Živé kino Praha, které předznamenává podzimní Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, je tady! Nabídne nové české dokumenty těsně před jejich dokončením a promítání na netradičních místech. Projekce doprovodí diskuse s tvůrci a tvůrkyněmi filmů. Akce proběhne 26. až 29. srpna, vstup je zdarma. Všechny uvedené filmy se dočkají premiéry na 29. MFDF Ji.hlava.
Odchod s uměním, touha po otcovství, potratová politika nejen v Československu nebo posedlost losy. To jsou témata, která letos přináší Živé kino Praha.
„Kdo se těší na podzimní dokumentární Ji.hlavu, může se přijít podívat na první filmy v předpremiéře, užít si je v rámci komorní projekce a bezprostředně po filmu diskutovat s režiséry a režisérkami,“ říká ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka a upozorňuje, že i letos bude festival probíhat deset dní. „Loňské prodloužení nám umožnilo více repríz filmů i komfortnější ubytování návštěvníků. Celková návštěvnost uplynulého ročníku byla 110 tisíc diváků, meziročně vzrostla o více než čtvrtinu,“ dodává Hovorka.
Živé kino Praha zahájí dokumentární komedie Má to cenu?! (26. 8.) Jana Strejcovského, která satiricky zachycuje tuzemský trh s uměním. Prostřednictvím bizarních příběhů film ukazuje vztah umělců a umělkyň s galeriemi, které jejich díla prodávají a rozpor mezi svobodným uměleckým vyjádřením a mocí peněz. Ve filmu vystupuje například malíř a multimediální umělec Jiří David, vizuální umělec Dante Daniel Hartl, výtvarník Epos 257, investiční expertka pro současné umění Olga Trčková či mecenáš a sběratel umění Zdeněk Sklenář. „Dlouhodobě se ve své tvorbě zabývám souvisejícími tématy: mocí, vlastnictvím a statusem na jedné straně a téměř naivní nonšalancí umělců doprovázenou možnostmi uměleckého vyjádření na straně druhé. Trh s uměním nepopiratelně odráží současnou dobu,“ říká Jan Strejcovský k filmu, jehož promítání proběhne v ateliéru Danta Daniela Hartla.
Celovečerní debut Osm milimetrů rodiny (27. 8.) Michala Böhma řeší touhu po dítěti i vztah k otci. „Film je o hledání nové rodiny v čase té odcházející. Šest let jsem si na osmimilimetrovou kameru vedl něco jako filmový deník a postupně jej zpracovával do výpovědi o touze po otcovství,“ říká k filmu Michal Böhm. Promítání proběhne v prostoru zaniklého baru Split na Letné.
Experimentální blok (28. 8.) pak nabídne snímek The Totalitarian Society of the Image Zbyňka Baladrána, který je třetí částí trilogie o reprezentaci, umění a politice. A také film How Not to Remember Our Bodies Lucie Rosenfeldové, který je ponorem do archivů reprodukční a interrupční politiky v socialistickém Československu. Snímek přináší jejich srovnání se známějšími idejemi světových „pro-choice hnutí“. Projekce proběhne v pražské Galerii Display.
Letošní Živé kino Praha uzavře Amoosed (29. 8.) režisérky Hany Novákové, která se prostřednictvím svého filmu ptá, zda existuje něco jako totemové zvíře. A zda může být jeho volání tak silné, aby i Evropana poslalo na cestu po svých stopách. Režisérka ve své losí odyseji sleduje losem posedlé „olosené“ lidi po celé planetě, od někdejšího Československa, přes ruskou losí domestikační stanici a švédská losí safari až po Kanadu, kde národ Mi'kmaqů považuje bílého losa za svůj posvátný duchovní totem. „Na začátku natáčení Amoosed jsem o transformačním potenciálu losů a losích lidí z celé planety uvažovala zcela suverénně jako o příběhu, který přeci vedu a vymýšlím já. Nakonec se ukázalo, že je to celé spíš naopak a že tento film, potažmo los, vede a proměňuje mě. Bylo to pro mě coby etnozooložku sice ne vždy příjemné, ale o to intenzivnější prozření. Že těsně před uvedením našeho filmu prochází Českem jako předvoj a celorepublikový maskot los Emil, už je zcela v řádu těchto příhod,“ říká o svém filmu režisérka.
Živé kino Praha 2025
26. 8. | Má to cenu?! (režie Jan Strejcovský)
27. 8. | Osm milimetrů rodiny (režie Michal Böhm)
28. 8. | The Totalitarian Society of the Image (režie Zbyněk Baladrán), How Not to Remember Our Bodies (režie Lucie Rosenfeldová)
29. 8. | Amoosed (režie Hana Nováková)
Ji.hlava oznámila tři podpořené filmové projekty
Koprodukční projekt Ji.hlava/JB Films letos podpoří tři mimořádné dokumentární snímky z České republiky a Slovenska. Každý z nich získá podporu ve výši 18 000 eur. Podpořené projekty vybrala odborná mezinárodní komise. Hybridní dokument Playtopia (režie Bára Jíchová Tyson) zkoumá myšlení dětí prostřednictvím kouzelného předmětu zvaného Playtopia Machine, které odhaluje jejich představy o dobrém a špatném životě. Snímek World of Walls (režie Lucia Kašová) přenese diváky do dystopického světa odděleného zdmi, inspirovaného realitou současné Jihoafrické republiky. Valley of the Night (režie Lynne Siefert) pak nabízí pohled na blízkou budoucnost, kdy extrémní vedra donutí obyvatele Phoenixu žít převážně v noci. V rámci projektu Ji.hlava/JB Films byly poprvé podpořené dokumentární projekty ze střední a východní Evropy již v loňském roce, letos byla podpora zaměřená primárně na české a slovenské tvůrce a tvůrkyně.
MFDF Ji.hlava představil na festivalu v Sarajevu talenty
Ji.hlavský festival každoročně představuje výběr nejpozoruhodnějších dokumentárních projektů ze střední a východní Evropy na Mezinárodním filmovém festivalu v Sarajevu. Ceny Docu Talents from the East 2025 si odnesl A Song Without Home režiséra Ratiho Tsiteladzeho z Gruzie, arménsko-švýcarská koprodukce Flying Cows režisérů Vahagna Khachatryana a Aren Malakyana, a český projekt Land of Fire režiséra Nikoly Klingera a producentky Kristiny Husové.
Živé kino Praha proběhne 26. až 29. 8. 2025, vstup je zdarma. Podrobnosti zde.