Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Čistá krása
Čistá krása

Čistá krása

režie: Alexandre Alexeïeff
originální název: Pure beauté
země: Francie
rok: 1954
délka filmu: 1 min.

synopse

Lyrická skladba sošných fragmentů těla oslavuje precizním rámováním, animačními postupy a střihem, sledujícím abstraktní souvislosti tvarů, tělesnost a erotickou přitažlivost. Film byl natočen způsobem tzv. totalizace, kdy dlouhou expozicí snímaný pohyb navozuje výsledný dojem statického objektu.

biografie

Alexandre Alexeïeff (1901–1982) byl původem ruský umělec, filmař a ilustrátor, který většinu života strávil v Paříži. Společně se svojí druhou manželkou, umělkyní Claire Parker, vynalezl a používal špendlíkovou animaci a techniku tzv. totalizace. Předlohou mu mnohdy byla díla ruských klasik Modesta Musorgského (Obrázky z výstavy, 1972) či Nikolaje Gogola (Nos, 1963). Tvořil také reklamy a ilustrace.

více o filmu

režie: Alexandre Alexeïeff
hudba: Francis Seyrig

další filmy v sekci

Obejmi mě, když jsem nahá
Ostře ironická aluze na postupy hollywoodského i avantgardního filmu tematizuje sexuální frustraci zpodobněnou ve fiktivní situaci depresivního nezávislého režiséra vyžadujícího po herečce nahotu ve sprše. Undergroundový krátký film se i díky spojení humoru a pokleslé estetiky stal Kucharovým nejznámějším.

Obejmi mě, když jsem nahá

George Kuchar
Spojené státy / 1966 / 15 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
ztopoření 1–3 / 7
Časosběrná masturbace. Autor, který hraničními postupy zkoumá způsoby zobrazení tělesnosti, sbíral po deseti letech frontální statické záběry na své nahé tělo při masturbaci, aby je poté poskládal do radikálního asketického filmu ukazujícího stárnutí a tělesné proměny.

ztopoření 1–3 / 7

Albert Sackl
Rakousko / 2018 / 9 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Mezinárodní premiéra
Láska
Tělo a smyslnost oslavuje proslulý japonský avantgardista poetickou montáží detailů pohybů svalů a tkání, dráždivých pohledů na štěrbiny a proluky. V duchu abstraktního dokumentarismu a za doprovodu konkrétní hudby Yoko Ono se plochy kůže dotýkají v rytmicky komponovaných přiblíženích záhybům a svraštěním.

Láska

Takahiko Iimura
Japonsko / 1962 / 10 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Středoevropská premiéra
Sexuální meditace: #1 Motel
Materiální experiment, klasika filmové avantgardy využívá postupy fyzických a chemických zásahů do filmového pásu a v situaci osamělého obývání hotelového pokoje vytváří paralelu mezi zobrazovaným tělem (člověka) a (celuloidovým) tělem osmimilimetrového filmu.

Sexuální meditace: #1 Motel

Stan Brakhage
Spojené státy / 1970 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Odstraněná
Koláž z pornografických filmů 70. let, v nichž autorka bělidlem a odlakovačem na nehty vymazala jejich aktérky. Blednoucí místa ve tvaru ženského těla kriticky zdůrazňují jeho pozici v situaci natáčeného svádění a sexuálního aktu, zatímco muži jsou zobecněni, až ironizováni redukcí na lačné pohledy a majetnické doteky.

Odstraněná

Naomi Uman
Mexiko, Spojené státy / 1999 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Mechanika lásky
Ve své době kontroverzní film převádí sexuální akt do křehké skladby záběrů předmětů z pokoje milenců a artefaktů všednodennosti, které jej tvarovým či pohybovým vzezřením připomínají. Hravě symbolická, rytmická koláž je doplněna poetickým komentářem, jehož autorem je fotograf, skladatel a kritik umění John Gruen.

Mechanika lásky

Willard Maas, Ben Moore
Spojené státy / 1955 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Východoevropská premiéra
Návrat k rozumu
Vrcholné dílo filmového dadaismu je oslavou fotogenie nenápadných předmětů, kde je mezi zachycené objekty, jejich pohyblivé rayogramy či poutavě asymetrické stíny vřazený záběr na nahé tělo Kiki z Montparnassu, múzy celé meziválečné pařížské umělecké generace, jež se stává ladnou projekční plochou pro průniky světla oknem v dokonalé geometrii touhy.

Návrat k rozumu

Man Ray
Francie / 1923 / 3 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Ohňostroj
Film, který se stal klasikou experimentální a queer kinematografie, spřádá sadomasochistickou fantazii násilného střetu hrdiny s urostlými námořníky. Režisér v roli mladého muže zkoumá touhy a představy, přičemž sexuální motivy doplňují odkazy na opory konzervativního amerického snu krátce po druhé světové válce.

Ohňostroj

Kenneth Anger
Spojené státy / 1947 / 14 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Fuses
Klasika avantgardní kinematografie, v níž se intimita tělesného prožitku setkává s materialitou média ve spontánně poetické oslavě fyzické existence. Postupy vypalování, malování a kreslení na filmový pás, upravování rychlosti záběrů a víceexpozice vrství v nenarativní skladbě výjevy z přírody a sexuální scény, v nichž vystupuje autorka se svým partnerem.

Fuses

Carolee Schneemann
Spojené státy / 1967 / 30 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Amalgám – Textura
Ženský akt sestupující ze schodů, zmnožený při optickém kopírování víceexpozicí svých tří opakování. Textura je třetí částí čtyřdílného filmu Amalgám, experimentu s dobou expozice a vrstvením obrazů, který zkoumá filmový čas a pohyb v napětí mezi konkrétním obrazem a abstraktními stopami pohyblivých objektů na filmovém materiálu.

Amalgám – Textura

Werner Nekes
Německo / 1974 / 11 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Obzvláště cenný
Radikální politické gesto kritizující nový zákon o financování filmu v Německu, jenž obsahoval ustanovení o „nemorálnosti“, zatřáslo filmovou obcí ve vyhrocené debatě o (ne)přijetí snímku na festival v Oberhausenu. Iniciátor zákona je v něm zpodobněný mluvícím penisem a projevy politické propagace či servility vůči moci jsou ironizovány masturbací mezi promítanými obrazy.

Obzvláště cenný

Hellmuth Costard
German Democratic Republic / 1968 / 11 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Česká premiéra
Zeměpis těla
Vrásnění a zákruty nahého ženského i mužského těla, natáčené z nečekaných úhlů přes zvětšovací sklo lupy, provokují asociativní proud komentáře britského básníka George Barkera, jehož ornamentálním jazykem obtáčené syrové pohledy na kůži zakončuje zvolání Aristofanovo: „Touha a usilování o celistvost se nazývá láska.“

Zeměpis těla

Willard Maas
Spojené státy / 1943 / 7 min.
sekce: Fascinace: Erotika
Východoevropská premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt