Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

ji-hlavadok-revuecdfEmerging producersInspirační fórum
Heavy Metal
Heavy Metal
Heavy Metal
Heavy Metal

Heavy Metal

režie: Eugene Golovanevsky
originální název: Khevi Myetal
země: Ukrajina
rok: 2018
délka filmu: 47 min.

synopse

V tomto dokumentu nezjistíme nic o stejnojmenném hudebním žánru, seznámíme se ale se skupinou dělníků rozebírajících vysokou budovu z betonu a kovů. Jejich práci tvůrci pozorují a zaznamenávají prostřednictvím promyšlených, obrazově působivých záběrů, místy komponovaných i do několika plánů.

biografie

Eugene Golovanevsky (1983) se narodil v ukrajinské Oděse. Heavy Metal je jeho druhým krátkým filmem a vznikl jako diplomová práce na škole dokumentárního filmu a divadla Mariny Razbezhkiny a Mikhaila Ugarova.   

více o filmu

režie: Eugene Golovanevsky
producent: Eugene Golovanevsky
kamera: Eugene Golovanevsky
střih: Eugene Golovanevsky

další filmy v sekci

Sestup
Čingiz, stejně jako další horníci, pracuje čtyřiadvacet hodin v těžkých podmínkách stísněného prostoru šachty, kde riskuje na každém kroku. I když se bojí o vlastní život, je za práci v dole vděčný, neboť mu umožňuje uživit rodinu. Observační kamera přechází od stylizovaných obrazových kompozic ranní cesty do dolu k dlouhým sekvencím, v nichž sleduje pohyb jednotlivých dělníků v šachtě, jejich rutinní činnosti, aby ve složeném obraze jedné směny intenzivně a bezprostředně ukázala hornický osud.„Jeden z hrdinů tohoto filmu opakuje slavnou pózu z filmu Titanic, chce být Jack. Zpívá o tom, jak prosí o dešťové kapky, až přijde čas lásky.“ E. Tashbaeva

Sestup

Elnura Tashbaeva
Kyrgyzstán / 2019 / 20 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Skákání panáka
Katya a Matvei spolu žili na běloruském venkově. Pak se stalo něco, co nastartovalo přehodnocování jejich vztahu. Režisérčin debut je melancholickou studií dynamiky mezi dvěma milenci. Intenzivní prožitek z pnutí mezi oběma protagonisty kontrastuje s poklidným soužitím dvojice přátel na návštěvě.
osobní program

Skákání panáka

Dasha Demura
Rusko, Bělorusko / 2018 / 54 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Máma. Gabriela. Televize.
Zatímco někteří vnímají televizi jen jako okrajovou zábavu, pro mnohé je neodmyslitelnou součástí každodenního života. Film sleduje dvě přítelkyně – sociální herečky, které se baví zejména účastí v různých TV show. Jejich životy se zdají velmi prázdné a štěstí hledají právě v televizních pořadech. 
osobní program

Máma. Gabriela. Televize.

Lucia Kašová
Slovensko / 2018 / 28 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Hranice
Idea i příběh filmu začínají ve vlaku při nahrávání vzkazu na mobil, které se zničehonic s přejezdem státní hranice přeruší. Reálná situace iniciuje přenos do sféry umění: z krátkého vzkazu se stává dokumentární dopis, jehož autorka básnivou formou medituje nad významem a všudypřítomností hranic – těch geografických, historických i kinematografických. Za doprovodu neodbytného hučícího zvuku s ní absolvujeme existenciální procházku čtyřmi městy skládanou z aktuálních obrazů a záběrů pořízených režisérčiným otcem před čtvrtstoletím, které nás vždy přivedou k nějaké viditelné či neviditelné hranici. „Ve filmové škole jsem měla za úkol natočit video esej na téma ‚Hranice ve filmu‘. Po prvotním přemýšlení o tom, kde film ‚končí‘, mi došlo, že nejprve musím zjistit, kde končím já.“ J. Šatun       

Hranice

Yuliya Shatun
Bělorusko / 2019 / 29 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Nastanou další jara
Průměrný obyvatel Litvy je dnes dvakrát chudší než před deseti lety. Kontemplativní snímek sestává ze záběrů na dívku sklízející a prodávající jahody během pěti let ekonomických a politických změn v Litvě. Film pojednává o koloběhu života a trhu i vlivu celostátního hospodářství na lidskou existenci.
osobní program

