28. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
Ozáření
synopse
Archivní memento válečných hrůz 20. století se noří do filozofických úvah o povaze zla a smyslu utrpení. Syrové obrazy zajatců koncentračních a pracovních táborů či obětí atomových útoků představují kroniku globální lidské tragédie. Smyslovou a emoční zkušenost násobí vertikálně dělený obraz, který ztrojuje každý záběr. Rithy Panh se prostřednictvím dramatického obsahu a stylistického ozvláštnění nesnaží prvoplánově drásat mysl diváka. Jeho filozofická esej, věnovaná dokumentaristce a přeživší zajatkyni koncentračního tábora Marceline Loridan-Ivens, bojuje proti nákaze zapomnění, jež se šíří současnou, nekonečně proměnlivou a zrychlenou, audiovizuální krajinou.
“Velká média mění obrazy každých deset sekund. Následující den už nikoho nezajímá, co bylo včera. Nikdo se nezamýšlí nad důsledky toho, co se stalo v minulosti.” R. Panh
biografie
Rithy Panh (1964) uprchl z rodné Kambodže před Rudými Khmery a v osmdesátých letech se usadil v Paříži, kde vystudoval Institut des Hautes Études Cinématographiques. Ve svých snímcích zpracovává vlastní zkušenosti s Pol Potovým režimem. Jeho dokument Chybějící obraz (2013) byl nominován na Oscara. MFDF Ji.hlava uvedl jeho snímky Žhavý popel papír nezabalí (2007) a Duch, pán výhní pekelných (2011).více o filmu
režie: | Rithy Panh |