27. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Bílá na bílé
synopse
Videodeník režisérky z jejího pobytu na polské antarktické stanici, kde v roce 2017 natáčela film FREM (2019), jehož hlavní postavou byla umělá neuronová síť. Během pobytu vede autorka chatové konverzace s umělou inteligencí, které se dotýkají povahy filmu, umění a smyslu života a odhalují způsob myšlení oproštěný o lidskost a emocionalitu, nutící k hluboké introspekci. Záběry z každodenní rutiny na stanici kontrastují s lyrickými scénami člověkem neposkvrněné antarktické přírody, jež autorka doplňuje svými komentáři a myšlenkami, vyprovokovanými osamělostí ledem pokryté krajiny.
„Ako sa dá myslieť niečo principiálne neľudské? Točím film o umelej inteligencii, ale je to čoraz ťažšie, absurdnejšie. Antarktická krajina funguje ako droga. Chodím v bielej tme a hľadám pocit úľavy? Som hmota s vedomím, ďaleko od termodynamickej rovnováhy. To je jediné, o čom viem podať správu.“ V. Čákanyová
Q&A s režisérkou Vierou Čákanyovou:
biografie
Slovenská režisérka Viera Čákanyová (1980) vystudovala scenáristiku na bratislavské VŠMU a dokumentární tvorbu na FAMU, kde byla na festivalu FAMUFEST oceněna za své studentské snímky. Kromě vlastní tvorby se věnuje dramaturgii a spolupracuje na filmových projektech s televizí či neziskovými organizacemi.více o filmu
režie: | Viera Čákanyová |
producent: | Viera Čákanyová |
scénář: | Viera Čákanyová |
kamera: | Viera Čákanyová, Tomáš Klein, Dominik Jursa |
zvuk: | Viera Čákanyová |
sound design: | Tobiáš Potočný |