Nastanou další jara

Neringa Starkevičiūtė
Litva / 2018 / 27 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Život by mohl být tak krásný
Ve čtyřicátých letech minulého století se polský spisovatel Andrzej Bobkowski vydal z jihu Francie do okupované Paříže a vše popsal v denících, v nichž stovky kilometrů jízdy na kole proměnil v hlubokou reflexi Evropy za války. O desítky let později stejnou trasou projíždějí Angelika a Filip a vše natáčejí. Do výzkumu o Bobkowského stopě v krajině a kultuře vstupuje střet nad interpretací spisovatelových deníků, přičemž debata tvůrčího páru vede až k reflexi jejich vztahu. V dokumentárním videodeníku tak z literárního díla povstává úvaha nad moderním životem, tvorbou, láskou.„Vztah jako věčný kruh kolem stále stejných věcí. Nezáleží na tom, kolikrát diskutujete, nikdy se navzájem plně nepochopíte. Ale co vás tedy spojuje?“ A. Herta, F. Jacobson

Život by mohl být tak krásný

Filip Jacobson, Angelika Herta
Polsko, German Democratic Republic / 2019 / 62 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Dobře udržované tajemství
V malé estonské vesnici Soonlepa žijí poslední tři obyvatelé – čarodějnice, umělec a filolog. Životy všech se mají změnit, když čarodějnici Aino diagnostikují rakovinu. Melancholicky laděný snímek zachycuje každodenní život opuštěné vesnice a rozhovory plné vzpomínek na mládí i debat o umění a poezii. 
osobní program

Dobře udržované tajemství

Mihkel Oksmann
Estonsko / 2018 / 25 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Hnůj vezdejší
Holubi usedají na střechu zchátralého zemědělského stavení, nákladní automobil vysypává na hromadu starý chléb, dobytek pobíhá mezi automobily na vrakovišti, kozy se pasou v sousedství velkých přepravních kontejnerů...  Dokument, jehož leitmotivem je využití nezpracovaných potravin jako hnojiva a krmiva pro hospodářská zvířata, ukazuje v sérii bezeslovných prozaických výjevů jednu z podob zemědělství ve 21. století. Pomalé tempo a cyklické variování stejných stylistických parametrů navozuje poetiku zániku a rozkladu.„V průběhu čtyř ročních období jsem zaznamenala místo, kde končí naše nadprodukce. Pohřebiště, kde přebytky pojídají přebytky. Nekonečný koloběh zrodu a zániku.“ N. Krutilová

Hnůj vezdejší

Nikola Krutilová
Česká republika / 2019 / 24 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Děti v krajině zázraků
Věřit v Boha je super. Režisérka provádí sociální sondu do kmene mladých charismatiků ve svém rodišti na Slovensku. Popové písničky, stavy podobné extázi a moderní merchandising cílí na mladé. Co si o charismatickém hnutí, které se stalo fenoménem poslední doby, myslí zástupci jedné generace? 
osobní program

Děti v krajině zázraků

Ema Kovalčíková
Česká republika / 2018 / 38 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
O luně, měsíci a jejich odrazu
Některá lokální náboženství byla ve Slovinsku praktikována ještě ve druhé polovině 20. století. Jako společný základ pro jejich vykreslení zvolila autorka přírodu coby nejmocnější entitu. Dominantním vizuálním prvkem jsou záběry lesů a stromů za proměnlivého počasí v různých ročních obdobích. Slovem i obrazem jsou současně představeny některé rituály, navracející člověka k místům, odkud vzešel, přičemž stejným směrem se navozením mystické atmosféry náboženských obřadů ubírá také film. „Film O Měsíci a Luně a jejich odrazu byl pro mě odrazovým můstkem – uvěřila jsem, že film by se měl obecně mnohem více blížit poezii.“ I. Vogrinc Vidali       

O luně, měsíci a jejich odrazu

Ivana Vogrinc Vidali
Slovinsko / 2018 / 21 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Mezinárodní premiéra
Ars moriendi – Umění žít
Citlivý filmový portrét vypráví životní příběh devadesátitříleté Rosemarie Aschenbachové a odhaluje její myšlenkový svět. Po několika životních ranách byla schopná se osvobodit a nyní píše svou disertační práci z filozofie. Všednost života kontrastuje s bohatstvím jejích názorů na život a smrt.
osobní program

Ars moriendi – Umění žít

Kristina Schranz
Rakousko, Německo / 2018 / 30 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Východoevropská premiéra
Je mi 20 let
Simě je 20 let. Matka jí zemřela v dětství a stejně tak otec, proslulý hipík a sovětský disident „Jura sabotér“. Tváří v tvář lidem, kteří otce znali, se mladá studentka historie snaží v deníkově pojatém snímku zjistit, kým byl a jaké hodnoty vyznával, a díky tomu snad i najít vlastní místo v životě.
osobní program

Je mi 20 let

Ekaterina Mamontova
Rusko / 2018 / 45 min.
sekce: Mezi moři: studentská soutěž
Světová premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt