Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Barokní žena  (č.7-11)
play
Barokní žena  (č.7-11)
Barokní žena  (č.7-11)
Barokní žena  (č.7-11)
Barokní žena  (č.7-11)

Barokní žena (č.7-11)

režie: Péter Lichter
originální název: Barokk Femina (Nr.7-11)
země: Maďarsko
rok: 2020
délka filmu: 16 min.

synopse

Dokumentární záběry, hollywoodská kinematografie i videohry se střetávají, překrývají a noří do sebe v dadaistické koláži, inspirované poezií maďarského básníka Mária Z. Nemese. Hypermediální podstata současnosti je zvýrazněna pomocí fragmentů osvobozených od zpřehledňujících narativních rámců.  
 

biografie

Maďarský experimentální filmař a filmový teoretik Péter Lichter (1984) studoval filmovou historii a teorii na univerzitě v Budapešti. Jeho found footage abstraktní filmy a lyrické dokumenty byly uvedeny na festivalech v Berlíně, Rotterdamu nebo Jihlavě (naposledy Filozofie hororu (část I): Etymologie, 2019). Je autorem několika filmovědných publikací.
 

více o filmu

režie: Péter Lichter
producent: Péter Lichter
scénář: Márió Nemes Z.

další filmy v sekci

Pole v mlze
Trpělivé trvání mlhy překrývající stromy v údolí řeky Eden na severozápadu Anglie v neklidném záběru upoutává pozornost diváka na viditelné pole obrazu, zatímco jeho rám zdů- razňuje hranici neviděného ve fenomenologickém klidu tušené krajiny. John Woodman (1948) se věnuje experimentálnímu filmu a videoartu, o kterých napsal i několik knih (Structure of Chance, In Search of the Sacred, Sequences). Jedním z hlavních témat jeho tvorby je krajina a proměny jejího vnímá- ní v závislosti na čase, ročním období a světle. Jeho díla byla představena na mnoha meziná- rodních festivalech.„Film Pole v mlze zkoumá světlo, trvání, odkrývání, zjevování i mizení. Byl natáčen v mlze, z níž obraz postupně vystupuje a zase v ní mizí a umožňuje nám reflexivní a kontemplativní vizuální zážitek.“

Pole v mlze

John Woodman
Velká Británie / 2015 / 8 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Neumělý
Vlna za vlnou se valí. Reálné pohyby oceánu překreslené výpočty počítačově generované animace se rozlévají do rámu obrazu podle aktuálních důrazů větru a jejich viditelnost daná přírodním svitem se vyjevuje v odlescích bílých ploch. Monotónnost zvuku jen zvýrazňuje nekonečnou nepravidelnost pozorovaného. „Pomocí 3D počítačové grafiky lze formovat zcela nové obrazy. Lidé je většinou mají jen na zábavu, rozhodně je však možné využít jich k vytváření nových idejí a metod prozkoumávání experimentálního vyjádření.“ J. Nišimura

Neumělý

Yoshiki Nishimura
Japonsko / 2017 / 9 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Místa, na nichž žili jiní
Průzkum zkušenosti s místem, jehož podoba, uspořádání, vůně i nedostatky utvářely paměť vzdáleného času. Prodej domu, kde režisérka vyrostla a který patřil rodině pětadvacet let, se stává výchozím bodem pro zpřehlednění starých fotografií, anekdot, rozhovorů s příbuznými. Animačními technikami je skládá k sobě a prostřednictvím těchto propojení zkoumá jednotlivé místnosti domu a období dětství.  

Místa, na nichž žili jiní

Laura Yilmaz
Spojené státy / 2011 / 6 min.
sekce: Fascinace
Sebezpytování
Neutěšená, téměř apokalyptická vize odvíjející se v přímočaré následnosti scén, které ukazují bezvýchodné situace, okamžiky, kdy něco spěje k neodvratnému konci, jakkoli je ještě daleko. Tato nevyhnutelnost zakódovaná v detailech je klíčem k obrazům řazeným vedle sebe jako mnohokrát stvrzený argument a ukázka nekompromisních kontextů, z nichž není úniku.  

Sebezpytování

Jay Rosenblatt
Spojené státy / 2012 / 4 min.
sekce: Fascinace
Středoevropská premiéra
JEAN LUC NANCY
Miniatura inspirovaná osobností předního současného francouzského filozofa. Křehkost nahlížení na možnosti jedinečnosti a podřízení ve vztahu k odlišnému. Předměty zde nefungují jako symboly; kyvadla z krystalů a anonymní postavy zdůrazňují mnohost průhledů a zásadní nediskurzivnost vyjádření jemných subjektivit. "Film vypráví o duálním charakteru pátrání člověka po vlastní identitě v protikladu s touhou někam patřit." A. Zwirchmayr  

JEAN LUC NANCY

Antoinette Zwirchmayr
Rakousko / 2018 / 5 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Letištní plocha
Observace sopečného kráteru otevírá vyprá- vění v aluzích a náznacích, které budují prostor imaginárního města po vzoru metropole Brasilia uvnitř kapverdské sopky Fogo. Průmět urbanistického plánu vytváří svět možného příběhu, zatímco průzory modelu jsou procházkou geometrií místa, kde byla spočítána i rozlehlost mraků. Joana Pimenta (1986), původem portugalská filmařka, která žije a tvoří střídavě v USA a Brazílii. Ve svých filmech a videoinstalacích používá postupy vizuální antropologie. Na MFDF Ji.hlava byl uveden její filmový debut Obrazce vyleptané do čepele mízou z banánovníku (2014), ve kterém ze smyšlených vzpomínek sestavuje snovou korespondenci mezi souostrovím Madeira a bývalou portugalskou kolonií Mosambik.„Ocitla jsem se tam jako cestovatelka časem, archeoložka prostoru, snažící se navrátit troskám a mementům původní exotičnost.“

Letištní plocha

Joana Pimenta
Portugalsko, Spojené státy, Brazílie / 2016 / 14 min.
sekce: Fascinace
Evropská premiéra
Elektrické objetí
Malá vzpomínka na 20. léta 20. století – evokace dobových vizuálních experimentů pomocí negativů, multiexpozic, komponování do diagonály, geometrické abstrakce. Elektrické dráty a stožáry jako dokonale harmonické umělé prvky v krajině vyřezávají na obloze pravoúhlé tvary a ilustrují nikdy neunavující se návyk zredukovat viděné do pouhých struktur nakreslených v černé a bílé.  

Elektrické objetí

Norbert Shieh
Spojené státy / 2011 / 2 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Biblion
Vizuální studie knihy jakožto média a kulturního artefaktu. Paralelní obrazy analyzují knihy z hlediska vzhledu a materiálu, snímek se noří až do jejich mikroskopického složení a naopak v různosti povrchů, textur, písem a tvarů vykvétá do struktur svazků uspořádaných v knihovně. „Naše dílo vzniklo na základě pozorování tiše mizejících starých knihkupectví a nejprve se stalo zkoumáním média samotné knihy a poté vyrostlo v něco neodbytnějšího.“ E. Tammi, S. Ekström       

Biblion

Saara Ekström, Eero Tammi
Finsko / 2019 / 13 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Bitevní pole
Filmová pocta druhé vlně feminismu a ženám, které v šedesátých a sedmdesátých letech sváděly boj o právo na vlastní tělo. Unikátní historické záběry z italského Audiovizuálního archivu dělnického a demokratického hnutí nacházejí dialektický kontrapunkt samy v sobě i v použité instrumentální a elektronické hudbě.   „Zamýšleli jsme ohledávat hranice mezi dokumentárním obrazem a experimentální filmovou tvorbou. Zvuk a obraz v našem filmu prahnou po vyváženosti, které není nikdy dosaženo v plné míře, a tak tu stále visí nevyřešené napětí.“ A. Laudante, S. Biagioni   Q&A - Silvia Biagioni, Andrea Laudante:
osobní program

Bitevní pole

Silvia Biagioni, Andrea Laudante
Itálie / 2020 / 10 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
noimage
FilmKUFR slepuje z artefaktů a záznamů míst i situací každodennost cestování mezi velkoměsty, zkušenost neustálého putování a přetržité komunikace. Předměty ve zkratce evokují malé příběhy z cest, vzpomínky rodiny na přesuny mezi zeměmi a kulturami připomínají pohyb malých dějin.

Všude, kde nikdy nebyla

Vivian Ostrovsky
Francie, Spojené státy / 2011 / 6 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Rozpoutat zmatek
Masa protestujících se v remediovaných výjevech stává výrazem síly a  vášně davu, a zároveň v abstrahujících obrazových posunech ukazujena významové proměny interpretací jak projevů jednotlivců slévajících se v dav, tak jejich důvodů a záměrů v bleskové konzumaci mediálních zobrazení. „Snímek Rozpoutat zmatek je součástí dlouhodobého výzkumného projektu, v němž videosnímky zpracovávají záběry násilí a protestujících z televizních a online zpráv, na nichž studuje jejich komplexní podstatu a jejich dopad. Zároveň hledá nové estetické formy.“ G. Silberstein

Rozpoutat zmatek

Guli Silberstein
Velká Británie / 2017 / 5 min.
sekce: Fascinace
Světová premiéra
Strom života
Ze zelené plochy se vynořují obrysy stromu stojícího na okraji deštného pralesa, větve se lehce pohupují a do souvislé pláně soustavy listů vyřezávají pomalé stopy pohybů. I když se na některém místě už plocha obrazu zacelila, může se z ní digitálním rozkladem odštěpit další kus, přičemž tento proces neustane, dokud se strom nerozplyne do jednolité mlhy.  

Strom života

Jacques Perconte
Francie, Portugalsko / 2013 / 9 min.
sekce: Fascinace
Východoevropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt