž je takřka nemožné dovolat se spravedlnosti.     „Tento film není investigativním dokumentem. Fakta odhalená během vyšetřování případu nechává stranou a více si všímá toho, jak za takových podmínek zachovat lidské přežití. Jak této společnosti čelí obyčejná rodina po ztrátě někoho blízkého? Jak čelí sami sobě v rodinném životě? Musejí se postavit realitě, na niž nejsou připraveni, která se vyznačuje potřebou vyžadovat spravedlnost po vládě a společnosti.“ A. Wej-wej 
osobní program

Vivos

Ai Weiwei
Německo, Mexiko / 2020 / 112 min.
sekce: Svědectví
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt