14.11.2023 Letošní ročník Ji.hlavy uvedl 357 filmů, 140 diskusí po filmu a 28 debat Inspiračního fóra. Ji.hlavské filmy vidělo téměř 90 tisíc diváků*ček, v kinech to bylo více než 38 tisíc a online téměř 50 tisíc. Na Ji.hlavu se letos akreditovalo 5322 lidí. Cenu online publika získal snímek Jiříkovo vidění režisérky Marty Kovářové. Nejsledovanějším filmem online části byl snímek Moje nebe je horší než tvoje peklo režisérky Kateřiny Dudové.
„Právě skončil výjimečný ročník Ji.hlavy, který opět ukázal sílu dokumentární kinematografie. Dokumentaristé*ky podávají soustředěné svědectví o naší době. Nepřinášejí nám jen informace, ale i silné filmové obrazy, které vnášejí do audiovizuálního světa autorství a diváky konfrontují s živým uměleckým gestem. Děkuji všem, kteří letošní Ji.hlavu učinili opět takto intenzivním zážitkem – divákům*čkám, filmařům*kám i celému festivalovému týmu,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka a upozorňuje, že letošní Ji.hlavu navštívilo mnoho pozoruhodných tvůrců a tvůrkyň včetně Bély Tarra, Dominique Auvray, Václava Táborského nebo Claire Simon. „Mám také radost, že nový rezervační systém zpříjemnil návštěvníkům festivalový pobyt, a těším se, že v této proměně Ji.hlavy budeme pokračovat i příští rok, kdy se festival z důvodu navýšení ubytovacích kapacit i počtu filmových repríz prodlouží ze šesti na deset dnů," dodává.
Na letošní Ji.hlavu se akreditovalo 5322 lidí, z toho 1198 filmových profesionálů. Divácká návštěvnost fyzického festivalu přesáhla 38 tisíc diváků*ček, Ji.hlava Online zaznamenala 29 tisíc přehraných filmů. Při přepočtu koeficientem 1,7 (používaném americkými streamovacími službami pro zjištění počtu sledujících) se dostaneme na téměř 50 tisíc diváků*ček online části.
Z 357 promítnutých filmů bylo 115 filmů uvedeno ve světové, 17 v evropské a 22 v mezinárodní premiéře. Filmy soutěžily v sedmi sekcích. Promítalo se v devíti kinosálech v Jihlavě a Třešti. Program nabídl 140 diskusí po filmových projekcích a 28 debat v rámci Inspiračního fóra. Pro online část festivalu vzniklo 14 originálních rozhovorů s tvůrci, tvůrkyněmi i dramaturgy a dramaturgyněmi Ji.hlavy (všechny ke zhlédnutí zde), zveřejněny bylo také 10 nejzajímavějších debat Inspiračního fóra (k vidění zde). Webové stránky ji-hlava zaznamenaly za poslední měsíc téměř 900 tisíc zobrazení.
Cena online publika: Jiříkovo vidění
Cenu publika Ji.hlavy Online získal snímek Jiříkovo vidění režisérky Marty Kovářové, která formou živého deníku zachycuje boj svého otce za klimatickou spravedlnost. Za svůj režijní debut získala Kovářová na sedmadvacáté Ji.hlavě také ocenění od studentské poroty. Film je nyní možné vidět v kinech.
Nejlépe divácky hodnocené filmy:
1. Jiříkovo vidění
2. Moje nová tvář
3. Pochcánek
4. Moje nebe je horší než tvoje peklo
5. Blix not Bombs
Vítězné filmy 27. MFDF Ji.hlava najdete zde.
Nejsledovanější film Ji.hlavy Online: Moje nebe je horší než tvoje peklo
Nejsledovanějším filmem letošní Ji.hlavy Online byl snímek Moje nebe je horší než tvoje peklo režisérky Kateřiny Dudové. Film sleduje okamžiky každodenního života tří blízkých osob: českého rapera Tylera Durdena, malíře Tadeáše Pochmana a filmové režisérky Heleny Papírníkové. Film si odnesl cenu z fyzické Ji.hlavy: zvláštní uznání v sekci Česká radost.
TOP 10 Ji.hlava Online
1. Moje nebe je horší než tvoje peklo
2. Pochcánek
3. Jiříkovo vidění
4. Blix not Bombs
5. Moje nová tvář
6. Loď
7. Chybění
8. La Reine
9. Bergen: Město na západ od rozumu
10. Třetí konec hole
Třinácté Inspirační fórum: solidarita, péče a respekt
Divácky úspěšný byl i třináctý ročník Inspiračního fóra. Vedle témat zaměřených na udržitelnost a ekologii jako je voda a jídlo, se věnoval také fenoménu umělé inteligence, vesmíru nebo třeba možnostem, které nabízí komunitní fungování společnosti. Během šesti dnů uvedlo Inspirační fórum 28 programů a debat, kterých se fyzicky z Jihlavy nebo živě online zúčastnilo téměř 70 hostů*ek z celého světa.
„Fórum chce inspirovat k otevřenosti: vůči druhým lidem, neotřelým pohledům, nezvyklým zkušenostem i novému prožívání. Letošní ročník promýšlel taková řešení současných krizí, která vyrůstají z hodnot jako je spravedlnost, solidarita, respekt a péče. Cílem bylo neutvrzovat se ve svých stávajících názorech, ale vytvořit něco nového. To se povedlo a velký dík za to patří všem vystupujícím i návštěvnictvu,“ říká vedoucí a dramaturgyně Inspiračního fóra Tereza Swadoschová.
„Letos jsme také chtěli diskusi ještě víc otevřít lidem, proto jsme připravili první Participativní shromáždění Inspiračního fóra, a tím jsme celý program završili. Festivalové návštěvnictvo společně přemýšlelo a debatovalo o tom, jak spoluvytvářet svět, kde se dobře žije; mluvilo se například o zvládání krizí, o tom, kde hledat odvahu k respektu a otevřené komunikaci v zaměstnání, o roli násilí v aktivismu, nebo o pozitivních příkladech maskulinity,“ dodává Swadoschová.
Diskuse Inspiračního fóra navštívilo více než 3000 diváků fyzicky i online. Záznam debat lze sledovat online zde.
Ji.hlava dětem a Ji.hlava Vibes
Šestý ročník Ji.hlavy dětem a druhý ročník Ji.hlavy Vibes přivítal dohromady 490 účastníků*ic, celkem pak návštěvnost činila více než 5500 účastníků*ic. Šestidenní program pro děti nachystal 40 workshopů a dílen, 5 divadelních představení, 5 koncertů, několik promítání a další doprovodný program.
Podruhé proběhl také průřezový program Ji.hlava Vibes určený pro středoškoláky*čky od 15 let. „Snažíme se zapojit do festivalového dění náctileté publikum a udělali jsme proto poprvé speciální doprovodný program, který přístupnou a zábavnou formou přibližuje témata Inspiračního fóra. Program se setkal s kladným přijetím ze strany mladých i dalších návštěvníků*ic, kteří na program zavítali,“ říká dramaturg Ji.hlavy dětem a Ji.hlavy Vibes Václav Tintěra.
Znělku pro letošní ročník Ji.hlavy vytvořil katalánský režisér Albert Serra, festivalové ceny navrhl letos potřetí výtvarný umělec Federico Díaz.
Industry program – více než tisíc profesionálů*ek
Desítky aktivit proběhly také v rámci industry programu určeného pro filmové profesionály*ky. Ten letos oslovil 1198 filmových profesionálů*ek z celého světa. „Ji.hlava potvrdila svou silnou pozici na poli dokumentárního filmu v mezinárodním měřítku. Letos se nám navíc podařilo rozšířit počet industry ocenění a také partnerů, kteří udělili ceny vznikajícím dokumentárním projektům, což umožní podpořit vznik více z nich,“ říká vedoucí ji.hlavského industry programu Jarmila Outratová.
Letos potřetí proběhlo mezinárodní fórum Ji.hlava New Visions. Na něm se představilo 14 dokumentárních projektů z Evropy a 8 z USA a 9 z nich si odneslo ceny. Další dvě desítky projektů se zapojilo do trhu Ji.hlava New Visions.
V rámci festivalu se uskutečnilo setkání téměř 30 zástupců*kyň mezinárodních filmových festivalů. Cílem programu Festival Identity je posílit spolupráci mezi filmovými festivaly a podpořit výměnu know-how. Velmi úspěšný byl také Matchmaking Accelerator, jehož cílem je propojit filmaře*ky a producenty*ky s organizátory*kami festivalů, distributory*kami a koproducenty*kami. Celkem letos Ji.hlava pomohla zorganizovat více než 500 pracovních setkání. Projekt Visegrad Accelerator pak letos v Ji.hlavě propojil profesionály*ky z České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska.
Letos po dvanácté se na MFDF Ji.hlava v rámci projektu Emerging Producers představilo 19 talentovaných evropských producentů*ek.
Festival také oznámil vznik nového koprodukčního projektu Ji.hlava/JB Films, díky kterému budou v roce 2024 podpořené nové dokumentární filmy ve střední a východní Evropě částkou až 110 000 euro.
Po loňském úspěšném ročníku, proběhla letos podruhé Konference o etice v dokumentárním filmu. Jejím tématem bylo „Jak zpřítomnit nepřítomné“. Celodenní program nabídl diskuse o tom, jak pracovat s materiály, které filmaři*ky sami nenatočili (archivní materiály, found footage, domácí videa, nalezené záběry na sociálních sítích, zpravodajství atd.). Cílem bylo prozkoumat hranice, principy a dokumentární metody práce s danými materiály ve světle krizí, kterým v současnosti čelíme nebo jsme čelili v minulosti (války, totalitní režimy, propaganda, pandemie). Etické konference se zúčastnilo 300 návštěvníků*ic. Záznamy konference je možné zhlédnout zde.
28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava proběhne 25. října – 3. listopadu 2024.
26.10.2023 Sedmadvacátá dokumentární Ji.hlava dnes ocenila nejlepší VR díla. Cenu si odnesl režisér Clément Deneux za projekt Chybějící obrazy: Naomi Kawase. V pátek se publikum může těšit na online debatu s polskou režisérkou Agnieszkou Holland o jejím diskutovaném filmu Hranice. Ji.hlava potrvá do neděle 29. října.
Ji.hlavský program tradičně nabízí přehlídku dokumentárních děl ve virtuální realitě. Poprvé Ji.hlava připravila VR sekci před devíti lety jako první z českých festivalů a jako čtvrtá na světě. Mezinárodní porota dnes vybrala nejlepší VR dílo z dvanácti 360° filmů a prostorových instalací letošního ročníku.
Nejlepším VR projektem jsou Chybějící obrazy: Naomi Kawase režiséra Clémenta Deneuxe. Slavná japonská filmařka Naomi Kawase, jejíž filmy a masterclass letošní Ji.hlava nabídla, zkoumá sebepřijetí prostřednictvím příběhu lásky. „Vítězné dílo naplno využívá potenciál tohoto média: interaktivní zážitek v reálném čase, který dává divákovi volnost pohybu a pocit účasti na příběhu. Umožňuje nám si (znovu)představit nejen situace, jichž jsme nebyli součástí, ale i ty, které se nikdy nestaly,“ uvedla porota. „Dílo hravě využívá měřítko i přítomnost a umožňuje nám si představit postavy a jejich vývoj, a to vše v příběhu, který je pečlivě zpracovaný, dobře rozvržený a dojemný,“ dodává porota.
Udělena byla také dvě zvláštní uznání. Oceněn byl nizozemsko-francouzský projekt Proud Adriaana Lokmaana, který využívá prostorové obrazy a zvuk k naznačení plynulosti ztělesněné větrem a proudy vzduchu. „Vynikající VR video, které dokumentárním způsobem ukazuje, jak lze vnímat smyslové zážitky, například pohlazení vody na kůži, a to pomocí vizuálních efektů a hudby,“ zdůvodnila porota. Druhé zvláštní uznání získal tchajwanský projekt Muž, který nemohl odejít Singing Chena: ve zdech bývalé věznice na Zeleném ostrově vypráví politický vězeň A-Kuen příběhy o útlaku a pronásledování, které se odehrály v 50. letech na Tchaj-wanu.
„Čestné uznání udělujeme VR filmu za to, že při zobrazování historických událostí posouvá 360° video až na samou hranici svých možností,“ uvedla porota, ve které zasedli odborníci z oblasti VR - český umělec Vojtěch Radakulan, maďarský odborník z Debrecínské univerzity Bujdosó Gyöngyi a Krzysztof Pijarski z polské Lodžské filmové školy.
V pátek ji.hlavský program mimo jiné nabídne online debatu s polskou režisérkou Agnieszkou Holland o jejím diskutovaném filmu Hranice (2023). „Přišlo nám důležité vyjádřit jí podporu, protože to, v jakém ohni se ocitla po premiéře svého filmu, je podle mého nepřijatelné,“ uvedl ředitel festivalu Marek Hovorka.
25.10.2023 Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava letos zahájil snímek Tady Havel, slyšíte mě? režiséra Petra Jančárka. Na slavnostním večeru byla rozdána první ocenění. Nejlepším krátkým filmem je indický snímek o mateřství, cenu za nejlepší dokumentární knihu si odnesli Apolena Rychlíková a Pavel Šplíchal za publikaci o pervitinu. Cenu týdeníku Respekt si odnesla Lea Surovcová za reportáž o duševním zdraví mladých lidí.
Sedmadvacátý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava odstartoval. Ji.hlava letos nabízí bezmála čtyři stovky filmů a potrvá do 29. října.
„Letošní rok je zlomový v tom, že si svět uvědomil, že do našich životů plně vstoupila umělá inteligence. Kinematografie se mění. Dokumentární film je oslavou autencitity, a my si zároveň klademe otázku, co ještě autentické je a co ne, a co je vlastně pravda ve filmu,“ řekl ředitel Marek Hovorka na zahájení. „A právě autorství je to, co může být odpovědí na technologické hříčky, kterým budeme vystaveni,“ dodal Hovorka.
Zahajovacím filmem letošní Ji.hlavy se stal snímek Tady Havel, slyšíte mě? režiséra Jiřího Jančárka. Snímek obsahuje dosud nikdy nepublikované záběry z posledních tří let života Václava Havla. „Náš film opravdu není vyroben s pomocí umělé inteligence,“ řekl Petr Jančárek na zahájení. „Pro mě je důležité, abychom si položili otázku, zda pro nás Václav Havel pořád ještě něco znamená, jestli pořád prožíváme to, co pro něj bylo důležité a jestli to pro nás není už jen prázdná představa. Chtěl bych, aby byl tento film příležitostí k tomu, navázat s Václavem Havlem opět spojení,“ dodal producent filmu Jiří Konečný.
Letošní dokumentární Ji.hlava rozdala také první ceny. Nejlepším filmem v sekci Krátká radost se stal snímek Katino mateřství indické filmařky Santwany Bayaskar. Film se zabývá otázkou, zda se někdo může stát matkou, aniž by porodil dítě. Intimní dokument seznamuje diváky*čky s nejkrásnějšími i nejzranitelnějšími okamžiky života, které se vážou k porodu. Vítězný film vybralo publikum v online hlasování na VOD portálu DAFilms. Snímek získá distribuci a propagaci na platformě DAFilms v hodnotě tří tisíc eur. Filmy je zde možné zdarma zhlédnout do 29. října.
Letos potřetí udělila Ji.hlava také Cenu za nejlepší dokumentární knihu. Pětičlenná porota ocenila publikaci PIKO: Na životech feťáků záleží Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, která mapuje užívání nejznámější české drogy od prvních vařičských bytů v komunistickém Československu až po protidrogovou prevenci ve vězení.
„Piko, reportážní kniha Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, patří k tomu nejzajímavějšímu, co v knižní produkci podobného typu v posledních měsících vyšlo. Je to překvapivě poctivý pokus o zmapování tématu, kterého se zbytek Česka štítí,“ zdůvodnila porota své rozhodnutí. „Rychlíková se Šplíchalem zaznamenávají neznámé území drog velice pečlivě. Zachovávají si odstup, ale nikdy zároveň neztrácejí zaujetí pro věc. Z Pika je tak kniha, která se široce rozprostírá v čase i prostoru. Mapuje drogovou kulturu v předrevolučním Československu i to, jak s pádem železné opony najednou pervitin přestal ‚být cool‘ a stal se znakem outsiderství. Zároveň autoři ukazují, jak různě může vypadat závislost. Že piko nemusí být jen levná zábava pro lůzu, ale také relaxační droga pro lidi, u kterých by to čtenář vůbec nečekal,“ dodává za porotu kulturní publicista Jonáš Zbořil. Vítěz získá finanční odměnu třicet tisíc korun.
Čestné uznání získala Máma Aleny Harciníkové. „Kniha fotografií a krátkých textů Máma je bakalářská práce, proto ji porota nezahrnula do hlavní soutěže. Pro sílu svojí výpovědi a uměleckou originalitu, s níž zpracovává svůj námět, však stojí za zvláštní zmínku, a porota se proto rozhodla jí udělit čestné uznání,“ zdůvodňuje porotkyně Magdaléna Platzová.
V porotě Ceny za nejlepší dokumentární knihu usedli dokumentarista Ivo Bystřičan, nakladatel a překladatel Juraj Koudela, mediální expert Bedřich Musil, spisovatelka Magdaléna Platzová a básník a šéf kulturní rubriky Seznam Zpráv Jonáš Zbořil. Ze třiceti dokumentárních knih nominovaných v prvním kole soutěže vybrala porota deset finálních nominací a jednu knihu pak mezi finální nominace doplnila vlastním nezávislým výběrem.
Cenu Respektu za nejvýraznější audiovizuální reportáž si odnesla Lea Surovcová za reportáž Těžko v duši, která vznikla pro Českou televizi. „Televizní dokument Těžko v duši se dotýká tématu psychických potíží a duševního zdraví mladých lidí, které má sice výrazný celospolečenský dopad – ovšem v rámci veřejné debaty zůstává ve stínu snadněji uchopitelných a popsatelných událostí. Lea Surovcová s velkou empatií zpracovává křehký terén, ukazuje obtížnou dostupnost pomoci a zároveň si nenásilně získává důvěru respondentek, které vede k otevřenému sdílení mezních zážitků. To vše dokument ukazuje adekvátní, emocionálně zabarvenou formou,“ uvedla porota složená z redaktorů a redaktorek týdeníku Respekt.
Tradičně byla vyhlášena také cena za pozoruhodný přínos pro producenty (APA World Excellence Award), kterou převzal francouzský producent Pierre-Olivier Bardet.