Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

25. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Epicentro
play
Epicentro
Epicentro

Epicentro

režie: Hubert Sauper
originální název: Epicentro
země: Francie, Spojené státy, Rakousko
rok: 2020
délka filmu: 107 min.

synopse

Mezi Severní a Jižní Amerikou, kapitalismem a komunismem, Sovětským svazem a Spojenými státy leží Kuba jako historický, geografický a kulturní průsečík různých utopických vizí. I když žádná z nich dosud nebyla naplněna, tak obyvatelé Havany, které si Hubert Sauper vybral za své průvodce, se k nim přesto dál upírají a nepřestávají věřit příběhům svých předků. Živelná i melancholická cestopisná esej konfrontuje nepřikrášlenou realitu chudnoucího ostrovního státu s mýty, pro které tamější lidé žijí a díky nimž navzdory cizím vlivům, opresím a politickým zvratům neztrácejí svou vnitřní svobodu.
 
 
„V Epicentru jsem se pokusil prozkoumat protikladné termíny ‚utopie‘ a ‚dystopie‘ a jako případovou studii jsem si vybral kubánskou společnost.“ H. Sauper

Q&A s režisérem filmu Epicentro Hubertem Sauperem:

biografie

Dokumentarista a cestovatel Hubert Sauper (1966) studoval filmovou režii nejprve v rodném Rakousku, poté ve Francii, kde v současnosti žije. Opakovaně se vrací do Afriky, kde vznikl také investigativní dokument Darwinova noční můra (2004), nominovaný na Oscara a na Ji.hlavě oceněný Zvláštním uznáním poroty sekce Mezi moři. Na Ji.hlavě, ale také na řadě dalších festivalů byl oceněn i jeho poetický snímek Přicházíme jako přátelé (2014).

více o filmu

režie: Hubert Sauper
hrají: Leonelis Arango Salas, Annielys Pelladito Zaldivar, Oona Chaplin
producent: Martin Marquet, Daniel Marquet, Gabriele Kranzelbinder, Paolo Calamita
střih: Yves Deschamps, Hubert Sauper
hudba: Zsuzsanna Váarkonyi, Maximilian Turnbull

další filmy v sekci

Kampaň proti klimatu
Publicistický dokument rozplétá síť vztahů a motivací v pozadí skupin vystupujících proti možným fatálním důsledkům klimatické krize. Výsledky bádání a prognózy odborníků v oblasti klimatologie a na to navázaných oborů zpochybňují komunikační specialisté, pro které je celý spor jen otázkou vhodně volené argumentace a schopnosti přesvědčovat laickou veřejnost. Ve světě lobbingu a postpravdy pak nepřekvapí, že některé z nejvlivnějších antiklimatických think-tanků finančně podporují největší producenti fosilních paliv. Fascinující pohled na umění klamat začíná v roce 1988, kdy se svět chystal jednat proti dopadům klimatických změn. Ropné společnosti od té doby přímo i nepřímo stály za akcemi, které měly za cíl zpomalit nebo zastavit hnutí ochránců planety a proměnit postoj společnosti v jeho neprospěch.„Mads Ellesøe jako žurnalista dokáže vylíčit jemné nuance problému, stejně jako celkovou perspektivu. Portrét se soucitem, velké odhalení.“ Zdravici režiséra můžete zhlédnout ZDE Záznam z Q&A s režisérem: 
osobní program

Kampaň proti klimatu

Mads Ellesøe
Dánsko, Finsko, Norsko, Švýcarsko, Belgie / 2020 / 53 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Měsíc pro mého otce
Tělo jako materiální sochařský objekt i abstraktní jednota funkcí. Tělo jako součást raných traumat, ideologického odvržení, politické cenzury, trvání a pomíjivosti. Tělo jako koncept organizace rozsáhlých přírodních společenství. Tělo jako prázdná schránka k dalšímu uměleckému využití. Audiovizuální esej v dopisech íránské filmařky a britského sochaře je snivým, intimním dialogem, rozpravou o zemi po islámské revoluci a rodině i o touze zdokonalit ženské tělo zdevastované zhoubnou nemocí. Filmovou promluvou o umělecké reflexi krásy, paměti, prožitku, naplnění a početí nového života.

Měsíc pro mého otce

Douglas White, Mania Akbari
Velká Británie, Írán / 2019 / 73 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Země a chléb
Nezisková organizace B’Tselem dokumentuje porušování lidských práv na Západním břehu Jordánu. Díky dobrovolníkům získala tisíce hodin videozáznamů každodenních útrap Palestinců sužovaných izraelskou armádou, policií i běžnými civilisty. Amatérsky zachycené noční přepadovky a každodenní příkoří sugestivně vypráví o bezpráví, bezmoci a násilí na Izraelem okupovaném území. Ruční kamera, kterou dobrovolníci používají jako svou jedinou zbraň, vytváří syrový, esteticky nepřikrášlený obraz světa, kde jsou lidé připravováni o půdu, soukromí, bezstarostné dětství i důstojnou smrt.     „Je to příběh bezbranného života bez politických práv nebo práva na protest. Života porobeného uzurpováním půdy a majetku v projektu s názvem izraelská okupace.“ E. Tarabien
osobní program

Země a chléb

Ehab Tarabieh
Izrael, Palestine / 2019 / 88 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Rentgen rodiny
Rekonstrukce jednoho íránského manželství, jedné moderní rodiny rozdělené na dvě kulturně odlišné entity. Jejich životní cesta je vyprávěna esejisticky, formou starých fotografií a videodeníků, doprovázená jemným a citlivým komentářem režisérky Firouzeh Khosrovani. Ona je jedinou dcerou íránské matky, která se odevzdala víc islámskému náboženství než své rodině, a také dcerou íránského otce, který adoroval moderní evropskou společnost a obdivoval klasicistního Bacha. Sama ví, že má v sobě obě identity, již ji formovaly. V různých aspektech stále milostný příběh vypráví boj mezi tradicí a moderní společností v kontextu nejen rodinného kruhu, časoprostoru rodinného bytu, ale také v souvislostech extravagantní Evropy a sekulárního Íránu minulého století.

Rentgen rodiny

Firouzeh Khosrovani
Írán, Norsko, Švýcarsko / 2020 / 82 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Pozorovatelna
V samém základu filmu stojí řečnická otázka Virginie Woolf, zda obrazy války opravdu vnímáme všichni stejně. Tyto úvahy vyprovokovaly režiséra snímku k uskutečnění nezvyklého audiovizuálního experimentu. Několika dobrovolníkům předložil 40 videí, publikovaných volně na internetu, která prezentují různé podoby izraelsko-palestinského konfliktu. Uzavřeni v budce-pozorovatelně si mohou pouštět libovolné ukázky, dle libosti je zastavovat, přehrávat a vyjadřovat se k nim. Jejich akt sledování je ale zaznamenáván. A podstatnou částí filmu se nakonec stává dialog režiséra s jednou konkrétní účastnicí. Q&A s režisérem filmu Pozorovatelna Ra'ananem Alexandrowicze:
osobní program

Pozorovatelna

Ra'anan Alexandrowicz
Izrael / 2019 / 72 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Předpřítomný. Čas.
Ze streamování se stal v Číně nebývalý hit s komerční hodnotou v řádu miliard. Více než 427 milionů lidí se v roce 2017 už neobešlo bez toho, aby se nepodělilo o detaily ze svého předkamerového soukromí. Ať už jde o neschopného pouličního tanečníka, muže trpícího genetickou poruchou, který i v dospělosti vypadá jako dítě, nebo laxní pracovnici v továrně na výrobu spodků. Režisérka filmu sledovala desítky takovýchto „zprávařů“ a z více než 800 hodin absolutní všednosti sestavila pozoruhodný kolektivní portrét generace, pro kterou jsou off-line a on-line světy neoddělitelně propojeny, fascinující výpověď o honbě za rychlým úspěchem i o boji s osamělostí a pouhém zabíjení času.

Předpřítomný. Čas.

Shengze Zhu
Spojené státy, Hongkong, zvláštní administrativní oblast Číny / 2019 / 124 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Metamorfóza ptáků
Catarině zemřela matka, když jí bylo 17 let. Jacinto přišel o tu svou také předčasně. Catarina je režisérkou filmu, Jacinto jejím otcem a společně v poetizovaném dialogu vyprávějí svou rodinnou historii, nesoucí se ve znamení vzdorování pomíjivosti času. Film kombinuje dokument s hranou tvorbou – příběh Beatriz a Henriqueho, toho, jak se do sebe zamilovali, měli svatbu a spolu šest dětí. Henrique jako námořník trávil spoustu času mimo domov, a tak se o děti starala většinou jeho manželka sama. A jejich nejstarší syn Jacinto už od malička snil, že se změní v ptáka... „Otázka metamorfózy je spojena s myšlenkou, jak se postava, která ve filmu ztvárňuje mého otce, promění ve mě.“ C.Vasconcelos
osobní program

Metamorfóza ptáků

Catarina Vasconcelos
Portugalsko / 2020 / 101 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Pátrání po Evě
Liberálně smýšlející pětadvacetiletá Eva žije v Berlíně a žádná z charakteristik jejího alternativního života není přesná. Je tulačkou, básnířkou, lesbou, prostitutkou, pannou, ženou v domácnosti, drogově závislou, modelkou, která ve svých čtrnácti letech označila soukromí za zastaralý koncept. Díky sociálním sítím, jejichž prostřednictvím se permanentně prezentuje, vystupují do popředí zejména ty, jimiž se vymezuje vůči většinové společnosti: naprostá otevřenost v ukazování tělesnosti a sexuality či v užívání narkotik. Pátrání po Evě tak není jen hledáním ženy, z jejíhož těla (a duše) se stala veřejná podívaná, ale v mnohovrstevnaté filmové eseji se stává průzkumem ženské identity vůbec.

Pátrání po Evě

Pia Hellenthal
Německo / 2019 / 84 min.
sekce: Souhvězdí
Východoevropská premiéra
Vivos
Na konci září 2014 byla při průjezdu městem Iguala policií a maskovanými útočníky brutálně napadena skupina studentů z pedagogické školy Ayotzinapa. Šest lidí bylo zabito a dalších třiačtyřicet je po únosu nezvěstných. Od té doby jejich blízcí žijí v nejistotě a bezvýsledně se dovolávají pravdy u vládních orgánů. V jejich mysli jsou ale oběti stále naživu. Aj Wej-wej střídáním meditativních, lyrických záběrů a důvěrných rozhovorů s pozůstalými buduje komplexní, nadmíru empatickou výpověď o tragédii, zapříčiněné represivními praktikami zkorumpovaného státu, v němž je takřka nemožné dovolat se spravedlnosti.     „Tento film není investigativním dokumentem. Fakta odhalená během vyšetřování případu nechává stranou a více si všímá toho, jak za takových podmínek zachovat lidské přežití. Jak této společnosti čelí obyčejná rodina po ztrátě někoho blízkého? Jak čelí sami sobě v rodinném životě? Musejí se postavit realitě, na niž nejsou připraveni, která se vyznačuje potřebou vyžadovat spravedlnost po vládě a společnosti.“ A. Wej-wej 
osobní program

Vivos

Ai Weiwei
Německo, Mexiko / 2020 / 112 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Česká premiéra
Dobrý terorista
Dobrý terorista – mrtvý terorista, tvrdí známá floskule. Stejně rozpolcený jako název je i film přibližující příběh Jasona Walterse, odsouzeného a následně napraveného člena nizozemské teroristické skupiny Hofstad. Ta byla zodpovědná za vraždu, přípravu teroristických útoků a vyhrožování smrtí. Walters se vzdal až po čtrnáctidenním obléhání jeho bytu. Ovšem ve výpovědích zástupců justice, vězeňských zaměstnanců i dalších mužů obviněných z terorismu získává stereotypní představa muslimského radikála jako ztělesnění všeho zla notné trhliny. Zjitřená Evropa možnost nápravy a pokání vytěsnila v toxicky zpolitizovaných případech mimo jakákoli akceptovatelná společenská kritéria, stejně jako většinu uvězněných teroristů.

Dobrý terorista

Robert Oey
Nizozemsko / 2019 / 80 min.
sekce: Souhvězdí
Česká premiéra
Osobní život díry
„Co je svět?“ ptá se Ondřej Vavrečka v úvodu své rozbíhavé filozofické eseje. Lze ale vůbec poznat, pochopit a popsat něco tak nahodilého a nespojitého, neukotveného v čase a prostoru, jako je dnešní doba? Není zbytečné pátrat po smyslu tam, kde žádný není? Autor se proto namísto hledání pevných bodů zaměřil na díry a mezery, nestálost a nedokonalost. V přírodě, kultuře, lásce i práci. Spolu s vědci a filozofy od Althussera po Žižeka formou živé, stylisticky i tematicky eklektické koláže zkoumá, jak lze myslet prázdno.Q&A s režisérem Ondřejem Vavrečkou, Alžbětou Janáčkovou a Andreou Slovákovou:  
osobní program

Osobní život díry

Ondřej Vavrečka
Česká republika, Finsko / 2020 / 62 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Světová premiéra
Lotyšští kojoti
Lotyšsko-ruská hranice je prostorem nekonečných bažinatých lesů a vesnic s chátrajícími staveními bez lidí. Nehostinné místo je ale také cílem uprchlíků z různých zemí na východ od Evropy, pro které na konci strastiplné cesty představuje propustnou hranici do evropského společenství. Dlouhodobá nezaměstnanost a nápor přistěhovalců tu vytvořily pracovní příležitost pro „kojoty“ neboli převaděče, kteří riskují svou svobodu, aby za nevelkou odměnu dopomohli ke svobodě jiným. Tři roky vznikající observační dokument sleduje převaděče, uprchlíky a represivní složky, tři strany bezvýchodného sociálně-ekonomického trojúhelníku.„Mým cílem bylo ukázat portrét hranice. Je to jako by tam byl tunel - dva kilometry široký tunel, kterému se říká „hraniční zóna“. V tom tunelu můžeme vidět jak se svět proměňuje, jak se globalizuje.“ I. Zviedris Q&A - Ivars Zviedris:  
osobní program

Lotyšští kojoti

Ivars Zviedris
Lotyšsko / 2020 / 90 min.
sekce: Ozvěny Ji.hlavy
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Creative Europe
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt